יום חמישי , 28 מרץ 2024

מבחן רכב הונדה CR-V

הונדה CR-V הוא מוותיקי הקבוצה. יחד עם נציגים מסובארו וטויוטה, CR-V היה מראשוני רכבי הפנאי שהופיעו אז בתערוכת טוקיו של 1995 והיה בין המגדירים של קבוצה חדשה של רכבי שטח רכים – כאלו המכונים אצלנו "ג'יפונים" (ותודה לרמי גלבוע על ההטמעה). CR-V נועד מתחילתו להיות מכונית כביש אבל הביא עיצוב של רכב שטח (כולל גלגל רזרבי תלוי על הדלת האחורית) ואת השימושיות המגיעה עם מרכב ארוך וגבוה. כל זה היה – ועודנו – ארוז בתקן האיכות הטוב (ביחס למתחריה) של הונדה. הונדה שווקה CR-V ב-160 מדינות ברחבי התבל ומתחילת יצורו ועד סתיו 2012 היא מכרה קצת מעל ל-5 מיליון יחידות. אולם בעוד שבאירופה סגמנט הפנאי תפס כמעט מיד, הפך את הלנד רובר פרילנדר לרב מכר, והצדיק פתיחת קו יצור חדש של CR-V באנגליה – אצלנו דישדשו המכירות. הסגמנט הזה מכר רק כ-400 יחידות בשנה וההיצע היה אז יקר ביחס למה שהשוק היה מוכן לשלם. ואז הגיע יונדאי טוסון וטרף את הקלפים – הוא נתן לראשונה תחליף אטרקטיבי למכונית מנהלים והיה זול בעשרות אלפי שקלים מכל סביבתו. הטוסון הפך ללהיט ואחריו הגיעו רבים אחרים.

רוצה גם אתה לנהוג בהונדה CR-V החדש?

מבחן רכב יונדאי סנטה-פה 2013

מבחן רכב. הונדה CR-V החדש. עשוי היטב, סביבתי ומעודן. נושט את השטח לטובת הפרברים. צילום: פז בר
מבחן רכב. הונדה CR-V החדש. עשוי היטב, סביבתי ומעודן. נושט את השטח לטובת הפרברים. צילום: פז בר

היום, סגמנט הפנאי הוא היחידי הגודל בשוק רכב הסובל מהתכווצות של כ-9%. הוא מושך אליו אנשים מרכבי פנאי ושטח גדולים ומקבוצות רכב קטנות יותר. הראשונים מבקשים להפטר מכלי רכב בזבזני וראוותני אשר בערים רבות בעולם נקנס על זיהום אוויר (מעל 200 גק"מ למשל בלונדון) ואלו המטפסים מגלים כי רכב פנאי קומפקטי כבר יכול להיות בהשג ידם.

CR-V

הדור הרביעי זע בניגוד למגמה העולמית ומתכווץ מעט ביחס לקודמו. בסיס הגלגלים התקצר בס"מ יחיד ל-262 ס"מ וכן מפשקי הגלגלים הוצרו בס"מ בודד ל-155 ס"מ. הגובה ירד ב-3 ס"מ והאורך הכולל בחצי ס"מ – כל הכיווצים האלו נעשו ללא וויתורים בחלל הפנים. עוד שינוי מהותי הוא הזזת תנוחת הנהג לעמדה כשל מכונית כביש. כבר לא ישיבה גבוהה ושלטת עם מבט הנשא מעל לגגות המכוניות והרחק לעבר ההרים המושלגים. אנשי הונדה טוענים כי השינויים נועדו לשפר את היעילות או ניצולת הכוח – אנחנו מתחילים להרגיש בפיהוק שמתקרב…

העיצוב אגרסיבי יותר משראינו ב-CR-V קודמים אבל שומר – במעורפל – על סימני הזיהוי של הדגם. אם זו החזית בעלת המראה המותגי, קוי מרכב מפולסים ופנסים אחוריים שלאורך וגובה הקורה. גם בתי הגלגלים המודגשים – נותרו בדור הזה. עוד נוספו תאורות יום LED בחזית ומאחור.

מעצבי הונדה הזיזו את בסיס השמשה הקדמית לפנים ב-6 ס"מ, כשהם מקצרים בכך את אורכו של מכסה המנוע, מפנים מקום נוסף לתא הנוסעים  ומקטינים את שדה הראיה המת שלפני הרכב.

חלל הפנים מאופיין בחומרים האיכותיים והמיתוג הנעים של הונדה. ככל SUV גם המושבים ב-CR-V מתקפלים ויוצרים משטח העמסה אחיד בעל נפח עצום של 1650 ל' אורך של 157 ס"מ ומפתן העמסה מונמך ב-2.5 ס"מ.

מבחן רכב הונדה CR-V. הבפנוכו שלו מצויין. תנוחת הישיבה מונמכת ואין יותר מעבר פתוח בין הנהג לנוסעת שלידו - כל השאר מעולה. צילום: פז בר
מבחן רכב הונדה CR-V. הבפנוכו שלו מצויין. תנוחת הישיבה מונמכת ואין יותר מעבר פתוח בין הנהג לנוסעת שלידו – כל השאר מעולה. צילום: פז בר

אם אתם מכירים CR-V תגלו די מהר שהונדה וויתרה על החלל הפתוח שבין הנהג לנוסע – חלל שהיה אחד ממאפייני הדגם היוצא וליווה את כל הדורות של CR-V. ארכיטקטורת הפנים חדשה ומזכירה לא מעט את דגמי הונדה העדכניים. זה בולט יותר בצד המידע של מחשב הדרך, וקצת פחות במקומות אחרים. שילוב חומרים רכים וקשים נכון, וכמה טקסטורות שונות עושים את החלל למאד מענין למרות הגוונים הכהים. על גלגל ההגה יש מיתוג רב וגם משוטים לשלוט בחמשת יחסי ההעברה של תיבת ההילוכים האוטומטית. רכב המבחן צויד במולטימדיה מקומית וריפודי בד. המחיר: 213,000 שקלים.

לפי הונדה הושם דגם על שיפור בידוד הרעשים, ושיפור הנדסת האנוש. מעניין לציין כי בחירת החומרים שונה בין ה-CR-V המיועדים לשוק האירופאי לבין אלו המיועדים לארה"ב (אם חשבתם ללכת בדרך של יבוא אישי…). המושב האחורי הונמך בכמעט 4 ס"מ כדי לשחרר יותר מקום לראש הנוסע.

על ההנעה מופקד מנוע 2.0 ל' אטמוספרי עם תפוקה של 155 כ"ס ו-19 קג"מ. העליה של 5 כ"ס מצרפת לירידה של 20 גק"מ בפליטת CO2 לשיעור של 175 גק"מ. זו הפעם הראשונה שהונדה מציעה CR-V עם הנעה קדמית גם בשוק האירופאי – החלטה אשר הונעה מסקר שחשף כי 51% מרכבי הפנאי הנמכרים באירופה אינם בעלי הנעה כפולה.

מצב ECON משנה את מפת ניהול המנוע לחיסכון בדלק, הוא גם ישנה את אופן פעולת בקרת האקלים, ניהול תיבת ההילוכים, בקרת השיוט. בתחום השלדה מצויד CR-V בתמוכות מקפרסון בחזית ומתלה רב-חיבורי מאחור. לשלדה החדשה קשיחות משופרת ב-9% ועמידות בפיתול של 7%. בחיים האמיתיים זה יתורגם למכונית כביש עדיפה, עם תכונות ניהוג מדוייקות ושליטה טובה במרכב ובמסתו. הרכב עדיין לא נבחן במבחני ריסוק NCAP.

כביש ושביל

קשה שלא להתרשם מהאיכות שמשדר ה-CR-V החדש. יש לו מין התנהלות כזו שייחודית למוצר פרימיום. וזה מתחיל ממשקל הדלת שנפתחת וממשיך במגע של גלגל ההגה מדופן העור ומשקל המיתוג בתוך הרכב. בעיר ההתנהלות נעימה מאד. בידוד פני הכביש יעיל למדי בזכות בולמי זעזועים חדשים ומוגדלי נפח, וחישוקי גלגל 17 אינץ' ועליהם צמיגים שמנמנים 225/65  בעלי דופן גבוהה. הראות החוצה טובה אחרי שהרמתי את המושב כמעט למצב המירבי שלו ויש שטחים מתים מועטים סביב רכב. למשקל ההגה מרכיב חשוב באיכות החיים בעיר וכאן הוא מוצא את האיזון בין הקלות המתבקשת, לעומס הנדרש כדי לשמור על תחושת דיוק ולחזק את תחושת האיכות הכוללת של המוצר. כמובן שמידות מעט מכווצות עוזרות בכל האמור לתנועה העירונית הצפופה, אבל מצד שני כבר אי אפשר לראות לרחוק – והיתרון היחסי הזה אבד.

מחוץ לעיר CR-V חסר מחץ. עם 12.3 שניות ל-100 קמ"ש ותאוצות ביניים הנמשכות נצח, נראה שהונדה הקריבה את החלק ב-DNA היוצר חווית נהיגה לטובת החסכון בדלק. כך שלמרות נתוני תפוקה טובים, חמישה הילוכים ומשקל עצמי סביר של כ-1,500 ק"ג – יחס ההעברה הסופי הארוך, וניהול מנוע מכוון אקולוגית, יוצרים חווית נסיעה רופסת למדי.  "אם כבר אז כבר" ולחיצה עם מתג ECON מעלה עוד יותר את החסכנות ואת הפלגמטיות של מערכת ההנעה. אפשר להתנחם בזה שתנוחת הנהגיה נוחה מאד, המושב האחורי מרווח ומפתן הכניסה אליו רחב.

על השביל ממשיכים מתלי CR-V להפגין יכולת טובה לבודד את הנוסעים, והם מפרגנים לשלדה בעלת תכונות ניהוג נכונות וטובות. עם הנעה כפולה קבועה ובקרת משיכה יעילה, אין חשש לרדת לכל שביל מסודר וקצת יותר משובש בזה. אבל מילת אזהרה. מרווח הגחון מצומצם מאוד עם 16.5 ס"מ (קו ה-"0" להזכירכם הוא 20 ס"מ) וממנו נגזרות זוויות מרכב מאד בעייתיות בכל שביל משובש מאד.

צריכת הדלק במבחן אשר שילב נסיעה בינעירונית, קטעי שביל מפולסים ונהיגה עירונית עמדה על כ-10 ק"מ לליטר.

מבחן רכב הונדה CR-V. מתחת לשכבות ההגנה תמצאו את ההונדה של פעם - עם שלדה ומתלים מצויינים. מערכת ההנעה הכפולה היא הטובה ביותר שהייתה עד היום ב-CR-V. לא יכולה להתבטא בשל מגבלות של מרווח גחון וזוויות מרכב. צילום: פז בר
מבחן רכב הונדה CR-V. מתחת לשכבות ההגנה תמצאו את ההונדה של פעם – עם שלדה ומתלים מצויינים. מערכת ההנעה הכפולה היא הטובה ביותר שהייתה עד היום ב-CR-V. לא יכולה להתבטא בשל מגבלות של מרווח גחון וזוויות מרכב. צילום: פז בר

שמחת חיים?

הונדה לקחה את CR-V רחוק עוד יותר מהשטח. וגם אם מתחילתו הוא היה ממוקד לכביש, הרי שתמיד היה לו ניצוץ שובבות בעיניים אשר משכה אותך לחקור שבילים לא מוכרים. לא עוד. CR-V החדש הוא מוצר איכותי וטוב יותר מקודמו כמעט בכל פרמטר. הוא עשוי טוב יותר, הוא חסכוני יותר בדלק, הוא בטוח יותר, מרווח יותר ואפילו זול יותר. הוא משדר יותר יוקרה לסביבתו, ובכל נקודת ממשק לנהג הוא יחוש פרימיום ועשוי למופת. אבל בדרך לכל ה"יותר" הזה – הוא איבד כמעט לגמרי את היכולת בשטח, ונתח חשוב ממעטפת השימוש האפשרית בכלי (שלא לומר שמחת חיים). בקונקטס כזה, ההנעה הכפולה כבר די מיותרת.

Check Also

יונדאי איוניק 6 – הנעה כפולה ובטיחות של 5 כוכבים

רמות חדשות של דינאמיות ובטיחות, יונדאי איוניק 6 היא אחת המכוניות החשמליות המוערכות ביותר. בחירה של הרכב העולמי הטוב ביותר, ציוני בטיחות מצטיינים ואבזור מפנק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × two =