יום חמישי , 28 מרץ 2024
מבחן אופניים BERGAMONT FASTLANE 6.4 אופני מרתון בסיסיים שמצליחים להתגבר על הדיסוננס ולתת מהירות וקילומטראז' מבלי לפרק את הארנק. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים BERGAMONT FASTLANE 6.4 אופני מרתון בסיסיים שמצליחים להתגבר על הדיסוננס ולתת מהירות וקילומטראז' מבלי לפרק את הארנק. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים Bergamont Fastlane 6.4

רוני נאק – שטח (www.automag.co.il)

צילומים: תומר פדר

 

התפריט שמגדיר "אופני מרתון" ברור למדי. המטרה היא לאפשר לך הרוכב לעבור כמה שיותר קילומטרים בכמה שפחות מאמץ. כדי לעמוד במשימה הזו על אופני המרתון להיות מצויידים בגלגלים גדולים – 29 אינץ' במקרה הזה – שלדה קלת-משקל בעלת גיאומטריה הנוטה לצד היציב, רכיבי הנעה קלים, וגלגלי שיניים בעלי יחס העברה ארוך אשר יאפשרו שיוט מהיר בקאדנס (סל"ד דיווש) איטי.

ובנקודה הזו, אחרי שהבנו את הקונספט, נוצר דיסוננס. מהסיבה שאופניים בסיסיים לעולם יהיו כבדים יותר מאופני עילית אשר עשויים מחומרים אקזוטיים ושוקלים כקליפת ביצה. לכן, זה היה מעניין לראות כיצד ברגמונט, יצרנית האופניים מהמבורג גרמניה, מצאה את הפתרון לדלתא בין ההגדרה לבין התקציב.

 

מבחן אופניים BERGAMONT FASTLANE 6.4 מתלה אחורי X-לינק מוצק, בולם זעזועים בסיסי אבל גם תושבת מעביר קדמי על-השלדה וניתוב כבלים דרכה. איכות כללית מעולה. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים BERGAMONT FASTLANE 6.4 מתלה אחורי X-לינק מוצק, בולם זעזועים בסיסי אבל גם תושבת מעביר קדמי על-השלדה וניתוב כבלים דרכה. איכות כללית מעולה. צילום: תומר פדר

מבנה ומפרט

פאסטליין 6.4 הם כאמור גרסת הבסיס של דגם פאסטליין מעליהם עוד שתי גרסאות כאשר הגרסה הבכירה אשר מצויידת בשלדת קרבון ורכיבי קצה מהמדף העליון של FOX ו-שימאנו, מחירה נושק ל-30 אלף שקלים. גרסת 6.4 לא "שוברת" את סף העשירייה עם תג מחיר של 9,350 שקלים.

ל-6.4 שלדת אלומיניום 6066, חומר נפוץ ומוכר בייצור שלדות אופניים. הצינורות מעוצבים בתהליך הידרופורמי ויוצרים עם חיבורם שלדת שיכוך מלא עם מהלך של 100 מ"מ. ברגמונט מכנה את המתלה האחורי X-לינק וזה מתייחס לנדנדת המתלה האחורי המאסיבית אשר תומכת במתלה על זרועותיו ומקנה קשיחות בפני פיתול ודיוק של השליטה במהלך. בולם זעזועים אחורי של X-FUSION  עם קפיץ אוויר וכיוונים לשיכוך כיווץ והחזרה. התליה בחזית היא ממזלג רוקשוקס 100 מ"מ גם הוא עם קפיץ אוויר, שיכוך החזרה ונעילת מהלך. הגיאומטריה של השלדה תומכת בייעוד אבל שומרת במקביל על התצורה המודרנית המקובלת היום. תמוכות שרשרת קצרות באורך 440 מ"מ, זווית היגוי שטוחה לשלדת גלגלי 29 אינץ' של 69.5 מעלות. יחד זה יוצר פלטפורמה מאוזנת מאד עם נטיה ליציבות ושמירה טובה על הכיוון. ניתוב הכבלים עובר בחלקו דרך השלדה ורובו תחתיה ומוצמד עם חבקים לצינור הראשי.

מבחן אופניים BERGAMONT FASTLANE 6.4 תושבת קליפר בלם אחורי נחבאת בין זרועות השלדה - מה שהופך אותה ואת הקליפר לחסינה בפני פגיעה מכאנית - אהבנו! צילום: תומר פדר
מבחן אופניים BERGAMONT FASTLANE 6.4 תושבת קליפר בלם אחורי נחבאת בין זרועות השלדה – מה שהופך אותה ואת הקליפר לחסינה בפני פגיעה מכאנית – אהבנו! צילום: תומר פדר

מעבירי ההילוכים ורכיבי ההנעה מגיעים כמעט-כולם משימאנו. המעביר הקדמי נח על תושבת שלדה קבועה והוא מסדרת ד'אור המעביר האחורי – SLX – ללא מצמד ויחד הם מדלגים בין 30 הילוכים בעזרת שיפטרים של ד'אור. קסטה אחורית SRAM עם יחס 11-36 וקראנק שימאנו עם שלוש פלטות 40/30/22 שיניים.

מעצורי דיסק הידראוליים של שימאנו אמונים על הבלימה עם דיסק 180 מ"מ בחזית ו-160 מ"מ מאחור. שם, מאחור תמצאו תושבת קליפר מוסתרת ומוגנת בין זרועות המתלה. הדיסקים מחוברים לנאבות שימאנו ד'אור ואלו שרוכות לחישוקי אלומיניום נאים מ-סאן-רינג'ל. בחירת הצמיגים רומזת על הייעוד עם שני צמיגי מירוץ מהירים מאוד משוואלבה (rocket ron ו-racing ralph). האביזרים ההיקפיים: כידון, מוט מושב, גריפים – מגיעים מקו האקססוריז של ברגמונט והם מיישרים קו באיכותם עם האופניים.

מבחן אופניים BERGAMONT FASTLANE 6.4 קוקפיט מרווח ונוח בזכות כידון שטוח ברוחב 680 מ"מ. בורגי האלן השונים בין המעצורים לשיפטרים עצבנו אותנו בס-אפ. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים BERGAMONT FASTLANE 6.4 קוקפיט מרווח ונוח בזכות כידון שטוח ברוחב 680 מ"מ. בורגי האלן השונים בין המעצורים לשיפטרים עצבנו אותנו בס-אפ. צילום: תומר פדר

מחיר האופניים עומד כאמור על 9,350 שקלים. המשקל איזן את המאזניים שלנו על 14.2 ק"ג לא הכי אוריריים ליישום הזה.

 

רכיבה

הסט-אפ הבסיסי של האופניים אינו שונה מזה של אופני שיכוך מלא אחרים. כוונו את שקיעת המתלים לכ-20% מהמהלך, בעזרת לחץ אוויר ולפי משקל גופכם ואפשר לצאת לדרך. כך יצאנו לסדרת רכיבות מבחן על שבילים פתוחים (שבילים "לבנים" בהגדרה הברנז'אית) וגם בסינגלים קלים, זורמים ולא מאד טכניים כמו זה של גברעם. הרכיבה הראשונה חשפה, בכיול הבסיסי, פער מורגש מאד בין מתלה קדמי רך מדי למתלה אחורי קשה מדי שמתקשה לעקוב אחרי פני השטח – אפילו בשביל מפולס. היה עלינו להפחית בהרבה את לחץ האוויר המומלץ (ירדנו לכ-80 PSI  מאחור) של הבולם האחורי כדי לקבל את אותו גיהוץ מפורסם שבזכותו אנו  ואתם כה אוהבים אופני 29 אינץ' עם שיכוך מלא. בחזית המצב היה הפוך והרמנו את לחץ האוויר לכמעט 100 PSI  כדי להתאזן עם המתלה האחורי. עוד קצת דיגדוגים של בוררי השיכוך וקבלנו תוצאה מספקת אפילו שמבדובר ברכיבי מתלה בסיסיים למדי. ביטוי לכך אפשר למצא בפערים בין עשרת ה"קליקים" של בורר השיכוך של הבולם האחורי. בין הקליק הרביעי והשישי יש פער גדול אשר גורם לבולם מצד אחד ליותר מהיר מדי ומצד שני איטי ונוקשה מדי.

תנוחת הרכיבה מצויינת, ומתאימה היטב לייעוד. דיווש נוח עם יחס נכון בין הכידון הרחב (680 מ"מ) והשטוח לבין המושב והדוושות. כך יכולתי לבלות שעות באוכף מבלי להתעייף כשאני נהנה מהנטייה הטבעית של השלדה ליציבות ומתמקד בדיווש היעיל ביותר.

העברת הכוח לא זימנה הפתעות לא נעימות. בתחילה עיקמתי את האף נוכח חסרונו של מעביר אחורי עם מצמד – אני יודע התרגלתי לטוב – ובכל זאת, לא נרשמו פישולים בכל הקילומטרים שרכבתי וההילוכים עברו באופן חלק ומדוייק לפנים או מאחור ועל פני מנעד עומסים רחב מאד. גם המעצורים ביצוע נהדר – אלו נזקקו למעט הרצה כדי להתאים היטב רפידה לדיסק. ומרגע שהשחיקה הראשונית הסתיימה, החלו לבלום באופן חזק עם יכולת למינון מדוייק ועוצמה טובה. בהחלט משהו שעומד בתחרות גם עם מערכות בלימה יקרות הרבה יותר.

קחו את האופניים לשטח על הונדה ג'אז!

נסו אופני הרים Bergamont Contrail

זה לוקח קצת זמן ומאמץ לבנות מהירות על האופניים האלו – בשל המשקל ויחסי ההעברה הארוכים – אבל מרגע שאתה מגיע למהירות שיוט (קצת מעל 30 קמ"ש באיזורים בהם רכבתי) קל מאד לשמור על הקצב. זאת, בזכות הגלגלים הגדולים, הצמיגים בעלי התנגדות נמוכה לגלגול וגם מתלה אחורי שלא זולל לך יותר מדי כוח בדרך לגלגל האחורי.

מבחן אופניים BERGAMONT FASTLANE 6.4 מהירים מאד על שבילים לבנים, מתגמלים בסינגלים זורמים ולא מאד טכניים. כלי מעניין לגמוע קילומטרים רבים ביום אחד. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים BERGAMONT FASTLANE 6.4 מהירים מאד על שבילים לבנים, מתגמלים בסינגלים זורמים ולא מאד טכניים. כלי מעניין לגמוע קילומטרים רבים ביום אחד. צילום: תומר פדר

סינגלים מהירים וזורמים כמו גברעם מתאימים היטב לאופניים האלו. כל עוד אין סוויטצ'בקים מהירים ורצופים או קפיצות גבוהות, אפשר להוריד את המושב וליהנות מקצת התקפה ואגרסיביות בין העצים. זווית ההיגוי השטוחה והגלגלים הגדולים מחייבים רכיבה אסרטיבית והשכבות עמוקות לתוך פניות.

הצמיגים שנבחרו מעדיפים באופן ברור קרקע מהודרת וקשה. כמה גיחות לשבילי חול ולשבילים תחוחים נגמרו בפרצי קללות וטילוף רגלי. אם אתם גרים באיזורי החול, יש לשקול החלפת צמיגים.

מבחן אופניים BERGAMONT FASTLANE 6.4 כשנגמר השביל מתחיל החשבון וכשגרסת העילית עולה פי שלוש מאלו - התמורה לכסף לא רעה בכלל. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים BERGAMONT FASTLANE 6.4 כשנגמר השביל מתחיל החשבון וכשגרסת העילית עולה פי שלוש מאלו – התמורה לכסף לא רעה בכלל. צילום: תומר פדר

סיכום

גם אם הם אינם הכי קלים או מיוצרים מהחומרים האקזוטיים ביותר, מסוגלים הפסטליין 6.4 לעמוד בהגדרות של אופני מרתון. אחרי הבחינה גם לא הייתי מהסס להירשם עמם למרתון מדברי או מירוץ XC לחובבים. לאופניים איכות כוללת טובה ורכיבים יעילים ועמידים אשר מספקים את הסחורה גם אם בלי הזוהר של מותגי-על או סדרות קצה. החסרונות יהיו משקל עצמי, בולם אחורי בעל רזולויות כיול בעיתיות וצמיגים הסולדים משטח רך. הם יתאימו לרוכבי הרים שמתקדמים מאופני כניסה בסיסיים ויתגמלו רוכב מיומן יותר שרוצה לגמוע הרבה קילומטרים מבלי להוציא המון על שלדות מחומרים אקזוטיים (ולפעמים פגיעים). כל זה יחד עם תג המחיר הסביר .

Check Also

שברולט מחזירה ללקוחות כסף

בשוק תנודתי של מחירי רכב חשמלי, לקוחות רבים - אולי אפילו אתם – מרגישים מרומים שמחיר הכרכרה יורד באופן מפתיע. שברולט שולחת צ'קים בדואר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four + 16 =