יום שישי , 19 אפריל 2024
מבחן דרכים אופל גרנדלנד X פלאג-אין. עוצמה חשמלית וטווח ללא פליטת מזהמים המחיר 205 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים אופל גרנדלנד X פלאג-אין

רוני נאק

לא במקרה PSA השקיעה מיליארדים רבים בפיתוח של פלטפורמת EMP שלה. זו, בווריאציות שונות משרתת דגמים רבים בלא פחות מ-4 מותגי רכב שונים. מפיג'ו 508 הסקסית ועד אופל קומבו התכליתית, עם מנועי בנזין, דיזל ורמות שונות של תגבורים חשמליים – זו בעיניי הפכה להיות אחת הפלטפורמות הטובות ביותר שיש בשוק כיום לא רק בשל גמישות מערכות ההנעה אלה דווקא בשל איכויות הנהיגה הגבוהות שהיא נותנת. באופל גרנדלנד X תקבלו את היתרונות של הפלטפורמה הזו מבלי להוציא תקציב נוסף על קישוטים.

מבחן דרכים אופל גרנדלנד X פלאג-אין. תא נהג תכליתי ונטול מניירות. מושבי עור מחוממים ומאווררים עם כיוון חשמלי וזכרון בצד שמאל. צילום: רוני נאק

גרנד מה?

אופל גרנדלנד X הוא רכב הפנאי הבינוני במידות של המותג. המקביל מבית PSA של סיטרואן איירקרוס ופיג'ו 3008. המידות דומות, עם יתרון אורך לבסיס הגלגלים של האופל שהוא הארוך מבין השלוש עם 276.5 ס"מ. הוא מעט קצר יותר מהאיירקרוס ומעט ארוך יותר מה-3008 (כ-3 ס"מ ביחס לכל אחד מאלו). יש לזה משמעות כמובן מבחינת חלל הפנים לרגלי הנוסעים בעיקר מכיוון שנפח תא המטען שלו הוא הקטן מבין השלוש עם נפח של 390 ל' (נתוני היבואנית).

מבחן דרכים אופל גרנדלנד X פלאג-אין. יחידת הנעה מרשימה בעוצמה וחסכון. צילום: רוני נאק

מערכות ההנעה זהות. וזו. מערכת ההנעה. היא הסיבה למפגש הזה. היברידי נטענת עם תפוקה של 225 כ"ס ו-36.7 קג"מ. העוצמה מגיעה משילוב של מנוע טורבו בנזין בנפח של 1.6ל' ומנוע חשמלי המוזן מסוללת ליתיום עם קיבולת של 13.2 קוט"ש שמספיקה להנעה חשמלית נקיה של 61 קילומטרים (WLTP). אחרי שזו מגיעה רמת טעינה נמוכה נכנס לפעולה מנוע הטורבו ומאותה נקודה הגרנדלנד X מתנהל כרכב היברידי לכל דבר. כולל טעינה חוזרת במורדות ארוכים ובלימה ושילוב של ההנעה החשמלית בתנאים של עומס נמוך. התוצאה היא כלי רכב יעיל מאד שרוב השבוע לרובנו כלל לא יצרוך דלק ואילו בנסיעות הארוכות של הסופ"שים ישחרר אתכם מחרדת הטווח הדובקת בעדת נהגי החשמליות.

מבחן דרכים אופל גרנדלנד X פלאג-אין. דלת תא מטען חשמלית היא חלק מהאבזור הסטנדרטי. צילום: רוני נאק

לרשות הנהג עומדים שלושה מצבי נהיגה: היברידי, ספורטיבי ו-חשמלי. שעוזרים לנהל את משק החשמל שברכב. ההנעה קדמית בלבד (להנעה הכפולה יש לבחור בגרסת ה-300 כ"ס!) כאשר תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 8 הילוכים מנהלת את העברת הכוח של יחידת הבנזין שבעצמה מפיקה 180 כ"ס מועילים בפני עצמם.

מבחן דרכים אופל גרנדלנד X פלאג-אין. חישוקי 19 אינץ', פנסי LED וגג שחור זה רק מהרשימה הארוכה. צילום: רוני נאק

חיצוניות נאה

גוון כחול טופז של הרכב בהחלט שמחמיא לו כמו גם הגג השחור וחישוקי הגלגלים 19 אינץ' מאד יפים וגדולים. בעולם של הקרוסאוברים בהחלט שמדובר בכלי רכב נאה מאד ואלגנטי – פחות על הצד המוחצן הפושה בדגמים רבים בקטגוריה הזו. חלונות כהים מאחור ופסי כרום לצד פנסי ערפל LED ותאורת יום נוכחת יוצרים לוק נאה בהחלט.

 

מבחן דרכים אופל גרנדלנד X פלאג-אין. עד 61 קילומטרים על הנעה חשמלית נקיה. צילום: רוני נאק

קבינה מפוצלת

תא הנהג וסביבת הנוסעים באופל תכליתי הרבה יותר מזו של האיירקרוס עתירת האופי, ה-3008 ההייטקית או ה-DS המהודרת. לוח המחוונים אנאלוגי, מסך המולטימדיה צנוע יחסית במידה של 8 אינץ' והארכיטקטורה המחברת את הכל נטולת מניירות. מצד שני תמצאו כאן מושבי עור מחוממים ומאווררים עם בסיס מתארך, גלגל הגה ספורטיבי מצופה עור, משוטים בגב גלגל ההגה, דלת תא מטען עם פתיחה חשמלית ועוד פינוקים כמו משטח טעינה אלחוטי (כמובן שיטען רק מכשירים תומכים ולא את הפליפר שלכם) ואפילו משענת יד במושב האחורי עם פתח שימושי לעצמים ארוכים בתא המטען שתלמדו לאהוב אחרי ביקור באיקאה.

מבחן דרכים אופל גרנדלנד X פלאג-אין. בסיס גלגלים ארוך מנוצל היטב כאן במושב האחורי. ריפודי עור, משענת יד ופתח לתא המטען. צילום: רונן טופלברג

חבילת הבטיחות היא בדרגה 7 מתוך 8 וכוללת 6 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטיה מנתיב, קריאת תמרורי תנועה, החלפת אורות אוטומטית וגם ניטור שטחים מתים. בהחלט חבילה ראויה.

 

נהיגה

כמו אצל כל הדגמים בני ה-EMP שבהם נהגתי גם הגרנדלנד X מצטיין בנוחות מעולה. שילוב מצוין של ספיגה ונוחות וגם תמיכה ודיוק לאותם כבישים שבהם צריך וכדאי גם קצת לנהוג. אחרי שלושה ימי מבחן והרבה קילומטרים צריכת הדלק הכוללת עמדה על 14 קילומטרים לליטר. הרבה אחרי שהסוללה התייבשה. צריכת הדלק הרשמית אגב מציינת 71 וחצי קילומטרים לליטר. זאת במחזור בדיקה עירוני בעיקרו כשהקילומטרים הראשונים הם על חשמל בלב. הגיוני בסך הכל ואם תקפידו גם אתם על הטעינה של הרכב תתקרבו למספרים האלה.

מבחן דרכים אופל גרנדלנד X פלאג-אין. עוצמה חשמלית וטווח ללא פליטת מזהמים המחיר 205 אלפי שקלים. צילום: רונן טופלברג

הביצועים מרשימים מאד. ללא קשר לרמת הטעינה, היציאה מהמקום נחושה וחזקה מאד. כך גם תאוצות הביניים החיוניות לעקיפות בטוחות ולקבל עוד BOOST בעליות הארוכות לירושלים או לגוש שגב. רמת ה-NVH מאד נמוכה – בהחלט חריג עד כמה הקבינה שקטה ונעימה בכל טווחי המהירות.

וזה מצויין לא רק לרחובות השבורים אלא גם כדי לכסות קילומטרים ארוכים מבלי להתעייף. כך עשינו. מילת המלצה. הקפידו להשתמש בבקרת השיוט. הכוח של מערכת ההנעה הזו רב. רב לנהגים רבים שלא רגילים לעוצמה כזו. ועם 8 הילוכים תקבלו, בקלות יתירה, מהירות שיוט שנהוגה יותר באירופה מאשר בישראל. בסך הכל כיף ונעים בכביש הפתוח.

מבחן דרכים אופל גרנדלנד X פלאג-אין. חווית נסיעה נעימה מאד בכביש הפתוח. צילום: רונן טופלברג

מה פחות

במימד הנהיגה, דבר שמקבל לדאבוני משנה חשיבות בימינו, הייתי שמח אילו להגה היה משוב. לא "קצת יותר" משוב או "תקשורתי". זה שטויות של GTi מפעם. אלא כל משוב שהוא יהיה נחמד. גלגל ההגה עצמו מצופה עור, נעים מאד ומכופתר לעילא. אבל חש כאילו הוא מסתובב באוויר. זו החוויה שלי. אולי מעט יותר משקל היה משפר את התחושה (או פחות לובריקנט).

פעולת מערכת ההנעה הנפלאה לא תמיד הכי חלקה. המעבר האוטומטי שלה בין מצבי ההנעה השונים מורגש בהחלט. זה לא דבר גרוע, ויש מי שיקטלגו זאת תחת "סוג של חיווי". אבל…יש בשוק מערכות PHEV הרבה יותר שקופות בפעולתן ולא פחות חזקות.

מבחן דרכים אופל גרנדלנד X פלאג-אין. בלימה רגנרטיבית יוצרת אי אחידות בדוושת הבלם, אי דיוק בעצירה וטלטולים לנוסעת. צילום: רונן טופלברג

הבלמים. טוב נו. אולי בשלב הזה הבנתם שאני קצת פיינשמקר. נודניק כזה שרוצה שהכל יהיה בדיוק כמו שהוא אוהב. בעיקר הבלמים. ובכן כאן לבלמים יש תפקיד כפול, בנוסף להמרת תנע לחום, של הפקת חשמל רגנרטיבי – בהעדר מילה טובה יותר. תחילת הבלימה עוד די טובה, אבל לקראת סיומה יש שינויים מורגשים מאד בנשיכה ושינויי לחץ שיוצרים לא רק נדנודים לא נעימים לנוסעים, כפארה עליהם, אלא הצליחו להפתיע אותי פעם אחרי פעם כשהרכב עצר לא היכן שביקשתי ממנו. קצר מדי או ארוך מדי ולא באופן עקבי. יש מצב שזה עניין להתרגל אליו. או לא.

ודבר אחרון. הבנתי שמדובר היה ברכב שעבר לא מעט התעללות עד שהגיע לעיניים הבוחנות שלי. אלו גילו אי התאמות והעדר דיוק מאד בולטים בין המשטחים השונים בתא הנוסעים והנהג. LOOSE…האם זה מקרה נקודתי? אולי.

מבחן דרכים אופל גרנדלנד X פלאג-אין. אלגנטי ונאה. צילום: רונן טופלברג

סיכום

בסינון חלק מהרג'קטים ומול תג מחיר (הביאו לי את בלון החמצן) של 204,990 שקלים מדובר בחבילה מעניינת למדי אם אתם מחפשים PHEV ויכולים לנצל את היתרונות של מערכת ההנעה הזו בשיחרור מדלק במהלך השבוע וחופש מחרדת טווח בנסיעות הארוכות. מול אחיו מבית PSA הוא הפחות-יקר מביניהם (219 לסיטרואן ו-218 לפיג'ו) אך מציע את כל היתרונות של מערכת ההנעה פלוס חלק מכובד מחבילת אבזור הנוחות ומעטפת בטיחות אקטיבית מצוינת. באותה מסורת ארוכת שנים של אופל, החותכת את הבולשיט, גם אופל גרנדלנד X פלאג אין משפר את התמורה על ידי וויתור על מה שנתפס בעיני מנהלי המותג כמיותר.

מבחן דרכים אופל גרנדלנד X פלאג-אין. עוצמה חשמלית וטווח ללא פליטת מזהמים המחיר 205 אלפי שקלים. צילום: רונן טופלברג

Check Also

ג'יפ AVENGER היברידי מתון – החל ב-154,900 שקלים

סמלת מתחילה לשווק את גרסת הכניסה של ג'יפ אוונג'ר עם מערכת הנעה היברידית-קלילה. עכשיו במחיר השקה של מתחת ל-150 אלפי שקלים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fifteen − 9 =