יום שלישי , 19 מרץ 2024
האם נסיגת מיצובישי מהשוק האירופאי תפסיק את הטרייטון אצלנו? "עוד מוקדם לדעת". צילום: רוני נאק

טלטלה בשוק הטנדרים!

רוני נאק

השבוע התקבלה הודעה דרמטית למדי ממיצובישי על נסיגה מלאה מהשוק האירופאי. ההודעה הזו מגיעה שבועות בודדים אחרי שניסאן הודיעה שהיא סוגרת את הפעילות באירופה ומוציאה למכירה את מפעליה בספרד. והם לא לבד – הונדה – שהיה לה מרכז מו"פ ויצור בבריטניה, גם כן התקפלה משם. הסיבה לך צריכה להיות די ברור כבר בשלב הזה – נגיף קורונה והתבהלה סביבו יצרו מפולת כלכלית עולמית. ולא צריך להרחיק מעבר לדוח"ות החציונים של יצרניות הרכב (פורסמו בימים האחרונים) כדי לראות שמדובר בהפסדים של מיליארדים – וחלק מהענקים הגלובליים האלה נכנסו למוד הישרדות.

טויוטה היילקס עבר עדכון עמוק ויגיע אלינו בקרוב. צילום: טויוטה

ידידנו קרלוס גוהן – שעתה הוא גם שכן קרוב – ניהל מדיניות התפשטות מאד אגרסיבית שיצרה בסופו של תהליך את ה-ALLIANCE (עד היום לא לגמרי ברורה ההגדרה של המושג הזה…) בין רנו, ניסן ומיצובישי. בקצרה מאד אספר שרנו הצילה את ניסאן המקרטעת אחרי המשבר הכלכלי של 2008 ואילו מיצובישי נגררה למיטה במידה רבה בניגוד לרצונה אחרי שהלשנה לשלטונות יפן (לכאורה מניסאן) הביאה לצניחת ערך החברה בבורסת טוקיו ומניותיה נרכשו ממש בזול על ידי…ניסאן.

ניסאן נאוורה – קורבן של שת"פ לא מוצלח עם מרצדס ושל נגיף קורונה. צילום: ניסאן

עתה משבר קורונה הוא ללא עוררין המשבר הכלכלי הגדול ביותר בהיסטוריה. גדול הרבה יותר (באחוזים ואבסולוטית) מהשפל הכלכלי הגדול של שנות ה-30' – וראשי החברות רצים לכל עבר עם מטפי כיבוי ומנסים לצמצם נזקים ככל הניתן או כפי שקוראים לזה בשפה מכובסת: "התייעלות" או "התמקדות בשווקים מתפתחים". וכי שוק הרכב האירופאי (השלישי בגודלו אחרי סין וארה"ב) לא מספיק "גדול"? הוא אולי נפחי מספיק אבל אז יש את תקנות CAFE – המטילות מגבלות קשיחות על רמות זיהום האוויר של ממוצע כלל היצור של מותג רכב המשווק באירופה. והקנסות עשויים להיות אדירים – מאות מיליוני אירו ליצרן נפחי שייפשל. אז ניתוק מגע משוק עם רגולציה צמודה יותר ממדריכת ג'ודו מזרח גרמנית, שגם ככה אתה לא שחקן מרכזי בו – די עושה שכל.

איסוזו דימקס לפני רענון מאסיבי. צילום: רוני נאק

ניסאן נווארה הגיע אלינו ממפעל בספרד שעתיד להיסגר בקרוב מאד (אינאוס הבריטית הביעה עניין לרכוש אותו לטובת יצור חלק מרכב השטח שלה גראנדיר). בשנים האחרונות זה היה המקור היחיד שממנו הפיק-אפים של ניסאן הגיעו לישראל. בואו נעזוב לרגע את ההרפתקה של ניסאן עם מרצדס X קלאס. זו הייתה פאדיחה לבנץ אבל עשה יותר נזק לניסאן.

טנדר מיצובישי מאגנום, האנטר, טרייטון או בקיצור L200 – מגיע אלינו מסורתית ממפעל מיצובישי בתאילנד (לא לזלזל גם היילקס ו-די מקס). הטרייטון עבר עדכון עמוק ממש לאחרונה ואף קיבל גרסת "PRO" מקומית נהדרת – שפידרה את אפנו איבוק אוהב עמוק בפודרה של מישור אדומים. והוא עומד כמובן בדרישות התקן האירופאי להיות משווק כאן.

פולקסווגן אמארוק השריר ימשיך ללא שינוי. צילום: VW

כרגע אפשר לייבא לישראל מכוניות בתקינה אירופאית, אמריקאית או קנדית. האפשרות הזו הביאה לישראל דגמי רכב רבים בתקינה צפון אמריקאית: ניסאן, אינפיניטי, לקסוס וכמובן מותגים אמריקאים רבים (חלקם ביבוא מקביל). האפשרות הזו במידה רבה נתנה חבל הצלה ליבואן שיכול לשמור על קו המוצרים שלו ולהשלים פערים על ידי דגמים מצפון אמריקה.

כך נתקענו שעות ארוכות בלב המדבר

הצצה במה שמיצובישי משווקת בצפון אמריקה מגלה שאין שם טנדרים. בכלל. לניסאן מצידה יש טנדר בגודל של נאוורה בשם פרונטיר (נווארה ממותגת בתכל'ס) – זה מצויד במנוע בנזין V6 עם 310 כ"ס, תיבת הילוכים אוטומטית עם 9 הילוכים ובגרסת ה-4X4 גם מקבל סרן דנה 44 מאחור, תיבת העברה עם LOW ונעילת דיפ' אחורית. לא רע. המחיר אבל די גבוה כ-37,500 דולרים לגרסת ה-4X4 הבכירה (26 אלף לחד קבינה 2X4). ללא מנוע דיזל בהיצע ועם מכפלות המחיר שאנו מכירים בישראל – אם יגיע מחירו לצרכן עשוי להיות מאד לא אטרקטיבי.

ניסאן פרונטיר – רק עם מנוע בנזין ומאד יקר. צילום: ניסאן

לניסאן יש גם את משפחת טיטאן. טנדרים גדולים המתחרים בענקים כמו סילבראדו, ראם ו-F-150 של פורד. אבל…אין מנוע דיזל ואין דירוג משקל שיאפשר לייבא אותו לישראל כמשאית קלה (מה שהמותגים האמריקנים עושים).

חשוב לציין שאלה תהליכים שאני רואה שקורים ומספר לכם עליהם. זו אינה נבואה – ואני בטוח שהאנשים היצירתיים במיצובישי ובניסאן ישראל (כל אחד במקומו) ימצאו פתרונות משלהם לעניין.

איסוזו דימקס חדש – חזק יותר, טכנולוגי יותר ועדיין קשוח. צילום: איסוזו

בינתיים, בעתיד הקרוב (או לפחות עד שהמלאים יגמרו) – יישאר סגמנט הטנדרים עם שלושה שחקים: איסוזו דימקס שעתיד להפיק דור חדש בחודשים הקרובים (אותו מנוע רק עם תפוקה משופרת של 190 כ"ס, לוק חדש, ואופציות טכנולוגיות שלא היו בעבר) ועדיין משווק ממלאים קיימים כאן אצלנו. טויוטה היילקס – עליה כתבנו לא מזמן – מגיעה אחרי מתיחת פנים עמוקה מאד ומשפרת בעיקר את הדפיציט בכוח. פולקסווגן אמארוק ממשיך (עד כמה שאנו יודעים) ללא שינויים.

האם סגמנט הטנדרים יהפוך למגרש המשחקים של הענקים הכבדים מארה"ב? האם יבוא מסין יצור אופציות חדשות שלא חשבנו עליהן? או שהיצירתיות של יבואני הרכב הישראליים תמצא להם איזו פרצה? יהיה מעניין.

Check Also

הביטוח ממשיך להתייקר בחדות

הפעם הטבלה של WOBI ממשיכה להראות את מגמת ההתייקרות המהירה של עלות הביטוח למכוניות שבכבישים. בעתיד גם החשמליות יצורפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

nineteen − thirteen =