רוני נאק
בין אזעקה אחת לשניה, בואו נעשה את זה קצר ומדויק. סקודה קודיאק החדש הוא אבולוציה מדויקת מאד של קודמו. אי שם מעבר לים היו מכנים זאת More of the same – שזו בהחלט מחמאה לרכב הפנאי המשפחתי שהפך בלא מעט שכונות בישראל לסמל סטאטוס בורגני. אז…אם סקודה קודיאק דיבר אליכם בעבר – גם הקודיאק החדש יעשה לכם את זה ויצליח לגעת באותם איזורים רגישים.
העיצוב של סקודה קודיאק החדש הוא פיתוח של השפה העיצובית המותגית. איפשהו באמצע הדרך בין הקודיאק היוצא לבין סקודה אניאק החשמלי עם העיצוב המפוסל. האורך הכללי צמח ב-6 ס"מ והתקרה שירדה בכ-2 ס"מ משנים את הפרופורציות של רכב הפנאי ומרחיקים אותו מעט ממראה ה-"SUV" הקלאסי למחוזות חדשים (ואולי דווקא מוכרים מאד מפעם?).
• מבחן דרכים סקודה קודיאק L&K דיזל 4X4
גרסת סטייל שקיבלנו למבחן (המחיר 242,500 שקלים) מקבלת גם פס LED על הגריל, חישוקי 18 אינץ', ווילונות נגללים בדלתות אחוריות וגם דיפונים ומושבי עור בגוון קוניאק יפיפה (יש גם שחור – לא להילחץ). בחזית יקרצו לכם פנסי LED אקטיביים, מצלמת 360 וסייען חניה.
בתוך הרכב. חגיגה! פלטפורמת MQB איבו מאפשרת שילוב של המון מערכות סיוע לנהג ובטיחות אקטיבית וגם שימוש בכל תצורה אפשרית של מערכת הנעה; בנזין, דיזל עם חיזוק היברידי קל או פלאג-אין, הנעה קדמית או הנעה כפולה. החלום של כל יצרנית רכב והדרך להגיע אליה מרופדת במיליארדי אירו של R&D.
גם עיצוב הפנים שומר, ברמז, על עיצוב תא הנהג הקודם. בורר ההילוכים נדד לעמוד גלגל ההגה ובוודאי שאי אפשר להתעלם ממסך משמעותי 13 אינץ' ובו מרצד ממשק נהדר – מהטובים שאנו מכירים – על מרקע בעל רזולוציה נהדרת ותגובתיות מיידית וראויה. במימד הזה סקודה בהחלט שסגרה את פער הרושם הטכנולוגי מול מותגי המזרח והתעלתה עליהם עם ממשק מצויין. עוד ראוי לציין אנדרואיד וקארפליי אלחוטיים ואינספור אפשרויות להגדרות רבות ושונות של הרכב, מצבע של תאורת האווירה לבורר מצבי הנהיגה ועוד ועוד.
בתחום הבטיחות חשוב לציין כי סקודה קודיאק החדש מצויד ב-9 כריות אוויר, דירוג בטיחות 7 ו-5 כוכבי בטיחות NCAP.
באופן כללי הביצוע של תא הנהג וסביבת הנוסעים נהדרת. כמו שסקודה יודעת לעשות. משטחים "דרדרלה" תמצאו רק עמוק שם למטה היכן שרק נעלי הספורט הלבנות מגיעות. בכל נקודת ממשק בין גוף או הידיים של הנהג – המפגש מהודק, נעים ועם תחושת מוצקות משדרת בטחון. המושבים ראויים ליחס משל עצמם. בחזית המושבים עם כיוון חשמלי ואפשרות להאריך את הבסיס, במרכז השורה מפוצלת ונעה על מסילה כדי לפנות מקום לרגליים של השניים שישבו בשני המושבים האחוריים. אלו, שם מאחור, מתקפלים ונעלמים לתוך הרצפה (יש מנופים לזה בתא המטען) ויוצרים חלל שימושי נפלא לאוהל+צידניות+ציוד קמפינג למסע שחיכה לנו.
בתחום ההנעה פגשנו את מנוע הטורבו-בנזין 1.5ל' המוכר של קבוצת VAG. הפעם, כמו בפולקסווגן טיגואן, הוא מגיע עם סיוע היברידי קל ולא מעט מאמץ לצמצם פליטות וצריכת דלק. התפוקה עומדת 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ ב-1,500 סל"ד. הכוח יורד לגלגלים הקדמיים בלבד דרך תיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים. מעבר בין מצבי הנהיגה השונים משנה באופן מורגש מאד את אופי הפקת הכוח וכמובן את צריכת הדלק. זו אגב הייתה מצויינת עם כ-17 ק"מ/ל' לאורך שלושת ימי המבחן ומעל ל-500 קילומטרים. במצב ספורט הקודיאק הופך לאנרגטי מאד ומחודד – כאילו מצא עוד 50 כ"ס שם למטה – אבל כדי להנות צריך לשלם בדלק ולפעמים בדו"ח מהירות.
איכות הנסיעה אירופאית לגמרי ונעימה מאד. בין אם זה בליעת שיבושים בעיר, התמצאות במרחב בין חניות והסיוע של מערכת החניה האוטומטית מבורך לגמרי. פתיחה חשמלית של תא המטען זה תמיד נוח וכן – יש גם מטריה בדופן הדלת למי שבדיוק עשתה פן.
מחוץ לעיר הקודיאק החדש גמע את הדרך לערבה בנוחות ובמהירות. בשמחה הוא היה מתייצב על קצב שיוט "אירופאי" – המנוע דרש את זה – ובמהירות שאצלנו מותר לנהוג, מחט הסל"ד סבבה על 1,9000 סל"ד עצלים וחסכוניים שמנצלים את המומנט של המנוע וחוסכים בלאי ודלק. רמת רעשי הרקע מינימאלית, המנוע בכלל שקוף בפעולתו וחווית הנסיעה נעימה מאד גם בזכות בקרת האקלים המפוצלת וחימום מפנק למושבים. פיין!
כשהגענו לחלק שבו האספלט נגמר, התבאסתי שכרגע אין לסקודה ישראל גרסת הנעה כפולה של הקודיאק. רק עם ההנעה הקדמית היכולת להפיק יותר מן הרכב מוגבלת לכבישים סלולים ודרכי עפר מפולסות (מרווח הגחון 189 מ"מ ואין סוללת ענק הדבוקה לגחון). אישיתי הייתי מוכן לשלם יותר כדי לקבל 4X4 – רוב הרוכשים כנראה שלא.
עוד בצד הקיטורים אני לא סגור על ההחלטה של העברת בורר ההילוכים להגה. גם בבוקר שהחזרתי את הרכב עדיין הייתי מתבלבל ושולח יד למנוף שכבר לא קיים או מסובב את הבורר לצד הלא נכון. בנוסף, זה חייב את סקודה להשאיר מנוף שלישי קטן לתפעול בקרת השיוט. מנוף שצריך לחפש ולהבין לאן יש להסיט אותו כדי לשנות מהירות, את המרחק שנשמר ולקבוע את מהירות השיוט. ודבר אחרון, כמו תמיד, עוד 100 כ"ס לא היו מזיקים. לרכב עם משקל עצמי הנושק ל-1.9 טונות עוד כוח היה משפר את חווית הנסיעה. אולי בגרסת הדיזל החזקה, על 41 הקגמים שלה, נמצא מזור?
בשורה התחתונה סקודה קודיאק החדש הוא אבולוציה מודרנית של הסקודה קודיאק היוצא. המראה דומה מאד, האיכויות עדיין שם ונוספה טכנולוגיה ותחכום שאנשי ה"טק" ישמחו לפגוש במותג מערבי עם מוניטין נהדרים.