רוני נאק
אצלנו לסדרה 70 של טויוטה היה רומן קצר מאד. דגם העבודה הקשוח של לנדקרוזר – שכלל לא יוצר על ידי טויוטה עצמה אלא על ידי ARACO – הגיע לישראל רק כמודל 98' ובגרסאות 73 (קצר עם שלוש דלתות) ו-75 (ארוך עם שלוש דלתות) שגם מכונה TROOPY שם למטה בארץ אוז. מה שרבים לא יודעים זה שסדרה 70 היה המחליף של סדרה 40 האייקונית – זו שבמו שלדת הספגטי שלה יצרה את מיתוס האמינות של טויוטה ויוצרה ברצף במשך 29 שנים עד להשקת הסדרה 70 ב-1984.
אלא שהרומן נקטע, כך האגדה העירונית, לאחר שסדרה 70 בשירות מג"ב צולם משתתף בפיזור הפגנה באיו"ש. הצילומים ששודרו ברחבי העולם הגיעו גם לצופים במדינות המפרץ ואלה – שהם כידוע לקוחות זהב של טויוטה – הרימו קול זעקה. כך שהיבוא נעצר מיד והייתי שמח להיות זבוב על הקיר ולשמוע את השיחה ממטה טוקיו לכאן.
• כמה יעלה טויוטה לנד קרוזר החדש?
כך או אחרת, ברבות השנים מעט הסדרה 70 שהגיעו הפכו לרכבי טיולים מוערכים מאד – קשוחים באופי ובתפעול וכיום מבוקשים ואף עולים יותר ממה שעלו בשעתו כחדשים (כ-140 אלפי שקלים לסדרה 73) למרות גילם המופלג וקילומטראז' שיכול להקיף את כדור הארץ יותר מפעם אחת.
כוח מעולם לא היה הסיפור של הרכב הזה: מנוע דיזל ללא טורבו בנפח 4.2ל' עם תפוקה של 136 כ"ס ו-28 קג"מ זה לא משהו שהיום יגרום לפרפור בחדרי הלב של אף אחד. תיבת הילוכים ידנית עם 5 הילוכים (והמון רווחים וחורים בין יחסי ההעברה) וגם טרנספר פשוט ללא דיפ' מרכזי. כל זה תלוי על שלדת סולם גמישה וקפיצי עלים. פשוט-פשוט-פשוט ובעיקר עמיד מאד.
טויוטה ממשיכה לייצר את הסדרה 70 גם היום, בעיקר למדינות לא מערביות. אפילו שבגלגול האחרון שלו הוא קיבל תיבת הילוכים אוטומטית ראשונה וגם את מנוע הדיזל 2.8ל' המוכר גם אצלנו בטויוטה היילקס וגם בטויוטה לנד קרוזר (כולל לנד קרוזר החדש שתיכף שיווקו יתחיל) – לרכב אין תקינה המאפשרת את היבוא שלו לישראל – כך לפי אנשי טויוטה בארץ.
• מאיפה דאעש קבלו את הטויוטות שלהם?
בטוויסט של אירוניה, דווקא כיום הסדרה 70 לצד לא מעט היילקס משרתים מחבלים וטרוריסטים ברחבי העולם.