יום שלישי , 16 אפריל 2024

מבחן רכב – Only in a Jeep

הערב ירד על גבעות הכורכר, ורכב הליווי כבר יצא לדרכו; בשעתיים האחרונות הייתי עסוק בעיקר בצילומים, ולא ממש נהגתי ב-JK הכסוף. "בוא נחזור למדרגה הראשונה בה צילמתי אתכם" אמרתי לבעל הבית, "בא לי לראות איך זה מרגיש מבפנים". מבחוץ, אני יכול לומר לכם, זה נראה מאוד דרמטי – שביל דיונה תחוח הנדחק בין מצוקי הכורכר, הצלבה קטלנית המסתיימת במדרגת כורכר גבוהה… הרבה ג'יפים היו מתקשים לרדת את המדרגה, ורפי טיפס אותה כאילו כלום!

מבחן רכב ג'יפ רנגלר רוביקון. ה-JK  הזה אוהב מכשולים, אבל הוא מפנק ונינוח גם בנהיגת שבילים. צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב ג'יפ רנגלר רוביקון. ה-JK הזה אוהב מכשולים, אבל הוא מפנק ונינוח גם בנהיגת שבילים. צילום: רמי גלבוע

למבחן הדרכים לג'יפ גרנד צ'ירוקי דיזל

למבחן הדרכים לג'יפ CJ7

אז עכשיו הגיע התור שלי. את לחץ האוויר בצמיגי הענק כבר הורדנו ל-15 PSI, וכל שנשאר לי לעשות היה לשלב 'קצר' ולנעול בזמזום קל, את הנעילות הרוחביות. טיפסתי בסל"ד קבוע, בקושי מרגיש את פסיעת סרני הדָנַה-44 מתחת למרכב. לקראת המדרגה שחררתי מעט גז וכאשר התחיל הגלגל להתרומם, נתתי למנוע לנשום קצת. לא עברו אלא כמה שניות וגם הירכתיים טיפסו על המדרגה, כספינה המתרוממת על גלי האוקיינוס. הרגשתם משהו? לא, גם אני לא. ה-JK פשוט נסע דרך המדרגה התובענית, נותן לי הרגשה שהוא יכול להגיע לכל מקום, ברמה העלולה להכשיל נהג שאינו מספיק זהיר ומודע; עם מהלכי המתלה ההיסטריים והאחיזה המטורפת של הצמיגים, קל מאוד להיקלע לשיפועי צד מסוכנים, ולעבור את הגבול הדק שבין הנאה אתגרית לבין התהפכות קטלנית… אבל שום דבר לא קרה היום, ואני נהניתי לנצל את רגעי האור האחרונים כדי לטעום את הג'יפ הזה במכשולים טכניים, מעברים חוליים, ושבילים מהירים. איזה כייף!

מבחן רכב ג'יפ רנגלר רוביקון. הצמיגים הגדולים וחישוקי 'בידלוק' מאפשרים הורדת לחץ אוויר, עד למטה מ-10 PSI צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב ג'יפ רנגלר רוביקון. הצמיגים הגדולים וחישוקי 'בידלוק' מאפשרים הורדת לחץ אוויר, עד למטה מ-10 PSI צילום: רמי גלבוע

פורטרהאוס עם באדווייזר

המבחן נולד בסדנת 'רוק סוליד' ביבנה, המתמחה בייצור ושיפור מפלצות שטח. שאלתי את רפי כהן אם יש לו רוביקון מעניין למבחן, והוא ענה לי בשאלה – "מה בדיוק אתה מחפש, משופר מקסימום (Rare), משופר בינוני (Well Done), או סטנדרטי"? "תביא לי פורטרהאוס Rare" נהמתי בחזרה "עם בירה קרה, צ'יפס לוהט והרבה מיונז"!

No problem. רפי וארנון מצאו לי רוביקון משופר עד העצם, אפילו עם גג ברזנט נפתח (מה שמדליק אותי עוד יותר מהנעילות הרוחביות!). הרוביקון הכסוף נועד להיות מכונת עבירות המשופרת עד המקסימום, שעדיין חוקי לנהיגת כביש בישראל. כבסיס לפרויקט נרכש רנגלר 'רוביקון' מודל 2008, חמוש במנוע הישן ותיבת 4-הילוכים. היה עדיף לרכוש את הדגם החדש עם מנוע 'פנטהסטאר' ותיבת 5-הילוכים, אבל זה לא היה משאיר תקציב לשיפורים שבדרך. הלקוח הוא ג'יפאי שמכיר היטב את שוק השיפורים והוא רצה רק את הטוב ביותר, וכך היה.

מבחן רכב ג'יפ רנגלר רוביקון. לוח בקרה S-POD מנהל את כל צרכני החשמל החיצוניים, ואת מדחס האוויר  צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב ג'יפ רנגלר רוביקון. לוח בקרה S-POD מנהל את כל צרכני החשמל החיצוניים, ואת מדחס האוויר צילום: רמי גלבוע

מנוע ה-3.8 ליטר תוגבר בצ'יפ אלקטרוני המעלה את הספקו לכ-240 כ"ס ובעיקר, משפר את המומנט בסל"ד נמוך. זה לא עושה את ה-JK לארנבת רמזורים אבל עם המפלט הפתוח מקבלים תגובת דוושה טובה מהמקורית, וצליל מלבב של מנוע בנזין שש אלי קרב. הג'יפ נועל צמיגי שטח אימתניים  Goodyear Wrangler 35×12.5R17 על חישוקי 'בידלוק' ייחודיים, האצ'ינסון במפרט צבאי. לקיזוז הגדלת קוטר הצמיגים הותקנו בג'יפ יחסי העברה קצרים, 4.88 (במקום 4.10 במקור). מאליו יובן שכל מכלולי ההנעה (טרנספר, גלי הינע, ציריות כרומולי, מוטות הגה וסרנים) חוזקו, וכאן אנו מגיעים למערכת המתלים.

המפלץ הכסוף יושב על קפיצי 'טרהפלקס', עם בולמי קינג "2.5 בעלי מיכל חיצוני. המוטות המייצבים 'טרהפלקס' מעניקים מהלך מתלים אדיר, ומלפנים יש פטנט חביב במיוחד – בורר מכאני בין מצב STREET (המוט קשיח ומהודק) ומצב TRAIL (המוט גמיש הרבה יותר, מאפשר מהלכי מתלה קיצוניים). על הדרך בנו ארנון ורפי מדרגות צד מסיביות, והחליפו את הנעילה האחורית המקורית בנעילת OX חשמלית.

מבחן רכב ג'יפ רנגלר רוביקון. המדחס כפול-הבוכנות מצויד במיכל לחץ חיצוני, מאפשר ניפוח מהיר של הצמיגים הגדולים צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב ג'יפ רנגלר רוביקון. המדחס כפול-הבוכנות מצויד במיכל לחץ חיצוני, מאפשר ניפוח מהיר של הצמיגים הגדולים צילום: רמי גלבוע

שני פגושי WARN אורזים את החבילה, עם כננת 9500 וכבל פלסמה מלפנים, מתקן גלגל רזרבי של רוק-סוליד מאחור, ופנס אחורי בדמות… גולגולת מאיימת, מעשה ידיו של יוסי, חרש הברזל. פיראטים, או לא? מכיוון שבעל הבית מטייל ועלול גם להיקלע לחושך, הותקן מלפנים פס תאורת לֶד ההופך את הלילה ליום, ויש גם ארבעה פנסים גחון המאירים את בתי הגלגלים; אם זה לא יעזור, בטח לא יזיק! צג דיגיטלי Vivid מציג את נתוני החום של המנוע ותיבת ההילוכים, ואת מצב מערכת העברת הכוח. קומפרסור דו-בוכנתי מקשט את הירכתיים, מוכן לנפח צמיגים או לנקות פילטר אוויר. מערכת S-POD מנהלת את כל צרכני החשמל החיצוניים (רדיו חזק!) ובקיצור, כל מה שאי פעם חשקתם בו נמצא על הסיפון, כולל דלתות 'חצי' מברזנט, הנמצאות בדרכן לארץ.

מבחן רכב ג'יפ רנגלר רוביקון. מבחינתי, הגג הנפתח הוא אבזר עבירות יוצא מן הכלל... צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב ג'יפ רנגלר רוביקון. מבחינתי, הגג הנפתח הוא אבזר עבירות יוצא מן הכלל… צילום: רמי גלבוע

לכל החדשות של שטח

במקום שנגמר השביל

את גבעות הכורכר האפלות עזבנו לעת ערב, אחרי נסיעת לילה קצרה; בדרכנו גילינו שמערכת התאורה יכולה להפוך את הלילה ליום. ניפחנו את הצמיגים ללחץ כביש, הידקנו את המוט המייצב והפלגנו לדרכנו. אנו כבר יודעים שג'יפי רנגלר 'רוביקון' יורדים מפס הייצור עם יכולות שטח גבוהות מאוד אבל ה-JK הזה, ממחיש את פוטנציאל השיפורים הבלתי נגמר של האייקון המוטורי מאמריקה. האמת היא שגם כאן אפשר היה ללכת עוד יותר רחוק, אבל זה כבר היה הופך את ה-JK לרכב כביש פחות יציב ובעיקר, בלתי חוקי. כאן  נשארנו עם מכונת עבירות מופלאה שיודעת לטפס לכל מקום, וגם להחזיר אותנו הביתה בשלום ובעידון. אהבתי!

Check Also

טויוטה 4Runner מהמם!

רכב שטח כהילכתו! טויוטה 4Runner כל חדש ולא מוותר במ"מ על יכולת השטח והקשיחות של קודמו. מוסיף לזה לא מעט "טק" חכם לשטח. בסתיו אצל הדילרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 + fourteen =