רוני נאק
הדור הרביעי של סוזוקי סוויפט מתחיל לעלות על כבישי ישראל כשבין כנפיו לא מעט בשורות. לטעמנו, אחרי מאות קילומטרים של נהיגה בעיר ומחוצה לה, מדובר באחת האופציות הבטוחות והסולידיות ביותר שאפשר לעשות היום בשוק הרכב הישראלי. זאת, למרות שהסוויפט אינה מושלמת – היא בהחלט תהיה מקור של שקט נפשי ל-5 שנים עבור מי שיבחר בה.

אבולוציה ולא רבולוציה
אפילו שסוזוקי מגדירה את הדור הרביעי של הסוויפט כחדש, מדובר בפיתוח של פלטפורמה הקיימת מזה זמן. ולראיה בסיס הגלגלים נותר בדיוק כפי שהיה – כלומר 245 ס"מ – ועם תמהיל מתלים מסיונרי למדי של תמוכות מקפרסון בחזית וקורת מתח מאחור (לאחרונה יש יתרון בזכות הפרופיל הנמוך של המבנה שלה המאפשר יצירה של חלל רב יותר לתא המטען). אלו ממדים בלב סגמנט הסופרמיני או קבוצה B. הממדים החיצוניים כמעט ללא שינוי האורך צמח בכ-2 ס"מ ל-386 ס"מ, הרוחב והגובה ללא שינוי עם 173.5 ס"מ ו-148.5 ס"מ. נפח תא המטען עלה ב-20ל' ל-265ל' וזה תמיד שימושי כמו גם היכולת לקפל את הספסל האחורי.

מה שכן מאד השתנה זה עיצוב המרכב שעתה נראה מודרני יותר אך מצליח לשמור על כמה ממאפייני ה-DNA של עיצוב הסוויפט מזה שנים. כמו למשל מכסה המנוע הכונכייתי, היחס בין קורה A לגג האופקי והזווית של השמשה הקדמית, מתניים רחבות, קורה C עבה ושמשה אחורית כמעט ניצבת מבטאים בעיצוב את הניסיון למקסם את המרחב הפנימי.
בתוך סוזוקי סוויפט החדשה תמצאו דשברד רב-מפלסי המעוצב באופן מודרני ועדכני. ברמת האבזור האחידה המשווקת כרגע – GLX – תגלו גלגל הגה מרופד עוד, משוטים לפיקוד על תיבת ההילוכים, מתגים רבים על גלגל ההגה עצמו. בנוסף, סוזוקי שמרה על לוח מחוונים אנאלוגי שבמרכזו מחשב דרך רב-תפקודי ובמרכז שילבה מסך מולטימדיה חדש במידה של 9 אינץ' הכולל שיקוף קארפליי ואנדרואיד אלחוטיים (ויציבים להפליא) ועוד מסכי מידע והגדרות רבות. מתחת לפתחי המיזוג יש בקרת אקלים אלקטרונית ואפילו חימום למושבים הקדמיים.

מערכות הסיוע לנהג והבטיחות האקטיבית נוכחות כאן בהרכב מרשים: בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטיה מנתיב, בלימת חירום אוטנומית, ניטור עייפות נהג, בקרת מהירות חכמה וגם ניטור שטחים מתים. זאת לצד 6 כריות אוויר ומערכות בקרת יציבות ומשיכה, החלפת אורות אוטו' וגם הכנה למנעול אלכוהול שתיכף יכנס לתקן.
שם מקדימה, מתחת למכסה המנוע הכונכייתי שוכן מנוע בנזין חדש עם 3 ציל' וללא טורבו. מנפח של 1.2ל' המנוע מפיק 82 כ"ס ו-11 קג"מ (שפתאום גורמים לי להתגעגע לסוויפט המתוקה ההיא של תחילת שנות ה-2000 עם מנוע ה-1.5ל' שיצר 102 כ"ס ו-13.3 קג"מ). העברת הכוח לגלגלים הקדמיים היא עדיין בעזרת תיבת הילוכים אוטומטית רציפה – CVT – עם אפשרות לתפעול ידני מההגה עם המשוטים שבגבו. המפרט מלמד על 17 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 170 קמ"ש. כשמול זה ישנה צריכת דלק רשמית משולבת (יצרן) של 21 קמ"ל. בין השאר נתון המושג בזכות משקל עצמי נוצתי של מתחת ל-1.0 טון. נדיר!

המחיר של רכב המבחן עומד על 126,990 שקלים (תוספת של 3,000 שקלים אם תרצו גג בצבע שני). מרשים למדי בהתחשב בזה שהסוויפט המקבילה הקודמת שבחנו כאן – אחרי עדכון הדגם ועם גג כסוף – עלתה רק 109,990 שקלים.
נהיגה
אפילו שהנתונים היבשים שהביטו אליי בפיהוק ממפרט הרכב היו דאונר רציני למדי – ברגע שהתיישבתי מאחרי ההגה מצופה העור העסק היה שונה לגמרי. ראשית, תא הנהג והנוסעים – זה התגלה כמוצק ועשוי באופן שיוכל לשרוד שירות אינטנסיבי בלי בעיה. אהבתי את חיבור הגוונים הבהירים עם הכהים ואת הפתרון שמעצבי סוזוקי מצאו למסך המולטימדיה המזדקר. בנוסף, זה שיש כפתור פיזי – ממש כפתור – חיצוני לביטול מערכת העצור&סע המעצבנת – זה בונוס נפלא בימים החמים של קיץ 2024.
דינאמית הסוזוקי סוויפט החדשה היא "בסדר" – חשה בכביש הרבה יותר טוב מאשר מה שנתון ה-17 שניות ל-100 קמ"ש עשוי לרמוז. היא לא תעשה פקקים מאחורי הישבן המפוסל של הזוקי. בין השאר אפשר לייחס זאת ל"תכונות המתקדמות המסייעות להפחית פליטות מזהמות" כפי שזה מוגדר בקטלוג – או במילים אחרות מערכת היברידית קלה MILD – אפילו קלה מאד שנותנת דחאל'ה קטנה מאד כשיוצאים מהמקום ומשם מנוע הבנזין לוקח את העניינים לידיים ומזיז את הרכב היטב.

יום הנהיגה הראשון היא מאתגר למדי – שורה של פגישות בערים שונות בשפלה: מראשון לציון, ללב אשדוד, משם לקרית גת אחריה לצומת בילו ואז חזרה הביתה לשרון. יום מלא שכלל לא מעט דרכים בניעירוניות, ניווט ברחובות לא מוכרים ותמרון בחניונים עמוסים מעל ומתחת לקרקע. במילה אחת: נהנתי! הסוויפט הייתה בדיוק באיזור המתוק שלה בתוך הצפיפות והדוחק של איזורי התעשיה לבין שיוט בכבישי הרוחב ולבסוף בכביש 6 הביתה. מאפס קמ"ש ועד כמה שכתוב שם על השלטים בכביש 6 – הסוויפט סיפקה נוחות טובה מאד, הייתה ממוזגת להפליא (רק להציב את הטמפ' הרצויה בבקרת האקלים וכל השאר מטופל) וכל העת ממשק הניווט והבידור תפקד ללא דופי.
את היום השני העברתי ברחובות של ערי השרון. בין רמה"ש, רעננה, הרצליה והוד השרון. ביטול ה-S&S הכרחי כדי לשמור על המיזוג ורק מנוף ההילוכים עצבן כשבלי משים, פעם אחר פעם, שילבתי אותו ל-M ולא ל-D. אז למדתי שכאשר מחט הסל"ד מגיעה לקו האדום – תיבת ההילוכים תעלה הילוך ולא יתקיים המפגש המספק עם מנתק ההצתה. עוד דבר שבלט יותר בעיר הוא רעד מורגש ממנוע 3 הציל' כשעומדים ברמזור ובסל"ד סרק.

היום האחרון היה אמור להיות חזרה מנהלתית למטה של סוזוקי בראשון לציון. יצאתי מוקדם לדרך, התנועה זרמה ומצאתי עצמי מרחיק דרומה לאחד מכבישי הנהיגה המוכרים בין בית שמש ללכיש. מה לא עושים כדי לאתר את הקצוות – למצות את המבחן. וכאן ציפתה לי הפתעה. הסוויפט הייתה נהדרת. נכון, לא מדובר כאן במפלצת שרירים משוגעת על 428 כ"ס ושני מנועים – אלא בסופרמיני קלילת משקל, מכוילת במדויק ועם היגוי כיפי. אשכרה, נהגתי את הרכב כשבכל פניה ועיקול בכביש החיוך שלי התרחב. הסוויפט מתנהגת באופן מאוזן, צפוי ובטוח מאד ולא תפשל אם חלילה תגיעו מהר מדי לפניה ותסובבו בפאניקה את ההגה. למשקל העצמי הנמוך יש רק יתרונות כאן. את הקילומטרים האחרונים על כביש 4 העברתי בתהיה מה אם הייתה גם לסוויפט הזה גרסת ספורט נמרצת עם 1.6ל' טורבו מתקתק….אפשר לחלום.
מה פחות
היה לי קשה לראות את תופי הבלימה שמצמצו אליי דרך חישוקי הסגסוגת האחוריים. מה זה?! נכון שהרכב קל ולא חוויתי חסכים בתחום הבלימה ובכל זאת אנחנו ב-2024. המושב האחורי הוא טוב למדי ומציע מרווח נראה לראש אבל פחות לרגליים וגם חווית הנסיעה מאחור פחות נעימה מאשר במושבים הקדמיים. בנוסף, דירוג הבטיחות של NCAP לא מזהיר. רק 3 כוכבים לא להיט ובכל זאת עדיף על לא מעט דגמים הנמכרים בישראל שלא נבחנו מעולם ואתם – כן כן שקוראים שורות אלה – ממשיכים לרכוש אותם באלפים. אז אולי בטיחות לא כזו חשובה – רק בעת תאונה.

ודבר אחרון המחיר. גם אם הוא מיישר קו עם עליות המחירים המשוגעות של הרכבים החדשים בישראל – המחיר הזה מבטל את אחד היתרונות היחסיים המשמעותיים שהיו היסטורית לסוויפט – התמורה לכסף. אולי היבואנית מנסה להשאיר לעצמה מרווח לטובת ציי הרכב (בהם סוזוקי היא שחקנית יחסית קטנה) או למבצעי המועדונים הגדולים – חבר, הוט ודומיהם.
לסיכום
סופרמיני נפלאה ככל שתהיה צריכה להתמודד היום עם SUV קטנים מקבוצה B כמו למשל יונדאי באיון ויונדאי ווניו. מנגד גם מתחרים ישירים נפלאים כמו פיג'ו 208, מאזדה 2, סקודה פאביה ואחרות. לא פשוט. כך או אחרת מדובר באבולוציה נאה מאד של רב המכר העולמי של סוזוקי אשר לשמחתי ממשיך להגיע לישראל דווקא ממפעל סוזוקי ביפן – וזה דבר נדיר ונחשק בפני עצמו.

האיכות הכללית טובה, חבילת האבזור גם היא טובה מאד וחווית הנסיעה בעיר ומחוצה לה היא בדיוק כמו שכתוב על האריזה. צריכת הדלק הממוצעת במבחן התייצבה על 18.1 קמ"ל. מה שאומר שלפחות בשנים הקרובות תהנו מטווח נסיעה של מעל ל-600 ק"מ על מיכל אחד. תוכלו להפליג לעבר השקיעה בזמן שכל המחושמלים יביטו במדבקת HYBRID הכחולה שעל הישבן ויראו אותה נעלמת מעבר לאופק.