רוני נאק
אחרי עכובים רבים – ומשיכה כמו מסטיק של הדור היוצא – החלה יבואנית טויוטה בקמפיין לתחילת השיווק של הדור החדש של טויוטה יאריס. מדובר בסופרמיני הפופולארית של מותג טויוטה ומי שהייתה חלוצת ההנעה ההיברידית בסגמנט הזה. בחודשים האחרונים עדיין המשיך השיווק של הדור היוצא שגם הוא עבר את סדרת העדכונים שלו אי שם בשנת 2017 – כך שבשלב הזה מדובר בדגם וותיק ביותר.
טויוטה יאריס החדשה (דור רביעי של הדגם) היא בדיוק כזו. יישום של פלטפורמה חדשה – מודולארית (וזה אומר שהיא מתאימה לעוד דגמים אחרים בליין המוצרים) וכמו עם כל פלטפורמה חדשה שאי פעם הוצגה היא מציעה (כך לשון ההודעה הגלובלית) "מרכז כובד נמוך יותר וקשיחות רבה יותר". עם בסיס גלגלים ארוך יותר בכ-5.0 ס"מ, טויוטה יאריס החדשה תפטור בעיה שלא הייתה בדור היוצא: מרחב פנים משופר. ובמילים אחרות- היא גדלה.
את העיצוב הצילומים מתארים טוב יותר. כבר לא אותה יאריס זוויתית ומפוסלת ועתה היא יותר עגלגלה וחטובה – נוגעת בקושי ב-ד.נ.א העיצובי של יאריס הקלאסית או של דגמי טויוטה אחרים. הרכב נראה מאד ספורטיבי וזה ידבר לרבים – שימצאו עצמם מתלבטים מול קרוסאובר בממדים ומחיר דומים.
• מבחן דרכים טויוטה ראב-4 הייבריד
היתרון היחסי של טויוטה יאריס תמיד הגיע ממערכת ההנעה ההיברידית. עתה זו מתחדשת ולפי טויוטה היא לא רק חסכונית יותר אלא גם הצליחה למצא את חדוות החיים שנעדרה מיחידת ההנעה הקודמת. מנוע הבעירה הפנימית הוא בנפח של 1.5ל' מצויד ב-3 צילינדרים ומפיק 83 כ"ס ו-12 קג"מ. לעזרה מגיעים שני מנועים חשמליים המפיקים 80 כ"ס ו-14.1 קג"מ. שלא במפתיע השיפור בביצועים אמור להיות דרמטי וכבונוס תקבלו הנעה חשמלית טהורה עד למהירות של 130 קמ"ש (בהינתן טעינת הסוללה לכך). מנוע חשמלי אחד משמש להנעה וכגנרטור ואילו מנוע חשמלי שני משמש כסטארטר וגם לטובת טעינת הסוללה. סוללת ההנעה היא ליתיום שעובדת במתח מעט גבוה יותר, עם מספר מופחת של תאים פנימיים ומשקל קל יותר ב-12 ק"ג.
מעניין שטויוטה לא מפרסמת את קיבולת סוללת הליתיום. מה שכן ידוע זה נתון של 10.5 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 175 קמ"ש. צריכת דלק משולבת של 27 ק"מ/ל' (לפי היצרן ותקן WLTP) ונתון פליטה של 86 גק"מ.
יחידות הנעה נוספות כוללות מנועי בעירה פנימית רגילים בנפח של 1.5 ו-1.0ל' המשודכים לתיבת הילוכים רציפה.
בתחום האבזור נוכל לדעת בדיוק מה יהיה המפרט הישראלי ברגע שהיבואנית תשחרר מידע נוסף. כרגע אפשר לומר שבהיצע המקומי יהיו בסך הכל שש גרסאות: אקו, סטייל ולימיטד אדישן עם יחידת ההנעה ההיברידית. לצידן גרסאות: סול, סטייל וסקאיי – אשר לפי דירוג האוויר שפורסם יצויידו ככל הנראה במנוע ה-1.0ל'. חבילות הבטיחות תהיינה זהות בכל הגרסאות (דירוג בטיחותי 7 מתוך 8) ויכללו רמה כזו או אחרת של מערך הבטיחות של טויוטה או-TSS. בין חידושי הבטיחות תמצאו כרית אוויר מרכזית (בין הנהג לנוסע) שתפקידה למנוע מפגש של השניים במקרה של פגיעה צידית.
המחיר של טויוטה יאריס הנוכחית (דור 3) מתחיל מכ-104 אלפי שקלים וההיברידית מכ-110 אלפי שקלים. בהינתן שמחיר הגרסאות המאובזרות כבר מתחיל להתקרב למחירים בעולמות הקרוסאוברים הקטנים – יש לטויוטה מנעד מחירים מוגבל ומוגדר היטב. נחיה ונראה. אפשר כבר להזמין.