יום שישי , 19 אפריל 2024
מבחן רכב טנדר טויוטה היילקס. מפגש עם אייקון שהוא יותר כלי עבודה מכלי רכב. צילום: רוני נאק
מבחן רכב טנדר טויוטה היילקס. מפגש עם אייקון שהוא יותר כלי עבודה מכלי רכב. צילום: רוני נאק

מבחן רכב טויוטה היילקס

מאת: רוני נאק צילומים: נאק

 

דור 7 של הדגם

171 כ"ס – 5 הילוכים אוטו'

מיוצר בתאילנד

8.0 ק"מ/ל' צריכת סולר ממוצעת

מחיר: 255,000 שקלים

 

מבחן רכב טנדר טויוטה היילקס. מפגש עם אייקון שהוא יותר כלי עבודה מכלי רכב. צילום: רוני נאק
מבחן רכב טנדר טויוטה היילקס. מפגש עם אייקון שהוא יותר כלי עבודה מכלי רכב. צילום: רוני נאק

סגמנט הטנדרים מאופיין מרתק מכיוון שהדגם הנחשק ביותר שבו אינו גם הנמכר ביותר. וזה לא בגלל שהיבואן מתעקש לשמור על אלמנט של "נדירות" כדי להעצים את הערך. כולם רוצים טויוטה היילקס, אבל רובם קונים איסוזו דימקס (מוביל את המכירות מזה כמה שנים טובות) בעיקר בשל שיקולי מחיר ויותר בשל זמינות. והסגמנט הזה אשר ידע עדנה לפני כעשור, טרם ביטול ההכרה בע"מ וחיסול הסטאטוס של "רכב עבודה", ועמד בעבר על כ-7,000 יחידות שנתיות ויותר, ירד לרמה קבועה, פחות או יותר, של כ-3,000 כלי רכב בשנה – רובם ככולם מגיעים לשוק המוסדי ומיעוטם ללקוחות פרטיים אשר עדיין שומרים אמונים, מרצון או הכרח, לטנדר 4X4.

 

טויוטה היילקס

ללא ספק זה אחד הדגמים האיקוניים של טויוטה בישראל ובעולם. אשר זכה לאחרונה לחיזוק מצד פרזנטורים לא הכי חיוביים בדמות דאע"ש אשר פושטים על מרחבי עירק וסוריה בשיירות היילקס – ומככבים בצילומים של סוכנויות הידיעות. אבל עיקר תהילתה של היילקס מגיע ממוניטין אמינות טובים מאד. מוניטין, אשר היילקס הרוויח בעבודה קשה במקומות רבים בעולם.

לא הפרזנטורים הכי פוטוגניים בעולם - אבל בטח מדברים לקהל מסויים...צילום:UT
לא הפרזנטורים הכי פוטוגניים בעולם – אבל בטח מדברים לקהל מסויים…צילום:UT

טויוטה היילקס הנוכחי (דור שביעי משנת 1968) מגיע אלינו ממפעלי טויוטה בתאילנד. זאת, אחרי תהליך ארגון מחדש שבתחילה ניתב לישראל מכוניות מדרום אפריקה (בראשית הדגם וויגו). אולם כלים אלו לא היו מוצלחים וסבלו מחוסר אמינות ובלאי מהיר (יחסית כמובן). הניתוב מחדש, למפעל התאילנדי שיפר רבות את האיכות הכוללת של המוצר והציל במידת מה את מוניטין האמינות שלא נפגם.

אצלנו משווקות שתי גרסאות: 2.5ל' 144 כ"ס ידנית ובסיסית וגרסת 3.0ל' עם 171 כ"ס ותיבת הילוכים אוטומטית עם חמישה הילוכים. לבחינה קיבלנו את ההיילקס האוטומטי – הרלוונטי יותר ללקחות פרטיים – שגם לא השתנה מהותית בשנים האחרונות למעט עידכוני מראה וזיהום אוויר קלים, נוספה לו מערכת מולטימדיה TOUCH , מחשב דרך, פנסים אוטומטיים, בקרת אקלים, וחלונות כהים.

בסיס הגלגלים ארוך ועומד על 308 וחצי ס"מ. זה מאפשר ליצור קבינה כפולה מרווחת ועדיין לקבל ארגז מטען בעל מידות שימושיות. אורכו 152 ס"מ, רוחבו 151 וחצי ס"מ והוא יכול לשאת עד כ-800 ק"ג של מטען.

 

מבחן רכב טנדר טויוטה היילקס. דווקא המולטימדיה ובקרת האקלים נראים לא קשורים. תוספת לנוחות אמנם אבל ביצוע לא מהוקצע. צילום: רוני נאק
מבחן רכב טנדר טויוטה היילקס. דווקא המולטימדיה ובקרת האקלים נראים לא קשורים. תוספת לנוחות אמנם אבל ביצוע לא מהוקצע. צילום: רוני נאק

משאבי אנוש

תא הנהג וסביבתו לא השתנה מאד משנת 2008 כשהוויגו הגיע אלינו לראשונה. נוספה כאמור המולטימדיה הקומפקטית-אך-יעילה של טויוטה. גלגל ההגה מצופה עור וכך מנוף ההילוכים ויש אפילו "ידית קטנה" (הידד!) לתפעול אנאטומי של הטרנספר. בדיוק כמו שאנו אוהבים. האיכות הכללית היא טובה אבל לא מתבלטת מעל לרמה של טנדרים אחרים שמגיעים מתאילנד – לאמור איסוזו דימקס ומיצובישי האנטר. ואחרי המישוש העדכני אפשר בהחלט לשים את האמארוק של פולקסווגן כבעל הקבינה המרווחת והאיכותית ביותר הקבוצה.

בתחום הנדסת האנוש מצאתי את הרצפה של ההיללקס גבוהה מאד. זה גרם לברך שמאל שלי ללכך את תחתית גלגל ההגה כשהנעל צמודה למדרס. עוד לא אהבתי את סידור המיתוג על גלגל ההגה שאינו אינטואיטיבי (ווליום שמאל-ימין ולא מעלה-מטה) גם ביום השלישי לבחינה.

המושב האחורי בסיסי למדי, בעוד שהמרווח סביר, גם שם הריצפה הגבוהה מעבירה יותר משקל לישבן וחסרה תמיכה. אבל זה לא משהו חדש. בתחום האיבזור בקרת האקלים נראית כשתולה כלאחר יד עם חיווי מונוכרומטי בסיסי מאד שהייתי מצפה למצא במכונית שעולה 70 אלף שקלים ולא 270…יחד עם חלון אוטומטי יחיד. זה די מבאס… אבל לא האיבזור הוא הסיבה לבחור בהיילקס. נכון?

 

מבחן רכב טנדר טויוטה היילקס. היכולת בשטח טובה מאד גם במצב הסטנדרטי. צילום: רוני נאק
מבחן רכב טנדר טויוטה היילקס. היכולת בשטח טובה מאד גם במצב הסטנדרטי. צילום: רוני נאק

נהיגה טויוטה היילקס

לפני כמה שבועות קניתי מקדחה. הטעמים היו פרקטיים לגמרי אבל הבחירה והגאווה של הבעלות הגיעו ממקום אחר לגמרי, עמוק הרבה יותר. שלא לומר שהרגשתי הרבה יותר גברי כשאני אוחז במקדחת BOSCH כחולה שעליה כתוב professional . מאד גברי.

תחושה דומה מילאה אותי כשטיפסתי לתא הנהג של טויוטה היילקס, שהרי מדובר בכלי עבודה. לא? מזמן לא ישבתי מאחרי ההגה של הרכב הזה אבל מהר מאד נזכרתי מדוע אוהבים, ואהבתי, אותו.  הרגשתי מיד מחובר, הפרופורציות נכונות, ותחושת המרחב טובה. נכון, יש השהיית טורבו מורגשת, וההילוכים עוברים בעדנה של סדן של תותח מתנייד, אבל איכשהו הכל מתחבר באופן מוצלח.

קל לתמרן בעיר, להשתחל למקום חניה ברוחב של פרייבט. למצלמת החניה (המודבקת מאחור באופן מאד פגיע/גניב) ערך מוסף אדיר בתמרונים האלה ואפילו קוטר הסיבוב לא גדול באופן מוגזם.

מחוץ לעיר אפשר לשייט בקצב בינעירוני טוב, כזה שלא יעשה אחריכם פקקים על כביש 6. ועם חמישה הילוכים, בתיבה האוטומטית, אפשר להגיע אפילו לצריכת דלק סבירה (ממוצע 8.0 ק"מ/ל' – מחוץ לעיר 10 ק"מ/ל') למנוע מהדור הזה.

כמו טנדרים רבים אחרים גם כאן מורגש פער בין המתלים הקדמיים הרכים (עצמות עצה כפולות וקפיצי סליל) לבין קפיצי העלה הקשוחים שמאחור. ללא מטען הנסיעה קופצנית למדי, עם 300 ק"ג שהעמסנו לטובת המבחן השתפרה מאד איכות הנסיעה – שלא במפתיע. אז גם אותגרו קצת יותר הבלמים שהפכו לספוגיים אחרי כמה בלימות ניסיון אגרסיביות.

 

מבחן רכב טנדר טויוטה היילקס. היכולת בשטח טובה מאד גם במצב הסטנדרטי. בקרת המשיכה דורשת מעט זמן עד שתתחיל לעבוד. מהלך המתלים לא עצום. צילום: רוני נאק
מבחן רכב טנדר טויוטה היילקס. היכולת בשטח טובה מאד גם במצב הסטנדרטי. בקרת המשיכה דורשת מעט זמן עד שתתחיל לעבוד. מהלך המתלים לא עצום. צילום: רוני נאק

מבחן רכב טנדר פולקסווגן אמארוק

מבחן רכב טנדר סאנגיונג אקטיון ספורטס מול איסוזו דימקס

טויוטה היילקס בשטח

השטח תמיד היה נקודת החוזקה של טויוטה היילקס וגם הדור הזה אינו יוצר דופן. מרווח הגחון עומד על 29 ס"מ, זוויות המרכב 30 מעלות בחזית ו-22 מאחור (ללא וו-גרירה). ברירת המחדל של ההנעה היא אחורית וכאן הכוח יורד לקרקע דרך סרן חי עם דיפרנציאל מוגבל החלקה (הגרסה הידנית מצויידת בנעילת דיפ' מכאנית) אשר זוכה לתגבור מבקרת משיכה אקלטרונית. הידית הקטנה של הטרנספר תאפשר שילוב ל-4 HIGH  ול-4 LOW  שאז גם מתבטלת אוטומטית בקרת היציבות. כאן אין דבר לחדש למי שמכיר רכבי שטח משלושת העשורים האחרונים. ללא תפעול חשמלי של הטרנספר יש פחות משהו שיכול להשתבש.

הנסיעה בשטח קופצנית למדי, בעיקר אם תנסו לנסוע מהר. ל-LOW יחס העברה קצר של 1:2.56. זה ארוך יותר משל ההילקס היפניים של סוף שנות ה-90' ולזה יש עוד להוסיף יחסי העברה ארוכים יותר של תיבת ההילוכים האוטומטית ביחס לידנית. ובכל זאת זה מאפשר תנועה בשטח טכני מורכב למדי – אם במעלה תלול ואם במורד הדורש בלימה עצמית חזקה.

במעברים טכניים אפשר לראות בעין את פיתול השלדה כשהזווית בין הארגז לקבינה משתנה, אפשר גם לראות את קסטת קפיצי העלה נפתחת כמניפה (קצת…) בתגובה לפיתול הזה. מהלך המתלה הוא "בסדר" לקונפיגורציה הזו ויש טובים ממנו בתחום. בקרת המשיכה עובדת כפי שהכרנו בעבר ובפירוש ביעילות פחותה וזמן תגובה ארוך ביחס למערכות בקרת המשיכה המובילות כיום. כך, שיהיה עליכם לסחרר גלגלים שתיים ואף שלוש שניות עד שהמערכת מזהה את העניין ומתערבת כדי לעזור לכם לצאת מהצלבה גדולה למשל. בחול או על זיפזיפ, המשמעות יכולה להיות שתשקעו עד שהיא תכנס לפעולה.

סיכום

אנאכרוניסטי? לא בטוח. האם כלי עבודה יכול אי פעם להיות מיושן? בן כמה המפתח השוודי בארגז הכלים שלכם? ובכל זאת, הפז"מ של היילקס מורגש והוא בהחלט שמוותר על איכות החיים לטובת תכליתיות מזוקקת למדי.

יחידת ההנעה מחוספסת, ולא מאד חסכונית, תיבת ההילוכים בעלת יחסי העברה מעט ארוכים מדי לטעמי ולא תמיד הכי מעודנת בפעולתה והקבינה ואני כולל בתוך זה את תא הנהג, עשויים טוב אבל לא "טוב" כמו אותה היילקס משנת 1999 שהגיעה מיפן.

אהבתי את החיבור למכונית. דבר שנדיר למדי שקורא לי עם טנדר כזה. ובהתחשב בקונטקסט יש לחיספוס הזה, ולאי המושלמות של הנדסת האנוש קסם רב. דווקא הגדג'טים שצורפו לאחרונה מרגישים לא קשורים ואולי דווקא הגרסה הבסיסית היא הנכונה יותר בהקשר הזה. והסביבה גם היא השתנתה. לדימקס יש היום מתמודד חזק מאד עם יתרונות דינאמיים וטכנולוגיים. ניסאן נאוורה ומיצובישי האנטר עומדים לפני התחדשות משמעותית בקרוב, ופולקסווגן אמארוק מביא המון יתרונות טכנולוגיים אשר מקנים ביצועים עדיפים עם חסכון משמעותי בדלק וגם סמל של מותג חזק על החרטום. וגם אחרי שכבר כתבנו את כל זה – טויוטה יכולה למכור אצלנו יותר היילקס ממה שהם מסוגלים לקבל מהמפעל. אמרנו נחשק לא?

 

מפרט טכני

מנוע: 3.0ל' טורבו דיזל משקל עצמי: 1940 ק"ג
הספק/מומנט: 171כ"ס/38 קג"מ 0 ל-100 קמ"ש: 12 ש'
אXרXג: 525X183X182 ס"מ מיכל דלק: 80ל'
מרווח גחון: 29 ס"מ בטיחות: 6 כריות אוויר, בקרת יציבות ומשיכה
מידות ארגז: 152X151X45 ס"מ מחיר: 255,000 שקלים

Check Also

אדיוס סאנגיונג שלום KGM

החל ב-260 אלפי שקלים לרקסטון שמקבל לא רק מתיחת פנים אלא גם שם חדש על הגריל: KGM. אז שכחו מסאנגיונג יש עכשיו מותג חדש בישראל

One comment

  1. אני מחפשת הסבר בעברית איך מתפקדים כפתורי נהיגה בשטח בטיוטה לנדקרוזר 2011

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

three × 3 =