יום חמישי , 28 מרץ 2024

מבחן רכב מרצדס GLK350 פרימיום

בפעם הקודמת בה בחנתי את רכב השטח הקומפקטי מרצדס GLK חטפתי דו"ח מהירות. זה קרה בבוקר צלול של יום אביבי עת טיפסתי לרמת הגולן. סופסוף הגעתי לכבישים הפנויים מתנועה והרגשתי בטוח מספיק – ועם שדה ראיה טוב לרחוק – למעוך את דוושת התאוצה, את המיקרו-סוויטצ' שתחתיה וגם את השטיח העבה. "מעיכה, מעיכה" כמו שאומרים אצלנו. חלפתי על פני הכניסה לחניון יהודיה והתחלתי בטיפוס המתון לצומת המפלים, GLK הולך ומאיץ באופן מדוד, מד הסל"ד מלכך את התחום האדום והנוף זז לאחור בקצב מתגבר.

מבחן רכב מרצדס GLK 350. אחרי מתיחת פנים ועם אבזור מוגבר וכוח משופר. תג המחיר עומד על 380 אלף שקלים. צילום: רוני נאק
מבחן רכב מרצדס GLK 350. אחרי מתיחת פנים ועם אבזור מוגבר וכוח משופר. תג המחיר עומד על 380 אלף שקלים. צילום: רוני נאק

לשחזר את מסלול השטח עם מרצדס GLK

איזה מנשא אופניים מתאים למרצדס GLK?

לפתע – פחות או יותר מול מטווח גולן למי שזוכר – זינק לכביש שוטר קטן מימדים (לא דרדס אבל קומפקטי) שלזר עליי מבין סרניו וגחונו הגבוה של טנדר טויוטה היילקס משטרתי לבן, צחור ונטול מאפייני משטרה. לא ספרתי את ההילקס הזה – ראיתי אותו הרבה קודם – שכן הייתי בטוח כי מדובר בחקלאי מקומי ואיזה שוטר יטרח להציב מלכודת לייזר בכביש דליל-תנועה? איזה הספק יציג בסוף המשמרת? לא משנה. בכל מקרה "עצרתי בצד" ואחרי השיג והשיח הסטנדרטי עם השוטר – אשר היה מאד אדיב וענייני אני חייב לציין – הוא הציג לי את הממל"ז אשר לכד את מהירותי: 115 קמ"ש. באותו הרגע הציפו אותי רגשות מקוטבים. מצד אחד פאדיחה בכ"ז "רק" 115…מצד שני הקלה כי זה "רק" 115 בכביש שמותר בו לנסוע 80 קמ"ש ומצד שלישי – WTF!!! ה-GLK לא זז! הייתי עם הרגל על הרצפה!

GLK 2013

עברו כמה שנים מאז. הדו"ח שולם מזמן, ולמדתי להשמר מטויוטה היילקס תמימות למראה. ועתה מגיע אלינו GLK אחרי מתיחת פנים – ברענון המתבקש של אמצע חיי הדגם – עם מערך מנועים חדש ומחוזק ותג מחיר הרבה יותר מעניין. כמה יותר? למשל ה-GLK 350 המאובזר ביותר – בו נהגנו – עולה 380 אלף שקלים. זאת, לעומת כ-430 אלפים שעלה אותו אקסזמפלר עליו טיפסתי אז לגולן וצויד במנוע 4 ציל' חלשלוש ופחות איבזור. זול וטוב.

מתיחת הפנים קלה למדי וכוללת את החזית: פנסים, שבכה, פגוש ומכסה מנוע. הצד נותר כמעט ללא שינויים ועדיין מציג מתניים מפוסלים, בתי גלגלים רבועים וצללית "ג'יפאית" קלאסית. מאחור השינויים מינוריים למדי ומסתכמים בגופי תאורה מעודכנים וזהו.

מבחן רכב מרצדס GLK. אפילו שהעיצוב לא עושה לי את זה, קשה שלא להתרשם מהאיכות הכוללת של תא הנהג וסביב הנוסעים. המזגן הוא מהחזקים שמצאתי - והחלל מאחור מספק לנוסעים בוגרים. צילום: מרצדס
מבחן רכב מרצדס GLK. אפילו שהעיצוב לא עושה לי את זה, קשה שלא להתרשם מהאיכות הכוללת של תא הנהג וסביב הנוסעים. המזגן הוא מהחזקים שמצאתי – והחלל מאחור מספק לנוסעים בוגרים. צילום: מרצדס

חלל הפנים, תא הנהג, סביבת הנוסעים ומאחור לא השתנו מהותית. יש שיפור מורגש באיכות הכוללת והעיצוב, רבוע למדי, שאותו לא אהבתי אז, אני לא מת עליו גם היום. גם במרצדס תמצאו את מדרג החומרים הרגיל שבו החומרים הכי איכותיים נמצאים גבוה ובהישג יד ועד לפלסטיק נבוב באיזור הרגליים. אבל זה בסדר. כל המיתוג, והסידור של הקוקפיט יהיה מוכרים למי שמכיר מרצדס. מי שלא עשוי – כמוני – להתבלבל בין מנופי האיתות ובקרת השיוט – עד שמתרגלים.

בראש הקונסולה המרכזית תמצאו צג מולטימדיה – command בלשון מרצדס, ברזלוציה גבוהה אבל במידה קטנה של 6 אינץ. עליו תראו את מצלמת החניה, בחירת האודיו והניווט ותהנו ממערכת שמע עם 8 רמקולים (אופציה להרמן קרדון סופר איכותית). תחת זה תגלו פתחי מיזוג עגולים, ערב-רב של מיתוג לתפעול מערכת השמע, בקרת אחיזה, חימום מושבים, ועוד אופציות תלוי במפרט של הרכב. מתחת לכל זה שוכנת יחידת הבקרה של מערכת בקרת האקלים המפוצלת. גם זו מוכרת וג'נרית למרצדס. מבנה הדאשבורד מאפשר שילוב של תאורת אמביאנס לרוחבו – וזה בהחלט שהיה חביב מאד בנהיגות הארוכות בלילה. עוד אהבתי – מאד – את עוצמת הקירור המטורפת של המזגן. זהו אחד המזגנים החזקים – והקרים – ביותר שפגשתי ובחום של סוף אוגוסט היה לא פחות ממבורך.

רכב המבחן היה בגרסת GLK350 עם חבילת פרימיום. וזה מרמז על כך שבחזית יש מנוע בנזין 6V (קיימת גם גרסת דיזל 220) המוכר מ-ML, C,E ו-S קלאס ועוד. התפוקה עומדת על 306 כ"ס והמומנט 38 קג"מ (לשם ההשכלה אציין כי גרסת הדיזל מפיקה 170 כ"ס ו-41 קג"מ). הכוח יורד לכל ארבעת הגלגלים דרך תיבת הילוכים אוטומטית עם שבעה יחסי העברה. זו אינה תיבת רובוטית אלא תיבת פלאנטרית מבית מרצדס המשרתת לכל רוחב הדגמים של היצרן. העברת הכוח – 4matic – של מרצדס משתמשת בדיפרנציאל מרכזי כדי לפצל את הכוח כמעט באופן שווה: 55 לאחור ו-45 לחזית. נתוני היצרן מרשימים עם 6.5 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 240 קמ"ש.

מבחן רכב מרצדס GLK 350. מאחור כמעט ואין שינויים. נפח תא המטען 450 ל' ויש קצות מפלט כפולים. השילוב של לבן פנינה עם חישוקי גלגל אפורים - מאד נאה. צילום: רוני נאק
מבחן רכב מרצדס GLK 350. מאחור כמעט ואין שינויים. נפח תא המטען 450 ל' ויש קצות מפלט כפולים. השילוב של לבן פנינה עם חישוקי גלגל אפורים – מאד נאה. צילום: רוני נאק

כדי להתמודד עם כזו יכולת דינאמית מצוידת גרסת 350 עם מתלי ספורט מחוזקים ונמוכים ב-20 מ"מ. על הבלימה ממונים דיסקים מאווררים בחזית ולא מאווררים מאחור. חלק מהביצועים אפשר לשייך למשקל עצמי נמוך יחסית של 1830 ק"ג ויש לזה גם משמעות בצריכת הדלק לאורך זמן.

נתונים מעניינים נוספים יהיו נפח תא מטען של 450 ל', חישוקי גלגלים 19 אינץ במידות שונות לחזית ולאחור, מיכל דלק קטן של 66 ל'. חבילת הבטיחות כוללת את בקרת היציבות, בקרת משיכה, פנסי קסנון דינאמיים, חיישני לחץ אוויר בצמיגים, 6 כריות אוויר (בלבד…), בקרת שיוט עם מגביל מהירות וסיוע לזינוק בעליה. והשוס שהבנות הקטנות שלי הכי נהנו ממנו – חניה אוטומטית.

לדרך

אם יש דבר אחד שמיד בולט הוא איכות הנסיעה. זו לא פחות ממעולה ויכולה להפוך לרפרנס לדרך שבה צריך להיות NVH או בידוד רעשים, רעידות ופיכסה אחרת מהכביש והסביבה. עם מושבים תומכים ומאד נוחים, מזגן חזק ונסיעה כה נעימה הייתי להוט לצאת כבר לנהיגה ארוכה. אבל עוד קודם, ברחובות העיר, גיליתי בשנית את היתרונות של שדה הראיה המצויין שמתקבל משמשות זקופות יחסית ותנוחת נהיגה גבוהה. מכסה המנוע – בעל המבלט במרכזו – יותר תחושה עוצמה וכוח מעניינת למי שצריך את זה. אמצעי העזר לעירוניים כמו מצלמת החניה והחניה האוטומטית מצויינים ולראשונה מצאתי עצמי משתמש עוד ועוד בחניה האוטומטית. זה פשוט כיף ולראות את הפרצוף של הנוסעים שלך החוזים בגלגל ההגה מסתובב מעצמו ומתקן את מיקום המרצדס במדויק – שווה כל שקל.

מבחן רכב מרצדס GLK 350. לא לפחד ממעט שטח - מערכת ההנעה זוללת אותו ואיכות הנסיעה מעולה. צריך להזהר על המרכב וצמיגי הכביש ובכל זאת GLK יביא אתכם לאן שצריך. צילום: רוני נאק
מבחן רכב מרצדס GLK 350. לא לפחד ממעט שטח – מערכת ההנעה זוללת אותו ואיכות הנסיעה מעולה. צריך להזהר על המרכב וצמיגי הכביש ובכל זאת GLK יביא אתכם לאן שצריך. צילום: רוני נאק

מחוץ לעיר הנסיעה נוחה ונעימה מאד ואפשר לכסות קילומטרים ארוכים מבלי להתעייף. מצב שיוט הוא העדיף במקרה הזה עם יתרונות גם בתחום צריכת הדלק. נסו להעלות את הקצב ותגלו די מהר את מגבלות הריסון של המתלים כש-GLK מתחיל להתנודד יותר מדי. בשורה התחתונה הוא מכויל על הצד הרך של המשוואה אפילו עם מתלי "ספורט" כמאמר הקטלוג.

יכולת השטח מוגבלת בשל מרווח גחון מופחת וחישוקי 19 אינץ' פגיעים. ובכל זאת, העברת הכוח לקרקע מצויינת ואיכות הנסיעה גם כן עם המתלים בדיוק באיזור הנוחות שלהם בנהיגה איטית על שבילים מפולסים. בתחום הזה לא נתקלנו בשום בעיה למעט זוויות המרכב ורגישות הצמיגים.

ריינג' רובר איווק

הריינג' איווק הוא אחד המלהיבים של קבוצת רכבי הפנאי פרימיום קומפקטי. וכשהצלחנו להציב אותו כתף-אל-כתף עם מרצדס GLK גילינו שתי בריות בעלות אופי שונה בתכלית. בעוד שהמרצדס מעביר מסר בוגר, רך ואיכותי, הריינג' איווק חש כמעט תזזתי לידו. קל יותר לנסוע מהר יותר על הריינג' איווק אפילו שמנועו חלש יותר (240 כ"ס ו-34 קג"מ) זמינות הכוח טובה יותר בזכות מגדש הטורבו, 6 הילוכים ומשקל עצמי של 1520 ק"ג (310 ק"ג פחות מ-GLK). תא המטען בנפח 550 ל', מרווח הגחון 21 ס"מ וזוויות המרכב מאפשרות שימוש אמיתי בשטח.

הפער בחלל הפנים כמעט ומפתיע. אנו רגילים לחשוב על האיווק כרב קטן אבל הוא היה מעט מרווח יותר לנוסעים מאחור ולתא המטען נפח גדול יותר ב-100 ליטרים (כ-20% יותר) מאשר זה שבמרצדס.

מבחן רכב מרצדס GLK 350 מול ריינג' רובר איווק. מנוע אטמוספרי חש חלש ביחד לטורבו של האיווק, אופי שונה בתכלית לשתי המנוכיות המצויינות האלה - המרצדס זולה יותר ב-100 אלף שקלים. צילום: רוני נאק
מבחן רכב מרצדס GLK 350 מול ריינג' רובר איווק. מנוע אטמוספרי חש חלש ביחד לטורבו של האיווק, אופי שונה בתכלית לשתי המנוכיות המצויינות האלה – המרצדס זולה יותר ב-100 אלף שקלים. צילום: רוני נאק

בתחום של האיכות הכוללת אני חייב להודות ששני המתחרים מאד קרובים עם יתרון בביצוע למרצדס – והאיווק מרגיש כאילו הוא צעיר מהמרצדס ב-20 שנים. גם האיבזור שונה למדי. בריינג' תמצאו חלון פנוראמי ענקי שלא נפתח על כל התקרה, למרצדס יש שני גגות שמש צמודים עם קורה המפרידה ביניהם. מערכת השמע וצד המולטימדיה בריינג' עדיפים עם הסחורה המשובחת של MERIDIAN הבריטית. למרצדס יתרון מוחץ בתחום של NVH לאיווק יש דינאמיות ושמחת חיים הבאים לידי ביטוי בשילוב מוצלח של מראה רענן המקבל "כיסוי" בביצועים ודינאמיות בכביש ובשטח.

 למבחן דרכים השוואתי לפורד קוגה החדש

אז במה לבחור? זו הייתה יכולה להיות שאלה ממש קשה אם לא היום 100 אלף שקלים שמפרידים בין השניים. 380 אלפים למרצדס מול 480 לריינג' איווק. לאקסקלוסיביות יש מחיר.

Check Also

טויוטה ממריאה – טסלה מקרטעת

ממשל ביידן לוקח צעד אחורה בחישמול הרכב הפרטי ונותן את המסלול המהיר לטויוטה שתמשיך לעשות קופה. בינתיים טסלה ו-BYD הסינית מתמודדות מול ביקוש יורד לרכב חשמלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

nineteen − 7 =