יום חמישי , 7 יולי 2022
ראשי » מבחני דרכים » מבחן דרכים סיאט ארונה 1.5
מבחן דרכים סיאט ארונה FR. מראה מחודש ויותר אבזור וכוח. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים סיאט ארונה 1.5

רוני נאק

מהיום שבו ישבני שזף בפעם הראשונה את מושבה של סיאט ארונה, אי שם בהשקה העולמית שלה, רכב הפנאי הקטן מאד מצא חן בעיניי. משהו בממדים, בכוח, באיכות הכוללת ובאופן שבו היא זזה דיבר אליי והיה נכון מאד. הלקוחות בישראל לעומת זאת לא חשבו כמוני. מתוך כ-4,100 יחידות שעלו על הכביש רק כ-35% מכל הארונה שנמכרו בישראל הגיעו לידיים פרטיות, כמחצית הגיעו לליסינג וכל השאר התחלק בין ציי הרכב וה-0 ק"מ.

מבחן דרכים סיאט ארונה FR. בסך הכל ג'יפון נאה, עם דינאמיות טובה ואבזור רב בגרסה הבכירה שבהיצע. צילום: רוני נאק

אולי הפעם

ובכן הארונה עברה עדכון קל, שנראה בעיקר בחזית ופונטים חדשים בישבן. שינויים שנועדו, כמו כל מתיחת פנים טובה, לרענן את המוצר אחרי שהעין ברחוב כבר התרגלה אליו והוא "שקוף" לרוכשים הפוטנציאליים. הפלטפורמה המכאנית נותרה ללא שינוי.

עידכוני המראה כוללים פגוש קדמי ואחורי חדשים, שתי סופיות מפלט בגרסת FR, גג בצבע שחור, חישוקי גלגל מעוצבים בקוטר 18 אינץ' (לחבילת FR+ בלבד) ועוד איבזור רב.

מבחן דרכים סיאט ארונה FR. חבילת אבזור עשירה מאד. צילום: רוני נאק

בפנים לא תמצאו שינויים ארכיטקטוניים. אלא המון אבזור נוחות ובטיחות. גרסת FR מצוידת בקוקפיט דיגיטלי מלא, כולו מעוברת, שעשוי מצוין (חכו לזה), בורר מצבי נהיגה, תאורת אווירה לרגליים. יש גם משטח טעינה אלחוטי, כניסה והתנעה ללא מפתח ועוד. העיצוב של התא וסידור האיזורים השונים (מולטימדיה, בקרת אקלים וכיוב') – מסורתי למדי ולא מנסה להתחכם היכן שלא צריך.

יחידת ההנעה ברכב המבחן היא הבכירה שבהיצע: 1.5ל' טורבו בנזין המפיק 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ. הכוח יורד לגלגלים קדמיים בלבד דרך תיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 7 הילוכים. נתוני הביצועים טובים למדי ומלמדים על 8.4 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 210 קמ"ש (נתוני יצרן). נציין כי מרבית הארונה ששווקו מצוידות במנוע 1.0ל' עם 3 צילינדרים המפיק 110 כ"ס ו-20.4 קג"מ – מנוע שמוכר היטב מדגמים רבים ובתכלם עושה עבודה נאה גם אם פער התפוקה גדול למדי.

מבחן דרכים סיאט ארונה FR. עם תפוקה של 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ זה המון כוח לרכב קטן. צריכת הדלק עומדת על כ-12.5 קמ"ל. צילום: רוני נאק

חבילת הבטיחות היא בדרגה 6 וכוללת תיקון סטיה, בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור עייפות נהג ועוד.

רכב המבחן שצויד במנוע 1.5ל' ועם חבילת Fr+ משווק במחיר של 143 אלף שקלים. מחיר הכניסה של דגם ארונה לגרסת סטייל עם מנוע 1.0ל' עומד על 117 אלף שקלים.

מבחן דרכים סיאט ארונה FR. נהנית יותר בכביש הפתוח ובהרים. צילום: רוני נאק

נהיגה

העסק בהחלט דינאמי. והגרסה הזו משלבת באופן נאה את חבילת האבזור העשירה יחד עם הכוח והמומנט הרב שמפיק מנוע שלדעת אחרים עשוי להיות "גדול" על הרכב הזה. בכל זאת מדובר על סופר מיני באורך של 415 ס"מ בלבד ומשקל עצמי "זבובי" של 1,300 ק"ג כולל הנהג. מעין ג'יפון ספורטיבי עם טאצ' אלגנטי שמתקבל משמשות פרטיות, ניצנוצי כרום פה ושם וחישוקי גלגל גדולים. הארונה FR בהחלט שמתבלט מעל לעדר אפילו שכבר התרגלנו לראותו.

הקבינה וסביבת הנהג עשויים "בסדר". חלקים מסויימים ממנה, בעיקר פס הכסף הפלסטי הרחב שחוצה את התא לרוחבו מצליח יותר להרוס מלהוסיף וחלילה אל תגעו בו או תקישו עליו כי אז הוא יחוש כמו כבאית פלסטית אדומה בכפר השעשועים. אם כבר אדום…העיטורים האדומים והמשוננים סביב פתחי המיזוג. מעין יציאה סאדו-מזו שתמיד, אבל תמיד, פרקי האצבעות יפגשו את אחד הגבנונים האלה כשבאים לכוון את פתח המיזוג.

מבחן דרכים סיאט ארונה FR. מראה מחודש ויותר אבזור וכוח. צילום: רוני נאק

אבל אלה הקיטורים היחידים שלי לגבי התא. כל השאר עשוי טוב מאד, מהודק היטב, רך למגע ומתחבר אחד לשני באופן שנרה לי מדוייק ונכון.

חווית הנסיעה בעיקר טובה ונעימה. ההגה רך וקל מאד, כמעט חסר משקל לגמרי. וזה דווקא טוב בקצב הזחילה בעיר. תנוחת הישיבה גבוהה יחסית לסופרמיני רגילה והראות החוצה טובה הרבה יותר. אהבתי את גלגל ההגה מצופה העור ואת הצורה שלו.

יתר המיתוג מוכר היטב מכל דגמי קבוצת VW באשר היא. אין כאן בשורה או פאול כל שהוא והתפעול אינטואיטיבי לגמרי. עוד אהבתי את סייען החניה. יציאה מגניבה לרכב ברמת המחיר הזו.

מבחן דרכים סיאט ארונה FR. קטן אך שימושי וגם תאורה בתא האחורי ומושב עם משענת מפוצלת. צילום: רוני נאק

בזמן שבעיר יתרון הכוח של המנוע הגדול יותר זניח – מחוץ לעיר הוא ממש יכול לתת דרור. ושם, בין תל אביב לירושלים, דרך ההרים, הארונה FR מצאה את הקצב הטבעי שלה. זמינות הכוח נהדרת, לתיבת ה-DSG פעולה נפלאה בתנאים האלה וגם התנהגות הכביש צפויה ובטוחה. התקרבו לשולי האחיזה והיכולת ותקבלו איתותים מצד השלדה והמתלים שאתם בקצוות. אבל היו עירניים כי הקצב שהקטנה הזו יודעת ליצר עשוי לתפוס אתכם לא מוכנים. רוצים להתחיל חזק ולהגביר? נסו את מצב הנהיגה הספורטיבי שמחדד מאד את תפוקת הכוח, מעלה משקל בהגה החשמלי וגם מעלה חיוך למי שנוהג. אין כאן את העוצמה הגולמית שתמצאו למשל בקונה טורבו של יונדאי (198 כ"ס ו-27 קג"מ) אלא יותר "עובי" לכוח וקצת קוצר נשימה מעל ל-5000 סל"ד. ובעיקר משקל עצמי נמוך יותר מהקונה בכ-150 ק"ג.

מבחן דרכים סיאט ארונה FR. הפס כסף הרוחבי הזה בקבינה מוריד יותר משמרים. כל השאר בסדר ויותר. צילום: רוני נאק

מה פחות?

את פאנל הפלסטיק הגדול בתא הנהג הזכרתי כבר. פשוט חבל שהוא שם. עוד תופעה מציקה צצה בעיר. השהייה של המנוע ותיבת ההילוכים המצמדית. משהו במהירות זחילה, מעבר מעמיד לזחילה, לא עובד נקי. יש איחור בין הפקודה מהרגל ועד שקורה משהו ופעמים רבות כשזה כבר קורה, ההילוך משתלב באופן לא חלק ונוקש.

עוד קיטור נוגע למערכת המולטימדיה או נכון יותר לשכבת האנדרואיד המעוברתת שצ'מפיון היבואנית שתלה ברכב. כשהיא עובדת זה אחלה, אבל…לוקח לה לנצח לעלות ולפעמים (לא עקבי) היא נלחמת באנדרואיד של הטלפון שלי. המעבר בין המסך של הרכב לבין מסך האנדרואיד אינו אינטואיטיבי כלל. מצ'מפיון אמרו שהם יפסיקו את השימוש במערכת הקונקטד הזו. בכל מקרה, זכרו שלא להסכים לקבל את זה אפילו אם יציעו לכם אותה בחינם.

מבחן דרכים סיאט ארונה FR. עיטורי מפלט כפולים מאחור וכל מה שעושה היום קרוסאובר מודרני. צילום: רוני נאק

דבר אחרון. צריכת הדלק. זו עמדה על 12.5 ק"מ/ל' בממוצע במבחן. וגם אם אפשר לתת לארונה הנחות בתחום הזה, בכל זאת כדי לקבל ג'יפון ספורטיבי צריך לשרוף משהו לא? באופן מוחלט מדובר בצריכת דלק גבוהה לרכב בסגמנט הזה. כאן מנוע ה-1.0ל' יהיה הרבה יותר שימושי.

מבחן דרכים סיאט ארונה FR. ג'יפון ספורטיבי ומאובזר בגרסה הבכירה ביותר. צילום: רוני נאק

סיכום

סיאט ארונה המעודכנת היא מתוקה יותר מתמיד. עשויה ברובה טוב, מצוידת עם יחידות הנעה חזקות, אחת חסכונית והשניה חזקה. רכב המבחן הרשים בעושר האבזור שבו כמו גם באופן שהוא נע על הכביש, בעיקר מחוץ לעיר ובעיקר במקומות שאפשר לתת דרור ולאוורר את השסתומים. האם עידכוני הדגם יעזרו לסיאט ארונה החדשה למצא את הדרך ללב הלקוחות הפרטיים?

 

צפו גם בזה

VW שמה עין על החשמל היקר

קבוצת VW תחזיר לחיים את השם SCOUT כמותג פרימיום עם ליין של טנדרים ורכבי פנאי גדולים. המיקוד הוא בשוק האמריקאי ובמותגי הפרימיום עתירי התזרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.