יום חמישי , 28 מרץ 2024
מבחן דרכים סובארו XV קרוסטרק. חבילת איבזור עשירה ויכולת גם בשטח. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו XV קרוסטרק. חבילת איבזור עשירה ויכולת גם בשטח. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים סובארו XV קרוסטרק

רוני נאק

הסובארו XV יושב בנישה משל עצמו. בלימבו שבין מכונית פרטית ל-SUV או ג'יפון – ואולי דווקא בזכות זאת הוא קנה לעצמו מעריצים רבים. המידות הן מידות רגילות – אבל היכולת היא טובה משל מרבית רכבי הפנאי נטולי ההנעה הכפולה המשווקים אצלנו. עתה משווקת סמל"ת, יבואנית סובארו, את הגרסה הצפון אמריקאית של סובארו XV אשר מציעה יותר איבזור נוחות ופינוקים ועדיין שומרת על היתרונות היחסיים של ה-XV. יצאנו לבוש.

 

מבחן דרכים סובארו XV קרוסטרק. חבילת איבזור עשירה ויכולת גם בשטח. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו XV קרוסטרק. חבילת איבזור עשירה ויכולת גם בשטח. צילום: רוני נאק

סובארו XV

תזכורת קצרה. סובארו השיקה את הדור השלישי של XV בשלהי 2017. מדובר במכונית חדשה לגמרי המתבססת על פלטפורמה מודולארית עדכנית (משרתת גם דגמי סובארו אחרים כמו סובארו פורסטר, לגסי חדשה ו-אאוטבק), דור מנועי בוקסר חדש, תיבת הילוכים רציפה מעודכנת וכמובן מערכת בטיחות אקטיבית אופטית – אייסייט – אותה סובארו משווקת ומפתחת מזה כעשור. ההנעה הכפולה נשמרה וגם קונספט העיצוב נותר בגדול זהה אם כי המראה המותגי התחדש, והפרופורציות עודכנו בהתאם למידות הפלטפורמה החדשה. ההשראה לעיצוב – אם כבר אתם שואלים – היא משעוני G-SHOCK עוד מותג יפני חזק.

מבחן דרכים סובארו XV קרוסטרק. חבילת איבזור עשירה ויכולת גם בשטח. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו XV קרוסטרק. חבילת איבזור עשירה ומוגברת. צילום: סובארו

אז מה שונה בקרוסטק? ריפודי עור, חלון שמש מקורי, חימום ל:מושבים, גלגל הגה ומראות צד. פנסי LED עוקבי פניה, בקרת אקלים דו-איזורית, מושב נהג חשמלי, מסך מולטימדיה 8 אינץ' (בספיישל אדישן) וזהו.

יחידת ההנעה היא אותו בוקסר 2.0ל' אטמוספרי עם 152 כ"ס ו-20 קג"מ – כאשר לתיבה הרציפה יש עתה פיקוד שגורם לה להתנהג כמו תיבה מרובת הילוכים. ההנעה כפולה קבועה ויש גם X MODE לשמחת עכברי השטח. אלו ישמחו לדעת כי מרווח הגחון המקורי של הרכב עומד על 22 ס"מ וזה לא מעט לכלי סטנדרטי בטח ביחס ל-SUV דומים או בכלל.

מבחן דרכים סובארו XV קרוסטרק. חבילת איבזור עשירה ויכולת גם בשטח. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו XV קרוסטרק. 2.0ל' אטמוספרי עם 152 כ"ס ו-20 קג"מ. צילום: סובארו

המחיר של סובארו XV קרוסטק ספיישל אדישן עומד על 164,000 שקלים – וזה מלמד אותנו שהם לא מוכרים מחיר (גרסת הבסיס של XV מתחילה ב-145 אלף שקלים).

 

נהיגה ב-XV

אני אוהב את הקבינה ב-XV החדש. הרב מימדיות של הדשבורד, מסכים דיגיטאליים מפוזרים בשלושה ממדים, ולוח מחוונים אנאלוגי שקל לקרא ובמרכזו מחשב דרך רב- תפקודי. זה בדיוק משקף ומתאים להפרעת הקשב שלי. האיטגרציה של מסך המולטימדיה הגדול מצויינת – וראוי לציין לשבח את מעצבי הפנים של סובארו שלא התפתו ללכת בדרך הקיצור העצלנית ולשתול מסך שמזדקר מעל לדש. במולטימדיה הזו אין אפליקציות מקומיות אבל יש ממשק מהיר לקארפליי ואנדרואיד אוטו בו עשיתי את עיקר השימוש. האיכות הכללית מצויינת – כמו גם השימוש במגוון חומרים איכותיים והקפדה על פרטים קטנים כמו שצבע התפרים יתאם לזה של תפרי העור על המושבים ודיפוני הדלתות. קוקפיט מצויין.

מבחן דרכים סובארו XV קרוסטרק. חבילת איבזור עשירה ויכולת גם בשטח. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו XV קרוסטרק. חבילת איבזור עשירה ויכולת גם בשטח. צילום: רוני נאק

עם גלגלים גדולים, מהלך ארוך וכיול מתלים שמסורתית הוא מצויין – הקרוסטרק הוא כלי רכב נוח מאד. בעיר או מחוצה לה. בידוד מהמורות טוב, אין רעשי מתלים ועבודת הספיגה מרשימה גם על שברי כביש שעליהם עברתי עם מכוניות בעלות יומרת נוחות ומבטא צרפתי. המידות הקומפקטיות של המכונית (אורך 446 ס"מ ורוחב 180 ס"מ) מתאימות לחיים בכרך – לא צריך להילחם עם לנדקרוזרים (מנהג לא מומלץ בכל מקרה) על מקומות חניה גדולים ובכלל – החיים בעיר לא שונים מהותית מזה של כל פרייבט אחר – רק עם בונוס של מרווח גחון מוגדל לטיפוס על מדרכות אם צריך.

מחוץ לעיר תקבלו שיוט מהיר ונוח מאד. גם צריכת הדלק יותר מטובה בינעירונית עם כ-13 ק"מ/ל' בתנאי שיוט רגועים. תיבת ההילוכים הרציפה – עובדת עתה ב-7 מדרגות ומאחרי ההגה יוצרת תחושה מושלמת של תיבת הילוכים מרובת יחסי העברה. אותה תכונת CVT של עליית סל"ד ורעש כמעט ולא קיימת. סוג של פתרון מוצלח מאד שראינו גם במיצובישי בעניין הזה. התנהגות הכביש נהדרת – לא פחות. השליטה במרכב מצויינת, העקיבה אחרי פניות מדוייקת ויש מספיק כוח האצה וכוח בלימה כדי לדפוק קצב טוב בכל כביש מקורזל.

מבחן דרכים סובארו XV קרוסטרק. חבילת איבזור עשירה ויכולת גם בשטח. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו XV קרוסטרק. חבילת איבזור עשירה ויכולת גם בשטח. צילום: רוני נאק

אקטיבית בטוחה

זה המקום לציין את מערכת הבטיחות האקטיבית – אייסייט. זו כאמור נסמכת רק על מערכות אופטיקה. אין מכ"מ או לייזר. והיא מאד מרשימה. כוללת שמירת נתיב אקטיבית עם תיקון, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום אוטונומית. היא לא תתן לך להתחיל נסיעה לתוך רכב נייח (כמו שקורה לעיתים בפניה ימינה ברמזורים כשהנהג מביט שמאלה לתנועה – והיא גם יודעת לזחול נהדר בפקקים. אהבתי במיוחד את העובדה שהמערכת מבודדת לחלוטין מהמרכב והיא ממוקמת בין מראת הפנים לשמשה הקדמית. כך שתאונת חזית קלה – אשר עשויה לרסק מכ"מ יקר – כלל לא תערב את החיישנים האלה – אפילו שמשה שתשבר לא תשבור איתה גם את האייסייט. המינוס המהותי ביותר הוא שתפקוד המערכת ייפגע אם תחליטו להגביהה את הרכב כדי לנסוע יותר בשטח.

מבחן דרכים סובארו XV קרוסטרק. חבילת איבזור עשירה ויכולת גם בשטח. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו XV קרוסטרק. חבילת איבזור עשירה ויכולת גם בשטח. צילום: רוני נאק

שטח

אי אפשר להגדיר יתרון יחסי של מוצר שהוא יחיד בנישה שלו. ובכל זאת לסובארו XV יש יכולת שטח טובה יותר ממרבית רכבי הפנאי שיש היום זולת סובארו פורסטר החדש (הנה המבחן שלו). מתלים נהדרים, הנעה כפולה קבועה ובקרת משיכה יעילה בצורת X-מוד הופכים כל שביל ומשעול שפויים למגרש משחקים טבעי ל-XV. ורק הוא יכול לשחק שם בלי פחד. מרווח הגחון של 22 ס"מ נותן שקט נפשי על השבילים וגם זווית הנטישה מעולה. כדאי להיזהר על זווית הגישה ותחתית הפגוש הקדמי – תקלת עיצוב הכרחית בשל תצורת הבוקסר.

עבירות היא פחות בתפריט של ה-XV למרות שהוא מתמודד יפה עם הצלבות – אבל עדיין קשה לו כשזווית הטיפוס תלולה מאד – בעיקר בשל יחס ההעברה הסופי הארוך. בכל זאת חיים רוב הזמן על הכבישים. מצד שני זרקו לי עכשיו משפט בסגנון "בוא לחפש ראמים בנחל ציחור" – אני לא חושב פעמיים ותוך שעתיים ניצב מתחת לעץ השיטה הגדול בכניסה לערוץ. סובארו.

מבחן דרכים סובארו XV קרוסטרק. חבילת איבזור עשירה ויכולת גם בשטח. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו XV קרוסטרק. חבילת איבזור עשירה ויכולת גם בשטח. צילום: רוני נאק

פחות השתגענו

תא המטען קטן – רק 345 ל' – וזה לא מספיק אם יוצאים לשטח עם המשפוחה. בעוד שבשאר גרסאות ה-XV אפשר להתקין וו גרירה, דווקא התקינה של הקרוסטרק לא מאפשרת זו (גם בפורסטר אגב) – וזה די דופק את הקונספט של רכב פנאי לבעלי אורח חיים אקטיבי שרוצים למשל מנשא לאופניים או לגרור אופנוע. וגם – כפי שציינו, זווית הגישה של 18 מעלות בלבד ודורשת משנה זהירות בשטח. וגם המחיר כשרבי המכר הקוריאניים עולים עשרות אלפים פחות. עדכון: החל מה-23 לספטמבר 2019 משרד התחבורה מאשר התקנת וו גרירה גם לסובארו קרוסטרק – משקל גרירה מירבי עד 1,500 ק"ג.

מבחן דרכים סובארו XV קרוסטרק. חבילת איבזור עשירה ויכולת גם בשטח. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו XV קרוסטרק. חבילת איבזור עשירה ויכולת גם בשטח. צילום: רוני נאק

סיכום

גרסת קרוסטרק של סובארו XV אינה זולה. ב-164 אלף שקלים אפשר בהחלט להישאר בקונצנזוס ולבחור מה שכולם לוקחים. אבל סובארו אינה בקונצנזוס (ישראל הייתה בעבר אנומליה בעניין הזה) והיא מדברת למי שדורש תכונות ואיכויות מאד מסויימות מהרכב שלו – כחלק מאורח חייו. ובקרוסטרק הוא יקבל זאת בתוספת הידור ופינוקים ואפילו מושבים מחוממים כשעולים לגולן ביום החורפי והקר ביותר בשנה – שם ה-XV יזרח.

מבחן דרכים סובארו XV קרוסטרק. חבילת איבזור עשירה ויכולת גם בשטח. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סובארו XV קרוסטרק. חבילת איבזור עשירה ויכולת גם בשטח. צילום: סובארו

Check Also

שברולט מחזירה ללקוחות כסף

בשוק תנודתי של מחירי רכב חשמלי, לקוחות רבים - אולי אפילו אתם – מרגישים מרומים שמחיר הכרכרה יורד באופן מפתיע. שברולט שולחת צ'קים בדואר

2 comments

  1. בחסרונות: מראות אינן מתקפלות בכיבוי וקורות גג מפלסטיק ללא ציפוי ניקל. חוץ מזה רכב נפלא, גם בשטח.

  2. כאחד שהיה לו xv 1.6 שנתיים ברחתי כמה שיותר מהר. רכב מתחת לכל ביקורת.

להגיב על איש מדבר לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four × 4 =