רוני נאק
יש לי קולגה. מצחיק כזה. שאומר שהשעון על הקיר בסוכנויות הרכב מראה תמיד כי הגיע הזמן לבולשיט. והוא מתכוון בדרכו הציורית לכך שיש לקבל עם גרגר מלח את מה שנאמר שם. בעיקר כשצד אחד להוט למכור. וזו אמירה ביקורתית על המחסור בביקורתיות בעידן הנוכחי של התקשורת. ולמה אני טורח בפתיח בפלטפורמה שלא משלמת לי לפי מספר המילים? מכיוון שסיטרואן קקטוס היא דוגמה נהדרת איך השוס הגדול של הדור הקודם – התאדה פתאום ונעלם. אייר-באמפ. זוכרים את זה? ובכן לא נעלם לגמרי – אבל בהחלט הוצנע וקיבל נוכחות פחות – נוכחת – בעיצוב של אחת מהמכוניות המקסימות יותר שיש בשוק שלנו.
מן החוץ והפנים
אז אחרי שנפרדנו מהאייר-באמפ – סיטרואן קקטוס עברה עדכון מהותי. כמי שהובילה את המראה המותגי החדש של סיטרואן – שמאד מצליחה בנכר – הגיע גם זמנה להתעדכן ואחרי סערת המעצבים הסופר יצירתיים בצרפת – התייצבה על רצפת אולם התצוגה, רק חמישה צעדי ממכונת האספרסו – סיטרואן קקטוס בוגרת יותר, נאה יותר ועם וויב פרימיומי שנעדר מקודמתה עוטת שריון הגומי. וזה חשוב כי לקקטוס יש עתה "תפקיד רוחב" חדש למלא את החלל של ה-C4 שייצורה הופסק ודגם משפחתי שפונה לקהל מבוגר ואחראי יותר צריך – מוצר בטעם דומה.
אז אחרי השינוי בעיצוב המרכב – יש גם עדכונים קלים בקבינה. לוח המחוונים והדשבורד נותרו בעינם כשרק חבילת האיבזור הפכה לעשירה יותר – כולל ממשק מולטימדיה בעברית ואפליקציות ייחודיות של לובינסקי – המושבים הפכו לכורסאות סופר מרופדות ומרווחות ולתא המטען נוסף מעט נפח ותאורה משלו.
מתחת לקימורי העוצמה
היסטורית שמה של סיטרואן נקשר למילה "נוחות". והיא הרוויחה זאת ביושר בזכות איכות הסלילה הירודה של כבישי צרפת הכפריים אבל ובעיקר בזכות כשר המצאה של מהנדסיה אשר פיתחו מערכות מתלים יוצאות דופן, ייחודיות במבנה שלהן ויעילות מספיק כדי להוביל ארגז ביצים מהמשק לשוק ב-CV2 מבלי לסדוק קליפה אחת. ועתה – בעידן הרנסנס שעובר על סיטרואן – היא חוזרת לאחד מערכי הליבה העמוקים ביותר שלה עם מערכת מתלים הידראולית שפעולתה פרוגרסיבית – וזה אומר שהמתלה מתקשה ככל שהמהלך שלו נסגר. כך היא יכולה להיות רכה ולבודד שיבושים קטנים, ולהתקשח במהירות כשמגיעה חבטה גדולה מבלי לסגור מהלך. בנוסף לזה הוסיפה סיטרואן לרכב החדש בידוד רעשים מושקע יותר כדי לשפר עוד יותר את חווית הנסיעה.
• סיטרואן קקטוס להורדת המפרט המלא
• מחיר: החל ב-115,000 שקלים
המנוע נותר כשהיה – 1.2ל' טורבו עם 3 צילינדרים ותפוקה של 110 כ"ס וכמעט 21 קג"מ. תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 6 הילוכים מניעה את הגלגלים הקדמיים בלבד. בתחום הבטיחות נציין בלימת חירום אוטומטית, ניטור שמירה על נתיב, ניטור מרחק לפנים, מחליף אורות אוטומטי, זיהוי תמרורים, ניטור שטחים מתים. זאת לצד בקרת יציבות ומשיכה, 6 כריות אוויר ועיגוני ISOFIX.
נהיגה
טוב אז היא נוחה. מאד. היא נוחה ברמה כזו שפתאום כבר מצאתי שאני לא ממהר לשום מקום. היא עושה כיף להגיע ממקום למקום באיזי – עם מוזיקה טובה, בדרך אולי לחריץ גבינה ריחנית וכוס יין נהדר בהרי ירושלים. ביחס לדור הקודם חווית הנסיעה הרבה יותר נעימה – והשיפור בבידוד הרעשים מורגש ביותר. נכון, תחת עומס מנוע 3 הצילינדרים עדיין נוכח. אבל עם 21 קג"מ (כמעט) הזמינים כבר ב-1750 סל"ד אין באמת סיבה למשוך הילוכים לסיבובים מאד גבוהים. זה לא שאי אפשר – זו פשוט לא הגדרת היצרן לרכב הזה.
יחד עם זאת התנהגות הכביש טובה מאד – עוד פיצ'ר מסורתי של מכוניות צרפתיות מפעם – וגם אם יש יותר זוויות גלגול מבהצ'בק רגיל – זה לא מפחיד ואין קומפרומייז באחיזת הכביש או שינויים בבחירת הקו בפניה.
עם מרווח גחון של כ-150 מ"מ (אין נתון רשמי) סיטרואן קקטוס אינה רכב שטח – אלא כזה המסוגל לנוע יחסית בקלות בכל שביל מוסדר. מעט יותר מפרייבט רגיל, וקצת פחות מרכב פנאי רגיל. אבל יש כאן יתרון נוסף של מערכת המתלים – המבנה שלה מאפשר להחזיק את הרכב גבוה יותר במהלכו (הוא ישקע פחות בתנאי נהיגה רגילים) מכיוון שהחלק השני אשר אמור לספוג מכות חזקות יותר לא יהיה כמעט פעיל בנסיעת שבילים איטית וזהירה. אז פרקטית יהיה לכם יותר מרווח גחון לעבוד איתו בשטח. קול. מסיבוב של כמה קילומטרים בהרי ירושלים (מערבית ליד קנדי אם אתם כבר שואלים) – לא ניצב בפנינו שום קושי ברשת השבילים שיש שם. נכון, אם הייתה הנעה כפולה הייתי שקט יותר ומתמודד יותר טוב עם דרדרת – אך ברוב הזמן אפשר לשוטט בבטחה בדרכים כאלה.
קצת פחות
אנחנו חיים בישראל – אפילו אם יש לכם דרכון פורטוגלי. וחייבים מזגן מקפיא. אז כאן יש כפל: תפעול גמלוני דרך מסך המולטימדיה – והעדר פתח מיזוג רביעי בחזית ואפס מאחור. ובאוגוסט שלנו כל ספיקה נוספת של אוויר צונן היא ברכה. ליישומים הפרטיים שלי אנו צריך מסילות גג – ואלו נעדרות כליל מהדור הזה (אין אופציה). רוצים גגון? יש ברגי עיגון במשקוף הדלתות מאחרי הגומי שמונע חדירת אבק. לא אידאלי. החלונות מאחור לא נפתחים? פאק איט! רקסי יחכה לגינת כלבים.
סיכום
סיטרואן קקטוס החדשה הראתה לי יותר מכל שרכב זול יחסית יכול לתת תמורה רבה לאו דווקא בגוש מעיק של איבזור אלא בתכונות "אמיתיות" של יכולת. הרכב החדש בוגר יותר, עשוי יותר טוב וגרם לי להנאה רבה אם בנהיגה או בהסתכלות עליו. קקטוס גם הוכיח שרכב נגיש לא בהכרח חייב להיות דל או עשוי רע ומחומרים נחותים – והחוויה בהחלט שמאירה עיניים.
כמו שגילו מותגים רבים בעבר – אם ברכב או בתחומים אחרים – יש להישאר נאמנים לערכי הליבה של המותג – אותם ערכים אשר נותנים לו את היתרונות ההיסטוריים על פני מתחריו – מפורד מוסטאנג, דרך בקבוקי הזכוכית של קוקה-קולה, ועד לניטים במכנסי ליוויס. וכשסיטרואן חזרה לערכי הליבה שלה – אנו חזרנו להתאהב בה.