יום חמישי , 25 אפריל 2024
פותחת פיג'ו
מבחן דרכים פיג'ו 2008 פרימיום. רק 135 אש"ח והיא שלך. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים פיג'ו 2008

רוני נאק

איזה יופי. הפריחה של קבוצת רכבי הפנאי הקטנים יש בה מן החזרה לממדים האמתיים – של מכוניות עממיות – הנותנות תמורה טובה לכסף. הן בגודל המתאים לחיים בעיר הצפופה אבל גם מאפשרות נסיעות ארוכות ומצוידות מספיק טוב כדי שיהיה שאר-רוח וחווית נהיגה כיפית. והפיג'ו 2008 החדשה מסמנת V גדול וב-BOLD על כל הסעיפים הנכונים: מפגוש לפגוש, מבוכנה ועד וינקר.

 

רגע של הארה

ביליתי שלושה ימים מאחרי הגה העור הקטום של ה-2008. ולא מעט קילומטרים ומחשבות – על הדרך הארוכה של PSA מסף פשיטת רגל למצבה היום עם ליין המוצרים הטוב ביותר שפגשתי ממנה מזה יותר משני עשורים שאני מכסה את עולם הרכב. ובמיקרו-קוסמוס של ה-2008 – נעשתה כאן קפיצה נחשונית מהדור הקודם (שבשווקים מסוימים היה לא יותר מאשר גרסת סטיישן של 208) למכונית שבה אני נוהג עתה בכביש של בית אורן.

שלושת רבעי אחורי פיג'ו
מבחן דרכים פיג'ו 2008 פרימיום. המראה המשפחתי נוכח – האופי הייחודי נשמר.צילום: רוני נאק

אז למעט המספור ולוגו האריה אין דבר מהמשותף עם ה-2008 היוצא. הפלטפורמה היא CMP החדשה כפי שתמצאו אותה ב-DS3 קרוסבק, באופל קורסה החדשה וכמובן ב-פיג'ו 208 החדשה. זו פלטפורמה שהיצור שלה החל רק ב-2019 ולכן אפשר לומר שהיא בהחלט המילה האחרונה בתחום. ככזו היא מאפשרת שימוש במנועי בעירה פנימית וגם בהנעה חשמלית – ועם גרסה 100% חשמלית של ה-2008 (ושל ה-208 ושל הקורסה ושל…הבנתם) שעתידה להגיע אלינו בהמשך עם נתוני תפוקה וטווח מאד מעניינים של מעל ל-300 קילומטרים.

חבילת המתלים היא שמרנית-אך-מוכחת. תמוכות מקפרסון בחזית ומאחור זרועות עוקבות עם קורת פיתול. היתרון המהותי של המתלה האחורי הזה הוא הפרופיל הנמוך שלו אשר משחרר יותר מקום לתא המטען – ופיג'ו אכן ניצלה זאת כדי ליצור תא מטען בנפח של 405 ל'. בסיס הגלגלים גם הוא נדיב ועומד על 260.5 ס"מ. וזה אומר שהמכונית התארכה יותר בדור הזה ושיש יותר מקום ליושבים בתוכה. את מידות האורך המלאות ורשימת האיבזור תוכלו להוריד מכאן ואני רק אומר שפיג'ו 2008 גדלה הרבה בכל מימד למעט הגובה – שם נמכה ב-0.6 ס"מ.

מאחור פיג'ו
מבחן דרכים פיג'ו 2008 פרימיום. מראה נאה ואפילו מרווח גחון שימושי בדרכי עפר. צילום: רוני נאק

את העיצוב אין באמת מה לתאר – הצילומים עושים במקרה הזה עבודה הרבה יותר טובה מטקסטים. אסכם רק ואומר שהיא נראית כמו 3008 מוקטנת – אבל בכל זאת שומרת על קווי אופי ייחודיים בחזית ובירכתיים עם קו החלונות שמתרומם בסוף. סרח עודף קצרצר מאחור ושני מפלטי בוהקי-קצה חותמים לוק מאד דומיננטי ועתיר אופי.

 

חסכונית לא באבזור

מסורתית, רכבי סופרמיני ובהם גם הקרוסאוברים של הסגמנט היו יחסית סגפניים במה שנתנו בתא הנוסעים. בין השאר בשל שיקולי עלות – הן של היצרן והן של הלקוחות שהם יותר רגישים למחירים בקבוצת הרכב הזו. אבל כניסה לקבינה של פיג'ו 2008 החדשה (רמת פרימיום שקבלתי לבחינה) מכניס את הנהג לקוסמוס אחר לגמרי. פילוסופיית i-cockpit ממשיכה גם כאן עם לוח מחוונים ווירטואלי תלת ממדי אשר מרים את הגרפיקה שלב אחד נוסף למעלה – מולטימדיה מקורית עם מסך מגע 7 אינץ' ועוד מיתוג בקונסולה ועל גלגל ההגה הקטן. ברכב המבחן לדשבורד הייתה טקסטורה ומראה של סיבי פחמן ומושבים המשלבים בד עם עור סינטטי. האם היה אפקט "וואהו"? בהחלט.

תא נהג פיג'ו
מבחן דרכים פיג'ו 2008 פרימיום. תא נהג מרווח – דיגיטאלי מלא עם תצוגה תלת ממדית וממשק מובייל מתקדם. צילום: רוני נאק

אז הם חסכו על מערכת ההנעה. אתם בטח מטרילים. לא ממש. בחזית תמצאו את הגרסה החזקה יותר של מנוע ה-1.2ל' טורבו בנזין של PSA עם תפוקה של 130 כ"ס ו-23.4 קג"מ ב-1,750 סל"ד. הכוח יורד לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים אוטומטית פלנטארית עם 8 (שמונה) הילוכים. זה הזוי למצא תיבת הילוכים כזו בסופר-מיני מחוץ לסגמנט הפרימיום. כל העסקה הזה מנוהל מחשב וזה נותן גם את האפשרות לנהג לבחור אחד מבין שלושה פרופילי נהיגה (עם השפעה גם על תגבור ההיגוי): נורמל – זה לנורמאלים, ספורט זה לספורטיביים ו-ECO זה…למי שאינו הנ"ל. אפשר כמובן לעבור בין המצבים האלה בכל שלב בנסיעה.

בסדר – ואין מערכות בטיחות מתקדמות. אז…יש. ובתכל'ס אם תלכו על הפרימיום יהיה לכם כמטע הכל כסטנדרט: בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב אקטיבית, בלימת חירום אוטונומית עד 140 קמ"ש, זיהוי דו"ג ו-ה"ר, קריאת תמרורי תנועה ומצלמת חניה ועוד. מה שאין זה ניטור שטחים מתים, חיישני חגורת בטיחות והחלפת אורות גבוהים אוטומטית. בנוסף יש 8 כריות אוויר (פרימיום), חיישני עייפות נהג מערך של בקרת משיכה ויציבות. ציון בטיחות 7 מתוך המקסימום של 8 בישראל ו-5 כוכבי בטיחות ENCAP לגרסת פרימיום במבחני הריסוק.

מנוע פיג'ו
מבחן דרכים פיג'ו 2008 פרימיום. 1.2ל' טורבו-בנזין עם 130 כ"ס ותיבת הילוכים נהדרת עם 8 הילוכים. חזק, חסכונית ומגרגר. צילום: רוני נאק

והיא יקרה נכון? 134,990 שקלים למכונית שבצילומים בגרסת "פרימיום" או 127,990 שקלים לגרסת "אקטיב" עם אותו המנוע. מי שחובב דיזלים וזולל קילומטרים יכול לבדוק את גרסת הדיזל אקטיב ב-129,990 שקלים.

 

נהיגה

בדרך לכרמל – בשערפי בקרת השיוט על כביש חוף, כשתנועה ערה סביבי – קלטתי פתאום שאני ממש נהנה לשבת מאחרי ההגה הגוצי הזה. לוח המחוונים התלת ממדי – המקפיץ מידע רלוונטי לפנים ומעמם את האחר עמוק פנימה חכם ויצירתי – המולטימדיה התחברה לאנדרואיד שלי כך ששמעתי את המוזיקה של בספוטיפיי ולא את שידורי התעמולה של רשתות המיינסטרים. השמש זרחה – הראות הייתה נהדרת והכביש זרם במהירות תחת חישוקי 17 אינץ' מסנוורים מבוהק.

חזית פיג'ו
מבחן דרכים פיג'ו 2008 פרימיום. פנסי LED בחזית, מאחור וגם בתוך הקבינה. צילום: רוני נאק

לעמדה הנהיגה יש "קונץ" עיצובי מעניין. ההגה עמוק תחת מפלס לוח המחוונים – את זה אנו מכירים גם מהדור הקודם של פיג'ו – אבל כאן יש מפלס נוסף – מכסה המנוע שהוא גבוה ונראה לעין. הוא יוצר מצד אחד תחושה של ישיבה עמוקה "בתוך" המכונית ומצד שני נותן את הרושם שהנך נוהג במכונית גדולה הרבה יותר משהיא בפועל – כולל תחושת הבטחון המתלווה לזה.

איכות הנסיעה טובה מאד – בידוד הרעשים נהדר – והמנוע נוכח רק תחת תאוצה חזקה או כשהוא ממש קר בהתנעה הראשונה על הבוקר. בידוד רעשי הרוח גם הוא טוב מאד – כשרק רחש גלגלים חודר פנימה כשהאספלט תחת הצמיגים מחוספס.

תא מטען פיג'ו 2008
מבחן דרכים פיג'ו 2008 פרימיום. סף טעינה רחב ושטוח, דלת שמתרוממת הרחק מהדרך ואפשרות לקיפול מושבים מהיר. החלל גדול ושימושי. צילום: רוני נאק

בקטע המפותל של בית אורן עברתי למצב ספורט אשר חידד את תגובת מערכת ההנעה והקשיח מעט את ההיגוי. בכל הסדרה של העליה+ירידה בכביש המכונית התנהגה נהדר. ריסון מדוייק, קווים אחידים ותגובות טבעיות של השלדה. המנוע הזה מעדיף סל"ד ביניים שם הוא מפיק את עיקר הסחורה שלו – משכו סיבובים והוא מתחיל להיות מחוספס ויש ירידה מורגשת בתפוקה לקראת שיא התפוקה שב- 5,500 סל"ד. אהבתי שתיבת ההילוכים מורידה בעצמה הילוכים במורדות ארוכים או בבלימה בכניסה לפניה. וזו תפקדה נהדר והייתה שקופה מבחינתי בכל מהלך הבחינה.

צריכת דלק? נתוני היצרנית מדברים על 20.8 קילומטרים לליטר בנסיעה משולבת. במבחן שלי אשר שילב נסיעה עירונית, כביש בינעירוני וקטעים דינאמיים ומעט דרכי עפר הגעתי לממוצע של כ-17 קילומטרים לליטר. וזה נהדר.

מהצד פיג'ו 2008
מבחן דרכים פיג'ו 2008 פרימיום. בהיצע יש גם גרסת "אקטיב" מוזלת ומנוע דיזל. צילום: רוני נאק

פחות השתגענו על תפעול חלק מהפונקציות – כמו ה-start&stop המעצבן הדורש בכל התנעה לחפור במסכי המולטימדיה. שמירת הנתיב האקטיבית היא דבר חשוב ובהחלט קריטית להצלת חיים, אבל לא פעם מצאתי עצמי נאבק בה והמאבק בינינו גורם לרכב לגזגז בנתיב ולפרצופי הנוסעים לקבל גוון ירוק. חומרי הדיפון באיזורים הנמוכים והנסתרים מעין איכותיים פחות מאלו שמול פני הנהג ובהישג יד.

פיג'ו 2008 לסיכום

נדמה לי שזו היה בדור השלישי של פולקסווגן גולף – שהממה את הקהל עם לוח מחוונים בתאורה סגולה/כחולה וידיות אחיזה משוככות. שני דברים פעוטים שתרמו לא מעט לתפיסת האיכות של הדגם ההוא. והחוויה שאני עברתי עתה עם הפיג'ו 2008 החדשה הזכירה לי במשהו את רגע ההשתאות כשפגשתי – בראשית הקריירה שלי אי שם בשנות ה-90' – את הגולף ההיא שזינקה מעלה מעל למתחרות. ה-2008 החדשה מכילה את כל המרכיבים שהופכים אותה ל- B-SUV הטובה בסגמנט: יחידת הנעה מודרנית חזקה וחסכונית, חבילת בטיחות אקטיבית מלאה, חבילת אבזור נדיבה ומפנקת, חלל פנים שימושי, חווית נסיעה כיפית וגם לוק הורס. ואם אתם כבר בשוק – הייתי ממליץ דווקא על גרסת הפרימיום היקרה יותר. שווה את ההפרש ללא ספק ועדיין שומרת על ROI נהדר.

סוגר כתבה 2008 פיג'ו
מבחן דרכים פיג'ו 2008 פרימיום. צילום: רוני נאק

 

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fifteen − twelve =