יום חמישי , 7 יולי 2022
ראשי » מגזין » רכב חשמלי: בונים אותם מהר מדי?
יכול להיות שהם פשוט ממהרים מדי? מרצדס EQE על קו היצור. צילום: מרצדס Production of the all-electric EQE: With a flexible production of vehicles with different powertrain variants, the Bremen plant contributes to the efficiency and productivity of the entire production network.

רכב חשמלי: בונים אותם מהר מדי?

רוני נאק

לכל החוששים מריקולים. נתחיל ונאמר שריקולים הם דווקא דבר טוב. גם אם זה לפעמים הורס את הנראטיב של השיווק. שהרי בסופו של דבר תפקיד הריקול הוא להגן עליכם, הצרכנים, מכשלים פוטנציאליים שעשויים להפוך במקרי קיצון לאירוע הגובה חיי אדם. המשמעות של ריקול היא שהיצרן מודע לבעיה (בכל זאת שלב ראשון בפתרון הבעיה הוא ההכרה שקיימת – בלי צחוק יש לא מעט שקשה להם עם זה) וכי הוא נוקט צעדים לפתור אותה. על חשבונו וללא עלות ללקוח.

זה מביא אותנו לנושא שעל הפרק. תקלות מלחיצות במכוניות ממש חדשות שהיצרן מודע להן (ועושה מאמצים לתקן). תעשיית הרכב נמצאת במירוץ בלתי אפשרי כמעט להשיג את הביקושים המשוגעים לרכב חדש בעידן הפוסט-קורונה (גם על זה עוד לא סגורים). בפאניקה העולמית ששררה עם פרוץ המגיפה, קוי יצור נסגרו, ספקים רבים (בהם גם יצרני הצ'יפים) שוחררו מהסכמים, עובדים רבים פוטרו ואולמות תצוגה ננעלו. כולנו, הסתגרנו בבתים מסיבות בריאותיות (יש מי שיתווכחו גם על זה) והתחברנו לרשת כמעט בשביל כל דבר.

טסלה תחת חקירה של ה-NHTSA בגלל עודף תאונות עם בקרת השיוט. אם יהיה ריקול זה יכסה כ-830 אלף יחידות (משנת מודל 2104 ואילך). צילום: טסלה

עתה כשהעולם ברובו משוחרר מסגרים והגבלות, הציבור רוצה לצאת ולשרוף את הכספים שלא השתמשו בהם, את התמריצים שהמדינות חילקו לרבים ובכלל להשתחרר מלקות של עודף נזילות. אז קונים מכוניות, הרבה מכוניות, יותר ממה שהיצרניות ציפו או מסוגלות כעת לייצר. והצ'יפים (שמהם יש פי שתיים ברכב חשמלי מול ICE) הם בינתיים מצאו בית חם ומניב יותר בקונסולות המשחקים, מחשבים ובסלולר ומראים אצבע משולשת ליצרניות הרכב ששנים התנהלו בכוחנות כלפיהם ורכשו צ'יפים פשוטים כמה שיותר בזול.

אז כל הגדולים ממש בלחץ להספיק לשחרר את האזרחים מהכספים שצברו בסגרים (גם זה תיכף נגמר – דיון אחר לעתיד) ומשיקים דגמים חדשים, חשמליים בעיקר, בקצב מהיר. אולי מהיר מדי?

יכול להיות שהם פשוט ממהרים מדי? מרצדס EQE משרד התחבורה שלנו זימן קריאת שירות (ריקול) למענכם. צילום: מרצדס

מרצדס EQE – לפי ההודעה של משרד התחבורה שלנו ברכב השרד החשמלי של מרצדס יש חשש לתקלה במערכת ההיגוי בשל כשל יצור. במקרים קיצוניים – כך לפי משרד התחבורה – זה עשוי לגרום לתאונה בשל חוסר יכולת של הנהג לכוון את ה-EQE בבטחה.

יכול להיות שהם פשוט ממהרים מדי? טויוטה BZ4x. כאן החשש הוא ב-2700 יחידות שבהן הגלגלים עשויים לנשור תוך כדי נסיעה. צילום: טויוטה

טויוטה BZ4x – החשמלית הראשונה של טויוטה בסכנה שיפלו ממנה הגלגלים תוך כדי נסיעה. טויוטה העולמית הודיעה כי סכנה כזו קיימת ב-2700 יחידות שיוצרו (מהן כ-2200 מיועדות לשוק האירופאי). על פי ההודעה של טויוטה, בלימה חזקה או תמרון חד עלול לשבור רכיב במתלה שיגרום לנשירת הגלגל מהמכונית. כמו שכולנו יודעים, גלגל שנופל בנסיעה – זה לא נחמד.

• מיוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל, נמסר כי הריקול אינו רלוונטי לישראל שכן הדגם הזה עוד לא נמסר ללקוחות.

יכול להיות שהם פשוט ממהרים מדי? מוסטאנג מאך E מקבל חשמל מטנדר לייטנינג F-150. שני רבי מכר. האדום עשוי להתיך צמת מתח ראשית בעומס גבוה. צילום: פורד

פורד מוסטאנג מאך E – רב המכר החשמלי של פורד מקבל "סוג של" הנחיה של stop sale מיידית. גם אם בפועל הרכב מיוצר ומגיע לדילרים שיכולים למכור אותו אולם להם אסור למסור אותו. שם פורד גילתה שיש בעיה    באחד המחברים הגדולים שבמערכת ההנעה (אלו ששולטים במיץ הגדול מהסוללה למנועים), ואלו עלולים להתחמם יתר-על-המידה ולגרום לקשת חשמלית ולהמסה של כל הגישפעט וכמובן לשריפה. פורד העולמית אומרת שהפתרון יהיה זמין ללקוחותיה רק ביולי 22 (מדובר ככל הנראה בעדכון תוכנה שיפתור זאת לא החלפת רכיב פיזי). מספר המכוניות המושפעות עומד על כ-49 אלף בארה"ב. פורד בינתיים ממליצה לבעלי המוסטאנג החשמלית להמשיך לנהוג כרגיל. אבל…שימוש בטעינת DC מהירה או נהיגה נמרצת עם דוושת התאוצה לחוצה עד למטה עשויה לגרום לחימום יתר של הרכיב הרגיש.

 

כמובן שבמקביל התפרסמו ריקולים גם למכוניות אחרות, בעלות בעירה פנימית. אבל הסמיכות של ההודעות האלה והעובדה שמדובר במכוניות ממש חדשות (מוסטאג מעט יותר וותיקה) – בהחלט שמעלה חששות לגבי איכויות היצור שמוקרבות על מזבח מהירות ההגעה לשווקים.

צפו גם בזה

קיה ספורטאז' הייבריד – החל ב-230 אלף שקל

היצע הגרסאות של קיה ספורטאג' מתרחב עם גרסת בסיס אטמוספרית ושתי גרסאות היברידיות. ממשיכים לטפס עם 230 אלפי שקלים להייבריד וכמעט 240 אלף ל-PHEV עם הנעה כפולה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.