רוני נאק
טויוטה העולמית חשפה הלילה רכב קונספט מרתק bZ4X שתפקידו המרכזי הוא לבשר את המראה ואת שורת הדגמים החשמליים שעתידה להציג ענקית הרכב ממש בקרוב. שלא במפתיע הקונספסט הנושא את הסימן bZ (ראו הרחבה כאן) הוא SUV, רכב פנאי, בממדים בינוניים (תחשבו ראב-4), עם הנעה לכל הגלגלים וכמובן הנעה 100% חשמלית.

המרכב פוגש את ציפיות השוק לרכב חשמלי דינאמי על ידי חיבור בין מראה דינאמי לשימושיות של SUV. תנוחת נהיגה גבוהה ושולטת אבל גם מראה "נטוע" על הכביש – שפת העיצוב היא הייטקית ומפוסלת עם חיתוכים מדוייקים ותכליתיים.
הבסיס של bZ4X הוא הפלטפורמה החשמלית החדשה (פרי פיתוח משותף עם סובארו) המציעה בסיס גלגלים ארוך וסרחי עודף מינימאליים. זו ארכיטקטורה היוצרת הזדמנות לתכנן חלל פנים יעיל יותר ומרווח יותר לרכב בסגמנט הזה. למעשה, כך טויוטה, מרווח הרגליים מאחור הוא בממדים של קבוצת רכב אחת מעל – D. תא הנהג מעוצב כ"מודול נהיגה" היוצר חיבור ישיר בין הנהג לרכב ולכביש. קו דשבורד נמוך ושטח שמשות גדול יוצרים שדה ראיה נרחב לכל כיוון וזמינות מיידית למידע חשוב.

טויוטה ציינה כי את מערכת ההנעה הכפולה, שהיא שילוב של שני מנועים חשמליים היא פיתחה יחד עם סובארו. בין שתיהן יש המון ידע בכל מה שהוא 4X4, מכלי עבודה קשוחים ועד מכוניות זוכות אליפויות ראלי. המערכת הזו יוצרת יכולת שטח מצוינת אבל גם מספקת בשאר הזמן מעטפת בטיחות חשובה נוספת בחיי היומיום. ההודעה לעיתונות לא פירטה את המפרט הטכני הצפוי – זה יגיע בהמשך.

חידוש מעניין יהיה שילוב סדרתי ראשון של היגוי-על-חוט. ללא חיבור מכאני בין גלגל ההגה לגלגלים – אלא חיבור אלקטרוני. טויוטה טוענת שזה מבודד טוב יותר את הנהג משיבושי הכביש ומשפרת את הדיוק. אופי המערכת הוא כזה שמאפשר, לפי טויוטה, להיפטר מההגה המסורתי לטובת "יוק" כמו באווירון או כפי שראינו לאחרונה בטסלה ולפניה ב-KITT.

זו סנונית ראשונה לקראת המהפך החשמלי של ענקית הרכב אשר עתידה להציע לא פחות מ-70 דגמים מחושמלים בארבעת השנים הקרובות, מהם 15 דגמים יהיו 100% חשמליים.
