יום שני , 16 ספטמבר 2019
ראשי » מבחני דרכים » מבחן דרכים סוזוקי ויטארה 1.0ל'
מבחן דרכים סוזוקי ויטארה 1.0ל' טורבו - 120,000 שקלים. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סוזוקי ויטארה 1.0ל' טורבו - 120,000 שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים סוזוקי ויטארה 1.0ל'

רוני נאק

את המבחן הזה אני חותם ברגשות מעורבים. פעם – סוזוקי גרנד ויטארה הייתה מכונית ששקלתי לרכוש לעצמי. אחת הבודדות שהיו בגודל ומחיר נכונים ועם יכולת אמיתית בשטח, מוניטין אמינות טוב ושימושיות יומיומית. רק הצימאון של מנוע ה-2.4ל' (שבשטח עשה לי במבחנים 5 ק"מ/ל') העביר אותי למחנה של סובארו. ועכשיו כשאני מחזיר לאולם התצוגה המרכזי של סוזוקי את הסוזוקי ויטארה החדש – כולל הטורבו והכל – אני לא מסתכל לאחור. רק בתוגה שהנה היה זה פעם רכב נחשק ועכשיו כבר לא.

מבחן דרכים סוזוקי ויטארה 1.0ל' טורבו - 120,000 שקלים. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סוזוקי ויטארה 1.0ל' טורבו – 120,000 שקלים. צילום: רוני נאק

סוזוקי ויטארה – מחדש?

די הרבה אבל גם די מעט. מכאנית הפלטפורמה נותרה ללא שינוי – זו אותה אחת שהוצגה בשנת 2015  כבת של הדור הרביעי של הדגם. ויטארה מיוצרת בשלושה מפעלים בעולם: סין, אלג'יר ו-הונגריה משם היא מגיעה אלינו. מתיחת הפנים כוללת חזית מעוצבת וחדה יותר, יחידות תאורה גדולות ובולטות יותר מאחור ועיצוב רענן לחישוקי הגלגלים. בתוך הרכב העיצוב נותר כפי שהיה רק שבמאמץ לעלות קומה בתחושת האיכות, שולבו חומרי דיפון רכים בדשבורד, ודיפוני הדלתות. עוד תמצאו בסוזוקי ויטארה החדשה מערכת מולטימדיה גדולת מסך עם 10.2 אינץ' מבית "שייקה אביזרים". כבר חווינו דורות קודמים של המערכות מהנ"ל וזו ללא ספק הטובה והמתקדמת שבהן. מהירות העליה טובה, המסך בהיר ומצויין ויש עולם עשיר של אפליקציות בידור ושירות מקוריות כמו גם הפעלה קולית של WAZE, טלפון ועוד פונקציות רבות אחרות. מרשים למדי. מ"שייקה אביזרים", אגב, מסרו שבעתיד הקרוב המערכת תהיה זמינה להתקנה גם במכוניות משומשות (כרגע בלעדית בסוזוקי).

מבחן דרכים סוזוקי ויטארה 1.0ל' טורבו - 120,000 שקלים. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סוזוקי ויטארה 1.0ל' טורבו – 120,000 שקלים. צילום: רוני נאק

סוזוקי זנחה את מנוע ה-1.6ל' האטמוספרי לטובת צמד מנועי טורבו. 1.4ל' (140 כ"ס ו-22.4 קג"מ) שמוכר כבר מסוזוקי קרוסאובר ומנוע 1.0ל' עם 3 צילינדרים אותו ביקשנו לבחינה. זה מנוע שסוזוקי הציגה בעבר בעולם אולם מכשירי תנועה נמנעו מלייבאו – למרות התנועה המורגשת של מתחרים רבים לעבר מנועי ליטר 3 צילינדים מוגדשים. התפוקה של הליטר עומדת על 112 כ"ס ו-16.3 קג"מ וההנעה קדמית בלבד דרך תיבת הילוכים אוטו' פלנטרית עם 6 יחסי העברה. יש גם גרסת allgrip או 4X4 בשפה שאינה "סוזוקית" ולמרות שביקשתיה לבחינה (וקיימת בצי ההדגמות) מכשירי תנועה בחרו שלא לשחרר לי – ולכם – אותה להתרשמות.

מבחן דרכים סוזוקי ויטארה 1.0ל' טורבו - 120,000 שקלים. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סוזוקי ויטארה 1.0ל' טורבו – 120,000 שקלים. צילום: רוני נאק

• להורדת המפרט המלא של סוזוקי ויטארה טורבו

בתחום הבטיחות יש לסוזוקי ויטארה 5 כוכבים במבחן NCAP משנת 2015. זה בגדול אחלה – אלא שמאז הסטנדרטים של הבחינה הוחמרו וכיום כוללים מרכיב של מערכות בטיחות אקטיבית – שאין. מה שמעמיד בספק את הרלוונטיות של חמשת הכוכבים האלה בעידן הנוכחי. מה שכן תקבלו זה מובילאיי. ביפ. מרצפת המכירות נמסר לי שנושא "מערכות הבטיחות האקטיבית לא ממש מעניין את הלקוחות" ולא נכלל בצ'ק ליסט לבחירת הרכב. זו אמירה כוללנית למדי – בעיקר כי יצא לי לנהל שיחות רבות עם לקוחות פוטנציאליים בנושא – וברורה לי הנטיה להקטין את החשיבות לאור העדר המערכות הנ"ל. וזה כבר הפך כמעט לנושא חברתי – כי אם הרכב של פלוני מצויד למשל בבלימה אוטונומית המזהה הולכי רגל, ואותה מכונית תציל חיים של ילד השקוע בסמארטפון וחוצה את הכביש – אז הסוזוקי תייצר "ביפ" או כמה מאלו ואולי הנהג יספיק להגיב – ואולי לא.

מבחן דרכים סוזוקי ויטארה 1.0ל' טורבו - 120,000 שקלים. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סוזוקי ויטארה 1.0ל' טורבו – 120,000 שקלים. צילום: רוני נאק

וויברציות של עונג

מנועי שלושה צילינדרים הפכו להיות נפוצים יותר מתמיד. יש טובים מאד, וזוכי פרסים ויש את המנוע הזה. ורציתי דווקא את מנוע הליטר מכיוון שאני לא מכיר אותו בהקשר הזה ויצא לי לנהוג בו בחופזה רק בהשקה העולמית של הסוויפט או אולי האיגניס – כבר לא ממש זוכר. שם הוא גם הגיע עם חבילה היברידית קלה 48v. שאם הייתה מגיעה אז יכלה להיות שוס. לא משנה. אם נשווה את המנוע הזה ל-3 ציל' ליטר של קבוצת VW ממנו אנו פוגשים בדגמים רבים של סקודה, סיאט, אאודי ו-VW עצמה. המנוע חלש יותר ורועד הרבה יותר. עם 12.5 שניות ל-100 קמ"ש סוזוקי ויטארה ליטר איטית למדי – ועשויה להתאים יותר לבסיס הלקוחות כחולי השיער של המותג. פחות ידבר לצעירים – כמו למשל סיאט ארונה.

מבחן דרכים סוזוקי ויטארה 1.0ל' טורבו - 120,000 שקלים. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סוזוקי ויטארה 1.0ל' טורבו – 120,000 שקלים. צילום: רוני נאק

יחסי העברה ארוכים מאד של תיבת ההילוכים, פלוס ממיר מומנט ומשקל עצמי שהוא רק כ-20 ק"ג קל יותר מזה של ה-1.4ל' טורבו, מתמזגים לסופה המושלמת של פיהוקים. ורעידות. בסרק בעמידה, תחת כוח בהאצה, וכל מצב אחר שאינו שיוט רדום עם רגל שלא לוחצת על הגז. אבל אז הכלי לא עומד בקצב התנועה ובכל לחיצה, אם למשל יש חלילה עליה בכביש, תיבת ההילוכים תוריד מיד הילוך אחד או שניים. וזה מיד מגיע לקבינה כעוד רעידות ולמחשב הדרך כעוד צריכת דלק. וזו עמדה במבחן על 12.5 ק"מ/ל'. די רחוק מהצהרות היצרנית.

מבחן דרכים סוזוקי ויטארה 1.0ל' טורבו - 120,000 שקלים. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סוזוקי ויטארה 1.0ל' טורבו – 120,000 שקלים. צילום: רוני נאק

הקבינה אכן עומדת בהבטחת שיפור חוויות הנהיגה. וגם אם השינוי הוא מזערי – היא כבר מרגישה פחות סגפנית מזו של סוזוקי ויטארה היוצאת. תנוחת הנהיגה הייתה לי נעימה כמו גם המושבים לאורך יומיים של נהיגה אינטנסיבית בעיר ומחוצה לה. הפריעה לי יותר רמת NVH ירודה למדי. בידוד רעשים חסר – גם רעשי מנוע וגם רעשי סביבה – ורעש רוח נוכח מאד מ-110 קמ"ש ומעלה.

מילה טובה יש לי לומר על כיול המתלים ועל תגובות השלדה הטובות בכביש ומעט על דרכי עפר קלילות שהעזנו לאתגר את ההנעה הקדמית בלבד של רכב המבחן.

מבחן דרכים סוזוקי ויטארה 1.0ל' טורבו - 120,000 שקלים. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סוזוקי ויטארה 1.0ל' טורבו – 120,000 שקלים. צילום: רוני נאק

מתחרות עיקריות

לסיכום

אם סוזוקי ויטארה הייתה קיימת בוואקום נטול תחרות הייתי יכול לומר לכם – "לכו על זה". אבל זה לא המצב – ולאור מחירה הנוכחי, גם 118 אלפי שקלים (מחיר השקה נוכחי) זה יקר ביחס למה שתקבלו. ציפיתי ממנוע הליטר שיהיה מעודן יותר וחסכוני הרבה יותר. ציפיתי מהאיכות הכללית שתהיה טובה יותר ולא ברמת "לואו קוסט" כזו. גם הבחירה של לתת רכב הדגמה נטול ערך ליבה מרכזי של סוזוקי כמו הנעה כפולה – תמוהה בעיניי. מילה טובה מגיעה למערכת המולטימדיה של "שייקה אביזרים" – זו לבדה משדרגת את הרכב יותר מכל. למותג סוזוקי יש בעם, כמו במערכת "שטח", סימפטיה רבה – חבל.

צפו גם בזה

מבחן השוואתי היברידיות. טויוטה RAV4 מול מיצובישי אאוטלנדר PHEV. צילום: רוני נאק

מבחן השוואתי טויוטה ראב-4 מול מיצובישי אאוטלנדר PHEV

קרב היברידיות מרתק. טויוטה מול מיצובישי - שתיהן יפניות מיפן לאחת יש שטקר לשנייה יש מוניטין. איזו עדיפה? טויוטה או מיצובישי

3 comments

  1. מה עם מבחן לג'מני 2019 שסוזוקי דורשת עליו מחיר מופקע? נשמח למבחן עליו גם!

    • רוני נאק

      היי יוסי, תודה על תגובתך.
      לגבי הג'ימני יש לזה שתי סיבות. הראשונה היא שרשמית היבואן לא משחרר את שני רכבי ההדגמה שלו לנסיעות מבחן לעיתונות. אולי כלקוח פרטי תוכל לקבל. שנית מאחר שלדברי היבואן אזל מלאי המכוניות עד לשנת 2020 – וגם לאור המחיר הגבוה – הנוכחות שלו בשוק הישראלי ווירטואלית למדי. כך שאין טעם לטרוח.

      • היי רוני, הקומדיה היא שגם ללקוחות פרטיים הם לא נותנים נסיעת מבחן. האמת חבל היה נחמד לקבל ממך חוות דעת מקצועית על מנת לפוצץ את הבלון הנפוח הזה שסוזוקי מנסים למכור במחיר עושק שכזה. למרות שכמובן בדקנו וראינו אבל חוות דעת באתר מסודר הייתה תורמת לניפוץ העושק של מכשירי תנועה סוזוקי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

two × three =