יום חמישי , 12 יוני 2025
זו ה- Morning Midas הנסחפת באוקיאנוס השקט לאחר שהצוות נטש אותה. צילום: USCG

הצוות נטש מובילת מכוניות העולה באש

רוני נאק

שוב ספינת RORO מובילת מכוניות מוכית על ידי דליקה. הפעם זה תורה של ה-Morning Midas שהפליגה ב-26 למאי מנמל ינטאי בסין ליעדה במקסיקו כעל סיפונה 3,000 כלי רכב שמהם 800 מכוניות חשמליות או פלאג-אין. לפי דיווחים מסין הדליקה פרצה ביום שלישי אבל לבסוף ננטשה כשניסיונות כיבוי הדליקה כשלו. בשלב זה, לאחר שהאוניה ננטשה, עדיין לא ידוע האם הרכבים החשמלייים הם אלה שגרמו לפריצת השריפה או ששנוכחותם לא מאפשרת לכבות את האש ולהציל את כלי השיט.

• גם פרימנל הייוויי נשרפה

על פי המקורות בסין מרבית כלי הרכב שהיו על הספינה הם מתוצרת CHERY ואילו מיעוטם רכבי בעירה פנימית מתוצרת גרייט וול. בנוסף, הנמל שממנו יצאה הספינה הוא סמוך למפעל של SAIC והצ'ארטר של הספינה הוא לחברת בת של SAIC – בשלב זה לא פורסם האם היו רכבים חשמליים או מחושמלית מתוצרת SAIC על סיפונה.


 

להזכירכם התמודדות עם דליקה של סוללת ליתיום היא מורכבת הרבה יותר מדליקה של רכב בנזין או דיזל. גם אם מספר המקרים של הדליקות האלה סטטיסטית נמוך יותר מאלו שבהן מעורבים דלקים, העובדה שישנו מחמצן בתוך הכימיה של הסוללה, הגזים הרעילים מאד (בעיקר אם הסוללה מכילה קובלט) והאופי הנפיץ של גז מימן הנפלט כתוצאה ממפל תרמי של תאי הסוללה – יוצר אתגרים שכרגע נראים בלתי אפשריים ללוחמי האש ולמערכות הכיבוי המותקנות בספינות RORO (אלה לרוב מכלי CO2 עצומים החונקים את האש – אבל לא מועלים אם החמצן מגיע מבפנים).

גורם נוסף המקשה על התמודדות על הדליקה על המורנינג מידאס הוא מיקומה המרוחק כ-300 מילים ימיים מחופה של אלסקה. הצוות שמנה 22 מלחים, ניסה להתמודד עם השריפה ללא הצלחה ולבסוף נטש את הספינה ללא פגע – כך דיווח הלילה משמר החופים האמריקאי שהגיב לקריאת המצוקה.

כולנו זוכרים היטב את הפיליסטי אייס שצללה לתחתית האוקיאנוס אטלנטי כשבבטנה קרוב ל-4,000 כלי רכב מקבוצת VAG בשווי של כחצי מיליארד דולרים. אגב, הסיפור הזה לא הסתיים וכרגע עדיין מתנהלת תביעה של חברת הספנות נגד VAG בגין הנזקים.

Check Also

מכוניות נוסעות על גבינה – גם חשמליות!

עתיד התחבורה הוא גבינה. תשכחו מכורים גרעיניים, שדות מכוסים בפאנלים סולריים או גבעות מנוקדות בטורבינות רוח – העתיד נמצא בעטינים של הפרות בעמק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *