רוני נאק
רק באפריל 2023 האנשים בחליפות האפורות היושבים במשרדי VW חשבו למזג את מותג SEAT לתוך הקונצרן ולהפוך אותו למותג מוביליטי שיתמקד בקורקינטים חשמליים (ממותגים היטב ועם אותו להט לטיני חינני). אלא שמאז הרבה מים זרמו בנהר, תכניות משתנות ולפחות לפי שעה, המהפכה החשמלית באירופה מתעכבת.
כך או אחרת, מותג SEAT ממשיך לייצר דגמים של בעירה פנימית לצד ההצלחה של מותג המשנה – קופרה – שכבר לוטש עיניים לשוק בצפון אמריקה. בינתיים שעון החול ממשיך והנה דגם לאון מציין 25 שנות שיווק.
היצרנית פרסמה הודעה מרגשת בה נאמר בין השאר: סיאט לאון מציינת השנה 25 שנה. מאז שהושקה ב-1999, הלאון מובילה את הסגמנט הקומפקטי במהלך ארבעה דורות הדגם. הלאון תמיד חידשה בממדים של עיצוב, טכנולוגיה, ספורטיביות ואבזור. סיאט לאון הקדימה בעקביות את זמנה ואף יצרה לא מעט אבני דרך חשובות.
• התכנית המקורית להפוך את סיאט ליצרנית מוביליטי
עוצב על ידי ג'ורג'טו ג'וג'ארו, הדור הראשון של סיאט לאון הגיע ברעש גדול, שכן הוא סימן את חזרתה של סיאט לפלח המכוניות הקומפקטיות. איזו דרך טובה יותר להטביע את חותמו מאשר להיות הדגם הראשון של המותג הכולל הנעה לכל הגלגלים, מונע עם תיבת הילוכים עם שישה הילוכים ומנוע טורבו המספק עד 180 כ"ס.
סיאט לאון זכה בעשרות פרסים מאז הושק, החל מפרסי "מכונית השנה" לשנת 2014 ו-2021 בספרד ועד לפרסי "מכונית השנה" ו"מכונית המשפחה של השנה" לשנת 2021 בפורטוגל וב-2021. פרס מכונית השנה ביבוא בארגנטינה. אבל ההבחנות חורגות מעבר לביצועים על הכביש, שכן התעוזה הספורטיבית שלו הובילה גם לניצחונות על מסלול המרוצים: הדור השני של סיאט לאון זכה גב אל גב בתארי אליפות העולם במכוניות סיור (WTCC) בשנים 2008 ו-2009, מה שהופך אותו המותג הראשון בהיסטוריה המופעל על ידי מנוע דיזל שזכה בתואר עולמי של FIA (International Automobile Federation).
רכב מותג סיאט משווקים בישראל על ידי צ'מפיון מוטורס. נכון להיום סיאט לאון משווקת במחיר המתחיל ב-152,900 שקלים.