יום שישי , 29 מרץ 2024
TUV: "סיכוי של אחד ל-10 שהטסלה מודל S תכשל במבחן הרישוי השנתי". צילום: טסלה

טסלה מודל S טובה כמו דאצ'יה דאסטר

רוני נאק

מה זה TUV? ובכן מדובר בגוף בינלאומי, פעיל ביותר ובעיקר עצמאי ונטול פניות או אינטרסים המרכז חברות הנדסה בגרמניה ואוסטריה. הגוף בוחן, בודק ומרשיין ("נותן רשיון") למערכות טכנולוגיות, מתקנים תעשייתיים ומכשירים שונים. כל זה במטרה לצמצם סכנות לבני האדם המשתמשים במכונות האלה. בגדול זה ארגון הפועל בשמנו, כדי למנוע מיצרנים רבים, בתחומים רבים, לעגל פינות כדי לרפד את כיסיהם בקצב מהיר יותר. רק נספר כי הגוף נוסד אחרי שדוד קיטור ענקי התפוצץ בשנת 1865 והרג את כל מי שסביבו. אז מישהו חשב שכדאי יהיה שמישהו שמבין עניין בייצור דודים יעבור ויבדוק את עשרות הדודים שיש באיזור התעשיה – למען בטיחות העובדים. בעולם הרכב הגוף הזה, על זרועותיו השונות, מבצע בדיקות תקינה ומפעיל את רשת מכוני הבדיקה לטסט השנתי.

ה-TUV ארגון עצמאי שתפקידו לוודא את הבטיחות של המכוניות בהן אנו נוסעים. צילום: TUV

• למקור באוטובילד

• כך יונדאי תחשמל אתכם

ל-TUV יש משקל רב בשוק הרכב האירופאי והעולמי. לאחרונה הוא אף מפתח כלים לבחינה ורישוי של רשתות חשמל לטעינת רכבים חשמליים ברמת התשתית ועמדות הטעינה. עבורנו, הנהגים, הגוף מפתח "בדיקת בריאות" מהירה לסוללות של רכב חשמלי. בדיקה בעלת חשיבות מכרעת לשווי הרכב בשוק היד השניה.

ובכן ב-2022 ה-TUV בחן לראשונה איך מכוניות חשמליות "מזדקנות" אחרי 3 שנים. כמובן במימד המכאני של ההזדקנות. הבחינה כללה ארבעה דגמים שונים, מהנמכרים ביותר בגרמניה: במוו i3, רנו זואי, סמארט פור-2 חשמלית וגם טסלה מודל S (שהיא הדגם הוותיק ביותר של טסלה באירופה).

ההשוואה המפורטת הראשונה של ה-TUV (תחשבו טסט שנתי ממש מוקפד) מראה כי המכוניות החשמליות מתיישנות באופן ממוצע אחרי שלוש שנים. עיקר הכשלים היו בבלמים, יחידות התאורה, זרועות מתלה וצירי הנעה.

"זו הפעם הראשונה שמספר מספיק גדול של מכוניות חשמליות עובר דרך מכונית הבדיקה של ה-TUV כדי שנוכל לקבל הערכה ראשונה לגבי הבטיחות הטכנית של המכוניות האלה" אמר ד"ר יוהכין בוהלר, מנכ"ל TUV.

מתוך בסיס המידע של מיליוני הבדיקות שנעשות מדי שנה במכונים של ה-TUV, השיעור של המכוניות בעלות "תקלות משמעותיות" שהן בנות שלוש שנים עומד על 4.7%. במילים אחרות לכל 1000 מכוניות בנות 3 שנים שעוברות טסט בגרמניה, 47 מהן נכשלות ונשלחות לתיקונים ולטסט חוזר.

אין ציפיות. דאצ'יה דאסטר ולוגן בתחתית הרשימה של ה-TUV. צילום: דאצ'יה

ל-TUV יש דירוג של 128 המכוניות הטובות והגרועות ביותר בהקשר הזה. ובכן הטסלה מודל S התברגה למקום ה-126 כשקבלה סיכוי של 10.7% לפגוש תקלה בטסט שתשלח אותה למוסך. המיקום הזה הוא רק מעל לדאצ'יה לוגן ולדאצ'יה דאסטר (מקומות 128 ו-128 עם מעל ל-11%) ורק אחוז אחד גרוע יותר מזה של רנו קנגו.

עיקר הכשלים של הטסלה מודל S נסבו בנושאי הפנסים הראשיים וחמור מזה בזרועות המתלים. שיעור הפעמים שבהם נמצאו כשלים בתחומים האלה רב מאד ברמה כזו שסטטיסטית יש סיכוי שטסלה אחת ב-10 שמגיעות לטסט השנתי תיכשל בו.

ה-TUV אחראי על תחומים רבים בעולמות התחבורה, תעשיות שונות ועוד. צילום: TUV

ריקולים שהיו לטסלה S באירופה נסבו בתחומי חגורות הבטיחות, זרועות המתלה הקדמי, תושבות קליפרים של הבלמים וכן של מסך המגע המרכזי בדגמים הוותיקים יותר.

לגבינו, כאן בישראל, ה-S אינה משווקת עדיין. ואילו ה-3 היא כבר מדור חדש יותר. בואו נקווה כי כשיגיע יומן להגיע למבחן הרישוי השנתי (אותו טסט שגורם לי להתקף חרדה בכל פעם) הסטטיסטיקה כאן בישראל תהיה טובה יותר מזו של דאצ'יה בת שלוש.

 

Check Also

יונדאי איוניק 6 – הנעה כפולה ובטיחות של 5 כוכבים

רמות חדשות של דינאמיות ובטיחות, יונדאי איוניק 6 היא אחת המכוניות החשמליות המוערכות ביותר. בחירה של הרכב העולמי הטוב ביותר, ציוני בטיחות מצטיינים ואבזור מפנק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × 5 =