יום רביעי , 24 אפריל 2024
מבחן דרכים סוזוקי ויטארה הייבריד. החל ב-145,000 שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים סוזוקי ויטארה הייבריד

רוני נאק

אם לא שמתם לב, לסוזוקי יש כרגע ארבעה דגמים עם מערכות היברידיות קלות. מה זה אומר "קלות"? בשפת התעשייה הן מוגדרות MILD והן למעשה תוספת מזערית של מערכת חשמלית מוגברת שתפקידה המרכזי הוא לאפשר זמני דימום ארוכים יותר למנוע הבנזין ופחות להשתתף בהנעה. בסוזוקי איגניס ובסוויפט מדובר במערכות 12 וולט ואילו בקרוסאובר וב-ויטארה זו מערכת של 48 וולט. החיבור למערכת ההנעה נעשה על ידי זה שנתנו למתנע תפקידי רוחב בדמות גנרטור להפקת חשמל וכמנוע זעיר שעוזר למנוע הבנזין בתחילת התנועה היכן שהמומנט של מנוע הבעירה הפנימית עדיין חלש. היתרון של המערכות האלה הוא משקלן הזעום ונגיעה בחלק העירוני והמזהם יותר של מחזור בדיקת זיהום האוויר של התקן האירופאי.

מבחן דרכים סוזוקי ויטארה הייבריד. צביעה דו גוונית וחישוקי סגסוגת מעוצבים בגרסה הבכירה. צילום: רוני נאק

לרכב

עד כאן ההרצאה. מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי, החלה לשווק מאולם התצוגה הגדול והמפואר שלה (בסגנון יפני יפיפה – בהחלט שווה ביקור פלוס אספרסו) את הגרסה ההיברידית-לייט של הויטארה הנוכחית. זו משווקת במקביל לויטארה טורבו 1.4ל' ולא במקומה. לצד הבדלי אבזור ומראה קלים – כמו למשל פנסי החזית עם נגיעת הכחול שבהם ויחידות תאורה מאחור, הויטארה לא באמת שונה.

מבחן דרכים סוזוקי ויטארה הייבריד. הבדלים חיצוניים מינוריים. צילום: רוני נאק

מערכת ההנעה של ההיברידית כוללת את אותו מנוע 1.4ל' טורבו בגרסת די-טיונד לתפוקה של 129 כ"ס ו-24 קג"מ. זאת לעומת 140 כ"ס ו-22.4 קג"מ בגרסת הטורבו הרגילה. ירידה של 11 כ"ס למען החסכון בדלק ועליה של 1.6 קג"מ בזכות הבוסט של המנוע החשמלי בהיברידית. שלא במפתיע הגרסה ההיברידית כבדה יותר ב-55 ק"ג ושוקלת 1,275 ק"ג.

מבחן דרכים סוזוקי ויטארה הייבריד. פחות כ"ס ויותר מומנט לטובת שיפור צריכת הדלק. תיבת הילוכים פלנטרית מצילה את המצב. צילום: רוני נאק

נתוני הביצועים ממפרטי היבואנית מלמדים על 9.5 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 190 קמ"ש. מה שחשוב לסוזוקי וגם לנו כחברה נאורה שרוצה לנשום אוויר נקי הוא שדירוג הזיהום ירד מ-8 ל-4 או מצהוב לירוק על סרגל הצבעים של תקנות אוויר נקי.

חבילת הבטיחות והסיוע לנהג מקיפה וברמה 7 מתוך שמונה. היא אינה כוללת שליטה באורות גבוהים או זיהוי תמרורי תנועה אבל כן יש את כל השאר וגם 7 כריות אוויר ומערכות בקרת יציבות, בקרת משיכה, סיוע לזינוק בעליה ועוד.

מבחן דרכים סוזוקי ויטארה הייבריד. למעט המולטימדיה המקורית, זו אותה קבינה מוכרת. צילום: רוני נאק

בתחום אבזור הנוחות תקבלו מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך 7 אינץ' (ברמה הבכירה) עם 6 רמקולים ,ממשק בלוטות', מפתח חכם וגם בקרת אקלים דיגיטלית. ריפודי בד משולבי עור לפנים ומאחור וחלונות פרטיות כהים מאחור, חותמים חבילת אבזור סולידית.

מחיר רכב המבחן שהיה בגרסת GLXV הבכירה עומד על 145,000 שקלים ללא אגרת רישוי. עוד חשוב לציין שאין גרסת 4X4 היברידית – רק טורבו שתעלה כ-5,000 שקלים יותר. הנה המבחן.

מבחן דרכים סוזוקי ויטארה הייבריד. נפח של 375 ליטרים בתא מטען עם רצפה כפולה. צילום: רוני נאק

נהיגה

זו הפעם הראשונה בה אני מרגיש שהפז"מ של הדגם השיג אותו. הויטארה בדורה הנוכחי, הרביעי במספר, הוצגה לעולם בשנת 2015 ולמעשה לא מאד שונה מאד. זולת עדכוני מנועים, איפור וקוסמטיקה – זו אותה המכונית. 7 שנים ארוכות שבינתיים התחרות, בעיקר מאירופה, הציגה כלים מרשימים מאד.

אז העיצוב כבר מיושן, חומרים הפנים כבר לא עוברים היום, ותחושת האיכות – ביחס לסביבה התחרותית – לוקה בחסר. יחד עם זאת, הממדים של הכלי נכונים מאד, הראות החוצה טובה בזכות שמשות גדולות וזקופות. תנוחת הנהיגה גבוהה יחסית וקל להכנס ולצאת מהרכב החצי-גבוה.

מבחן דרכים סוזוקי ויטארה הייבריד. ריפודי בד משולבי עור. בסיס גלגלים של 250 ס"מ מגביל מרווח לרגליים. צילום: רוני נאק

החלק המסקרן ביותר הייתה מערכת ההנעה שהתגלתה כ"רכה" אפילו ביחס ל-1.4ל' טורבו הרגיל. חסר לי הפאנץ' של המנוע נטול הטורבו. מנוע כמו שגילית במבחן הקודם נפח שמחת חיים מגניבה לויטארה. יחידת ההנעה הזו, שמכוונת יותר לחסכון בדלק, היא גם בעלת אופי אפרורי יותר. כזה שבא לידי ביטוי, למשל, בעליה ארוכה, או כשצריך לצאת לעקיפה בטווח המהירות של 80 עד 120 קמ"ש.

בידוד רעשי הרוח, הכביש והמנוע. עדיין היו כבעבר לא מושלמים. נסיעה ארוכה בהחלט שיכולה להיות אירוע מעייף בזכות זאת. המושבים הם "בסדר" ולא יותר. ומישוש קפדני של הרכב, גם במקומות שלרוב לא גלויים לעין הותיר בי רושם שסוזוקי הפכה למותג לואו-קוסט ולא בקטע טוב. וחבל.

מבחן דרכים סוזוקי ויטארה הייבריד. פנס בלימה אחורי מוגבה בדלת אחורית. צילום: רוני נאק

לרוב בהיברידיות תגלו שצריכת הדלק בעיר טובה יותר מזו שמחוץ לעיר. בזכות התערבות רבה יותר של ההנעה החשמלית. כאן, הפער היה קטן למדי. 14.5 קילומטרים לליטר מחוץ לעיר ו-15.5 קילומטרים לליטר בתוך העיר.

• מבחן דרכים סוזוקי ויטארה טורבו 4X4

עוד סיגלתי לי הרגל לכבות מיד את מערכת ה-start&stop מיד כשהמנוע נדלק. אחרת הדימום האוטומטי של המנוע גם מכבה מיידית את המזגן. ואז תוך 4.5 שניות הקבינה הופכת לסאונה מהבילה. מה שעובד בהונגריה לא תמיד יעבוד גם כאן.

מבחן דרכים סוזוקי ויטארה הייבריד. החל ב-145,000 שקלים. צילום: רוני נאק

סיכום

ללא יתרון יחסי כמו 4X4 ובשוק שיש בו מכוניות כמו סקודה קאמיק ו-פיג'ו 2008 זולים יותר, מודרניים יותר ונותנים חווית נהיגה עדיפה, סוזוקי ויטארה נאבק להישאר רלוונטי.

Check Also

טנדר קיה טסמן – בהסוואה

הטנדר הראשון של קיה מיועד להשקה ב-2025, עם השקה הדרגתית בשווקי מפתח כולל קוריאה, אוסטרליה, אפריקה והמזרח התיכון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four × 5 =