יום שישי , 29 מרץ 2024
מבחן רכב וולוו XC90 דיזל. חזק וחסכוני, מעוצב וייחודי. וולוו מציגה מודר פרימיום המהווה אלתרנטיבה ראויה לשילוש הקדוש מגרמניה. צילום: רוני נאק
מבחן רכב וולוו XC90 דיזל. חזק וחסכוני, מעוצב וייחודי. וולוו מציגה מודר פרימיום המהווה אלתרנטיבה ראויה לשילוש הקדוש מגרמניה. צילום: רוני נאק

מבחן רכב וולוו XC90 D5

 

  • פלטפורמה חדשה
  • 2.0ל', 2 מגדשי טורבו, 4 ציל'
  • 225 כ"ס/47 קג"מ
  • 11.0 ק"מ/ל' ממוצע מבחן
  • החל מ-495,000 שקלים

רוני נאק

במרוצת השנים הפך XC90 של וולוו לאחת מהמכוניות האהובות עליי. מה-T6 האימתני של תחילת המילניום ועד ה-3.2ל' המעודן (באמצע היו גם דיזלים פחות מוצלחים, 8V אימתני שמותח עם ימהה ועוד) אשר ליווה את הדגם בשנים האחרונות – והארוכות מדי – של ערוב ימיו. הדגם עבר אבולוציה מדודה לאורך חייו עם שיפור עקבי של מערכות ההנעה (האלדקס לדורותיו) איכויות תא הנוסעים וכמובן מערך הבטיחות הנרחב של וולוו. ה-XC90 התבגר למוביל נוסעים ואולראונדר מהטובים שיש. אבל בזמן שוולוו מיישנת את הדגם הזה, המתחרים מגרמניה ואנגליה מתחדשים ומחליפים דורות – שלוש דורות אם סופרים למשל ב.מ.וו X5. ואכן ה-XC90 החדש, הולך ומסתמן כאלטרנתיבה רעננה ומעוצבת להיצע של ב.מ.וו, אודי ובמידה פחותה לנד רובר ו-מרצדס.

 

מבחן רכב וולוו XC90 דיזל. רכב משפחתי עם טוויסט של איכות ויכולת. צילום: רוני נאק
מבחן רכב וולוו XC90 דיזל. רכב משפחתי עם טוויסט של איכות ויכולת. צילום: רוני נאק

וולוו XC90

אם נשים לרגע בצד את כל המצגות, הטבלאות, נאומי המנכ"לים ותדריכי הטכנאים – אנו ניצבים מול SUV בעל עיצוב יוצא דופן. בהחלט שונה מכל השאר. גם חלל הפנים הוא זינוק נחשוני מהקוקפיט של הדגם היוצא (שהיה בהשראת תא של מטוס קרב) ומספק חוויה הרבה יותר "גבוהה" – הראויה למותג פרימיום בימינו. לזה רצוי לכרוך צריכת דלק חסכנית וחבילות בטיחות שיש רק לוולוו. כל זה, בראי של תג מחיר – יחסית – תחרותי (מתחת לרף הדמיוני של 500 אלף שקלים), עשויים להחזיר את וולוו להיות רלוונטית.

מבחן רכב וולוו XC90 דיזל. נצר ראשון לארכיטקטורה בעלת קנ"מ משתנה אשר תשרת בעתיד דגמים נוספים בהיצע של וולוו. צילום: וולוו
מבחן רכב וולוו XC90 דיזל. נצר ראשון לארכיטקטורה בעלת קנ"מ משתנה אשר תשרת בעתיד דגמים נוספים בהיצע של וולוו. צילום: וולוו

הבסיס הוא פלטפורמה חדשה אשר תשרת את הדור הבא של כמה וכמה דגמי וולוו. באותה נשימה גם מנועי הבנזין כפולי המגדשים (סופרצ'אג'ר פלוס טורבו) וגם מנועי הדיזל ידפקו הופעות בדגמים עתידיים של המותג. אצלנו משווקים ה-T6 בנזין עם 320 כ"ס וה-D5 דיזל עם 225 סוסים. שניהם עם 4 צילינדרים בעלי נפח זהה של 1969 סמ"ק ולשניהם שני מגדשים. ההנעה כפולה-קבועה דרך אותה מערכת הנעה של האלדקס – הורדת הכוח היא דרך תיבת הילוכים פלאנטרית עם 8 יחסי העברה. זמני התאוצות מרשימים: 6.5 שניות ל-100 לגרסת הבנזין, 7.8 שניות ל-100 קמ"ש לגרסת הדיזל. המשקל העצמי הוא פסיעה מעל 2 טונות – 2080 ק"ג בשני המקרים.

מבחן רכב וולוו XC90 דיזל. מסכי מגע החליפו את עשרות המתגים ואת לוח המחוונים המסורתי - לגמרי 2015! צילום: רוני נאק
מבחן רכב וולוו XC90 דיזל. מסכי מגע החליפו את עשרות המתגים ואת לוח המחוונים המסורתי – לגמרי 2015! צילום: רוני נאק

החלל, גם של גרסת המומנטום – הבסיסית – מרשים מאד. ניקיון מתוחכם שכה אופייני לאופי הסקנדינבי של וולוו ולגמרי ביישור קו עם הדעה הקדומה שלנו (בקטע טוב) על "עיצוב סקנדינבי". אני מתקשה לקנות את כל מוטיב האל "ת'ור" עם הקורנס שלו וכל השאר – נשאיר את זה לאנשי השיווק. הקוקפיט נקי כמעט לגמרי ממיתוג – מרכזו נשלט בידי צג מולטימדיה גדול – אשר משלים את עושר החיווי שמגיע מלוח מחוונים ווירטואלי שהוא בעצם מסך מחשב לכל דבר. הצג המרכזי מזכיר מאד – בפרופורציה, תפעול ואפילו פונטים – iPAD של אפל – מאד אינטואיטיבי, נהיר ובעיקר מהיר מאד. בהחלט אחד הביצועים הטובים-יותר שיש היום.

מבחן רכב וולוו XC90 דיזל. שלוש שורות מושבים. כולם עוטי עור, יש מזגן מפוצל וחלונות גדולים לכוווולם. צילום: וולוו
מבחן רכב וולוו XC90 דיזל. שלוש שורות מושבים. כולם עוטי עור, יש מזגן מפוצל וחלונות גדולים לכוווולם. צילום: וולוו

החומרים הם השילוב המסורתי של עור, אלומיניום וחלקי פלסטיקים כהים ורכים. בגווני הצבעים הבהירים של רכב המבחן, ועם שטח החלונות הגדול (וחלון גג ענקי), התקבל חלל מואר ומאד נעים לשהייה ארוכה. עוד נציין שמשות מרובדות בחזית, שמשות כהות בכל השאר, תא מטען חשמלי, יחידת מיזוג אחורית לשורה השלישית (מרווחת האופן מפתיע) וכמובן תאורת אמביאנס (מורחבת בגרסאות הגבוהות יותר).

מבחן רכב וולוו XC90 דיזל. ירכתיים לא הצד הכי יפה של ת'ור. ובכל זאת - נאמן לשפה העיצובית של המותג. צילום: רוני נאק
מבחן רכב וולוו XC90 דיזל. ירכתיים לא הצד הכי יפה של ת'ור. ובכל זאת – נאמן לשפה העיצובית של המותג. צילום: רוני נאק

חבילת הבטיחות היא בהחלט מרשימה מאד – CITY SAFTY (שם מסחרי של וולוו צריך לציין) משלב מערך של חיישנים ואמצעים כדי למנוע מפגשים עם הולכי רגל, רוכבי אופניים (גם חשמליים…) ותנועת רכב איטית. יש התראות על סטייה מנתיב, התראה-עד-התערבות בפני התנגשות, תצוגת תמרורים וכאן נוסיף גם פנסי LED אקטיביים עוקבי פניה ועוד. בקרת שיוט אקטיבית, ניטור שטחים מתים ועזרה בפקקים קיימים בגרסאות האיבזור הגבוהות.

בסיס הגלגלים ארוך מאד עם 298 ס"מ וזה יוצר חלל פנים נדיב מאד לנוסעים או למטען בשורה השלישית. גם מימד הגובה הוא טוב אבל פחות בזכותו ויותר בזכות האריזה החכמה של המוצר הזה יש ליושבים בשורה השלישית מרווח של 92 ס"מ בין בסיס המושב לתקרה. לתא המטען נפח קטן של 314 ל' כאשר כל המושבים ניצבים או 1886 ל' כשאלו שוכבים וזה כבר המון. ועוד במידות, מרווח הגחון עומד על 24 ס"מ גבוהים למדי. וזה יוצר אוטומטית זוויות טובות לנדידה בשטח – למרות סרח עודף די ארוך מאחור. אורך כולל 495 ס"מ.

נהיגה

אחרי ההקדמה הארוכה הזו מגיע המבחן החשוב מכל – מבחן הישבן. האם תל הדולרים העצום הזה מסתכם בסופו של דבר למשהו שישבננו הענוג יאהב או לא. התשובה היא כמעט.

בכל הקשור למערכת ההנעה, הקיטור העיקרי נוגע לנוכחות של מנוע הדיזל. אין כאן את העידון של V6 דיזלים של לנד-רובר/יגואר או אודי. אלו בנסיעה כמעט ושקופים לאוזניים (אם יש דבר כזה). בתנועה עירונית, שרובה ככולה היא בפקקים, המנוע של הוולוו נוכח בתא הנוסעים – מעט דרך האוזן ומעט דרך גלגל ההגה. הנוכחות הזו נעלמת כליל כשיוצאים לכבישים הפתוחים וקצב הנסיעה עולה – אז המנוע פשוט נאלם – כמו שצריך.

מבחן רכב וולוו XC90 דיזל. הנוחות משתפרת ככל שממהרים יותר. פחות מ-8 שניות ל-100 קמ"ש. גם בשטח. צילום: רוני נאק
מבחן רכב וולוו XC90 דיזל. הנוחות משתפרת ככל שממהרים יותר. פחות מ-8 שניות ל-100 קמ"ש. גם בשטח. צילום: רוני נאק

גלגל ההגה בולט בקוטן שלו. והוא התגלה בימי הבחינה כאחד ההגאים הטובים-יותר שיש כיום ב-SUV. מהממשק עם החומרים הנעימים שמהם הוא עשוי, דרך מהירות תגובתו ואפילו המשוב שהוא מספק – נהנתי לחפון אותו ביומיים וכמעט 1,000 קילומטרים שבילינו יחדיו.

בורר מצבי הנהיגה מאפשר לך לנהוג באופן חסכוני או באופן כסחני. ובשני המקרים ההשפעה מורגשת מאד אם על ממוצע צריכת הדלק או על ממוצע המהירות של הכלי. והוולוו הזה יודע להפוך את עורו מחתלתול פרברים המגרגר לקראת הילדים שיוצאים מבית הספר ללוחם דרכים מהיר שרודף אחרי ברוני נפט חמקניים. חלק גדול מהקרדיט מגיע לא רק לאינטגרציה של מערכות הניהול אלא גם לתיבת הילוכים מצוינת אשר יחסי ההעברה שבה (8 במניין) מפוזרים נכון ומתאימים לאופי הפקת הכוח וגם פעולתה – מהירה אך חלקה – בהחלט מהטובות שיש בתעשייה. ולא – לא מדובר ב-ZF  הנהדרת שיש אצל רוב המתחרים שלה אלא בתיבה יפנית מבית AISIN שהיא נהדרת לא פחות (ואולי עמידה יותר).

הוולוו הזו הפתיעה אותי במקום הכי פחות צפוי – על הכביש של מכתש רמון בואכה צומת ציחור. כביש טוב, פתוח אשר מכתיב קצב זרימה מהיר למדי. הוא תובע מכונית בעלת ריסון מסה נכון, שלדה מאוזנת, היגוי מדויק ויכולת להגיע ולהחזיק G גבוה בפניות קשת ארוכות ומהירות. וכאן הוולוו פרחה לה. דינאמית היא הייתה תגלית כשעל מגבלות הגודל והמשקל מתגבר באמצעות ניתוב מומנט לגלגלים. כאן מורגש קוצר הנשימה של המנוע בסל"ד גבוה יחסית – אבל הקצב מהמם. היכולת של הענק הזה לשנות כיוון ולהיכנס לפניה הפתיע אותי יותר מפעם אחת כשמצאתי עצמי מתקן רדיוס קטן מדי. פחות השתגעתי על מרעיד ההגה של התראת הסטייה מנתיב – אשר בעומס כזה גרם בעצמו לסטייה – נותק לאלתר.

מבחן רכב וולוו XC90 דיזל. עץ השיטה החביב עליכם מעולם לא היה נגיש כל-כך. צילום: רוני נאק
מבחן רכב וולוו XC90 דיזל. עץ השיטה החביב עליכם מעולם לא היה נגיש כל-כך. צילום: רוני נאק

אם יש טרוניה מרכזית אחת לגבי נימוסי הכביש היא נוגעת לנוחות הנסיעה. הציפיות מה XC90 היו שיהיה נוח לפחות כמו היוצא – שהיה מצוין. אבל ללא מתלי אוויר (תוספת של כ-20 אלף שקלים), הנסיעה מוצקה למדי – כאשר הנוקשות נעלמת רק במהירות כזו שתאיים על רשיון הנהיגה שלך. – ה-XC90  בנויה למהירות וזה מורגש!

 

בשטח

כן כן. שטח – והאלו! יש גם מצב נהיגה כזה. לא העזנו לחרוג מעבר לשבילים כבושים ומסודרים. חווינו מעט קטעים חוליים, חצץ והצלבה אחת או שניים. כמו בכביש גם בשטח נוחות הנסיעה משתפרת עם המהירות. ולמרות הרעידות של שבילי קורדרוי בדרום חלל הפנים לא קרקש או צקצק או עשה קולות רעים אחרים – מהודק. ברירת המחדל נועלת את ההנעה הכפולה כך שאפשר להתחיל בקלות גלגול על מצע חלק/רך או הצלבה. שלא מזינוק לוקח לבקרת המשיכה רגע או שניים לזהות הצלבה ולהעביר את הכוח – ראינו ביצועים טובים מזה. אבל הצלבות הן בשוליים בדיוק כמו נהיגה ספורטיבית – רק לבדוק את הקצוות.

 

מבחן רכב וולוו XC90 דיזל. מוריד את הכבוע בפני וולוו על הייחודיות והשמירה על האופי. גם אם יש טובים ממנו, הבחירה ב-XC90 בהחלט ראויה. צילום: רוני נאק
מבחן רכב וולוו XC90 דיזל. מוריד את הכבוע בפני וולוו על הייחודיות והשמירה על האופי. גם אם יש טובים ממנו, הבחירה ב-XC90 מעניינת. צילום: רוני נאק

סיכום

וולוו ישבה על הגדר עם הדגם הזה בזמן שמתחרותיה חידשו דור אחרי דור ואחרי ההשקעה העצומה בפיתוח (כך מספרים לנו אנשי השיווק) הפיקה דור חדש של XC90 שהוא לגמרי אלטרנטיבה ראויה לכל מה שיש לשילוש הקדוש להציע היום. מעוצב? כן. איכותי? כן. חסכוני? כמעט עם ממוצע של 11 ק"מ/ל' רובם בינעירוניים. כרכב משפחתי רב-שימושי זו אחת המכוניות הטובות שיש ומשלבת שימושיות עם יכולת ואיכות – כמו האחרות. נקודות לחובה? בידוד רעשים במהירות עירונית (גרסת דיזל), נוחות נסיעה בכבישים משובשים וכן מדדים שלא ניתן לבדוק בנסיעת מבחן בת יומיים של אמינות וסחירות (נכון לכל רכב חדש). שונה? מיוחד? ולגמרי בעל זהות ואופי משלו? בהחלט כן!

Check Also

סוזוקי ויטארה רק ב-149,999 שקלים

עד 10,000 שקלים הנחה במסגרת מבצע פסח של סוזוקי ישראל, מתחת ל-150 אלף שקלים לרכב פנאי משפחתי קטן, סחיר ועם מוניטין נהדרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fourteen + 9 =