יום חמישי , 25 אפריל 2024
23 מדינות תובעות את הממשל הפדראלי - ומשרד התחבורה - בשל ניסיון להשתלט על תקנות זיהום אוויר מרכב. צילום: AP
23 מדינות תובעות את הממשל הפדראלי - ומשרד התחבורה - בשל ניסיון להשתלט על תקנות זיהום אוויר מרכב. צילום: AP

טרמפ נגד אוויר נקי

רוני נאק

בימים האחרונים מתחוללת בארה"ב סערה אמיתית. אחרי יותר מ-50 שנים שבהן למדינת קליפורניה יש את היכולת לקבוע את תקנות זיהום האוויר מתחבורה – תקנות שנקבעו בעקבות שנים של ערפיח קטלני בעריה הגדולות – ממשל טרמפ מבקש לשלול את הגישה הסביבתית של קליפורניה באמצעות הכפפת המדינה לתקנות של משרד התחבורה הפדראלי.

המהלך הזה – שהוא באופן השקוף ביותר פרו-תעשיית הרכב – מוסבר על ידי הממשל כי למרות 50 שנים שבהן קליפורניה קבעה בעצמה את תקנות זיהום האוויר מכלי רכב קלים, עדיין 7 מתוך 10 הערים בעלות זיהום האוויר הקשה ביותר (מתחבורה) נמצאות בקליפורניה.

גם אחרי 50 שנים של קביעת התקנות - לוס אנג'לס עדיין שרויה בערפיח. צילום: AP
גם אחרי 50 שנים של קביעת התקנות – לוס אנג'לס עדיין שרויה בערפיח. צילום: AP

לקליפורניה מצטרפות מדינות כמו קולוראדו, ניו ג'רסי, וואשינגטון ורבות אחרות שבהן פרקליטי המדינה הצטרפו לתביעה – ובמקרה כולם דמוקרטים (טרמפ כידוע הוא רפובליקני). זה יהיה בהחלט מרתק לראות כיצד הסיפור הזה יתפתח.

ואיך זה קשור אלינו? אתם בטח שואלים. ובכן – על פי נתונים רשמיים של מדינת ישראל (ולא באמת מדברים על זה באף מדיה) מספר האנשים שמתים בישראל כתוצאה מזיהום אוויר שמקורו בתחבורה הוא פי 4 (X4) ממספר האנשים שמתים בתאונות הדרכים. וגם אצלנו יש שינוי גישה של הממשלה אשר פועל באופן מובהק לרעתנו האזרחים – רק בשל הגרגרנות לעוד מיסים. ובכן בינואר יעלה המס על מכוניות היברידיות (הנמכרות ביותר בשוק שלנו) ב-50%! (מ-30 ל-45%) – בשנתיים הקובעות יעלו המיסים גם על רכבי PHEV ובהמשך גם על מכוניות חשמליות מלאות. פעולות אלו יעלו את המחיר של כלי הרכב האלה (ויחד איתם גם את שווי השימוש שבעלי רכב צמוד ישלמו) לרמות ששיווק חלק מהן לא יהיה כדאי – ואנו עשויים לראות נדידת לקוחות בחזרה למכוניות זולות ומזהמות יותר.

להורדת המחקר של המשרד לאיכות הסביבה

הניסיון בעולם מלמד כי ללא עידוד המדינה (דרך מיסוי מופחת, הטבות של גישה למרכזי ערים, ותשתיות טעינה) הקליטה של מכוניות חשמליות ושל תחבורה חכמה פשוט לא קוראת –  וזאת באופן ציני – על חשבון הבריאות של אלפי אנשים אשר ימותו מזיהום אוויר מדי שנה.

בתוך כך הודיעה ממשלת גרמניה – שבשטחה נמצאות יצרניות הרכב החזקות ביותר – כי תציע תמריצים לרוכשי מכוניות חשמליות זולות (נקבע רף של 40 אלף אירו עלות הרכב) וכי תעלה את מחיר הדלק במטרה לעודד מעבר לתחבורה ירוקה כחלק מהמאמץ לעמוד ביעדי צמצום פליטת מהזהמיםץ עלות חבילת התמריצים: 60 מיליארד דולר.

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

two × five =