יום חמישי , 25 אפריל 2024
מבחן דרכים טויוטה יאריס קרוס הייבריד. החל ב-134,900 שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים טויוטה יאריס קרוס הייבריד

רוני נאק

זה מקרה קלאסי של "אם היו לי עוד 2,000 יחידות ממנו כולן היו נמכרות". נראה שבתקופה הזו כשבשוק יש עודף ביקוש של כ-50 אלף יחידות (כך על פי מצגות של בכירים בענף מהשבוע שעבר) אפשר למכור כמעט כל דבר, בכל מחיר בוודאי אם בחרטומו מתנוסס סמל טויוטה. העניין תלוי בכמה מהר מספיקים למלא את טופסי ההזמנה וכמובן – אספקה.

מבחן דרכים טויוטה יאריס קרוס הייבריד. קרוסאובר עירוני מודרני, נאה וחסכוני מאד. צילום: רוני נאק

את טויוטה יאריס החדשה אהבנו מאוד. דור כל חדש של הסופר-מיני של טויוטה שהתחדשה לא רק בשלדה ומראה מודרניים אלא גם במערכת הנעה היברידית חדשנית שמציגה נתוני צריכת דלק מרשימים לצד ביצועים טובים. אגב ביצועים התנהגות הכביש וחדוות הנהיגה שגילינו ביאריס החדשה היו לא פחות ממקסימים, הזכירו לנו מה היא סופרמיני מתוקה ואף זיכתה את טויוטה יאריס בתואר רכב השנה באירופה – לגמרי בצדק מבחינתנו. ואז הגיע הקרוס. שזה בסדר כי זה מה שכולם רוצים. ג'יפון, קרוסאובר או SUV זעיר. הבסיס הוא יאריס לכל דבר: שלדה, מערכת ההנעה זהה כשהקוקפיט דומה מאד בארכיטקטורה שלו ושונה רק בלוח המחוונים בגרסה בה נהגנו (פרמייר הייבריד העולה 147 אש"ח לפני עדכוני המס בינואר).

 

יאריס קרוס הייבריד

מה כל זה אומר? בסיס הגלגלים הוא 256 ס"מ קצרצרים, האורך הכללי הוא 412 ס"מ בלבד והרוחב עומד על 176 ס"מ קומפקטיים. בהחלט "ג'יפון עירוני" כפי שקולגות רבים מעדיפים לכנות את כלי הרכב האלה. יחידת ההנעה ההיברידית כוללת מנוע בנזין 1.5ל' עם 3 ציל' ושני מנועים חשמליים המפיקים יחד 116 כ"ס. טויוטה לא מספקת נתון מומנט משולב אך מדובר בכ-14.4 קג"מ חשמליים וגם 12.2 קג"מ ממנוע הבנזין. הטעינה היא כמובן טעינה עצמית ללא חיבור לרשת החשמל והכוח עובר רק לגלגלים הקדמיים באמצעות תיבת הילוכים רציפה.

מבחן דרכים טויוטה יאריס קרוס הייבריד. זה לא המנוע הכי חתיך אבל הוא מאד יעיל וחסכוני. 21 קמ"ל ממוצע במבחן. צילום: רוני נאק

טבלת הביצועים עוסקת ב-11.2 שניות ל-100 קמ"ש, מהירות מירבית של 179 קמ"ש אך חשוב יותר צריכת דלק משולבת של 22.7 קמ"ל (כל הנ"ל נתוני יצרנית).

לטויוטה יאריס קרוס שש גרסאות שונות, מתוכן שלוש היברידיות ולאחרות מנוע בנזין בלבד בנפח 1.5ל' ותפוקה של 125 כ"ס (טווח מחירים בין 119 ל-129 אלפי שקלים). למבחן הגיעה כאמור הגרסה הבכירה והיקרה ביותר – שכבר לא קיימת במפרט של הדגם. לפיכך לא אדוש מדי בקטנות של רשימות האבזור.

כן אציין כי המכונית כוללת חבילת בטיחות נרחבת ביותר עם 8 כריות אוויר, מערכות בקרת יציבות ומשיכה, מערך סיוע ובטיחות אקטיבית עם בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטיה מנתיב ומרכוז נתיב, תזכורת שלא לשכוח ילדים מאחור ועוד. NCAP האירופאית נתנה לטויוטה יאריס קרוס 5 כוכבי בטיחות.

מבחן דרכים טויוטה יאריס קרוס הייבריד. ממשק קארפליי ואנדרואיד וגם חבילת סיוע ובטיחות אקטיבית מצוינת. צילום: רוני נאק

עוד נציין בקרת אקלים דו אזורית, ממשק מולטימדיה עם מסך 8 אינץ' עם קארפליי ואנדרואיד, מושבים קדמיים מחוממים, מיתוג רב על גלגל הגה מצופה בעור, ועוד.

האם להתעכב על העיצוב? כי בכל זאת הנכם רואים היטב כי העיצוב הוא ממש כמו ראב-4 קטן (אם היו קוראים לו ראב-2 זה גם היה בסדר). קווי המתאר דומים, בתי הגלגלים ספוני הפלסטיק הגנה השחור, אחוריים רבועים ושבכה טרפזית. המרכב דובר את השפה העיצובית של דגמי ה-SUV של טויוטה, מהיילנדר ומטה.

חלל הפנים לא משקף את העליזות של המרכב. הוא סולידי מאד ועם מפל חומרים ניכר כשעוברים מהאיזורים הגלויים לעין וליד לאלה הנסתרים מהעין. זה בולט בעיקר בסביבת הנוסעים שמאחור המוקפים בדיפוני פלסטיק בסיסיים למדי. אגב, המושב האחורי הוא צר וגבוה עם מרווח מוגבל לרגליים של מבוגר אבל יהיו יותר מבסדר לילדים. תא המטען עם נפח של 397 ליטרים שזה ממש בסדר לג'יפון בסגמנט הזה.

מבחן דרכים טויוטה יאריס קרוס הייבריד. תא מטען שימושי בממדיו וניתן לקפל מושב אחורי בקלות. צילום: רוני נאק

נהיגה

אם אפשר היה לעשות "טעימה עיוורת" לנהיגה ברכב – לא היינו מנחשים בחיים שמדובר כאן בפלטפורמה של יאריס היברידית חדשה. מדוע? כי כל הנחמדות של הפלטפורמה של הסופרמיני נעלמת ומתחלפת במשהו אחר. נוקשה יותר, רועש יותר ודינאמי פחות.

אין כאן ציפייה למכונית חורכת אספלט, רחוק מכך, אבל רמת NVH שכמעט לא עוברת בימינו עם רעשי כביש נוכחים ביותר, ורעש מנוע במאמץ. זה לא להיט. עיקר כוחה של היאריס קרוס הוא בעיר – שם היא גם תהיה הכי יעילה וחסכונית. תאפשר לחנות בקלות חצי על מדרכה ומספקת תנוחת ישיבה גבוה יותר מאשר היאריס הקטנה. גם כניסה ויציאה קלים יותר לבני הגיל השלישי אשר עושים בימים אלה ממש חישוב מסלול מחדש מאולם סוזוקי לטויוטה.

מבחן דרכים טויוטה יאריס קרוס הייבריד. צללית נאה והביצועים בסדר – צריכת הדלק בעיר עדיפה. צילום: טויוטה

הממדים הקטנים והרבה מומנט עושים את היאריס קרוס לזריזה וקלה לתמרון בעיר. כל השתחלות בפקקים, חניונים תת קרקעיים נעשית כמעט באופן אינטואיטיבי וללא טרחה או התאמצות של המנוע או הפלטפורמה. יש אפקט כניסה לא רע למי שזה חשוב לו או לה, וגם מפתח חכם בגרסה הבכירה.

 

מחוץ לעיר מורגש מחסור בכוח. בעיקר מ-110 קמ"ש ומעלה. עם חזית גדולה יותר ומקדם גרר פחות טוב משל היאריס הקטנה, לקרוס יש אתגר גדול יותר כשמדובר בתנועה בינעירונית. זה מתבטא גם בצריכת הדלק שהיא טובה פחות מאשר בעיר. פער משקל של כ-100 ק"ג (ביחס ליאריס עם אותה מערכת הנעה) מורגש למדי.

מבחן דרכים טויוטה יאריס קרוס הייבריד. בידוד רעשי כביש טעון שיפור. נוחות נסיעה טובה אך לא מצטיינת. צילום: טויוטה

לגבי התנהגות הכביש אין כאן בשורות או הפתעות שליליות. התנהגות הכביש מדוייקת וחיובית. היאריס קרוס מיוצרת באירופה ומיועדת לנהג האירופאי וזה מורגש היטב במימד הזה. יותר משקל ומרכז כובד גבוה מהווים אכן אתגר אבל אם במקרה תגיעו מהר מדי לפניה ששכחתם ממנה ותסובבו בפראות את ההגה – ככל הנראה שהקרוס הקטנה לא תאכזב ותגיב באופן בטוב וצפוי. וזה אחלה.

מבחן דרכים טויוטה יאריס קרוס הייבריד. החל ב-134,900 שקלים. צילום: רוני נאק

סיכום

לרוב האנשים רוב הזמן טויוטה יאריס קרוס הייבריד היא קרוסאובר העירוני המושלם. הסמל נכון, ההנעה מצוינת וגם הלוק החיצוני וחבילת האבזור לא רעים בכלל. עיקר הביקורת נוגעת להעדר תחושת איכות בתא הנוסעים וכן לרמות רעש חזקות מדי בנסיעה בכבישים בינעירוניים לצד נוקשות – שניהם דברים שלא חווינו ביאריס הקטנה (שממש אהבנו אותה). אז מה? תנו עוד 2000 יחידות – גם הן יימכרו בצ'יק.

מבחן דרכים טויוטה יאריס קרוס הייבריד. החל ב-134,900 שקלים. צילום: רוני נאק

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 + fifteen =