יום שישי , 29 מרץ 2024

השקה – פיז'ו 4008

נהגתי לאורך חוף האוקיאנוס האטלנטי, ליסבון מאחורי ופניי לעבר ההרים עוטי הערפל של רכס הרים המתרומם גבוה מעל לגלים הגדולים המתנפצים בעוצמה שלא מוכרת לנו על סלעי החוף. תחת ידי פיז'ו 4008, רכב הפנאי הקומפקטי החדש של פיז'ו אשר מיוצר בשיתוף פעולה עם מיצובישי – שם הוא נקרא ASX – דגם נוסף ש-PSA "משנוררת" מהיצרן היפני הוא סיטרואן איירקרוס. הקבוצה מייצרת את המכוניות במפעלה בעיר קלוגה ברוסיה ומייעדת את השיווק (בשלב הזה לפחות) למדינות מזרח אירופה ולמדינות מתפתחות שלא דורשות תקן יורו 5.

השקה פיז'ו 4008. עם בקרת משיכה יעילה מאוד והנעה כפולה שמתמידה עד 50 קמ"ש, צליחת הבוץ ראויה.  צילום: peugeot

פיז'ו 4008

אם אתם מכירים את הטיפול שעבר מיצובישי אאוטלנדר בדרך להפוך לסיטרואן סי-קרוסר – אז תזהו את אותו התהליך גם ב-4008. פיז'ו לקחה את המיצובישי הקטן (בסיס גלגלים של 267 ס"מ ואורך כולל 430 ס"מ) החליפה חלקי מרכב כדי לשוות לרכב הפנאי הקטן את המראה המותגי של היצרן הצרפתי. גם הפנים קיבל טיפול – אם כי נראה מינורי יותר – ולמעט סימול שונה על גלגל ההגה, תזהו גם חומרי דשבורד אחרים, מושבים וריפודים ומרכיבים נוספים הדרושים ליצירת התחושה המוכרת למי שאי-פעם ישבנו שזף מושב פיז'ו. תא המטען די צנום 420 ל' וזה צפוי במכונית קטנה – אך ניתן להשכיב את המושבים ולהגדיל את הנפח עד למעל 1200 ל'.

רוצה לנסוע בלי לשלם על דלק?

בתחום המכאני, פיז'ו שיפרה את ה-NVH (בידוד הרעשים, סילוק הרעידות, ובזיקת רכות) עם שכבות בידוד נוספות, כיול מתלים "פיז'ואי" רך-אך-מרוסן, ותותבי מתלים לשיפור הבידוד משיבושי כביש קטנים.

השקה פיז'ו 4008.  מראה העיניים - פיז'ו - מגע הידיים מיצובישי ASX. עוד פרי מהשת"פ בין השתיים. צילום: peugeot

בהיצע ארבעה מנועים בנזין בנפח 1.6 ו-2.0ל' המפיקים 115 ו-150 כ"ס ודיזלים 1.6 ו-1.8 ל' המפיקים 112 ו-150 כ"ס ומצוידים במסנן חלקיקים. מנועי הבנזין נהנים ממבחר של תיבת הילוכים ידנית עם חמישה הילוכים או אוטומטית רציפה – CVT – בעוד שהדיזלים מקבלים רק את התיבה הידנית עם שישה יחסי העברה. עוד תוכלו לבחור בין הנעה קדמית בלבד להנעה כפולה בגרסת ההנעה הכפולה תמצאו ברז ממש כמו באאוט לנדר המאפשר לבחור בין הנעה קדמית בלבד, לשילוב אוטומטי, לנעילת מערכת ההנעה עבור נסיעה בשטח.

בתחום האבזור פיז'ו הרחיקה לכת והכניסה לרכב הפנאי הקטן הרבה "תותחים כבדים". בקרת אקלים, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע, גג שמש פאנורמי ענקי, חישוקי סגסוגת גדולים, START&STOP, משוטים להעברת הילוכים ועוד. בהחלט חבילה מרשימה לדגם שאמור לנגוס בסגמנט תחרותי מאד.

השקה פיז'ו 4008. האלו ז'אק! שים ת'קפה על האש אני כבר מגיע! ל-4008 אותה "דלתא" של יכולת נוספת הקוסמת ברכבי פנאי. צילום: peugeot

נהיגה בפיז'ו 4008

מסלול הנהיגה לקח אותנו מהכבישים העצלים שלאורך החוץ למעלה ההרים, בסדרות של פיתולים ומיאוצים, חלפנו דרך עיירות ציוריות וכפרים רדומים ולבסוף קינוח במסלול שטח קצר, בוצי, ודי מפתיע.

ראשית, ה-4008 נראה טוב. מאד מצאה חן בעיניי החזית האגרסיבית שכאילו נמתחת לאחור בקווי כוח ההופכים למותניים מודגשות. המרכב נראה כגופו של אתלט שרירי ומסר הכוח עובר בו יפה מאד. הפנים, אולי בגלל ההיכרות שלי עם המוצרים של מיצובישי, עדיין הרגיש לי כאילו הוא "מושאל" ולא פיז'ו אותנטי. אבל אולי זה רק התסביך שלי.

עם משקל עצמי הנושק ל-1,400 ק"ג ו-150 כ"ס הפיז'ו הקטנה מהירה למדי. היא תגיע ל-100 קמ"ש ב-11 שניות ולמהירות מרבית של 190 קמ"ש. נסיעה מהירה בקצב של אוטוסטראדה אירופאית היא ממש לא בעיה והכלי יחזיק שיוט יציב על 150 קמ"ש כשהוא מציב צריכת דלק של 13 ק"מ לליטר.

השקה פיז'ו 4008. על הכביש ה-4008 נוח, מפתיע ביכולת לזלול פניות ולתגמל נהג ומנוע 2.0 ל' חזק בהקשר הזה. צילום: peugeot

אם יצא לכם לפגוש את ההגה המצוין של האאוטלנדר – תשמחו לגלות אותו גם כאן. המשקל מעולה, התחושה והמשוב דרכו פנטסטי, והנכונות של ה-4008 להיכנס לפניה או לשנות נתיב מהירות, מאירת עיניים. וזה רק הקדימון למה שקורה בכביש מפותל. שם (על גרסת 150 כ"ס עם תיבת הילוכים אוטומטית) ה-4008 זרח. כמו רבים מבני סגמנט הפנאי הקומפקטי, גם הוא מפגין התנהגות כביש למופת – לרוב ניטראלי לעיתים תת-היגוי – ויהיה עליכם לעשות דבר מה ממש מטופש כדי לזרוק את הזנב – ואז בקרת היציבות תתערב באגרסיביות רבה.

ריסון המתלים על צירי האורך והרוחב מצוין וזה יוצר תמיכה טובה במרכב שאינו מתנודד על פני משרעת עומסים נרחבת. הוסיפו לכך שלדה מוצקה, הגה נכון ו-150 כ"ס והנה תפריט להנאה צרופה בפיתולים. אם אני חייב מעט ביקורת תהיה זו מופנית לתיבת ההילוכים הרציפה. זו עובדת כמו תיבות "של פעם" וממהרת לעלות סל"ד ולהחזיק את המנוע בטורים סטראטוספריים גם כשלא ממש חייבים. זה יוצר רעש מיותר ותחושה כאילו האוטו מתאמץ יותר ממה שהוא. כבר נתקלנו בתיבות רציפות טובות ממנה – לאחרונה בסובארו XV – שעושות את מה שצריך ללא הדרמה.

ובשטח? עם מרווח גחון של 19.5 ס"מ וגלגלים גדולים, הכניסה לשטח נראה מבטיחה לז'אנר. מהלך המתלים – כצפוי מוגבל מאד, וכן זוויות המרכב. אולם מערכת ההנעה יעילה ומוצאת אחיזה גם בעיסה דביקה, מדרגות נמוכות, הצלבות וחול שעל חוף הים. למנוע הרבה כוח (20 קג"מ ב-4200 סל"ד), וכשתיבת ההילוכים במצב ידני אפשר להסתער על דיונה או דרך עפר בביטחון שלא תתקעו בה. כל עוז תזכרו שה-4008 מיועדת לשבילים כבושים ולא למעלה דקלים – מצבכם מצוין ותיהנו מהרחבת המעטפת שמגיעה עם מכונית כזו.

אם רק

הפיז'ו 4008 הוא המכונית הנכונה שמגיעה בזמן הנכון. הוא נראה סקסי, מאובזר בעושר רב, ומספק כיסוי למראה האסרטיבי ולאופי ה"פנאי" עם יכולת דינאמית ראויה בכביש ומעבר לו. בעיניי יש ב-4008 שילוב קוסם של מערכת הנעה יפנית מוכחת יחד עם "פיין טיונינג" צרפתי בתחומי הנוחות, ההתנהגות והבטיחות. אם תרצו "המיטב של שני העולמות". אם רק היה תקן יורו 5 וה-4008 היה עולה אצלנו פחות מ-160 אלף שקלים הוא היה סוחף את הסגמנט.

Check Also

JAECOO מביא את בשורת האורבני שטח החדשה!

JAECOO ששיווקו יחל בחודשים הקרובים , מביא בשורה לכל המצפים לרכב פנאי בעל ערך מוסף גם מעבר לכביש. עשיר בטכנולוגיות שיעזרו להכיר ולהגיע למחוזות חדשים

2 comments

  1. נראה מרשים בהחלט. אבל, אם כבר רכב פנאי-שטח צרפתי, אני מאד ממליץ על רנו קוליאוס החדש (עבר רענון). לא פחות מאובזר ולעניות דעתי, יכולת השטח מעט טובה יותר!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one × three =