יום רביעי , 30 ספטמבר 2020
ראשי » מגזין » רכבנו: קטנוע חשמלי Askoll EVO
קטנוע חשמלי גרפיטי
קטנוע חשמלי של ASKOLL - הדרך הזולה והיעילה לחמוק מקורונה ולא לזהם את הסביבה. צילום: רוני נאק

רכבנו: קטנוע חשמלי Askoll EVO

רוני נאק

במרוצת השנים היה לי העונג לרכוב על כמה וכמה כלים דו-גלגלים מאותרים למדי. בעידן הזה של התפר בין מנועי הבעירה הפנימית למעבר להנעה חשמלית – פגשתי לא מעט בני כלאיים (בעיקר בעולמות של האופניים החשמליים) המשלבים שלדה ומכלולים של אופניים רגילים ועליהם מוסיפים מערכת הנעה חשמלית – אשר מוסיפה משקל רב ומהירות רבה שהבסיס הצנוע מתקשה להתמודד אתם. חלק מהכלים היו ממש גבוליים ומסוכנים.

באופנועים המצב טוב יותר – אם כי מדי פעם יש הבלחות לא הכי נחמדות שרוכב חכם טוב יעשה אם יתרחק מהם. אם תשימו לב חלק גדול מהכלים הדו-גלגליים החשמליים לא מגיעים מיצרניות האופנועים המוכרות (אלה עדיין במסע לעבר החישמול ולוקחות את הזמן שלהן) ופעמים רבות הקטנוע או האופנוע נבנים סביב מערכת ההנעה החשמלית. וזה לא תמיד מצליח.

חשמלי מאחור קטנוע
קטנוע חשמלי של ASKOLL – יכולת נשיאת מטען טובה וטווח אמיתי שימושי. צילום: רוני נאק

ASKOLL נוקטת בגישה שונה. היא יצרה ראשית כל כלי דו-גלגלי שיהיה נעים ובטוח לרכיבה. עם תכונות ניהוג כמו של MOPED מקביל. לי ה-ES3 הזכיר את הפיאג'ו C של פעם – עליו רבים בני גילי עברו את החוויות הדו גלגליות הראשונות שלהם. והזכיר את הפיאג'ו בקטע טוב – איטליה.

אם תגללו את ASKOLL תגלו שמדובר בענקית של התעשייה. החברה שנוסדה באמצע שנות ה-70' רשמה יותר מ-800 פטנטים הנוגעים למנועים חשמליים והיישומים שלהם והיא מספקת מאות אלפי מנועים מדי יום לחברות המייצרות משאבות מים מתעשייתיות ועד לאקווריומים ביתיים וכן למכשירי חשמל ביתיים רבים. חטיבת הרכב החשמלי צעירה למדי – הציגה מוצרים ראשונים ב-2014.

תקריב מנוע חשמלי
קטנוע חשמלי של ASKOLL – המנוע במרכז ומניע את הגלגל האחורי עם רצועה. זרוע חד-צידית זו נגיעה גאונית לעיצוב כמו גם לתיקון תקר. צילום: רוני נאק

המפרט של גרסת האבולושן עליה רכבנו מעניין למדי. מנוע חשמלי עם הספק של 2700W ממוקם במרכז – מתחת למושב ומניע את הגלגל האחורי באמצעות רצועת רכב משוננת. לא זו לא טעות – זו בדיוק רצועת מנוע של מכונית – מדוע? בגלל הזמינות והמחיר הזול. המנוע מפיק עד 13 קג"מ והוא מוזן משתי סוללות ליתיום נשלפות עם קיבולת של 2.82Wh (שזה יותר משיש לכמה מכוניות היברידיות מוכרות). כל הרכיבים הכבדים (מנוע וסוללות) נמצאים מתחת למושב ובמרכז בין הגלגלים. דבר המאפשר להוריד מרכז כובד ולהגיע לכיול מתלים ראוי.

זרוע חד-צידית נאה מאד תלויה על בולם זעזועים יחיד וקפיץ סליל מאחור כאשר בחזית יש מזלג לכל דבר עם שיכוך. חישוקי 16 אינץ' ועליהם גומי ברוחב 80 ו-90 (קדמי/אחורי בהתאמה) מספקים גיהוץ טוב ויכולת להתגלגל מעל מהמורות ובורות. המשקל הכולל עומד על טיפה מעל ל-86 ק"ג ואפשר להוריד מזה כ-8.1 ק"ג אם תרכבו רק עם סוללה אחת.

סוללה נשלפת
קטנוע חשמלי של ASKOLL – סוללות נשלפות מתחת למושב. הקסדה צריכה למצא מקום אחר. צילום: רוני נאק

הטווח הרשמי הוא 96 ק"מ והמהירות המרבית היא עד 70 קמ"ש. את זה אפשר לבקר דרך שלוש רמות של עוצמת מנוע אשר משפיעות על הדחף ועל הטווח.

את העיצוב הצילומים מתארים טוב יותר מהטקסט ורק אציין את פנסי ה-LED לפנים ומאחור שנותנים לוק פרימיומי לכלי קטן מעוצב ועשוי בקפידה.

רכיבה מגלה כלי קליל ומאד ידידותי. ויסות הכוח של המנוע מתון מאד ואין כלל קפיצה אלימה שמגיעה מ-100% מומנט כבר בתחילת העבודה – כפי שמנועים חשמליים נותנים. היה עליי לרכוב במצב התגבור החזק ביותר כדי להיות בקצב של המכוניות שסביבי. פחות מזה ומצאתי עצמי מפריע לתנועה וזה מבאס. ההגעה למהירות הסופית היא לינארית מאד ובטוחה מאד. חשוב לזכור שמדובר בכלי עירוני – לא בינעירוני – וככזה הוא חי הכי בנוח בין 30 ל-55 קמ"ש. אחרי כ-37 קילומטרים מצבר אחד ירד לכ-30% מהטעינה  – מה שיוצר טווח מעט יותר קצר מהמוצהר. אולי כי רכבתי עם מצערת פתוחה ועל התגבור המירבי כמעט כל הזמן. רכיבה מהירה – כמו שרכבתי מהרצליה לרעננה – די מרוקנת את המצבר במהירות. בתוך העיר עצמה – הטווח משתפר.

לוח מחוונים
קטנוע חשמלי של ASKOLL – קוקפיט תכלית ויש שלושה מצבי עוצמה למנוע. צילום: רוני נאק

התפיסה של Askoll שלפיה על הכלי להתנהג היטב היא נהדרת. זה יוצר קטנוע שמאזן היטב יציבות כיוונית עם שינויי כיוון. לא מתפזר בפניות מהירות או הדוקות וגם בולם בביטחון ועם אחיזה נהדרת. בהחלט מכפיל כוח של בטיחות.

יחד עם זאת לא הכל מושלם. רצועת ההנעה יוצרת רחש נוכח ומורגש במהלך הרכיבה. מרווח הגחון מעט נמוך למי שיבלה יום של שליחויות ויפגוש מדרכות גבוהות. היכולת לשלוף את המצברים ולהעלות אותם לטעינה בדירה זה נהדר. יחד עם זאת כל אחד מהם עדיין שוקל שמונה קילוגרמים. דבר שעשוי להכביד על רוכבת צעירה או רוכב דקיק.

זמני הטעינה היו בדיוק כפי היצרן הצהיר עליהם – וכאן אני חייב לציין לחיוב את הקלות של התפעול כולו – מניתוק המצברים מהקטנוע, דרך חיבור המטען וההחזרה. היכולת לרכוב עם מצבר אחד בזמן שהשני בטעינה זה נהדר ובהחלט מכפיל כוח ליכולת הכללית הטובה של הכלי.

קטנוע חשמלי חזית
קטנוע חשמלי של ASKOLL – פנסי LED בכל קצה מוסיפים למראה הפרימיומי של המוצר צילום: רוני נאק

האבולושן שעליו רכבנו עולה 17,900 שקלים (כולל מע"מ ואגרת רישוי) כאשר גרסת PRO המיועדת יותר לשוק המוסדי עולה 1,000 שקלים פחות. וכאן רק מתחיל החיסכון. עלויות התפעול השוטפות נמוכות מאד – ראשית כי אין דלק לקנות. והחשמל זול ועולה רק כ-55 אג' לכל קו"ט שתטענו. בנוסף מדובר בכלי שדינמית הוא הרבה יותר בטוח מאופניים חשמליים, והרוכב עליו מוגן עם טסט וביטוח כדת וכדין. ניוד של צי קטנועי שליחים לקטנועים חשמליים כאלה הוא מאסט לטעמי בסביבה של היום ואם יש משהו שכן למדנו מהקורונה זה שאוויר נקי הרבה יותר נעים וגם שאפשר לחסוך הרבה יותר ממה שחשבנו. כולל לעבוד מהבית ולהיעזר בשליחים לקבל חומרים לעבודה וגם את ארוחת הצהריים. בנוסף, רבים מאיתנו נרתעים משימוש בתחבורה ציבורית – מפחד להידבק – וכאן הקטנוע החשמלי נותן פתרון זול ונגיש מאד לאוטונומיה מהמגבלות ולוחות הזמנים של תחב"צ לא עקבי.

 

צפו גם בזה

מבחן דרכים מרצדס GLB

ג'יפון עירוני עם 7 מושבים שהוא הרבה יותר מהתיאור הזה אבל מה זה המחיר הזה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 × one =