יום שישי , 29 מרץ 2024

מבחן אופניים Rocky Mountain Thunderbolt 750

רוקי מאונטיין, למי שמכיר, היא מותג קנדי המתגאה במורשת של בריטיש קולומביה שעל חוף האוקיאנוס השקט במערב קנדה. איזור הנחשב כערש התרבות של אופני ההרים ומתחרה בקליפורניה בעניין הזה. בכל מקרה הפילוסופיה של רוקי אומרת "קודם כל השלדה" ויש בזה סוג של הגיון כי כל יתר הרכיבים מגיעים מספקים חיצוניים. ואת השלדה רוקי מנסה להתאים לכל סוג רכיבה על ידי חקירה אובססבית של גיאומטריות שונות, מנגנוני מתלה וחומרים כדי להגיע לתוצאה שתשביע את רצונם.

מבחן אופניים rocky mountain thunderbolt 750. אופני שבילים אגרסיביים או אופני אנדורו מרוככים? כך או אחרת היכולת כבר בפנים והשאר תלוי ברגליים ובריאות שלכם. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים rocky mountain thunderbolt 750. אופני שבילים אגרסיביים או אופני אנדורו מרוככים? כך או אחרת היכולת כבר בפנים והשאר תלוי ברגליים ובריאות שלכם. צילום: תומר פדר

למבחן אופניים ק.ט.מ LYCAN 653

איך מאזדה 3 החדשה כמובילת אופניים?

חזיז ורעם

ת'נדרבולט הם דגם חדש ונכנסים ברווח שבין אופני XC גדולי גלגלים, 29 אינץ' לרוב, קצרי מהלך, ועם תיאבון בריא לקילומטרים לבין אופני TRAIL אגרסיביים, ארוכי מהלך מתלים ועם העדפה לסינגלים טכניים. וכאן רוקי מנצלים את התכונות של גלגלי 27.5 אינץ' יחד עם תמוכות שרשרת קצרות, המקרבות את הגלגל האחורי פנימה ויוצרות חלוקת משקל אחורית יותר, עם זווית היגוי שטוחה יחסית של 68.5 מעלות. המטרה הייתה למצא איזון בין זריזות ותמרון לבין יציבות כיוונית – בדיוק מה שצריך בין השורשים והסלעים שבסינגל.

לשלדה פיצ'רים רבים, אציין רק את החשובים שבהם: עיצוב צינורות האלומיניום נעשה בתהליך הידרופורמינג, מתלה SMOOTHLINK מפריד בין פעולת המתלה לכוחות הדיווש כדי לייעל את ההתמודדות בטיפוסים, נדנדות המתלה זנחו את המיסבים לטובת תותבים די לחסוך משקל (120 גרם לאופניים) ורוקי חושבים שזה גם מצמצם את הפיתול. עוד תמצאו ניתוב כבלים דרך השלדה, "הכנה" לניתוב כבל למוט מושב הידראולי, ומיסבי היגוי חרוטיים.

מבחן אופניים rocky mountain thunderbolt 750. למתלה האחורי אין מסבים את מקומם החליפה רוקי מאונטיין בתותבים. הטענה היא חסכון במשקל ועמידות טובה יותר בפיתול. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים rocky mountain thunderbolt 750. למתלה האחורי אין מסבים את מקומם החליפה רוקי מאונטיין בתותבים. הטענה היא חסכון במשקל ועמידות טובה יותר בפיתול. צילום: תומר פדר

גרסת המבחן הם ה-750 שזה מדרגה אחת מתחת לטופ שמקבל את הסימול 770. כל המשפחה הזו עשויה מאלומיניום – רוקי טוענים כי הם רצו שלדה שתהיה אמינה ועמידה במיוחד – ולכן לא תמצאו כאן גרסאות קרבון אקזוטיות. ה-750 מאובזרים עם מערכת הנעה שימאנו SLX עם 30 הילוכים כשרק המעביר האחורי הוא XT שאדואו "רגיל" ללא מצמד. גם המעצורים הם SLX עם רוטורים של 180 מ"מ בחזית ו-160 מ"מ מאחור. ואלו מוברגים לנאבות SLX עם צירי גלגל עבים בקוטר 15 מ"מ בחזית ו-12 מ"מ מאחור (התרומה של אלו למלחמה בכוחות הפיתול חשובה מאד). הקראנק ואביזרים היקפיים אחרים הם מ-RACEFACE ובהחלט מיישרים קו עם האיכות הכללית המצויינת של האופניים. ה מתלים מ-FOX עם מזלג בקוטר 32 ומהלך 120 מ"מ בחזית – שיסתום CTD וקפיץ אוויר. אותו סידור תמצאו בבולם האחורי שגם מציע 120 מ"מ של מהלך ושיכוך החזרה. את החבילה סוגרים חישוקי אלומיניום ועליהם צמיגי XC של קונטיננטל ברוחב 2.2.

המחיר עומד על 16,000 שקלים המשקל 13.7 ק"ג כולל נוזל נגד תקרים ודוושות SPD.

אחרי הברק

הת'נדרבולט הגיעו אליי טריים מהקופסה כשאת המדבקות האחרונות הסרתי מהם בחניון של לה-מדווש בבארי. שם, באור אחרי צהריים בהק הצבע הכחול/מאט בצורה מאד בולטת והאופניים נראו לי נורא יפים. בכלל, האיכות הכוללת של האופניים טובה מאוד אפילו שהיצור כבר מזמן לא בארה"ב אלא טאיוון. קילומטרים ראשונים ואני משקיע את עיקר המרץ בלהריץ את המערכות ולראות שהכל עובד טוב ופתאום, כרעם ביום בהיר, אני שם לב שאני רוכב מהר יותר מהרגיל ויותר מזה נהנה באופן לא רגיל. זה היה אחד מאותם חיבורים מידיים שקוראים "פעם ב" – כמו שהיה לי לג'אקיל שקניתי ב-2005 – וככל שנקפו הקילומטרים והבלימה התחזקה, העברות ההילוכים זרמו טוב יותר והמתלים השתחררו – כך עלה הקצב והחיוך על פניי התרחב.

בבארי, ושבילים דומים לו, יש הרבה מה לעשות עם אופניים כאלו. הדיווש יעיל מאד והורדת הכוח לקרקע מצויינת גם בטיפוס, בדיוק כפי שהבטיח הברושור. בקטעים הזורמים אפשר לתקוף באגרסיביות רבה וקל מאד להרגיש את האפקט של תמוכות השרשת הקצרות פשוט תנו פקודות היגוי דרך המתניים.

התעסקי די הרבה עם המתלים עד שהגעתי לסט-אפ מאוזן ושהתאים לי ולשביל אותו יותר. אבל אחרי שהעסק כבר מכוון אפשר להסתער על הסינגל בבטחון שהאופניים יזללו הכל ושבמקרה הגרוע ביותר אפשר לדלג מעל מכשול או חריץ מים מפתיע די בקלות.

חששתי מעט מזווית ההיגוי השטוחה, פחדתי שזו תפגע בזריזות וביכולת התמרון. אבל זו מתאזנת יחד עם גלגלי ה-27.5 ותמוכות השרשרת הקצרות ותוך זמן קצר אתה מגיע לאן שאתה מביט באופן טבעי וסימביוט לגמרי. גם חשש מאחיזה לא מבריקה של צמיגי XC נמוכי קוביות, הופרך ובתנאים שהיו באותו אחרי-צהריים של ינואר בבארי האחיזה והשליטה בסף האחיזה היו מצויינים.

הארה אחת הגיעה דווקא לקראת שקיעת השמש. בלי אור הייתי חייב לקצר ולחזור על כביש אספלט צר, ושבור בחזרה לחנייה. אחרי עבודת המתלים הנהדרת בחריצי המים של הסינגל – הדבר האחרון שרציתי זה לבזבז אנרגיה במתלים. העברתי את בוררי ה-CTD למצב טיפוס – המתלים ננעלו ויכולתי לדווש בקצב מהיר למדי במעלה הארוך-אך-מתון מנחל הבשור בחזרה לקרייזלר גרנדוויאג'ר שלקח אותי הביתה.

מבחן אופניים rocky mountain thunderbolt 750. גיאומטריה אגרסיבית ומתלים מצויינים מאפשרים לטוס בקצב מאד מהיר גם בסינגלים של בן שמן. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים rocky mountain thunderbolt 750. גיאומטריה אגרסיבית ומתלים מצויינים מאפשרים לטוס בקצב מאד מהיר גם בסינגלים של בן שמן. צילום: תומר פדר

רוקי אומרים שת'נדרבולט נועדו להשתובב, אז יצאתי בגיחה השניה להסתובב בבן שמן. וכאן גיליתי שהמתלים בסט אפ של בארי יותר מדי רכים והיה עליי לטפס בלחץ האוויר. המושב ירד מעט ויצאתי לדלג בין הסלעים. ככל שתהיו אגרסיביים יותר כך תתוגמלו יותר. הם מגהצים גינות סלעים, משכיבים לתוך פניות, גם ללא ברמים ושומרים קו בבטחון מלא. הבלמים שהלכו והתחזקו והפכו מדוייקים יותר, נותנים לך לבלום כמו פסיכי עמוק לתוך פניות כשהבולמים שומרים על הקשר עם הקרקע והשלדה יציבה כמו קטר. חייבים לרכוב כדי להבין – מאד מלהיב. קל מאד להניף גלגל מעל סלע מזדמן וקל עוד יותר לקפוץ באוויר ולרחף בכל הזדמנות. פחות אהבתי את הקרנק שנגע בסלעים ואם הייתי מבלה כאן יותא הייתי מוותר על גלגל השיניים הגדול. וגם העקיבה של הגלגל האחורי על באמפים-של-בלימה לתוך סיבוב לא תמיד מושלמת.

מבחן אופניים rocky mountain thunderbolt 750. ככל שתרכבו מהר יותר כך הת'נדרבולט יתגמלו אתכם יותר. ההיגוי מדוייק והעקיבה - עקבית. בלימה על במאפים לא הכי מושלמת. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים rocky mountain thunderbolt 750. ככל שתרכבו מהר יותר כך הת'נדרבולט יתגמלו אתכם יותר. ההיגוי מדוייק והעקיבה – עקבית. בלימה על במאפים לא הכי מושלמת. צילום: תומר פדר

המלצה לטיול אופניים: סינגל יער ביריה ל"מנהלים"

בא הרעם

לטעמי הקונספט הזה קולע במדוייק לתכונות של גלגלי ה-27.5 אינץ. הת'נדרבולט מנצלים את היתרון הקטן שיש על 26 בגילגול ושיוט ואת היתרון הגדול שיש על 29 בתמרון וזריזות ועם שלדה נכונה לקונספט הם יצרו חבילה שכיף לרכוב איתה מרחקים אבל כיף לא פחות לפרוק כל עול בסינגלים טכניים. אהבתי את הצבע, את איכות הגימור ואת האיכות הכוללת של המוצר. פחות אהבתי את הוויתור על המצמד במעביר האחורי – אחרי שכבר גיליתי כמה הוא תורם כשישנו. במחיר הזה (16K להזכיר) הייתי מצפה לקבל כבר את מוט המושב ההידראולי או לפחות מערכת הנעה 2X10 ורכיבי קצה מושקעים יותר. ובכל זאת, החיוך שמרוח לי כבר כמה ימים על הפנים מסרב להעלם.

Check Also

סוזוקי ויטארה רק ב-149,999 שקלים

עד 10,000 שקלים הנחה במסגרת מבצע פסח של סוזוקי ישראל, מתחת ל-150 אלף שקלים לרכב פנאי משפחתי קטן, סחיר ועם מוניטין נהדרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four × two =