רוני נאק
מהמזרח מגיעים דיווחים על כך שניסאן תצמצם את נפח היצור הגלובאלי שלה בשיעור משמעותי של 15% (בשנת הכספים המסתיימת במרץ 2020) – זו סטיה חדה ממדיניות ההתפשטות האגרסיבית של היו"ר המסולק קרלוס גוהן.
על פי המקורות ניסאן מתכננת לייצר כ-4.6 מיליון מכוניות "בלבד" בשנת הכספים – זהו הנתון הנמוך ביותר בתשע שנים. המהלך הזה עשוי להכות בשתי חזיתות: לפגוע ברווחים ולפגוע אנושות ב"אליאנס" עם רנו שלא שותפה (עדיין מחזיקה ב-43% ממניות ניסאן) בשלב הזה בתכנית של ניסאן.
המנכ"ל היפני החדש של ניסאן – סאיקוואה – מחפש נתיב התקדמות אחר לחברה ומעדיף להתמקד על רווחיות במקום נפח יצור גדול. והוא מתחייב לעשות "אובראול" (כלשונו) לתהליכי היצור ולחטיבות השיווק והמכירה בענקית היפנית. המהלך לא מגיע מוואקום – מאחר שניסאן ספגה ירידה חדה במכירות בשוק האמריקאי – זאת אחרי עשור של התחזקות רציפה – וניסאן צופה כי גם השנה מגמת ההחלשות בארה"ב תמשיך (בה בעת מתחרותיה מציגות נתוני צמיחה טובים).
מעל: מהדורת 50 שנה של ניסאן GT-R אשר נחשפה רק לפני יומיים בניו יורק. צילום: ניסאן
בתוך עוגת הקיצוצים – הפרוסה הגדולה ביותר תהיה לשווקים מחוץ ליפן – שם בבידוד השוק היפני תהיה ירידה של 20% ביצור לכדי 3.7 מיליון יחידות.
במבט של שלוש שנים לאחור – ואחרי שפרסמה אזהרת רווח בשנה הקודמת – צפויה ניסאן להצג רווח תפעולי של כ-4.02 מיליארד דולר – זו ירידה של 40% רק בשלוש שנים.