- מנוע 2.8ל' 177 כ"ס / 45.9 קג"מ
- מתיחת פנים קלה
- 400 אלף שקלים לרכב מבחן
- צריכת דלק ממוצעת מבחן 7.5 ק"מ/ל'
- משקל עצמי 2.245 טון
רוני נאק
אפשר לקרא לו "חדש" או "החדש" – אבל באותה נשימה אפשר גם לקרא לו ה"שורד" – שכן טויוטה לנד קרוזר הוא האחרון מבני מינו שעדיין ממשיך ביצור סדרתי – ואפשר בביטחון לומר שיהיו ממנו גם דגמי 2019 והלאה בבוא היום. בפעם האחרונה שנהגתי בטויוטה לנד קרוזר זה היה אחרי מתיחת הפנים הראשונה של סדרת 150 (גם הנוכחית מסומנת כ-150 המזהה את הפלטפורמה) – ברקע הייתה אווירת בחירות 2014 והייתה אז מעט תקווה לשינוי. טויוטה לנד קרוזר קבל אז מנוע עדכני עם מעט פחות סוסים, יותר מומנט ותיבת הילוכים עם 6 יחסי העברה. ומאז טויוטה לנד קרוזר לא השתנה וגם לא ראש הממשלה.
בזמן שעבר מאז – 4 שנים שזה נצח במונחים ישראליים – הספקתי לנהוג ולכתוב על עשרות רכבי פנאי ושטח מודרניים ומתקדמים, היברידיים, קלים, טכנולוגיים, עם מערכות אוטונומיות למחצה ושפריצרים אוטונומיים לרחיצה. אבל הנהיגה היום הייתה כמו לחזור לתבשיל קדרה חם מהביל עשיר עם תפוחי אדמה ונתחי בשר הנמסים בפה השוחים ברוטב מבעבע. אין כאן להטוטי שף, טעמים חזקים, עגבניות מנומרות או חצילים שנובחים – ההוקוס פוקוס המוטורי מפנה מקום לחמימות המנחמת של מנוע דיזל המעביר רטט נעים דרך הרצפה – כמו ליטוף של אמא המרדימה ילד מכורבל במיטה.
טויוטה לנד קרוזר 2018
אז – לעניין – מה השתנה? לא יותר מדי. וגם אם בטויוטה הם מעדיפים לקרא ללנד קרוזר הזה "החדש" – מדובר בפועל במתיחת פנים שנייה של פלטפורמת ה-150 אשר הוצגה ב-2009. השינויים כוללים עיצוב חדש לחזית – גריל, פנסים, פגוש ומכסה כפול דבשתי. נגיעות זניחות לזנב אשר מסתכמות ביחידות תאורה מעושנות למראה. גם הקבינה נותרה דומה עד זהה (כולל שקע 220V בתא המטען) כאשר ההבדל העיקרי הוא גלגל הגה מעוצב אחרת ועם יותר מיתוג עליו וקונסולה מרכזית שעוצבה כדי לאכלס מסך מגע 8 אינץ' חדש (פלוס טויוטה קונקטד מקומית בשכבת מידע שניה – וכן יש WAZE). גרסת הלימטד עם 7 מושבים שקבלתי למבחן היא הבכירה בהיצע וכוללת לא רק שורת מושבים שלישית ומערכת בקרת אקלים מפוצלת אלא גם את סווטת הבטיחות המלאה של טויוטה – TSS – המכילה בקרת שיוט אדפטיבית, התראה על סטיה מנתיב, זיהוי תמרורים, מערכת קדם התנגשות, ועוד. 7 כריות אוויר וכל קיצורי האותיות המלמדים על בקרת יציבות ומשיכה, סיוע לזינוק בעליה, סיוע לרדת מורד ועוד. המפרט המלא אפשר להוריד מכאן.
מתחת לשכבת המרכב יש כאן שלדת סולם גמישה עם סרן חי מאחור ועצמות עצה כפולות בחזית. קפיצי סליל בכל פינה סוגרים חבילה קלאסית של לנד קרוזר. בתחום ההנעה אין בשורות כלל. זה עדיין אותו מנוע דיזל 2.8ל' עם 4 צילינדרים אשר מפיק 177 כ"ס ב-3,400 סל"ד ו-45.9 קג"מ ב-1,600 סל"ד. שיא המומנט נשמר על פני 800 סל"ד בלבד עד 2,400 ומעל 3,400 סל"ד תרגישו ירידה בסחיבה – זה בפירוש מנוע שאוהב לעבוד לאט – ושם מספק את עיקר הסחורה.
העברת הכוח היא כרגיל לכל ארבעת הגלגלים דרך דיפרנציאל מרכזי עם אפשרות לנעילה. לתיבת ההילוכים 6 יחסי העברה ויש גם טרנספר עם LOW ביחס של 1:2.566. מעבר לזה לא תמצאו כאן נעילת דיפרנציאל אחורית או את מערכת הפיקוד Multi-terrain Select System (דומה לטריין ריספונס של לנד רובר) שיש בחו"ל.
נהיגה בטויוטה לנד קרוזר החדש
הייתי צריך להתרגל ללנד קרוזר שוב ובתחילה הוא הרגיש לי מאד מוזר. גדול, גמלוני, עם תגובות איטיות וזוויות גלגול מוגזמות. רעש הדיזל היה לי נוכח מדי, והזמן שעבר מלחיצה על הגז ועד להתגברות הרעש מהחרטום היה ארוך. התרגלנו לטוב. להיברידיות שדוחפות כוח חשמלי מ-0 סל"ד, תיבות הילוכים מרובות יחסי העברה שתמיד מחזיקות את המנוע בצד בו הגבינה מרוחה ופתאום – גוזניק כזה. וככל שנהגתי בטויוטה לנד קרוזר יותר בעיר, בכביש הבין עירוני וגם בשטח ככה יותר מצא חן בעיניי, התחברתי והרגשתי בנוח על סיפונו ובסוף הדרך כבר הרגשתי שוואלה – אני לובש אותו ממש טוב והוא מתאים לי.
המתלים רכים מאד – וזה נותן נוחות טובה בעיר וגם בנהיגה איטית בשטח. מהר מזה תגלו שחסר ריסון – וזה בא לידי ביטוי על פסי האטה בעיר או אם תנסו לנסוע מעט מהר יותר בשטח. זוויות הגלגול תלולות למדי – והחרטום הארוך – שנראה היטב בעין מאחרי ההגה יוצרים תחושה של מאסה כבירה. המשקל – בהקשר הזה סביר, כ-2.2 טונות ועם יחידת ההנעה הזו תגיעו ל-100 קמ"ש ב:12.7 שניות. בדיוק כמו בדגם היוצא.
האיכות הכללית טובה למדי – כך גם תנוחת הנהיגה ואהבתי את ההגה שזז הצידה כשמדוממים כדי לאפשר לכרס לעבור – מאד מתחשב. מושבים מחוממים ומאווררים הם טאצ' נחמד לקיץ שלנו בעיקר עם ריפודי עור.
הטריד אותי שאין קווי הנחיה אקטיביים במצלמת החניה המקומית – בטח לרכב שעולה כל כך הרבה. וזה דווקא שימוש לרכב גדול בסביבה עירונית צפופה.
מחוץ לעיר טויוטה לנד קרוזר מאד נוח ונעים. 1900 של"ד תשייטו על כ-120 קמ"ש בנוחות ונעימות. ה-NVH טוב מאד. רעשי הדיזל לא עוברים לקבינה וגם רעשי הרוח מינימאליים – התחושה היא שאפשר להמשיך בלי בעיה עד לשארם אל שייך – אם לא היה גבול באמצע.
בהקשר של שארם…יהיה עליכם לעצור לתדלק. צריכת הדלק הממוצעת של טויוטה לנד קרוזר החדש עמדה על 7.5 ק"מ/ל'. כאשר מחוץ לעיר הצלחנו להגיע לכמעט 10 ק"מ/ל' ובסביבה העירונית הממוצע ירד לכ-6.5 ק"מ/ל'.
השטח לעולם היה הבית של טויוטה לנד קרוזר והיכולת הסטנדרטית טובה מאד. מרווח הגחון עומד על 21.5 ס"מ (קצת פחות לגרסאות האחרות) – שזה פחות משהיה טרום דור ה-150. יחד עם זאת – זויות המרכב טובה למדי – מהלך המתלה מצויין ומאד שימוש בשטח משובש.
לגבי מערכת ההנעה דעתי חלוקה – לפארדו יש מוניטין של פצחני דיפרנציאלים וכדאי להיזהר מתמרונים אגרסיביים מדי כשהמערכת ב-LOW והדיפ' נעול. רוב המכשולים ההגיוניים יטופלו יפה גם ב-HIGH בעיקר בזכות המון מומנט שמגיע מסל"ד רצפתי. ה-LOW אינו קישוט והוא מאד שימושי על פני טווח מהירויות איטי למדי כאשר להילוך הראשון יכולת לתמוך יופי ברכב במורד מאד תלול (כזה שגורם לכל הדברים שעל המושב האחורי להתגלגל קדימה. מהצד השני – בעליה – אפשר לטפס באיטיות מדודה וזהירה – קוביה, קוביה – בצמיג וממש לחוש את רמת האחיזה דרך דוושת הגז – אהבתי. בקרת הירידה במורד זהה "נייס טו האב" אבל שימוש נכון בהילוכים מחליף אותה ואין בלאי – ופחות אהבתי את בקרת המשיכה שהייתה מאד לא יעילה – שניות ארוכות של סחרור גלגלים עד שהעסק התחיל לעבוד והקרוזר התגבר על ההצלבה בעליה. דיפרנציאל אחורי ננעל היה פותר זאת בהינף מתג. וגם חייבים לעצור כדי להעביר מ-HIGH ל- LOW ולהיפך – וזה משבש את הזרימה במצבים הגבוליים ביותר.
טויוטה לנד קרוזר חדש – סיכום
אם אי פעם הייתה סיבה טובה אחת לקנות מכונית – זו שמירת הערך. וכאן לטויוטה לנד קרוזר יש יתרון על פני כל שוק הרכב לא רק על מתחריו. הקרוזר של 2018 בטוח יותר ומאובזר יותר, והשינויים הקלים שעבר נועדו בעיקר לסגור את הפער בתחומים הנ"ל. מתחת לליפט תמצאו את אותו לנד קרוזר שאתם – וגם אני – אוהבים עם איכות כללית טובה, מבנה חסון ויכולת מצויינת בשטח. חבילת הבטיחות היא משהו שיש רק בגרסת הלימטד היקרה וזה חבל.
טויוטה לנד קרוזר נותר די לבד – בראש פסגה מושלגת של מחיר מאד גבוה. 400 אלף שקלים זה הרבה לרכב עם הפז"מ הזה – והסיבה הטובה ביותר שאני יכול לחשוב עליה למחיר הזה היא כי הם פשוט יכולים.