שבת , 20 אפריל 2024
סינגל ערד-מצדה. מקטע חדש של שביל ישראל לאופניים ומופלא מאין כמוהו. צילום: כרמית.א

סינגל ערד מצדה

רוני נאק

שביל ישראל לאופניים הולך ומתחבר לו. אחרי שכבר רכבנו קטעים ממנו בערבה וגם את מקטע מצדה-נווה זהר לפני כשנה ובמזג אוויר…איך נקרא לו?…"מאתגר". לאחרונה נפתח קטע נוסף ומאד מעניין בשביל שמתחיל מערד בגובה של כ-575 מטרים מעל לפני הים ומסתיים בעבור כ-35 קילומטרים במצדה שהיא בנומך…יש מילה כזו בכלל?! של מינוס 15 מטרים. כך שמדובר במגמת ירידה מופלאה.

סינגל ערד-מצדה. הקלטת המסלול שלנו. מתוך STRAVA.

זה לא אומר שלא יהיה עליכם בכל זאת לדווש קצת. במצטבר כ-300 מטרים של טיפוס שעל פני 35 קילומטרים זה כלום אבל…תרדו כ-700 מטרים במצטבר בסדרה ארוכה של מורדות ממש נפלאים. כאן מגיעה מילת חיזוק לבוני השביל והמתנדבים שסייעו להם – נעשתה כאן עבודה נהדרת ומשמעותית כדי לשמור על הטבע, ליצור זרימה נהדרת לאופניים ולהבטיח את הבטיחות ככל האפשר בתנאים שיש שם.

יונדאי סנטה פה בלעה לתוכה בקלות את האופניים. אין על רכב גדול! צילום: רוני נאק

כשיצאנו ברווס מהחניה של הבית עוד היה חושך, מתמרנים בזהירות בין יותר מדי מכוניות שעומדות בחניה קטנה מדי. שני זוגות אופניים נבלעו לתוך חלל הפנים של יונדאי סנטה פה שגויסה למשימה פלוס הציוד לרכיבה וכל מה שצריך לפריסה שאחריה.

לפגוש את כביש 6 ריק לגמרי מתנועה בשבת לפנות בוקר זו בהחלט חוויה נעימה מאד. אחרי שבוע שלם של אכילת פקקים, תנועה מזדחלת של מכוניות בטורים פגוש-אל-פגוש זה ממש כיף לתת דרור, להציב את המהירות בבקרת השיוט האדפטיבית, ולתת לנוף להתחלף מהירוק של המרכז לצהוב הדרומי.

יונדאי סנטה פה מתענגת על כביש 6 נקי מתנועה. צילום: רוני נאק

גלו עוד על יונדאי סנטה פה החדשה

אחרי כשעה ורבע הגענו לחניה של מלון מרגוע בערד. האמת, היה די רגוע. שמש חורפית חמימה הרימה את הטמפ' לאיזורי ה-17 מעלות ושמיים נקיים מעננים בישרו יום שימשי וחמוד. רחוק מאד מהערפל, הרוח ונתזי הגשם שחווינו כאן בפעם שעברה.

סינגל ערד-מצדה. לא היינו היחידים עם יונדאי…איוניק עם טעם טוב חנתה לידנו. צילום: רוני נאק

סביבנו כבר פעילו רוחשת. מכוניות מגיעו בזו אחר זו, בעליהן ממהרים לפרוק את האופניים, להתארגן לרכיבה. תמצאו כאן הכל. מגרוטאות ישנות שסוחבות אופניים שעולים יותר מהרכב ועד רכבי פרימיום יקרים וחדשים. וכמובן המון רכבי ליסינג עם מדבקות של חברות הייטק מוכרות יותר או פחות. בהחלט חבר'ה טובים.

סינגל ערד-מצדה. רוצים ריגושים? תנו דרור. הקצב כאן יכול להיות מהיר מאד. צילום: רוני נאק

השביל מתחלק, בניגוד לרוב המקרים, רק לשניים. לפני חוות הנוקדים ואחריה. נקודת ההתחלה היא במצפה מואב. מדויק יותר, היא בפינה הצפון-מזרחית של המצפה ליד השלט הבולט שם. טיפה לסימון התחלת השביל אין. אולי הייתה – מי יודע. בכל מקרה מדובר בשביל ברור שמתחיל מגמת ירידה ארוכה ומקסימה. פני הקרקע קשים ואבנים רופפות נמצאות על הסינגל ולצידיו. כדאי לשים לב. בקטעים התלולים יותר יש סיבוב עם ברמים. כולם מושלמים בחלקם יש מעט דרדרת – בקיצור לא להשתגע אם כי אפשר בהחלט לשחרר רסן ולהתפנק בקצב ראוי.

סינגל ערד-מצדה. הסינגל עשוי לתפארת, מסומן היטב ברובו וקל לרכיבה לרוכבים בכל הרמות. צילום: רוני נאק

בהמשך יש כמה קטעי טיפוס מתונים מאד שעוברים על פני גבעות חשופות. מתכנני השביל עשו עבודה נהדרת ואין טיפוסים מייגעים – מדי. זוויות מושלמות ובחירת הקווים בהחלט שאחלה ++!

לכפר הנוקדים מגיעים אחרי מורד ארוך ומספק מאוד. אפילו שהחבורה הורכבה מרוכב אנאטומי אחד (עבדכם) ועוד שלושה חשמלוקים מהירים – הפערים לא היו גדולים מדי. ירידה בכ"ז.

סינגל ערד-מצדה. מנוחה בגיא שימשי מוגן מרוח וחמים. למעלה, בערד, הרוח נושבת קרירה. צילום: רוני נאק

אחרי כפר הנוקדים התברברנו.

במקום להמשיך דוך לתוך בקעת קנאים, הסתמכנו על הקלטת מסלול לא מדויקת שיצרה בלבלה. בנוסף אחד הרוכבים שהיה משוכנע שהוא זוכר את המסלול מרכיבה קודמת (שכנראה מעולם לא הייתה). סימוני הטיפות פשוט לא היו בנמצא ואיבדנו את הסינגל.

אז רכבנו 3 קילומטרים על הכביש למצדה…בקטע משמים ומעצבן. עד ששוב פגשנו את השביל בקטע השני והמדהים-יותר שלו. הירידה מהר קנאים.

סינגל ערד-מצדה. מקטע חדש של שביל ישראל לאופניים לא היינו לבד עליו. כיף. צילום: רוני נאק

תשמעו – זה זה. זו הסיבה שרוכבים על אופני הרים. נוף בראשית קדמוני, שביל נפלא שזורם בסדרת פיתולים בתוואי שטח שעז הרים נוקעת קרסול. והכל בפלואו מושלם וביטחון מלא. רוצים יותר אקשן תעלו את הקצב ואז "וואהו!" זה מדהים. אבל לא תוכלו להרים את העיניים מהשביל ולספוג את הנוף המופלא של המדבר.

צור קשר לקבלת קובץ ניווט

סינגל ערד-מצדה. בפעם הבאה ניקח ימינה. צילום: רוני נאק

אחרי ירידה ארוכה מגיעים לצומת T חשובה מאד: ימינה הפניה לנווה זוהר – לעוד 35 קילומטרים מדבריים ומאתגרים עד למפגש עם מצד זהר וים המלח. אנו פנינו הפעם שמאלה (גם בעקבות תקלה מביכה של אחד החשמלוקים) לעוד כ-5 קילומטרים עד למצדה. זו מתגלה לנו אחרי סדרת פיתולים בעליה שנגמרת במפגש של הכביש פחות מקילומטר מהכניסה לאתר.

סינגל ערד-מצדה. זה תמיד מרגש להגיע למצדה – עוד יותר אחרי רכיבה מדברית. צילום: רוני נאק

מעולה! בדיוק 40 דקות של מנוחה וצילומים לפני שמייק המקפיצן (תואם כבר ערב קודם) מגיע לאסוף אותנו.

בדרך הביתה, שוב בסנטה פה הפעם עם חימום לגב, מסכמים את היום הנפלא כ-2 וחצי שעות נטו של רכיבה על פני מדבר בראשית מקסים ועם חווית רכיבה נפלאה. לא מצליח לחשוב מה אפשר לשפר כאן (חוץ מהכושר שלי כמובן) – אלא רק על כך שבפעם הבאה – נעשה את המסלול המלא, על 70 פלוס הקילומטרים שלו – עד לנווה זהר.

תודה ליונדאי על הסיוע בהפקת הכתבה. צילום: רוני נאק

Check Also

אדיוס סאנגיונג שלום KGM

החל ב-260 אלפי שקלים לרקסטון שמקבל לא רק מתיחת פנים אלא גם שם חדש על הגריל: KGM. אז שכחו מסאנגיונג יש עכשיו מותג חדש בישראל

2 comments

  1. רוני שלום, קראתי את סיפור החוויה שלך מסינגל ערד מצדה, בהחלט מגביר הרצון כבר לרכוב אותו, אשתי ואני מתוכננים ליהנות ממנו ביום שישי, אם יש לך הנייד של מייק המקפיצן אשמח מאוד לקבלו. תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 + 6 =