יום רביעי , 24 אפריל 2024
חניות עמוס מכוניות
מחסני הערובה מפוצצים במכוניות חדשות שלא נמכרו. צילום אילוסטרציה: רוני נאק

מכונית חדשה בת שנתיים

רוני נאק

ההאטה העולמית ביצור ומכירות של רכב חדש הגיעה מן הסתם גם לישראל. כל התחזיות שהיו לנפח המכירות של 2020 הפכו ללא רלוונטיות עם הטלת הסגרים, מיליוני מובטלים ופתח של משבר כלכלי שאת סופו עוד לא רואים באופק. ובואו לא נתחיל בכלל לדבר על האופן שבו המדינה עוזרת (או לא) לאותם העסקים שהיא בעצמה סגרה תחת איומים.

המשבר יצר מצב שבו לא רק שעשרות אלפי מכוניות לא נמכרו אלא עשרות אלפים אחרות הוחזרו או כלל לא נלקחו מחברות הליסינג. אותם גופי ענק שגם הביאו למצב של רוויה בשוק היד השניה ועתה תקועים עם עוד אלפי מכוניות שאין להן דורש.

כביש ריק
כבישי קורונה ריקים. אנשים בבתים עתיד כלכלי לא ברור. צילום אילוסטרציה: רוני נאק

פתרונות יצירתיים

יבואני הרכב מצידם – דואגים לעסק והצליחו לקבל שתי הקלות משמעותיות: הארכת תקופת ה"12 חודשים" או "גיול" ל-15 חודשים. מגבלת ה-12 חודשים הוטלה על ידי המדינה באמתלה של הגנה על הצרכנים מפני קבלת רכבים שעמדו במחסני הערובה זמן רב (צמיגים מרובעים, נזקי מזג אוויר ושמש) – בפועל זה אמצעי בשבילם להבטיח את תשלומי המיסים אם לא על ידי הלקוחות אז על ידי היבואנים עצמם שחייבים לרשיין ולהעלות על הכביש את המכוניות האלה.

הקלה נוספת נוגעת גם לסימביוזה של היבואנים עם חברות הליסינג. זו אומרת שרכב אשר נמכר לחברת ליסינג ולבסוף לא סופק ללקוח הקצה – יען לא נסעה או צברה קילומטרים – יכולה להיות מוחזרת ליבואנית ורישום יד הליסינג יימחק. הרכב יימכר לצרכן כיד "00".

המדינה – כך על פי פרסומים בעיתונות הכלכלית בישראל – מחייבת גילוי נאות וליידע את הלקוח באשר לגיל היצור של הרכב. מצד שני לקוח חכם טוב שלא יסתמך על סוחר רכב. ולא משנה עד כמה צונן המזגן באולם התצוגה.

מגרש מלא
גם יצרניות הרכב מתקשות להזיז מלאים. צילום: VW

מזל טוב! למכונית שלך יש 4 ימי הולדת

אז מה לעשות?

שתי אפשרויות:

אל תחתמו על הזמנה או חוזה ללא סעיף המתחייב על גיל הרכב – אך ורק על פי תאריך היצור שלו! תאריך היצור הוא התאריך שבו המכונית ירדה מקו היצור במפעל. לא תאריך ההגעה לישראל, לא תאריך העליה על הכביש. לאלה כבר לא תהיה שום משמעות. איך לדעת מהי שנת היצור של הרכב באופן אובייקטיבי ולא תלוי ברצון הטוב של איש המכירות? פשוט מאד!

חפשו את מספר השלדה של הרכב או VIN – זהו מספר "תעודת הזהות" של המכונית והוא ייחודי לכל רכב, גרסה, דגם, יצרן, ארץ יצור וגם שנת יצור. חפשו את האות העשירית משמאל. זו מגלה מהי שנת היצור.

קוד VIN
מספר שלדה או VIN מגלה מידע רב. צילום: AUTOEXPRESS

אפשרות שניה היא לקבל הנחה משמעותית. בלי קשר למחיר שהם מבקשים או למחירון הרכב שעל השולחן באולם התצוגה. תנו הצעה נמוכה-אך-הוגנת. לא מעליבה. ואולי אפילו יצליח לכם – כי עכשיו הכוח אצל הקונים ובכל יום שהרכב לא נמכר היבואן מפסיד עליו כסף. אז יש מוטיבציה למכור.

אם בחרתם ללכת בכיוון הזה התעקשו על כמה דברים: החלפת הצמיגים, הארכת האחריות שתכסה גם על השנה ויותר שהרכב עמד. אולי אפילו לעשות טיפול גדול כדי להחליף את הנוזלים שעמדו חודשים ארוכים – בשמנים ונוזלי קירור טריים. לפעמים המכוניות החשופות עוברות התעללות ממזג האוויר: ברד, סופות חול, שמש יוקדת בחודשי הקיץ ומדי פעם עלעול שחוצה את הבונדד ומרים מכוניות לאוויר. דרשו גילוי נאות מלא על מצב הרכב.

טבלת שנתונים VIN
הנה פיצוח שנתון היצור – האות העשירית מצד שמאל של ה-VIN מייצגת את שנת היצור. צילום: TTRUCK

סיכום

משבר הקורונה יצר הזדמנויות מעניינות למי שרוצה ויכול לרכוש מכונית חדשה. לצד מבצעים רבים, ההנחות הרשמיות עדיין יחסית מתונות. יחד עם זאת יש שני מוקשים חדשים שלקוח פרטי חכם ידע לא רק להימנע מהם אלא גם איך לנצל אותם כדי לקבל עסקה טובה עוד יותר.

Check Also

טנדר קיה טסמן – בהסוואה

הטנדר הראשון של קיה מיועד להשקה ב-2025, עם השקה הדרגתית בשווקי מפתח כולל קוריאה, אוסטרליה, אפריקה והמזרח התיכון

One comment

  1. לא שיש לי סימפטיה ליבואני הרכב עם ההתנהגות החזירית שלהם, אבל האשמה העיקרית היא של המדינה, בעיקר משרד התחבורה לדורותיו, אשר מאפשר ליבואנים ולחברות הליסינג למכור לציבור מכונים בת שנתיים כחדשה, בלי גילוי נאות על תאריך הייצור האמיתי שלה הכך שהם מסתתרים מאחורי המושג האמורפי "שנת עלייה על הכביש" הרשום ברשיון הרכב.
    לאחרונה נחשפנו לתופעה חזירת חדשה: בתקופה בה יש בעיות אספקה של מכוניות חדשות, יבואני הרכב נתלים על התירוצים של בעיות באספקת צ'יפים לתעשיית הרכב והעיכובים לכאורה בשינוע הימי, והם אוגרים מלאי גדול של מכוניות במחסיני הערובה בנמלים ומחכים לתחילת 2023 כדי לספק אותן במחיר גבוה יותר. גם כאן אין גילוי נאות ואין הפרעה מצד המדינה לנוכלות הזאת.

    לא זו אף זו: אם לא די בריכוזיות של יבואני הרכב, המדינה לא מנעה מהיבואנים הקיימים לייבא מגוון של מכוניות מיצרנים סינים חדשים, במקום לאפשר ליבואנים חדשים להפיץ מכוניות אלה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

two + two =