שטח
במידה מסוימת, אופל גרנדלנד X ניבא את העתיד – הוא הרי תוצר שיתוף פעולה בין אופל ל-PSA עוד מלפני ש-PSA רכשה את אופל. מכאן והלאה, מכוניות של אופל על בסיס פלטפורמה של PSA ועם מנועים של PSA, כמו הגרנדלנד, יהפכו לנורמה (וביחס לחומרה העתיקה של GM זה שיפור מאד גדול). אז יצאנו לסיבוב ארוך ברכב הפנאי הבינוני של אופל כדי לבדוק האם איחוד השושלות המפוארות מצרפת וגרמניה (פיג'ו ואופל הם ממותגי הרכב הוותיקים ביותר בעולם) הוא בשורה חיובית מבחינתנו הנהגים.
אופל גרנדלנד X – לא תאום זהה
אם חששתם שאופל יהפכו ל"מותג מדבקה" – יצרן שידביק סמל אחר על החרטום, שם חדש על הזנב ולא הרבה יותר – הגרנדלנד לא יתמוך בחששותיכם. במבט ראשון, וגם שני, קשה לראות את הקשר לפיג'ו 3008 עליו הוא מבוסס. למרות מידות דומות, כמובן, העיצוב מצליח ליצור מראה (look and feel) שונה לחלוטין, והאופל נראה הרבה יותר רחב (ההבדל האמיתי עומד על ס"מ וחצי) ונמוך (הבדל של סנטימטר אחד במציאות) מאחיו עם סמל האריה. למרות שרכב המבחן הגיע צבוע בלבן – צבע שלא מחמיא לרוב המכוניות – גיליתי שאני מחבב את העיצוב יותר ויותר ככל שעבר הזמן. הוא לא מוחצן כמו כמה מהמתחרים הבולטים בקטגוריה, אבל משדר תערובת נכונה של אלגנטיות ועוצמה.
עיצוב תא הנוסעים מחזק את תחושת ה"אתם בטוחים שהם אחים?" – העיצוב נעים וזורם והחומרים איכותיים ברובם, בדגש על הדשבורד העשוי מחומר עבה ורך. שימוש נדיב בגוונים כהים, יחד עם עיצוב תכליתי שאינו מקורי או מלהיב במיוחד, יוצרים תחושה שמרנית ובוגרת, שונה מאוד ממה שמציע ה-3008. מצד שני, שמרנות היא לאו דווקא דבר רע – בעיקר מההיבטים הפרקטיים – לוח המחוונים, עם צמד מחוונים עגולים וגדולים, קריא וברור, והמסך הקטן במרכזו מספק את כל המידע הדרוש. תפעול המזגן – מחוגות ייעודיות (בקרת אקלים מוצעת רק מרמת האבזור אינוביישן, יציאה לאחור סטנדרטית בכל רמות האבזור) קל ופשוט, ולא דורש צלילה לתוך תפריטים. מערכת המולטימדיה המקורית – עם מסך "7 שכבר מתחיל להראות קטן בימינו אבל בהחלט מספק – נוחה לתפעול, לא כוללת מערכת ניווט אבל כן כוללת מצלמת חניה טובה המשולבת עם חיישני חניה מלפנים ומאחור. התלונה היחידה לתא הנוסעים נוגעת לידית בדלתות הקדמיות – דווקא בחלק הזה, בו אוחזים לפחות פעמיים בכל נסיעה, התרשלו אנשי אופל, והידית מתעוותת וחורקת תחת לחץ מתון, מהסוג הנדרש לסגירת הדלת.
קל למצוא תנוחת ישיבה נוחה בזכות טווח כיוון רחב להגה ולמושב, אם כי בנסיעות ארוכות היתה חסרה לי מעט תמיכה לגב התחתון. המושב האחורי מציע מרחב סביר לראש ולברכיים ונוח גם לשלושה, גם אם המושב האמצעי צר יחסית לשני האחרים, כמקובל, ומיקום תופסני חגורת הבטיחות לא אידיאלי. תא המטען עמוק ורחב, ומציע נפח מכובד של 514 ליטרים. רצפתו נמוכה יותר ממפלס המושבים כאשר הם מקופלים.
ציון לשבח מגיע לאופל גרנדלנד על אבזור הבטיחות – בלימה אוטונומית (עד 85 קמ"ש בזיהוי מכונית, עד 65 קמ"ש בזיהוי הולכי רגל) והתרעת קרבה, תיקון סטיה מנתיב, קריאת תמרורים וניטור שטחים מתים. אבזור עשיר ומקיף כל כך שכמעט לא נעים לקטר על העדרה של בקרת שיוט אדפטיבית. אז לא קיטרנו.
אופל גרנדלנד X – בתנועה
מבחר המנועים של הגרנדלד בארץ כולל מנוע אחד בדיוק – 1.2 ל', טורבו בנזין, המציע 130 כ"ס. זה הספק נמוך ביחס למקובל בקטגוריה, אבל בזכות מומנט של 23.5 קג"מ המוצע כבר מ-1750 סל"ד, רוב הזמן מתקבלים ביצועים מספקים, מבלי שצריך "לקרוע את המנוע". אבל בכבישי הגליל העליון, ועם רכב עמוס, בהחלט הורגשה מדי פעם העובדה שיש כאן 20-30 סוסים פחות מהמקובל. צריכת הדלק מקבל גם היא ציון "מספק" – היא לא רעה בפני עצמה, עם כ-15 ק"מ לליטר בשיוט רגוע וכ-11 ק"מ לליטר בתוואי גוש-דני שכלל שילוב של נסיעה עירונית ובין עירונית קצרה, אבל ממנוע טורבו קטן נפח ציפיתי ליותר. המנוע גם חושף לפעמים – בעיקר כאשר התיבה דוחקת אותו אל מתחת ל-2000 סל"ד – קצת חספוס תלת-צילינדרי אופייני. אם אתם מאלו שרגישים במיוחד לעניין, זה עלול להפריע אבל הרוב לא ישימו לב.
גם בכיול המתלים נראה שאנשי אופל השקיעו מאמץ, ולא לקחו רכיבים צרפתיים מהמדף. הנוחות טובה למדי, והתחושה היא שהמתלים תמיד לוקחים חלק במאמץ המלחמתי מול שיבושי האספלט, גם אם לא תמיד מצליחים לנצח בקרב. לא נתקלתי כאן בחבטות שגורמות לך לחשוב שהמתלים יצאו להפסקת סיגריה בדיוק כשעלית על הבור, כמו שקורה לפעמים אצל חלק מהמתחרים. בידוד הרעשים טוב למדי, כשלרעשי המנוע שהוזכרו מצטרפים רעשי כביש בנסיעה על אספלט לא איכותי וגם קצת רעשי רוח מדי פעם.
• להורדת המפרט המלא אופל גרנדלנד X
• יש מנשא אופניים? תשלם יותר על כל קילומטר
בסיבובים מתקבלת תחושה נטועה ויציבה. פחות זריזה מאשר באחיו לפלטפורמה, אבל משרת בטיחות גם אם דוחקים בו קצת יותר ממה שראוי לדחוק ברכב פנאי מן הישוב.
אופל גרנדלנד X – בשטח
מה בשטח? מי בשטח? זה הרי רכב פנאי שלא מציע הנעה כפולה אפילו כאופציה! ובכל זאת, עם מרווח גחון של 22 ס"מ וזוויות גישה ונטישה טובות למדי, אופל גרנדלד לא רק לא מתחכך במדרכות בעיר, אלא גם מצליח לצלוח שבילים מאתגרים למדי מבלי לייצר קולות חיכוך מכיוון גחון-פוגש-סלע. בקרת משיכה יעילה, שמצליחה להתגבר בקלות על הצלבות, משלימה את החבילה ותאפשר לנהג האופל להגיע הרבה יותר רחוק ממה שאפשר להגיע במכונית פרטית, אפילו אם היא מליסינג – וגם מאשר ברוב המתחרים הישירים בעלי הנעה 2X4.
המתלים דואגים לשמור על נוחות סבירה גם על השבילים, ורק מחסור קל בריסון במעבר על בורות עמוקים דורש קצת זהירות כדי לא לטלטל את הנוסעים.
אופל גרנדלנד X – סיכום
המבחן הזה השאיר אותנו אופטימיים לגבי עתידה של אופל – השילוב של רכיבים צרפתיים ואופי גרמני עובד טוב, ונשאר רק לקוות כי גם עתה, כאשר אופל היא חברת בת של PSA ולא רק שותפה, היא תורשה לשמור על עצמאות מספקת בתכנון כדי לייצר דגמים מובדלים שישמרו על האופי הייחודי של החברה.
אבל גם אם נעזוב את התמונה הגדולה ונתמקד באופל גרנדלנד X בפני עצמו, הרי שמדובר ברכב איכותי, עם יתרונות רבים: עיצוב נאה, שפע מערכות בטיחות מתקדמות, תא מטען גדול ואיכות נסיעה טובה. מול זה תא נוסעים תכליתי וכהה, ונתון הספק צנוע העשויים להקשות על אנשי המכירות של אופל, בעיקר כשהם מצוותים למחיר של 150,000 שקלים כבר ברמת האבזור הבסיסית, אנג'וי – מחיר גבוה בכמה אלפים טובים ממחיר גרסאות הבסיס של רבים מהמתחרים.