יום חמישי , 12 דצמבר 2019
ראשי » מגזין » למכור מכונית 0 קילומטר משומשת
מכוניות בכביש
למכיר מכונית 0 ק"מ בשוק היד השניה יכול להיות אירוע מכאיב במיוחד - לכיס. צילום: רוני נאק

למכור מכונית 0 קילומטר משומשת

רוני נאק

לפני כשלוש שנים נפתח בישראל ערוץ חדש למכירת רכב. קוראים לו "0 קילומטר" – מה זה בדיוק אומר? ובכן לרוב מדובר במכונית שנרכשה על ידי חברת ליסינג או השכרה כחלק מעסקה גדולה יותר של כמות גדולה של מכוניות. ובעולם הרכב כמות גדולה שווה למחיר מופחת של כל יחידה – לפעמים עשרות אחוזים פחות מהמחיר הרשמי ללקוח. כאשר ההנחה היא הפונקציה של כוח הקניה והקשרים המסחריים שיש לחברת הליסינג עם יבואנית הרכב. לפעמים מדובר בגוף שקונה אלפי יחידות בשנה.

מכוניות בנמל
למכיר מכונית 0 ק"מ בשוק היד השניה יכול להיות אירוע מכאיב במיוחד – לכיס. צילום: רוני נאק

ובכן חברת הליסינג מפנה את מרבית המכוניות שלה ללקוחותיה אולם חלק מהן היא מוציאה למכירה כ-"0 קילומטר". לרוב מדובר באחוז קטן מסך הכמות שרכשה ולכן יש הסכמה בשתיקה ממרבית יבואני הרכב לסיבוב הזה. מה גם שבאופן חוקי הם לא יכולים להחליט מה לעשות עם הרכב לאחר שהוא כבר נמכר ויצא מרשותם. בקיצור מדובר ברכב חדש לגמרי – שלא נסע ועם שני הבדלים מהותיים מהרכב ה"מקורי" שבאולם התצוגה של היבואן: הוא זול יותר, ורשומה עליו יד ראשונה בעלות של הליסינג.

ובינינו זה מאד מפתה לראות שג'יפון או רכב כביש שטח שעולה 130 אלפי שקלים ויותר נמכר בפחות מ-120 אלפים כ"0 קילומטרים" בחברת הליסינג – מה גם שחברת הליסינג מסוגלת גם לתת מימון או פריסת תשלומים והאספקה היא מיידית. הרי הרכב כבר משוחרר מהנמל ויש לו כבר לוחית רישוי. מה גם אחריות היא ממילא של היצרנית. נכון? לא בדיוק. ישנם מותגים שבליסינג 0 ק"מ האחריות מופחתת – כמו של צי רכב. ולכן זה יכול לתפוס לקוח פרטי לא מוכן ברגע הכי לא נעים – כשהמנוע נופל פתאום לכביש. אז כדאי לבדוק זאת.

עם הזמן, ה-"0 קילומטר" הפך להיות ערוץ שיווק לכשעצמו. אפילו משמש מדי פעם בתפקיד "שסתום" שאפשר ליבואן שנתקע עם מלאים לשחרר את הלחץ ולהוציא לשוק מכוניות שאחרת היה עליו לספוג עליהם ירידת ערך חריפה במיוחד עם תום 12 חודשי האחסנה שלהם.

ניידת משטרת התנועה
למכיר מכונית 0 ק"מ בשוק היד השניה יכול להיות אירוע מכאיב במיוחד – לכיס. צילום: רוני נאק

עתה עברו שלוש שנים ומי שקנו מכוניות 0 קילומטר רוצים למכור אותן ולרענן את הכרכרה שבחניה. אז הם פוגשים לראשונה את שוק היד השנייה הישראלי – שנמצא כעת באחת התקופות הקשות והרוויות ביותר שלו. השוק פשוט מוצף במכוניות שאין להן דורש מהסיבה שקל היום לקנות רכב חדש – עם מקדמה נמוכה ותשלומים חודשיים – מאשר להוציא בבת אחת סכום גדול למוכר פרטי על רכב משומש.

גם מחירון הרכב מתייחס לרכבי "0 קילומטרים" כמסומנים. יש להם הפחתה אוטומטית של כ-12% ואתם כבר יד שנייה מהליסינג ולרוב הן מאובזרות בחבילות אבזור דלות יותר מאשר הגרסאות הפרטיות של אותו הדגם. ואיזה תמריץ יש לקונה שעתיד להיות היד השלישית של רכב שהוא בסך הכל רק בן שנתיים-שלוש? אין ממש. למעט אולי הפחתה נוספת במחיר – והרחוב אומר את דברו. בפועל המחירים הם קשים מאד למוכרים: 20% ואף יותר פחות מהמחיר של מכונית זהה מבעלות פרטית. אמר לי פעם חבר "ארוחת חינם יש רק במלכודת עכברים". ואם שוק היד השנייה כה קשה מה יעשה מי שנואש? נכון. יפנה למגרשי הסוחרים או יעשה טרייד אין. שם המציאות תטפח על פניו עוד יותר – ואם הוא בחר בשעתו לקנות מכונית מדגם או מותג לא סחירים – אוי ואבוי 30 אחוזי הפחתה יהיו צפרדע גדולה מאד שיש לבלוע.

פקק תנועה בכביש
למכיר מכונית 0 ק"מ בשוק היד השניה יכול להיות אירוע מכאיב במיוחד – לכיס. צילום: רוני נאק

יש אור בקצה המנהרה. אפילו שני אורות. האחד – קנו את המכונית שלהם כרגיל. בערוץ המקובל תוך בחינה של כל המשתנים החשובים לכם – כולל עלויות המימון השונות. אופציה שניה שמתחילה להופיע אצל יבואני הרכב – למשל ביונדאי – הוא ליסינג פרטי מבית היבואן. וכאן אתם מקבלים את המכונית מהיצע הדגמים שבתכנית וזו – בניגוד למתרחש בחברות הליסינג – תהיה רשומה על שמכם. אתם תהיו היד הראשונה. ולזה יש ערך רב גם במכירה, במשך תקופת האחריות ובאטרקטיביות במורד הדרך אם תרצו לעשות טרייד אין.

הפיתוי של המחיר המוזל במכונית של "0 קילומטר" עשוי להיות מאד יקר לכם כשיגיע הרגע למכור את המכונית ואז תגלו שהשוק לא מוכן לשלם עבורה כמה שציפיתם – או סיפרו לכם.

צפו גם בזה

טסלה לא לבד. הטנדרים החשמליים שבדרך

טסלה לא תצעד לבדה לעבר עתיד חשמלי - יצרני רכב נוספים ממהרים להכניס ליצור טנדרים חשמליים מרשימים במראה ובביצועים גם פורד ו-GM בתמונה