שבת , 20 אפריל 2024
טויוטה יאריס הייבריד החדשה. 117 אלפי שקלים לגרסה הבכירה והמון יתרונות אובייקטיביים. צילום: רוני נאק

נהגנו במכונית השנה (באירופה) טויוטה יאריס הייבריד

זה הדור הרביעי של טויוטה יאריס. דגם ממנו חווינו, ונהגנו בדורות מוצלחים יותר וכאלה שפחות. עתה מגיע הדור החדש ולמעט הסמל של TOYOTA על החרטום והשם YARIS מאחור, אין הרבה מהמשותף עם דור שלוש. וטוב שכך.

• יאריס הייבריד באספקה מהירה ו-0 ש"ח מקדמה

טויוטה יאריס הייבריד החדשה. גג שחור, חישוקי סגסוגת 15 אינץ' וגם ספויילר. צילום: טויוטה

מה שמתחת לעור

נעשה את זה קצר יותר משוט של סאקה חם בבר אפל אחרי חצות בשינג'וקו. טויוטה יאריס החדשה היא הראשונה להשתמש בפלטפורמת GA-B החדשה של היצרנית. זו מתוכננת לספק שימושיות, נוחות, הנאה מנהיגה וגם אריזה טובה יותר של מערכת ההנעה ביחס לבסיס המכאני שאותו היא מחליפה. זו פלטפורמה אשר עתידה לשמש דגמים קטנים עתידיים של היצרנית (קבוצה B) והיא לא רק בעלת קשיחות מבנית טובה, מורידה את מרכז הכובד אלא היא גם מקבלת אפשרות להנעה כפולה. לכן יאריס GR (שהפכה למכונית החלומות שלי ולרכב השנה של העשור – בעיניי) ובקרוב של טויוטה יאריס קרוס. פנאי קטן והיברידי שעתידו אצלנו מובטח.

טויוטה יאריס הייבריד החדשה. בסך הכל זה די פשוט. לא? צריכת הדלק הממוצעת במבחן עמדה על 21 קמ"ל. צילום: רוני נאק

מערכת ההנעה ההיברידית גם היא מעניינת. זה מתחיל ממנוע 1.5ל' עם 3 צילינדרים (מנוע מרשים ביותר מסדרת dynamic force החדשה) אליו מתווספים מנוע הנעה ועוד גנרטור ליצור חשמל מוגבר. תפוקת המערכת עומדת על 116 כ"ס. למנוע הבנזין 12.2 קג"מ ולמנוע החשמלי 14.4 קג"מ נוספים. החיבור ביניהם אינו טורי (1+1) אלא מקביל וטויוטה לא מספקת את נתון המומנט המשולב. בנוסף לגנרטור יש תפקיד מרכזי שכן כל העניין מתוכנן לנוע ככל האפשר וגם במקסימום על חשמל. קיבולת סוללת ההנעה גם היא לא מופיעה בניירת הרשמית של היצרן. הורדת הכוח לגלגלים הקדמיים היא דרך תיבת הילוכים אוטומטית רציפה. כל זה כדי להשיג צריכת דלק זעומה והפחתה של פליטת המזהמים. לפי טויוטה של עד 35 ק"מ/ל'.

• יאריס הייבריד באספקה מהירה ו-0 ש"ח מקדמה

טויוטה יאריס הייבריד החדשה. העיצוב ממשיך להיות יוצא דופן בצורה עליזה גם מאחור. צילום: רוני נאק

עיצוב ואבזור

אין יותר מדי מה להרחיב על המראה של היאריס החדשה. עיניכם הרואות, מדובר בסופר מיני נאה ביותר. איני מכוון לצלול לתוך פילוסופיית העיצוב של החרטום או להתפעל מהקווים הפתייניים של המותניים. את זה אני משאיר לאחרים. בסופו של דבר, למראה, לעיצוב, של המכונית יש את המשקל הרב ביותר בהחלטה של לקוח האם לחתום על ההזמנה או לצאת מאולם התצוגה (מציאותי או מקוון). בעיני, אחרי הלוק המפוהק של היאריס היוצאת, מדובר כאן במראה צעיר הרבה יותר ועם קריצה דינמית מתוקה. לרכב המבחן שהיה גם עם גג בצבע שחור וצבע אדום היה כח משיכה שאשכרה הביא אנשים לנסות ולדבר איתי בחניה. מזל שאני אנטיפט. בסגמנט הסופר מיני יש כיום לא מעט מכוניות שהן גם חדשות וגם נאות מאד (למשל פיג'ו 208) כך שלפחות במצעד הדוגמנות של סגמנט B היאריס נמצאת שם לצד המיטב של אירופה.

טויוטה יאריס הייבריד החדשה. התא קודר ולא מתכתב עם העליזות של המרכב. צילום: טויוטה

אלה דגמי טויוטה החדשים לשנת 2021

תא הנהג וסביבת הנוסעים לא משקפת את הבאז שהמרכב יוצר. פחות בעיצוב של לוח מחוונים הווירטואלי בחלקו שמחולק בין טבעות של איזורי מידע בתוכו. איני חסיד של הפתרון שטויוטה מצאה לשתול במרכז הדשבורד מסך מולטימדיה גדול. זה נראה כמעט שמו משהו שנזכרו בו בדיעבד והוא גדול יותר וגבוה יותר מלוח המחוונים. שבו עמוק והמסך יסתיר את הדרך. מאד אהבתי את התצוגה העילית שהייתה ברכב המבחן. זו מבחינתי גנבה את ההצגה ושחררה אותי מהצורך להוריד מבט ללוח המחוונים שהמידע בו מפוזר. פחות בגלל הגעגועים לבז שלי (כי הייתי טנקיסט) יותר כי זה פשוט עובד.

טויוטה יאריס הייבריד החדשה. תצוגה עילית נהדרת ושימושית מאד. צילום: רוני נאק

מאחור מפל החומרים מכה בך. המרווח למבוגר סביר בכל מימד, אולם איכות הדיפון פחות מרשימה, תנוחת הישיבה זקופה כדי לשחרר מקום לתא המטען והדלת מעט צרה. חלונות קטנים וגבוהים יקשו על ילד קטן לראות החוצה וכמו שהורים רבים יודעים, ילד שלא רואה החוצה לפעמים מקיא.

טויוטה יאריס הייבריד החדשה. המושב האחורי זקוף, שטח החלונות קטן ומפל החומרים ניכר. צילום: טויוטה

מערכות העזר והבטיחות  ביאריס החדשה הן מהשורה הראשונה. דרגה 7 (מתוך 8 מירבי) זו כוללת בלימת חירום, זיהוי תמרורים, בקרת שיוט אדפטיבית (להייבריד בלבד) וכן תזכורת שלא לשכוח את הילד מאחור, 8 כריות אוויר, ומערכות בקרת משיכה ויציבות. כוכבי ריסוק NCAP? 5 כמובן.

 

נהיגה

ניסיון העבר שלי עם הדור הקודם של יאריס הביא אותי לקחת את המפתח החכם מנציגת נסיעות המבחן של טויוטה, בהסתייגות מה. אתם יודעים. זו עבודה ומישהו צריך לעשות אותה. ב-12 הקילומטרים הראשונים בחזרה למשרד כבר הגישה השתנתה והרגשתי שוואלה – יש כאן משהו שונה.

טויוטה יאריס הייבריד החדשה. כלי עירוני נהדר ועשיר במערכות בטיחות וסיוע אקטיביות. צילום: טויוטה

בעיר היאריס דוחפת לנסוע כמה שיותר על החשמל וזה מורגש באופן הנמרץ שהיא יוצאת מהמקום. המתלים רכים בדיוק במידה כדי לטפל בשיבושים עירוניים, ואלו נספגים בחבטה עמומה מתחת. מדי פעם נשמעו תלונות וקרקושים. ההידוק הכולל הוא טוב מאד. והממדים הקטנים הם פשוט כיף אחרי שהתרגלנו לג'יפונים במגוון טעמים. מאמצי הנהיגה, כמו למשל משקל ההגה, הם בהחלט מזעריים. דבר שיכול לעזור למגדר השני (או השלישי) לבחור ביאריס כנשק הנכון ללחימה אורבנית.

טויוטה יאריס הייבריד החדשה. לפלטפורמה החדשה תכונות ניהוג נהדרות. כיף שיש למצא רק בסופר-מיני טובה. צילום: רוני נאק

כל זה, דבר דבור על-אפניו, סופר מיני היברידית שתהיה נהדרת בעיר זה די צפוי. אבל זה לא נגמר כאן. סופ"ש הכין לי נהיגה ארוכה לאי-שם. היכן שהמרחבים נותנים אוויר לנשמה והדרך לשם תאוורר את השסתומים גם במנוע הכי אצור שיש.

היאריס הפתיעה כאן מאד. בעיקר באמור בתכונות הניהוג של הפלטפורמה החדשה. היא חדה, מדויקת ושמחה לשתף פעולה עמך בכביש מפותל. אופי שהוא רחוק ושונה מאד מזה של היאריס היוצאת. המתלים חסרי ריסון מספיק כשהקצב הופך לממש מהיר ומתקשר לנהג (העירני) מהם הקצוות של ההתנהגות הבטוחה של הכלי הזה. בשורה התחתונה גם אם היאריס הזו אינה מיועדת לנהיגה ספורטיבית – היא בהחלט שלא תפשל אם חלילה תגיע מהר מדי לפניה ותסובב את ההגה בגסות.

בין העיר לקירזולי האספלט יש שיוט ארוך על כביש 6. במצב הזה הספוטיפיי אמר את דברו דרך ממשק המולטימדיה, WAZE מראה את הקילומטרים היורדים בדרך ליעד והכביש עובר מתחת לרכב במהירות ונוחות טובים מאד. נסיעה ארוכה לחבר במטולה? אין בעיה! גיחה חד-יומית לים המלח? בטח! הארץ היא מגרש המשחקים שלך.

טויוטה יאריס הייבריד החדשה. תא המטען קטן, רק 286 ל'. המדף שבו דרדרלה למדי. צילום: טויוטה

מה פחות

כמה דברים. איכות החומרים לא מבריקה בכמה איזורים ברכב. למשל המדף המסתיר את תא המטען והדיפונים מאחור ובאיזורי B המוסתרים יותר מהעין. חלל הפנים שהוא נושא מהותי בכל רכב קטן משלם בכל זאת מחיר על העיצוב המקסים. וזה אתגר אותי מאד כשהייתי צריך לקחת עצם גדול ומסורבל לאנשהו. גם אחרי קיפול המושב האחורי. הפתרון של הדודה האחרת מיפן טוב יותר במימד הזה.

צריכת הדלק שהייתה טובה בכל קנה מידה, עם ממוצא מבחן של כ-21 ק"מ/ל' הוא בכל זאת רחוק מאד מה-35.7 קילומטרים לליטר המוצהרים בהודעה לעיתונות. וזה יצר לי דיסוננס.

טויוטה יאריס הייבריד החדשה. 117 אלפי שקלים לגרסה הבכירה והמון יתרונות אובייקטיביים. צילום: רוני נאק

סיכום

זה הדור הרביעי והמוצלח ביותר של טויוטה יאריס עד היום. שילוב הפלטפורמה החדשה עם מערכת ההנעה ההיברידית המתקדמת יוצרים קסם שלא היה בדור הקודם של הרכב הזה. יאריס החדשה היא כלי אורבני מהוקצע, רכב בינעירוני נוח וחסכוני וכזה המצוידת במיטב טכנולוגיות הסיוע והבטיחות האקטיביות שיש לקנות כיום בשוק הרכב. עם הסמל של טויוטה על החרטום והכיתוב HYBRID על המותן, תרגיל ניהול הסיכונים שברכישת רכב חדש הופך להיות פשוט מאי פעם אצל מי להשאיר את ה-117 אלפי שקלים שלך (מחיר גרסת המבחן).

Check Also

אדיוס סאנגיונג שלום KGM

החל ב-260 אלפי שקלים לרקסטון שמקבל לא רק מתיחת פנים אלא גם שם חדש על הגריל: KGM. אז שכחו מסאנגיונג יש עכשיו מותג חדש בישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fourteen − 12 =