יום שישי , 29 מרץ 2024
הונדה ג'אז היברידית. 17.5 קילומטרים לליטר, איבזור מצויין וחווית נסיעה נעימה. צילום: רוני נאק
הונדה ג'אז היברידית. 17.5 קילומטרים לליטר, איבזור מצויין וחווית נסיעה נעימה. צילום: רוני נאק

בייקמוביל הונדה ג'אז היברידית

במדור הזה תמצאו כמעט תמיד סטיישנים או משפחתיות. כשלקחנו את ההונדה ג'אז, זה היה ברגשות מעורבים שמא הסופר-מיני ההיברידית של הונדה – לא תעמוד במשימה. אחרי כשלושה ימים ושני מסעות עם אופניים לקצות המדינה – גילינו שהנחות מוקדמות עשויות כמעט תמיד להוביל למסקנה לא נכונה – אלא אם בודקים.

 

הונדה ג'אז

היא תמיד הייתה חריגה בנוף שלנו. ותמיד היו לה מעריצים שידעו להעריך את חלל הפנים הנדיב והשימושיות הרבה שמגיעה עימו ועם אפשרויות הסידור האינסופיות לכאורה של המושבים האחוריים (magic seats). גם צריכת דלק נמוכה וחסכונית היו מההקשרים המיידיים שהתקשרו לג'אז יותר מלכל מכונית אחרת ברחוב הישראלי. כך שאין זה מפתיע לראות שהג'אז שומרת מעולה על ערכה ביד השניה והיא אפילו נופלת תחת ההגדרה של "מוצר נחשק" ועוברת ידיים בין יודעי ח"ן, שכנים וחברים. רבים יעדיפו את הג'אז על פני מכונית גדולה יותר – קומפקטית – ואותם רבים יהנו ממידותיה הטובות ביחס להיצע בסגמנט הסופר-מיני אלי היא שייכת.

הונדה ג'אז היברידית. יש בקרת אקלים ושיוט, חיישני אורות וגשם, גג פנוראמי חלונות כהים ועוד - גרסת אלאגנס שנבנה עולה 123 אלפי שקלים. בראש הפירמידה. צילום: רוני נאק
הונדה ג'אז היברידית. יש בקרת אקלים ושיוט, חיישני אורות וגשם, גג פנוראמי חלונות כהים ועוד – גרסת אלאגנס שנבנה עולה 123 אלפי שקלים. בראש הפירמידה. צילום: רוני נאק

ואז – בדור הנוכחי – הונדה לקחה את כל הדברים הטובים האלו ושיפרה אותם עוד קצת. כאילו עבר מהנדס קפדן ופדנט על כל סעיף, ציץ ושפיץ ולא החמיץ דבר שכן הג'אז של 2011 עולה על קודמתה בכל סעיף כמעט ומחזקת עוד יותר את נקודות החוזקה של הדגם.

[pro_ad_display_adzone id="80"]

השינוי המשמעותי ביותר הוא כמובן יחידת ההנעה ההיברידית. זו בגדול אותה מערכת IMA המוכרת מהאינסייט היעילה וה-CRZ הספורטיבית ובה מצטרף מנוע חשמלי למנוע הבנזין ויחד – או לחוד – מניעים את המכונית. בג'אז ההספק המשותף עומד על 100 כוחות סוס חזקים והמומנט מרשים עוד יותר וניצב על נתון של 17 קג"מ המוכר בדרך כלל ממנועי 1.8ל' מודרניים. בג'אז מסוגל כל מנוע לעבוד בעצמו או לשתף פעולה למאמץ כפול כשצריך. וזה גורם לג'אז להיות זריזה בכל מהירות ומצב. החלק האחרון בשרשרת ההנעה חשוב לא פחות – תיבת ההילוכים. עם שילוב ייחודי של ממיר מומנט מאד קומפקטי וקל יחד עם תיבת הילוכים רציפה מתקבלת הורדת כוח והאצות סופר-חלקות. התחושה היא כאילו הג'אז מרחפת על פני הכביש – נטולת העברות הילוכים גמלוניות ועם רצף האצה ממכר. נתון היצרן, המושג לפי תקן מחמיר ובתנאי מעבדה, מדבר על צריכת דלק של 21.5 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת. אנו הגענו בתנאים ממש לא מעבדתיים ל-17.5 ק"מ לליטר. שינויים נוספים שנעשו מתחת לפני השטח במערכת המתלים מבטיחים נסיעה נוחה ונעימה יותר יחד עם בידוד תא הנוסעים ביעילות רבה מפני הכביש ורעשי דרך. יחד עם חידוד ההיגוי ושיפור בבלימה.

רכב המבחן היה עם חבילת איבזור ELEGANCE וזה אומר בקרת אקלים, גג פנוראמי, פנסי ערפל וחיישני גשם ואורות, חלונות כהים חישוקי סגסוגת ועוד. המחיר: 122,900 שקלים.

 

הונדה ג'אז היברידית. מושבים מתקפלים בקלילות - MAGIC SEATS - ומפנים המון מקום. שפת הטעינה רחבה ונמוכה כמו ברכב מסחרי כמעט. צילום: רוני נאק
הונדה ג'אז היברידית. מושבים מתקפלים בקלילות – MAGIC SEATS – ומפנים המון מקום. שפת הטעינה רחבה ונמוכה כמו ברכב מסחרי כמעט. צילום: רוני נאק

נסיעה

גם בלי אופניים קשה שלא להתרשם מאיכות הנסיעה בג'אז הקטנה. הכיול של מתליה הוא על הצד הרך והנעים יותר – והיא בהחלט מקום נעים לשהות בו בנסיעה בינעירונית ארוכה או בתוך הכרך. יחידת ההנעה ההיברידית שקטה וחלקה מאד – ולא מורגש כלל שילוב ההנעה או המעבר מהנעה חשמלית, למנוע הבנזין ולשניהם יחד. הג'אז הנוכחית היא כבר דגם בן שנתיים, וזה מעט מורגש בעיצוב הפנים ומגע החומרים. ובכל זאת האיכות הכללית טובה ובמקביל חווית הנסיעה בה מצויינת. אם מאחרי גלגל ההגה או במושבי הנוסעים. אלו שמאחור ייהנו ממפתן דלת גדול מאד ונדיב ומושבים נוחים עם חלל טוב לראש ולכתפיים (בוודאי ביחס לסגמנט סופר מיני) אבל עם תמיכה צידית מוגבלת.

 

הונדה ג'אז היברידית. החלק העליון של דלת תא המטען היא מזכוכית. לא מאפשרת עגינה בטוחה של מנשא אופניים אחורי. צילום: רוני נאק
הונדה ג'אז היברידית. החלק העליון של דלת תא המטען היא מזכוכית. לא מאפשרת עגינה בטוחה של מנשא אופניים אחורי. צילום: רוני נאק

אופניים

הונדה התגאתה בשעתו ביכולת להכניס שני אופניים לתוך הג'אז ללא הכנה מיוחדת. והונדה יכלה להתרברב בזכות מושבים אחוריים בעלי הקיפול הנוח והמהיר ביותר שאני מכיר. תוך שניות מתפנה חלל בנפח עצום מאחור כשגב המושבים משלים רצפה רציפה עם תא המטען והתקרה הגבוהה יוצרים נפח של 1320 ל'.

אז אולי פעם אפשר היה להכניס שני זוגות אופניים 26 אינץ' לתא המטען הזה וברווח לדחוס תיק רכיבה גדול. אבל מאז אופני ההרים גדלו במידותיהם ואופני ה-AM הנסייניים (רוקי מאונטיין אלטיטיוד 750 – ראו מבחן) מצויידים במזלג פוקס 150 מ"מ גדל מידות, גלגלי 27,5 אינץ' וכידון רחב מאד. כל זה לא מאפשר להכניס אותם זקופים לתא (רווח בין הכידון לנאבה) גם אם מימד האורך משיאר מעט אוויר. האופניים נכנסו בשכיבה ונותר עוד חלל רב לציוד וחלקים אבל לא לאופניים נוספים.

הונדה ג'אז היברידית. זה ייכנס בתוך זה?! בקלות מפתיעה - אבל לא יישאר מקום לאופניים נוספים - אלא בפירוק מורכב יותר. צילום: רוני נאק
הונדה ג'אז היברידית. זה ייכנס בתוך זה?! בקלות מפתיעה – אבל לא יישאר מקום לאופניים נוספים – אלא בפירוק מורכב יותר. צילום: רוני נאק

נשיאה חיצונית יכולה להיעשות על גגון עם מנשא אופניים או עם מנשא אחורי. בשני המקרים מדובר בהפרעה משמעותית לזרימת האוויר סביב הג'אז ועלייה של עד 20% עם שני אופניים על הגג (היחס בין החזית של הרכב הקטן לזה של האופניים והמתקן שמעל). מנשא הזנב עשוי להיות בעייתי. זאת מכיוון שכל החצי העליון של דלת תא המטען היא זכוכית ללא מסגרת ואין היכן לתפוס את הווים של המתקן. יהיה לכן לעגן אותו בזווית לא אידיאלית מבחינת הרצועות.

אפשרות נוספת – על וו גרירה – דורשת התקנת הוו ואם אין לכם שימוש נוסף לגרירה (תחום שבו הונדה ג'אז אינה בחירה אוטומטית) ה"קנס" בדמות סחיבה קבועה של הוו וההתקן הכבד שלו (כ-30 ק"ג) לא שווה את זה.

 

הונדה ג'אז היברידית. סופר מיני מהטובות בקבוצה - תוביל אופניים לשטח בחסכנות מפליגה - שאר הזמן הקפידו להסיר את המנשאים כדי לחסוך בדלק. צילום: רוני נאק
הונדה ג'אז היברידית. סופר מיני מהטובות בקבוצה – תוביל אופניים לשטח בחסכנות מפליגה – שאר הזמן הקפידו להסיר את המנשאים כדי לחסוך בדלק. צילום: רוני נאק

סיכום

כמו במפגשים הקודמים שלנו עם הונדה ג'אז – גם הפעם החזרנו אותה לסוכנות בידיעה כי מדובר בסופר מיני הטובה ביותר בסגמנט. נכון, המחיר הוא בין הגבוהים בסגמנט אבל החסכון בדלק משמעותי מאד, איכות הנסיעה טובה מאד בכל המתארים והדינאמיות לא סובלת – להיפך – מההנעה ההיברידית. החזון של שני אופניים בתוך הרכב לא מתממש בעיקר בשל המידות הגדולות של האופניים המודרניים – אבל בסידור של מנשא המתנתק כשאינו בשימוש, תוכלו ליהנות מרכב משפחתי מצויין ומאובזר ומנושא אופניים חסכוני שיביא אתכם ועוד רוכב למוצא הסינגל עם מינימום צריכת דלק וזיהום אוויר.

Check Also

ניסאן והונדה שוקלים להכנס יחד תחת שמיכה חשמלית

תחרות יוצרת מצוינות. הלחץ שענקיות סין מפעילה על שוקי אסיה מדרבן את ניסאן והונדה לשתף פעולה כדי להוזיל את עלויות הפיתוח של רכב חשמלי ולחזור להיות תחרותיים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

sixteen − seven =