רוני נאק
אם הייתי צריך לשים כותרת על הרוח שאפפה את שתי ההשקות הצמודות האלה – זה יהיה "חוסר חשק". הלכה למעשה אין בשתי המכוניות האלה בשורה של ממש למעט עצם זה שהן ה"חשמלית הראשונה" של טויוטה ושל סובארו. טויוטה הענקית שלא ממש מאמינה בסוללות כפתרון לתחבורה סביבתית, הייתה חייבת להוציא "משהו" לשוק שבו נראה שמתחרותיה פותחת פער רציני בתחום. במקביל, סובארו הקטנה (בה טויוטה היא בעלת אחזקה) גם היא חייבת מוצר חשמלי ולו רק כדי להישאר רלוונטית מול דרישה פסאודו ירוקה של הציבור ונהירה אחרי הקלות מס בארצות שמעודדות זאת.
טויוטה במידה רבה נותנת לסובארו לשאת בעול במקרה הזה עם פלטפורמה חשמלית שרשמית פותחה על ידי סובארו ואומצה בידי טויוטה. כך שאם באמת החזון של טויוטה לעתיד מימני יתמשש, היא תוכל לבצע קפיצת צפרדע מהירה מעל לכל מבוכת הסוללות הזו לעתיד מימיני (חזון שאגב גם יונדאי מאמינה בו).
המפרט של שתי המכוניות לא ממש "מפיל" או נושא בשורה של ממש. אפשרויות ההנעה כוללות הנעה קדמית בסיסית או כפולה (סובארו בכ"ז) עם תפוקה מתונה למדי של 217 כ"ס ו-35 קג"מ בגרסת ההנעה הכפולה. הטווח המוצהר הוא 360 ק"מ בלבד ויש יכולת לטעינה מהירה אבל לא מאד מהירה. לסולטרה של סובארו מערכות אייסייט המוכרות וגם X-מוד שעבר התאמה לחישמול מלא כדי בכל זאת לתת לרכב איזו יכולת שטח אמיתית. מרווח הגחון (21 ס"מ) גם הוא בסדר ולתא המטען יש מספיק נפח כדי לקחת צעצועים לשטח.
• מבחן דרכים טויוטה ראב-4 פלאג אין
• מבחן דרכים סובארו פורסטר מול מאזדה CX-5
טויוטה BZ4X משתמשת באותה הפלטפורמה בדיוק וגם העיצוב דומה עד זהה. ההבדל העיקרי הוא הלוגו שעל החרטום. מעט מאד מאמץ נעשה כאן כדי להרחיק את הלוק של הטויוטה מהסובארו וכאמור ההערכה שלנו היא שזה לא במקרה.
בטויוטה תוכלו לבחור בין הנעה קדמית עם 204 כ"ס או הנעה כפולה (שני מנועים) עם 217 כ"ס. בהחלט שלא השתגעו בגזרת ההספקים. קיבולת סוללת הליתיום היא 71.4 או 72.8 קוט"ש להנעה הכפולה. המערכת עובדת על מתח של 355 וולט. כאשר הבשורה האמיתית (ככל שמצאנו) היא שטויוטה (וככל הנראה גם סובארו) מתחייבת שהסוללה שפיתחה תצליח לשמור על לפחות 90% מהקיבולת שלה על פני 10 שנים. שזה מבטיח, פחות-או-יותר, שהלקוחות לא יצטרכו לחשוב על החלפת סוללה יקרה לכל אורך חיי הרכב.
כצפוי במכוניות חשמליות, בעיקר SUV, המשקלים נכבדים למדי: 1,920 ק"ג לגרסת ההנעה הקדמית ו-2,005 ק"ג בגרסת ההנעה הכפולה (הנתונים נמדדו עם הסוללה טעונה במלואה).
עוד מציינת טויוטה כי שילבה את הדור החדש של מערכות הסיוע והבטיחות האקטיבית, TSS3.0 ברכב וזו עם פונקציונליות משופרת כמו זיהוי מהיר יותר של רוכב אופניים בתנאי אור ירודים, זיהוי של מעקה בטיחות ועוד.
שתי המכוניות צפויות להגיע לשווקים באמצע שנת 2022. זמן קצר אחר כך גם אצלנו. זול זה לא יהיה.