שבת , 20 אפריל 2024
מבחן דרכים סוזוקי איגניס היברידית. נושק ל-100 אלף שקלים בצד היקר של הקבוצה. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים סוזוקי איגניס הייבריד

רוני נאק

הייתי שקוע עמוק במחשבות כשהגעתי לשער צהוב וגדול לרוחב הכביש. שער זו אולי הגדרה לא מדוייקת למה שהיה למעשה מחסום שמאחריו עמד רכב בצבע קרקע וחיילת בצבע ירוק שבחיוך מנומס-אך-תקיף הורתה לי לחזור על עקבותיי. בלי לשים לב, הגעתי לקצה המדינה מאחרי ההגה של הקרוסאובר-כיס של סוזוקי.

 

מה נשתנה?

סוזוקי איגניס נותר בין הבודדים בסגמנט רכבי המיני בישראל. אחרי הפריחה של הקבוצה שהגיע בעקבות שינויי מס ירוק והנגישה מכוניות חדשות וזולות לרבים מאיתנו. אולם המשך השינויים של אותו מס ירוק, לצד כניסה הולכת ומתרחבת של מכוניות היברידיות, נגסו שוב ושוב בקבוצה זו. כיום נותרו בה נציגים של יונדאי, קיה, שברולט ו-סוזוקי שהאחרונה היא גדולה במכוניות קטנות.

מבחן דרכים סוזוקי איגניס היברידית. ג'יפון כיס היברידי במחיר של מתחת ל-100K. צילום: רוני נאק

האיגניס המשווקת עתה היא אחרי מתיחת פנים של אמצע חיי הדגם. שינויים קוסמטיים קלים בחזית, ונגיעה כמעט שקופה בקבינה. מדובר בעיקר במראה חדש של לוח המחוונים, אינסרטים צבעוניים בדיפוני הדלתות. בנוסף תמצאו פריטים סטנדרטיים בצורה של פנסי LED בחזית, חיישן אורות אוטו', שמשות כהות, מראות צד מחוממות, בקרת שיוט ועוד.

יחידת ההנעה חדשה וכוללת מנוע 1.2ל' בנזין מדור חדש וחסכוני יותר, וגם מערכת היברידית קלה במתח של 12V המוזנת מסוללת ליתיום עם קיבולת של 0.12 קוט"ש. מתנע/גנרטור המחובר ברצועה למנוע הבנזין ממחזר את האנרגיה העודפת כדי ליצר חשמל וגם מוסיף עוד 5 קג"מ למנוע כעזרה בתאוצה ובזינוקים מהמקום. משקל המערכת ההיברידית כולה עומד על 6.2 ק"ג. עם 83 כ"ס ו-10.9 קג"מ לא מדובר במפלצת תאוצה חורכת אספלט מה עוד שתיבת הילוכים אוטומטית רציפה מעממת את העניין עוד יותר. המפרט מדבר על 12.4 שניות ל-100 קמ"ש. בהתחשב במשקל עצמי של פחות מטונה, 975 ק"ג, זה מדגיש את ה…רכות של מערכת ההנעה.

מבחן דרכים סוזוקי איגניס היברידית. יש בקרת אקלים וקביל מעט משופרת. צילום: SUZUKI

מבחן משווה סוזוקי אינגיס מול דאצ'יה סנדרו

לדעתי העדכון המשמעותי ביותר הוא תוספת מערכות הבטיחות האקטיביות המקוריות. כי זה מציל חיים ויותר מזה בהתחשב בבסיס הלקוחות של הבראנד בארץ. מערך הבטיחות החדש כולל בלימת חירום אוטונומית, התראה על סטייה מנתיב וניטור עייפות נהג. בנוסף, תמצאו בסוזוקי איגניס המעודכן 6 כריות אוויר, זיהוי הולכי רגל, חיישני לחץ אוויר בצמיגים וחיישנים לחגירת חגורות בטיחות. שילוב המערכת מזניק את הסוזוקי איגניס לסטאטוס של 4 כוכבי בטיחות של NCAP. כל זה היה חסר מאד בעבר (עדיין משווק ללא המערכות הנ"ל בגרסה שאינה היברידית).

המחיר של סוזוקי איגניס היברידית עומד על 97 אלפי שקלים או 99 אלפים אם תבחרו בגג עם צבע שחור.

מבחן דרכים סוזוקי איגניס היברידית. מטפל יפה גם בשבישים שבורים כאלה. צילום: רוני נאק

נהיגה

השאלה היא מה זה היברידי? יש לעניין הזה בעקרון שלוש תשובות אפשריות: היברידי-נטען המקבל טעינה ממנוע וגם מרשת החשמל ומצויד בסוללה גדולה ויכולת לנסוע עשרות קילומטרים על חשמל. יש היברידי "רגיל" בו מצויידות המכוניות הנמכרות ביותר בישראל שבהן המנוע הוא מקור הכוח החשמלי הטוען את סוללת ההנעה וזו מסוגלת במקרים הטובים ביות לספק הנעה לקילומטרים בודדים ולרמות נמוכות של דרישת כוח מהנהג. ואז יש את ההיברידי ה"קל" כמו זה שיש באיגניס.


זו מערכת שתרומתה העיקרית היא ליצרנית הרכב המחפשת דרך לשפר את רמת הפליטה ולחמוק מקנסות זיהום אדירים. תרומתה להנעה קיימת אך שולית למדי והיא בעיקר מאפשרת זמני דימום מנוע ארוכים יותר בנסיעת פקקים. באיגניס המערכת ההיברידית היא לא יותר מאשר מתנע/אלטרנטור מחוזק המחובר עם רצועה למנוע (רצועה שתדרוש התייחסות במורד הדרך) ומקבל רק 12 וולט. לנקודת ייחוס האופניים החשמליים של השליחים שאתם פוגשים ברחוב נעים על מנועים עם 36 או 48 וולט ומצוידים בסוללות ליתיום בעלות קיבולת גדולה יותר משל האיגניס. כך שדרך העדשה הטכנית, המערכת ההברידית הזו מיועדת בעיקר לצמצם פליטת מזהמים ופחות למירוצי דראג. תוספת המומנט של המתנע ביציאה מהמקום מאפשרת למנוע הבנזין לרדת מעט בתפוקה כאשר החשמל מפצה על כ-2 קג"מ שירדו.

מבחן דרכים סוזוקי איגניס היברידית. פתרון חכם אבל הדיפון עצמו צ'יפו. צילום: רוני נאק

הדרך שבה האינגיס נוסע תמיד מצאה חן בעיניי. למרות הקוטן הוא מספק נוחות נסיעה סבירה למרחקים ארוכים. בעיר הוא קטן מספיק וזריז כדי שלא לסבול מדי בטראפיק, והאיכות הכללית סבירה למדי עם נגיעות "אופי" פחוניות באיזורים שלרוב לא מסתכלים אליהם – שם למטה.

הפקת הכוח היא לינארית ביותר ואחידה לכל אורך התאוצה עד למהירות החוקית. צריך ממש לחדד את החיישנים כדי לקלוט את תרומת המומנט של המנוע החשמלי בתחילת הנסיעה (היא שם תאמינו לי) עד שהסל"ד עולה והרכב מתחיל לזוז יותר ברצינות.

נוחות הנסיעה היא כאמור טובה למדי. רמת ה-NVH גם היא סבירה עם רגישות מה לאספלט מחוספס ורעשי רוחב במהירות בינעירונית. בתוך העיר, בקצב נסיעה איטי, ספיגת המהמורות נהדרת, קוטר הסיבוב הקטן יחד עם ממדים זעירים הם פשוט כיף לחיים בעיר.

מבחן דרכים סוזוקי איגניס היברידית. דווקא לא גרוע גם לנסיעות ארוכות. צילום: רוני נאק

מה פחות

אם מלחיצים את האיגניס קל מאד למצא את גבולות האחיזה של הצמיגים הזעירים שלו 175/60R16. יש איזורים ברכב שמרגישים זולים למגע אבל אלו מאוזנים על ידי דשבורד מוצק ועשוי בהידוק ובטעם טוב המתאים לאופי של הרכב.

מטרידה אותי אותה רצועה שבין המנוע החשמלי למנוע הבנזין. אבל זה יהיה רלוונטי בעיקר באנשי היד השניה. ודבר אחרון. צריכת הדלק שעמדה במבחן עד כ-20 קילומטרים לליטר. זה נתון שאנו מקבלים אותו היום כבר מהיברידיות משפחתיות (לא PHEV). מצד שני בסגמנט הזה גם הדגמים הלא היברידיים חסכוניים למדי, לא מאד רחוק מצריכת הדלק הזו. אז מה הועילו?

מבחן דרכים סוזוקי איגניס היברידית. גרסת 4X4 הייתה עשויה למשוך קהל צעיר יותר למותג. צילום: SUZUKI

סיכום

ההתמקדות בעניין ההיברידי מסט את תשומת הלב מהדבר החשוב יותר. תוספת מצילת חיים של מערכות בטיחות אקטיביות. בעוד שהמערכת ההיברידית בעלת ערך מוסף שולי למדי בסגמנט הזה, למערכות הבטיחות יש את היכולת להחזיר את סוזוקי איגניס לרשימת ה"בוא נבדוק גם אותו" אצל מי שעדיין מחפש מכונית מיני קטנה אבל רוצה משהו עם קצת יותר אופי ורצוי שיהיה גם מיוצר ביפן.

Check Also

אדיוס סאנגיונג שלום KGM

החל ב-260 אלפי שקלים לרקסטון שמקבל לא רק מתיחת פנים אלא גם שם חדש על הגריל: KGM. אז שכחו מסאנגיונג יש עכשיו מותג חדש בישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 − 8 =