יום חמישי , 18 אפריל 2024
יונדאי טוסון כל-חדש. מאתגר את החשיבה המסורתית על SUV עם פתרונות מקוריים. צילום: יונדאי

הטילו ספק ושאלו שאלות

מכל המרכיבים הרבים אשר יוצרים מכונית או רכב פנאי מודרני – האלמנט בעל המשקל הרב ביותר בהחלטה שלכם האם לרכוש את הרכב או לצעוד החוצה מאולם התצוגה הוא העיצוב. על כתפי העיצוב נוצרות אגדות, או שנצרבים כישלונות כואבים. לעיצוב משקל כה רב עד כי מותגי רכב רבים תולים בה את כל זהותם. זה בולט מאד בקבוצת מותגי הפרמיום אבל גם במותגי הרכב העממיים ובמותגי "אייקון" כמו ג'יפ ו-מיני השואבים את המראה שלהם עמוק ממורשת המותג. אייקונים נוספים עשויים להיות פר דגם: פורד מוסטאנג למשל או פורשה 911 – לכל אחד מאלו יש אלמנטים עיצוביים או "שפה" המגדירה לא רק את מראה החזית אלא את קווי המרכב כולו, שיפול הגג והזנב ועוד. לא במקרה מעצבים כמו פטר שרייר (בעבר VW והיום HMC), כריס באנגל שעשה המפכה ב-במוו, איאן קאלום של אסטון מרטין ויגואר וכמובן האיטלקים ג'יוג'ארו, פיניפראינה ואחרים אשר יצרו כמה מהמכוניות המרהיבות שעל הכבישים כיום ובעבר.

יונדאי טוסון כל-חדש. מאתגר את החשיבה המסורתית עם פתרונות מקוריים גם בתא הנהג וסביבת הנוסעים. צילום: יונדאי

שפה של פנאי

גם בעולם רכבי הפנאי יש שפה או קוד עיצובי המשותף כמעט לכל הז'אנר. קוד אשר שאב במקור את המראה מרכבי ה-4X4 הגדולים: מבנה קבוע של גג ארוך הנמשך עד לזנב, 5 דלתות, שמשות זקופות ותנוחת ישיבה גבוהה, גלגלים גדולים בתוך בתי גלגלים עם חיפויי הגנה פלסטיים שחורים, מסילות גג, הגנה (או דמוי) לתחתית הפגוש הקדמי והאחורי. אפילו הגזמות כמו גלגל חילופי חיצוני על הדלת האחורית ואפילו פנסי עזר עליונים (למי שזוכר ניסאן אקסטרייל הראשון).

• מבחן דרכים יונדאי טוסון החדש

יונדאי טוסון עבר לאורך השנים את המחזור הזה – בעיקר בלט הדבר בדור הראשון שנראה כמו רכב שטח מוקטן והיה בעל יכולת לא רעה בכלל. בהמשך, בדור השני והשלישי, העניינים התמתנו אבל קוד העיצוב הבסיסי נותר ללא שינוי מהותי כשרק המראה המותגי המשתנה מכתיב את הלוק. עתה מגיע דור חדש של טוסון והוא לא שוחה בזרם המיינסטרימי של ה-SUV, נפרד מהמוסכמות ויוצר מראה כל חדש. מהלך אמיץ מאד בהתחשב במשקל שיש לדגם הזה בתיק הדגמים של יונדאי.

יונדאי טוסון כל-חדש. מאתגר את החשיבה המסורתית על SUV עם פתרונות מקוריים בכל מימד. צילום: יונדאי

הטילו ספק

כשניתן האור הירוק ביונדאי ליצור את הטוסון החדש היא נקטה בשיטה פילוסופית: הטילו ספק בהכל. זו גישה שסוקרטס היווני נקט בה ועיקרה שהטלת ספק ושאילת שאלות, בכל תחום, בוחנת כיצד כל בחירה והחלטה עומדות במבחן ההיגיון והניסיון המשותף בחברה.

כך למשל האם זה נכון להישאר צמוד ללוח מחוונים אנאלוגי עם מד סלד משמאל ומד מהירות מימין. האם הבחירה בארבעה פתחי מיזוג טובה יותר מאשר חרך רחב ואופקי, האם כפתורים לשליטה בתיבת ההילוכים טובים יותר מידית הילוכים מסורתית ועוד ועוד. זה בעיקר נכון ורלוונטי כשמדברים במוצר שהוא כה מתקדם טכנולוגית כמו יונדאי טוסון החדש.

יונדאי טוסון כל-חדש. מראה ייחודי ושובר שבלונות של קבוצת רכבי הפנאי. צילום: יונדאי

בסיס הגלגלים של השלדה החדשה גדל בכ-10 מ"מ. מדוע? מכיוון שזה מהווה איזון מושלם בין ממדים נוחים להתנהלות בעיר לבין חלל פנים מרווח. השקעה רבה נותבה לעבר שיפור בידוד הרעש והרעידות. מדוע? מכיוון שהם מרכיב מהותי בחוויית הנסיעה ותחושת האיכות כשהטוסון בדרכים. הגריל הקדמי, למה הוא כזה? מכיוון שהוא יראה את העתיד בדור הדגמים הבאים של יונדאי בשיא המהפכה של המעבר הגורף למערכות הנעה מחושמלות. קווי המרכב הדינאמיים ושילובים שהיו בלתי אפשריים ביצור המכונית משדרים לא רק נוכחות אסטטית ייחודית אלא גם מסר של עוצמה תעשייתית. ועוד דוגמאות רבות אחרות שעושות את הטוסון החדש, הדור הרביעי של הדגם, לחדשני ויוצא הדופן שהיה ליונדאי אבל גם עובר להוביל את תעשיית הרכב כולה.

כך שאחרי שמבינים את גישת "הטלת הספק בהכל" של סוקרטס הזקן – המהלך הרחב והגלובאלי של יונדאי עם הטוסון החדש נראה מובן והגיוני מתמיד. צריך פשוט לשאול.

תוכן מקודם

Check Also

נתפס: יונדאי איוניק 6 N

מעל 600 כ"ס, צלחות בלימה 400 מ"מ, מפשקי גלגלים רחבים יותר - יונדאי איוניק 6 N - נתפס בניסויים דינאמיים על מסלול הנורבורגרינג שליד מרכז הפיתוח של יונדאי אירופה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

two × two =