רוני נאק
אפילו שהזכרון הקולקטיבי הישראלי לא זוכר את קונספט החלפת הסוללות של בטר-פלייס, ממנו נותרו רק אנדרטאות פזורות ברחבי הארץ – עושה רושה שאנו עתידים לחזות בקמבאק ההיסטורי של הקונספט הזה. הפעם ככל הנראה בצורה שבה הטכנולוגיה והשוק יחדיו בשלים לעניין.
דיווחים מסין מלמדים כי בין ה-23 ל-27 לינואר, מעל ל-100 אלף החלפות סוללה בוצעו מדי יום בתחנות ההחלפה של NIO. השיא, כך על פי המקור בסין, היה ביום שבת בו התבצעו 119,765 החלפות סוללה. הסיבה למספר ההחלפות הרב דווקא באותה שבת של ה-25 לינואר היא חופשת ראש השנה הסיני זמן בו המשפחות מתאחדות לארוחות חג.
הסינים אף פילחו את הדאטה עוד יותר ודיווחו כי בממוצע הוחלפו 4,991 סוללות מדי שעה – שזה בדיוק 81 סוללות בדקה. באותו חישוב כל תחנת החלפה סיפקה כ-37 סוללות מדי יום. NIO מפעילה מספר עצום של תחנות החלפה בסין – 3,106 תחנות נכון לינואר 2025 – דבר המסביר היטב את היכולת להחליף כזו כמות גדולה של סוללות מדי יום.

תחנות ההחלפה של NIO משרתות דגמים ממותג NIO עצמו וגם דגמים של תת-מותג עממי יותר ONVO שגם דגמיו מצויידים בטכנולוגיית ההחלפה. תהליך ההחלפה עצמו הוא אוטונומי לגמרי ולא מצריך את הנוכחות של הנהג בתוך הרכב. החלפת הסוללה אורכת עד כ-3 דקות שבמהלכן מותקנת ברכב סוללה אחרת טעונה ב-100% ומאפשרת המשך נסיעה מיידי.
גם בישראל יוקמו תחנות החלפת סוללה. כך הודיעה דלק מוטורס, יבואנית NIO, במסיבת עיתונאים שהתקיימה לאחרונה. בתכנית שבאמצע 2025 תתחיל לעבוד, במיקום במרכז הארץ, תחנת החלפת סוללות ראשונה מתוך ארבע שיוקמו. מערך ממוחשב, הנעזר בסורקי לייזר וחיישנים נוספים הקיימים כסטנדרט בכל דגם של NIO, יתמרן את הרכב לתוך תחנת החלפה הסוללה – ללא צורך בהתערבות הנהג.
בכל תחנה "מחסנית" של 23 סוללות טעונות העומדת זמינות להחלפה. ברגע שהתמקם הרכב במקום המיועד לכך, תתרחש החלפת הסוללה המרוקנת בסוללה מלאה באמצעות פירוק והרכבה של הסוללה מחלקו התחתון של הרכב בעזרת רובוט בפרק זמן של פחות מ-3 דקות – פחות זמן מתדלוק רכב מונע בנזין. הנהגים ישלמו מנוי חודשי שיאפשר להם להחליף סוללות (כמה יעלה המנוי לא נקבע עדיין) ולזה תתווסף עלות הטעינה של הסוללה הריקה (או ריקה בחלקה) המפורקת מן הרכב ונכנסת למחסנית לטעינה.