יום חמישי , 29 אוקטובר 2020
ראשי » מבחני דרכים » מבחן דרכים ב.מ.וו X3 xDrive30e
מבחן דרכים ב.מ.וו X3 הייבריד. 399 אלפי שקלים וזה שלכם. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים ב.מ.וו X3 xDrive30e

רוני נאק

נראה היום שכדי להצליח ולמכור מכוניות בקבוצת הפרימיום, המילה "הייבריד" חייבת להיות צמודה למכונית. ולא בכדי – ההקלות במס (לצד פינוק של "מס יוקרה") מוזילות את העלות ללקוחות בעשרות אלפי שקלים. ובאותה נוסחה ישנה ומוכחת, קונץ ידוע של סוחרי הרכב, ההנחה בפועל ממש זעומה ואת ה"פיצוי" מקבלים בצורה של חבילת איבזור עשירה מאד.

זה עבד נהדר אצל וולוו XC60 שגרסת ה-T8 ההיברידית הפכה לרבת המכר בסגמנט הזה. וזו גם הנוסחה של אאודי Q5 ההיברידית החדשה. גם ה-X3 שבצילומים האלה כולל חבילת אבזור מורחבת (של M ספורט). המשותף לכולם? רמת זיהום 2 נמוכה ותג מחיר של 399,000 שקלים.

ומה לגבי האחרים? ובכן למרצדס אין כרגע GLC היברידי-נטען. לקסוס מעדיפה טעינה עצמית ואין בהיצע גרסאות PHEV. אינפיניטי, נו טוב.

מבחן דרכים ב.מ.וו X3 הייבריד. סוללה מעל לציר אחורי והנעה כפולה. צילום: BMW

הנוסחה של ב.מ.וו

מה שכמובן עושה את ה-X3 ההיברידי לשונה מיתר אחיו לאורווה הוא מערכת ההנעה המשלבת גם הנעה חשמלית. את הכוח העיקרי מספק מנוע בנזין 2.0ל' טורבו עם תפוקה של 184 כ"ס ו-30 וחצי קג"מ. המנוע החשמלי משולב בתיבת ההילוכים ותורם תפוקה של 109 כ"ס ו-27 קג"מ. כל הגישפעט הזה מפיק יחד 292 כ"ס ו-43 קג"מ. וזה נתון נאה אם כי לא עוקר סתימות ומטלטל הרים (או להיפך?). לתיבת ההילוכים הפלנטרית 8 הילוכים וההנעה כפולה קבועה וכן, יש דרייב-שאפט.

עוד קצת נתונים, מבטיח לקצר, סוללת ההנעה עם קיבלות של 12 קוט"ש וזה יספיק לטווח חשמלי-טהור של עד 46 ק"מ (WLTP). ההנעה החשמלית מסוגלת להניע את ה-X3 עד למהירות של 135 קמ"ש. הביצועים הכוללים מלמדים על 6.1 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 210 קמ"ש. זהו.

מבחן דרכים ב.מ.וו X3 הייבריד. חבילת אבזור M מוסיפה נופך ספורטיבי. צילום: רוני נאק

נוסעים

 סביבת הנהג של ה-X3 ההיברידי נאה מאד, ומבוצעת בקפדנות הראויה. אבל…פה ושם מתפלק לכם איזה משטח פלסטי וזול למראה ולמגע. ברכב המבחן זה היה בדיפוני הדלתות ובתווך שבין פתחי המיזוג ומסך המולטימדיה. המראה הוא מאד "BMW" באופיו ולא מחדש דבר כמו שעשתה בשעתו וולוו ולאחרונה מרצדס עם קוקפיט ה-MBUX המרשים שיש שם. BMW שומרת על פונקיונאליות רבה והתצוגות נהדרות אבל הגיע הזמן לשינוי.

צריך להתרגל לאופי הפקת הכוח של מנוע חשמלי. ללא צליל או רעד, ה-ב.מ.וו מתחיל לגלוש לפנים בדחיפה מורגשת. וזה עוד לפני שמנוע הבנזין כלל מתעורר. טווח הנסיעה על מחשב הדרך, טעינה של 100%, מלמד על 32 קילומטרים חשמליים. ואלו עוברים די במהירות בכבישים רגועי תנועה. איכות הנסיעה נהדרת, תפיסת המרחב מתוגברת עם שלל מערכות עזר – ובקרת האקלים מקפיאה את הקבינה בימי סתיו חמימים.

ב.מ.וו, כמו שכולם יודעים, היא מכונת הנהיגה המושלמת, וה-X3 לדורותיו היה בהחלט נאמן לסלוגן של היוצרים אותו וסיפק דינאמיות ראויה. גם עכשיו. אם זה שיוט מהיר (וסופר חסכוני) על כביש 6 ודומיו. כשרק מעט רעשי רוח מקורה A נרשמים כנקודת ביקורת. אפשר לגמוע קילומטרים רבים בנוחות ובמהירות.

מבחן דרכים ב.מ.וו X3 הייבריד. נראה שונה מבלי להיות צעקני. חישוקי 19 אינץ' וקליפרים כחולים. צילום: רוני נאק

אירופה מתחברת לשקע הטעינה

תנוחת הנהיגה טבעית ונעימה מאד ורק אחרי כשעה ומחצית התחלתי לחוש צורך בעצירה לחילוץ איברים.

למערכת ההנעה כמה מצבי נהיגה והמעבר ביניהם מורגש מאד ומשנה מאד את האופי של ה-X. אז כשהגעתי לקטע הנהיגה הדינאמי חוייג מצב "ספורט", החיווי בלוח השעונים הווירטואלי הפך לאדום וכל הטמפרמנט של המכונית נהייה אגרסיבי ומחודד יותר. וזה היה נפלא – בהחלט חוויה דינאמית עם SAV  על כביש מרוחק ועם נוף לרחוק. ההיגוי מדויק וחד למדי, הבלמים עובדים טוב יותר מאשר במצב ההיברידי, שם קשה למנן בלימה במדויק בשל הרגנרציה של החשמל, והמתלים עובדים נהדר עם הכבישים המקומטים שלנו. אגב, נושא אחד כן עלה. אולי בשל הכביש שהיה חלק במיוחד באותו יום או המומנט שמגיע מאד, מאד נמוך בסל"ד. התגלה מחסור באחיזה ביציאה מפניות כקושי להוריד כוח לכביש מבלי לסחרר גלגלים.

מבחן דרכים ב.מ.וו X3 הייבריד. תא נהג אלגנטי ודיגיטלי. פנאלים מפלסטיק לא מחמיאים (כסופים). צילום: רוני נאק

אבזור

כמה מילים על מה שיש. ובכן, ריפודי עור לבנים והזחת מושבים חשמלית, מערך בטיחות אקטיבי נרחב עם בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים ועוד. מסך מולטימדיה גדול 10 ורבע אינץ' עם התממשקות למובייל, דלת תא מטען חשמלית, מצלמת חניה עם קווי הנחייה אקטיביים ועוד רשימה ארוכה. זאת בנוסף וכחלק לחבילת M-ספורט הכוללת תוויות M ספורט חשובות, חישוקי גלגלים 19 אינץ', קליפרים כחולים, חצאיות ופגושים. המראה בהחלט שונה מזה של X3 מהשורה אולם לא מאד צעקני.

מבחן דרכים ב.מ.וו X3 הייבריד. סוללת 12 קוט"ש גונבת מנפח תא המטען ואין לה יכולת טעינה מהירה. צילום: רוני נאק

פחות אהבנו

לסוללת ההנעה אין טעינה מהירה. בקצב המהיר ביותר היא תקבל 3.7 קו"ט וזה יקח לה כמעט 4 שעות להיטען (5.9 שעות משקע כוח ביתי). צריכת הדלק בחיים האמיתיים גבוה יותר מהמוצהר ועומדת על 14 קילומטרים לליטר. זה עדיין נתון מרשים מאד לרכב בממדים כאלה ועם כאלו ביצועים דינאמיים אבל הדלתא אוי הדלתא…יוצרת ציפיות ודיסוננס. הבלמים שכבר הזכרתי שיוצרים רגנרציה של אנרגיה יוצרים גם כיפוף בשריון "מכונת הנהיגה" של ב.מ.וו וכאן מתערער האיזון בין החסכנות לבין הצורך לחיות. נושא המשקל. ה-X3 הייבריד הוא הכבד ביותר במשפחה עם משקל של 1,990 ק"ג. 190 ק"ג כבד יותר מגרסת הדיזל (שמפיקה נתון מומנט דומה) ועד 255 ק"ג כבד יותר מגרסת X3 הקלה ביותר.

מבחן דרכים ב.מ.וו X3 הייבריד. במידות הנכונות לישראל וחסכון פוטנציאלי למי שחי בפקקים. צילום: רוני נאק

סיכום

עם טעינה מוקפדת ובהנחה שהיוממות שלכם לא עולה על טווח הנסיעה החשמלי, תוכלו תיאורטית להעביר שבוע שלם מבלי לשרוף גרם אחד של דלק. וזה נהדר. אם רוב הזמן אתם מבלים בנסיעות בינעירוניות, הרי שהערך המוסף של המערכת ההיברידית לא יהיה כה משמעותי למעט מחיר רכישה ראשוני נמוך יותר. בסיכומו של מבחן ה-X3 ההיברידי הוא רכב פנאי פרימיום איכותי מאד שמספק חווית נהיגה דינאמית, נוחות טובה מאד וגם חסכון משמעותי בהוצאות השוטפות. מכיוון שהמחיר הוא בדיוק כמו של המתחרים שלו, לכם הלקוחות הפוטנציאליים נותר פשוט להוריד מהאתרים את המפרטים של כל אחד מאלו ולראות מי יתן לכם יותר.

צפו גם בזה

5 סיבות שבגללן שאתם חייבים איוניק חשמלית

יונדאי איוניק היא כבר מזמן אמת המידה לבטיחות ויעילות. עכשיו כשיש גם גרסה חשמלית היא עוד יותר מעניינת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fourteen − 5 =