יום שישי , 4 אוקטובר 2024
זו מחווה שעושה הרבה כבוד ל-FJ. מעל 700 כ"ס וצמיגי 42 אינץ'. צילום: טויוטה

טויוטה FJ ברוזר – מחווה לקרוזר

רוני נאק

או-טו-טו מתחיל השיווק הרשמי של טויוטה לנדקרוזר החדש גם בישראל. דגם שבחדרי חדרים מכנים "סדרה 250" ואצלנו יחליף את סדרה 150 הקשיש. כמעט באותו התזמון תתקיים בנובמבר עוד תערוכת SEMA (שיפורים ואביזרים) שרבים הסיכויים שגם השנה הלנדרוזר והאחיין החתיך יותר שלו – טויוטה 4-ראנר החדש, יהיו במוקד העניינים לצד ערב רב של ג'יפים מכל סוג ומין. בשנה שעברה טויוטה ארה"ב "עשתה כבוד" למורשת הלנדקרוזר עם רסטמוד משוגע לגמרי של הסבא-רבא של השושלת כולה – FJ. הם קראו לו: "FJ Bruiser" – וזה מה שהוא מכיל.

מה אומרים? בונבון או מוגזם? צילום: טויוטה

• טויוטה היילנד הייבריד חזר למלא

לטובת מי שאינו בזירת מפצחי הסלעים נספר שהרכב נבנה בסגנון king of hammers – מירוץ קשוח במיוחד בו הרכבים צריכים לא רק לעבור מכשולים משוגעים אלא גם להיות מסוגלים לעמוד במקבילה המוטורית של ג'יו גי'טסו בין סרנים וגלגלי שניים לבין גרניט ושיפועים לא הגיוניים.

725 כוחות סוס ממנוע 6.0ל' של טויוטה שבמקום קריירה בנאסקר יאכל סלעים. פוקסים כפולים בכל פינה על השיכוך. צילום: טויוטה

 

בקיצור זו טויוטה שצריכה הרבה כוח – לא girl fit – אלא שרירים אמיתיים כך שהכתובת הייתה חטיבת המירוצים בצפון אמריקה שמעדיפה את הכינוי Toyota Racing Development. אחרי חיפוש לא מאד ארוך במחסן הממוחשב נמצא מנוע V8 בנפח 6.0ל' שחשב כי צפוי לו עתיד מזהיר על מסלולי הנסאקר. במקום זאת הוא נידון לחיים של שאיפת אבק וגריסת סלעים. ההספק הוא 725 כ"ס והוא מודיע לכולם שהגיע לוואדי בחור חדש דרך מערכת פליטה חופשית למדי מבית מגאנה-פלואו.  האופי המיוחד של הבניה מאפשר שימוש בתיבת הילוכים אוטומטית עם 3 הילוכים בנויה במיוחד לעמוד במירוצי סלעים על ידי RDE.

מצנן מנוע ומיכל דלק מוגנים ושלדת צינורות האוחזת בהכל. צילום: טויוטה

 

שרשרת ההנעה כוללת דיפרנציאלים קדמיים ואחוריים מבית Currie ותיבת העברה של אטלס המצויינת אשר מספקת ארבע מהירויות 2WD וארבע מהירויות 4WD. כל הגישפעט הזה קיים כדי לאפשר ל-FJ Bruiser לזחול במהירות של 12 קמ"ש ב-7,000 סל"ד בהילוך הנמוך ביותר אבל גם להגיע למהירויות של עד 165 קמ"ש באותו סל"ד של 7,000 בהילוך הגבוה ביותר. המינוס? צריך להיות מאסטר שף של ערבוב הילוכים ולהכיר היטב את המפלץ.

הברקה! זחל של אופנוע שלג לאורך הגחון וכננת המפעילה אותו. חילוץ עצמי בשניות. צילום: טויוטה

 

קונץ מגניב ממש שאני עוד לא פגשתי בעבר הוא זחל (לא החיה טמבל זחל כמו בטנק או דחפור) המותקן לאורך הגחון של הקרוזר. אם יתרחש האירוע הצפוי שבו הרכב ייתקע על גחונו כשהוא חובק סלע אדיר וגלגליו מסתחררים חסרי תועלת באוויר. הנהג, שלא צריך אפילו להתיר את רתמת הבטיחות יכול בלחיצת כפתור להפעיל את הזחל על ידי כננת חשמלית ולרדת בשניות מן הסלע.

העיצוב שומר באופן הכי ברור על קווי ה-FJ הקלאסיים – במקרה הזה FJ45 שהיה גרסת הטנדר של הכלי האייקוני הזה. הבסיס הוא שלדת צינורות מלאה (מה חשבתם ששלדת הסולם-ספגטי המקורית תשאר?) ולאחר מכן המרכב המעוצב מצא את מנוחתו האחרונה על תושבות מחוזקות.

ריפודי הבד המשובץ מחווה לאגדת המירוצים ג'קי סטיוארט "הסקוטי המעופף". (אין "מסכים גדולים"…חחח) צילום: טויוטה

חבילת המתלים כוללת זרועות עוקבות וסרנים חיים לפנים ומאחור. ההקפצה והריסון באדיבות שני שמות המוכרים לנו היטב: בולמי זעזועים מבית Fox וקפיצי סליל לבית Eibach. בכל פינה תמצאו צמיגי BF Goodrich Krawler T/A KX בקוטר 42 אינץ' על חישוקי בידלוק  20 אינץ'. מעודן וגם פיין.

במעבר פנימה לתוך הקוקפיט, מושבי המירוץ רופדו מחדש עם דוגמת משבצות, הומאז' למושב הספסל המקורי של ה-FJ, יחד עם הגה וינטג' מחווה לנהג שהיה אגדה עוד בשנות ה-60' ג'קי סטיוארט שעדיין חובב בגדים משובצים – לך תבין.

אפשר לנשום הרכב הזה אינו חוקי לכביש. מחווה רועמת לאייקון שמגיע לו. צילום: טויוטה

 

מדובר כמובן ברכב תצוגה שהוא פריט יוצא במינו שבנייתו עלתה הון שרק יצרנית רכב או טייקון-טק יכולים לממן. אנחנו בינתיים נחכה להשקה של טויוטה לנדקרוזר החדש ונקווה שלא יהיה יקר מדי – כבר ראינו מעל ל-500K ביבוא המקביל. הכינו את הנעילות ואת ה-BF'ים.

 

Check Also

BYD ומרצדס מתגרשות

עוד רומן מערבי-סיני שלא נגמר יפה. אחרי 14 שנים מרצדס ו-BYD נפרדות ומותג ה"יוקרה" DENZA עובר להיות ב-100% בשליטת BYD לרווחת פקידי המפלגה הקומוניסטית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *