רוני נאק
נו טוב. אז התלאות של המס הירוק כבר הפכו לזכרון ישן עם הקצב של החדשות במדינה הקטנה שלנו. ובכל זאת, עוד אי אפשר באמת לנשום לרווחה. גם כי אין לנו עדיין ממשלה וגם כי שוק הרכב שוב עתיד להשתנות במהלך השנה. ואם צריך לשים את האצבע על טרנד אחד שיבלוט במיוחד הוא כניסה של דגמי PHEV רבים (היברידי-נטען כפי שהם מכונים אצלנו). בין השאר מכיוון שיש לנו עוד שנתיים שבהן הדגמים האלה עדיין יהנו מהקלות במיסוי של 20% כפי שהיה עד עתה. בנוסף, עובדים שיבחרו ברכב PHEV מקבלים הטבה משמעותית של 1,010 שקלים בשווי השימוש החודשי שהם משלמים.

• מבחן משווה מיצובישי אאוטלנדר PHEV מול טויוטה ראב-4 היברידי
אבל כל זה בכל זאת כסף קטן. כי מי שידחוף לנו מכוניות PHEV יהיו יצרניות הרכב. בעיקר האירופאיות. אלה חייבות לעמוד עתה במגבלת CO2 של כלל היצור שלהן – אחרת הן צפויות לקנות של מיליארדים על הפרתן (ואנו כבר מכירים את טסלה שמוכרת זכויות CO2 ליצרניות המזהמות בארה"ב ובהרבה כסף). זה יהיה תקף לגבי יצרניות שבשבילן ישראל נחשבת כחלק מהשוק האירופאי – ולא מזה"ת – כי אז אנו נכנסים לתחשיב. כך או אחרת שנת 2020 תהיה שנת מאבק ליצרניות הרכב, עם נפח מכירות גלובאלי שיורד ומגבלות זיהום הדוקות יהיה עליהן לדחוף חזק (עם תמריצים לסוכנים ומחירים תחרותיים) את הדגמים הירוקים שלהן. כתוצאה מזה אנאליסטים באירופה צופים כי נחווה ירידה משמעותית במחירי ה-PHEV. בכיר בבנק UBS צוטט באנגליה: "מאחר שיצרניות הרכב צפויות להיות אגרסיביות בדחיפת דגמי PHEV ללקוחות, השוק מסתכן ביצירה של מלחמת מחירים בהמשך השנה". ועד כמה המצב קשה? כדי לקבל אמת מידה. יהיה על המכירות של דגמי ה-PHEV להיות פי 7 (שבע!) יותר בהשוואה לשנת 2019 – רק כדי לעמוד בסף הזיהום ולא לשלם קנסות.

על פי הדרישה של ה-EU על הפליטה הממוצעת של צי הרכב של יצרן אירופאי, לא לעבור 95 גק"מ של CO2. הקנס על מעבר של הממוצע הזה הוא דרקוני: 95 אירו לכל גרם נוסף כפול מספר המכוניות שיוצרו. קשוח!