שבת , 14 ספטמבר 2024
טויוטה ו-BMW יקצרו יחדיו את הדרך לשווקים בשת"פ היסטורי. בצילום iX5 hydrogen בניסוי מדברי. צילום:BMW

טויוטה ו-BMW מאחדות כוחות למימן

רוני נאק

טויוטה וב.מ.וו ישדרגו את השותפות שכבר קיימת ביניהן שתכלול גם לפיתוח משותף של דגמים המונעים בתאי דלק מימניים. זהו חיבור טבעי לשתי היצרניות המפתחות ומשווקות (במקרה של טויוטה לפחות) דגמי מימן וגם בשל החזון הדומה בו שתיהן רואות במימן את הפוטנציאל לדור הבא של מכוניות ידידותית לסביבה. זה מגיע על רקע ההאטה העולמית (אך פחות הישראלית) בביקוש לרכבים חשמליים, כך דווח בכלי תקשורת במזרח.

לפי הפרסומים טויוטה ו-BMW צפויות לחתום על מזכר הבנות לשותפות בשבוע הבא ולהכריז על כך במהלך השולחן העגול של BMW שיתקיים ב-5 בספטמבר.

טויוטה מיראי – המימנית הסדרתית הראשונה והמשמעותית ביותר הקיימת כרגע בעולם. רכב יקר ועם תשתית תדלוק דלילה. צילום: טויוטה

• מה לוקח? מימן או סוללות?

לטובת מי שאינו מכיר נספר כי רכבי תאי דלק פועלים על חשמל שנוצר באמצעות תגובה כימית של מימן וחמצן. תוצרי הפליטה הם מים בלבד ולא גזים רעילים, שאף ניתן לאגור אותם במיכל פנימי ולנצלם למשל להשקיית אי תנועה בתפר שבין איילון לגני התערוכה. יתרונות משמעותיים חשובים על פני רכב חשמלי הם זמן מילוי קצר (דומה לתדלוק רגיל) וטווח נסיעה ארוך מאוד.

לפי הפרסומים, טויוטה תספק ל-ב.מ.וו רכיבים מרכזיים כמו מיכלי מימן ומערכות תאי דלק. לאחר מכן ב.מ.וו תשתמש בטכנולוגיית EV פנימית, כגון מערכות הנעה, לייצור שאר חלקי הרכב.

ב.מ.וו עוסקת לפחות עשור בפיתוח כלי רכב המונעים בתאי דלק ולאחרונה גם הציגה קונספט (מבוסס על רכב הפנאי X5 המוכר לנו), iX5 Hydrogen, המצויד בשני מכלי מימן ובעל טווח של יותר מ-500 קילומטרים, יחד עם יכולת תדלוק מהירה תוך שלוש עד ארבע דקות.  באסיה מדווחים כי ב.מ.וו שואפת להתחיל בייצור המוני של iX5 Hydrogen בתוך כשנתיים. ההגעה לשווקים תואץ בזכות שילוב מלא של מערכת תאי הדלק של טויוטה, וב.מ.וו מצידה תוכל להפחית את עלויות הפיתוח והייצור – ואת המחיר הסופי ליצרן.

ב.מ.וו תשתמש במיכלי המימן ורכיבים יקרים נוספים מטויוטה. צילום:BMW

 

טויוטה מצידה מובילה בייצור המוני של רכבי תאי דלק. היא השיקה דגם משלה, Mirai, בשנת 2014, שנים רבות לפני מתחרותיה ברחבי העולם. יחד עם זאת, מכיוון שמחיר ה-Mirai עולה על למעלה מ-7 מיליון ין (48,000 דולר) ביפן, רכבי תאי דלק לא הצליחו לתפוס את הצרכנים – בין השאר גם בזכות העדר של תשתית מימן זמינה לתדלוק. 

• יונדאי מביאה את המימן לישראל

כדי שנהגים ממוצעים כמונו יוכלו להנות מרכבי מימן, כוללת הברית המשודרגת גם שיתוף פעולה בפיתוח תשתית אספקת מימן באירופה. לפי איגוד יצרני הרכב האירופי, בכל אירופה יש רק 270 תחנות תדלוק מימן, הרבה פחות מ-632,000 תחנות טעינה ציבוריות ל-EV באיחוד האירופי נכון לסוף 2023. אולם אם יסתמכו על תחנות התדלוק (של בנזין וסולר) הקיימות כבסיס לתחנות מימן – הפער יכול להסגר יחסית במהירות ובעלויות נמוכות.

כרגע בישראל ישנו ניסוי במשאיות תאי דלק המתנהל על ידי כלמוביל ויונדאי. כאשר את תדלוק המימן מספקת תחנה אחת של סונול בצומת יגור.

Check Also

אאודי Q7 לא מוותרת על הדיזל (וטוב שכך)

עם 7 מקומות ומנוע דיזל מרשים, אאודי מרחיבה את היצע גרסאות ה-Q7 – במידה רבה הגרסה המועדפת עלינו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 + 6 =