רוני נאק
בעקבות המפולת של משבר הסאב-פריים ב-2008, היה חשש רב כשפורד הצילה את עורה ונפטרה בזול מוולוו יחד עם מותגי יוקרה אחרים שהחזיקה (לנד רובר ויגואר שנמכרו ל-טאטא ההודית ואסטון מרטין שנמכרה ועדיין בידיים של קבוצת משקיעים בריטית שהיו נחושים למנוע מהמותג שהוא סמל להגיע לידיים במזרח), שמא המכירה לג'ילי הסינית תעקר את ה-DNA של וולוו. יש לא מעט דוגמאות בעולם למותגים היסטוריים שכל שנותר מהם זה רק הסמל על החרטום ברגע שנדדו לסין (יודעים לומר מי?).
לשמחתי הרבה, ולשמחת הגן הנורדי שבי, ג'ילי שפכה כמויות כסף אדירות לכיוון של גוטבורג ונתנה לחבר'ה שם לעבוד. מה שיצר את הדור המלהיב והמרתק ביותר של דגמי וולוו מזה שנים ארוכות עם חזרה לשורשי המותג, פלוס פנסים בצורת פטיש שנשמט על הקרקע אחרי לילה של בינג' על שיכר לא מסונן בבית המרזח בשכונה הכי גרועה של אסגארד.
רבים אז, בתחילת הדרך, חששו מטכנולוגיות של וולוו שימצאו את דרכן לג'ילי. זה אכן קרה אבל לא מיד. על פני שנים לא מעטות. גם חלק מהיצור עבר לסין וגם אצלנו את ה-S90 הגדולה אנחנו מקבלים כבר מתחילת הדרך (ששש…) מיצור סיני.
• מבחן דרכים וולוו V60 קרוס קאנטרי
עתה הזרם שינה את הכיוון – ראיתם מה עשיתי עכשיו? – ואחרי שוולוו יצרה גרסאות חשמליות של XC40 ואת ה-C40 על פלטפורמת CMA – זכינו גם לספינאוף הסיני של הטכנולוגיה בצורה של דגמי פולסטאר ו-לינק אנד קו. בשני דגמים ש"עוצבו בשוודיה" ומיוצרים בסין וגם משווקים אצלנו.
ה-EX30 הוא הרכב החשמלי הראשון של וולוו שתוכנן על בסיס חשמלי מלא. בניגוד ל-CMA ש"יודעת" גם לאכלס מנועי בעירה פנימית, הייבריד או חשמלי מלא. זו פלטפורמה המשרתת מותגים נוספים בקבוצת ג'ילי ששניים מהם אתם מכירים היטב: זיקר, סמארט ובקרוב גם דגמים חדשים בלינק&קו. על הפלטפורמה הזו עוצב רכב פנאי עירוני ברוח שפת העיצוב של וולוו – שאני מאד אוהב. נקי, עוצמתי וחף מהתיאטראליות המצועצעת של רבים מדגמי סין.
וולוו EX30 משווק בשלוש רמות אבזור: CORE, PLUS ו-ULTRA ועם שלוש אופציות הנעה: הנעה אחורית עם 272 כ"ס ו-35 קג"מ וסוללה של 51 או 69 קוט"ש או כפל מנועים עם הספק משותף של 428 כ"ס ו-55.4 קג"מ המוזנים מסוללה של 69 קוט"ש. הספקי הטעינה הם עד 134 קו"ט ו-153 קו"ט ובאופן חריג וחיובי את הסוללה הגדולה יותר אפשר לטעון גם ב-AC עם הספק של עד 22 קו"ט. בהחלט יתרון יחסי בשימוש בעמדות הטעינה הציבוריות. טווחי הנסיעה הרשמיים עומדים על 344, 475 ו-450 ק"מ לגרסה כפולת המנועים. כאשר צריכת הזרם (הרשמית) היא בין 16.7 ל-17.5 קוט"ש/100 ק"מ.
דירוג הבטיחות הוא 7 מתוך 8 כאשר החבילה כוללת 7 כריות אוויר, תיקון סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת מהירות חכמה, בלימת חירום, סייען חניה ועוד רשימה ארוכה מייגעת-אך-חיונית שצריכה לעמוד ביעד שוולוו עצמה הציבה שלא יהיו הרוגים בתאונות ברכביה.
חבילת האבזור של גרסת הביניים שהתייצבה לבחינה (חד מנועי ULTRA go עם תג מחיר של 230 אלפי שקלים) כוללת מערכת שמע מבית הרמן קרדון, מסך תצוגה מרכזי שהוא הכל ברכב בממדים של 12.3 אינץ', ממשק גוגל נהדר, משטח טעינה אלחוטי, גג ומראות שחורות שאי אפשר היה לראות ברכב ההדגמה השחור, גלגל הגה מחומם וגג פנוראמי עצום על כל התקרה.
וולוו גאה באחוז הגבוה של חומרים ממוחזרים המשולבים ברכב. כך לפי אתר וולוו, 25% מהאלומיניום, 17% מהפלדה וכ-30% מהחומרים בתא הנוסעים עשויים מפלסטיק ממוחזר או חומרים ממוחזרים או מתחדשים אחרים.
עיצוב התא מינימליסטי עד סגפני. העדר לוח מחוונים או HUD מול עיני הנהג יוצר מצב שכדי לראות את מהירות הנסיעה, ההילוך שהרכב נמצא בו או אפילו לזהות שמאותת עובד – צריך להסיט את העיניים מן הכביש ולאתר את המידע שנמצא בראש תצוגה עמוסת מידע. פתחי המיזוג יעילים אבל המנופים הזעירים השולטים בהפניית זרם האוויר מרגישים פריכים ושבירים בידיים. בנוסף, המינימליזם של מתגי השמשות – פשוט מעצבן. תפעולית זה צעד לאחור.
ואם כבר מדברים על תפעול…מתחת למערכת ההפעלה של גוגל – שהיא מצוינת למעט נושא פעוט של שמירת הפרטיות – ישנו תפעול רכב מסורבל מאד. כיוון מראות צד, הדלקת אורות ועוד תפקודים בסיסיים צריכים להיעשות רק דרך המסך ובתתי-תפריטים. זה לא רק "לא נוח" אלא לטעמי אף עם פוטנציאל סכנה.
בנסיעה הוולוו EX30 הוא חם וקר. חם כי גג השמש יוצר חממה מהבילה שמאד לא מתאימה לאקלים בישראל. אין הצללה כלל (למה הם לא לומדים את הלקחים של אחרים). הוא קר כי המזגן יעיל מאד ומצליח בגבורה (ועם לא מעט מיץ מהסוללה) לצנן את הספייס. היכן שהמיזוג לא מצליח לחדור זה בין הגב והישבן שלי לריפודי הפלסטיק הממוחזר של המושבים – מים. לפחות הריפוד לא יהרס מזיעה אם שרד שנים באוקיאנוס.
הנסיעה עצמה תהיה נוחה במהירות איטית בעיר, כיול מתלים רך למדי, ומשקל עצמי לא ידוע (המפרט הישראלי לא עוסק בזוטות כאלה) עושים את הוולוו החשמלית ל-runabout עירוני נעים, זריז ומלא סטייל-טק שידבר לרבים ולרבות. מחוץ לעיר העסק פחות מבריק. מערכות בקרת המשיכה מתקשות מדי פעם לשלוט בסחרור הגלגלים מאחור, 35 קג"מ זה לא מעט טורק המפתל את הצמיגים, חסר ריסון למתלים וההיגוי פשוט לא שם. עובר בין תחושה של ניתוק מוחלט בין ההגה לגלגלים לבין הרגשה שטרול מחזיק לך קונטרה להגה. אובייקטיבית, הכלי מהיר מאד בתאוצה מהמקום ובתאוצות ביניים – ועל כביש מהיר שאינו גבנוני מדי, ישייט במהירות ובנוחות רבה.
אולי זה היה עומס החום המשוגע בימי המבחן – 85% לחות ו-35 מעלות – המזגן המיוסר או אולי רגלי הימנית הסוררת עם הטיקים שלוחצים על המצערת, צריכת הזרם הייתה גבוה מאד. אפילו גבוהה באופן חריג עם כ-27 קוט"ש ל-100 ק"מ מה שנתן טווח מחושב של מתחת ל-300 קילומטרים. זאת גם אחרי שאיפסתי את המערכת ונהגתי בקטעים מדודים בעיר ואז מחוץ לעיר וחוזר חלילה.
בשורה התחתונה, וולוו EX30 הוא כלי עירוני מעוצב-טק עשיר בניואנסים שיש רבים שיקלטו ויעריכו אותם. בנוסף, ממשק גוגל מעולה, מהיר והרבה יותר פרקטי ברגע שתכניסו לתוכו את חשבון גוגל שלכם וכל החיים הדיגיטליים שלכם יעברו גם לרכב. לגרסת הכניסה מחיר מפתה אבל הסוללה הגדולה יותר של גרסת הביניים ותוספת האיבזור – בעיקר סייען החניה המצוין – בהחלט שווים את תוספת המחיר. ולגבי המחיר – זה מעולם לא היה פונקציה בעולם של וולוו. השאלה היא האם בעידן שבו הצרכנים לוקים בעיוורון מותגי זו עדיין אסטרטגיית תמחור רלוונטית.
כמו תמיד, קריא ,ברור עם ידע נרחב , וחף מאינטרסים.
רוני נאק מס אחד !
האמנם כתבת ביקורת רכב בלי לציין מחיר?
הצדק עמך..העניין טופל. נקודתית רכב המבחן ברמת אולטרה ומנוע אחורי עולה 230 אלפי שקלים. גרסת הבסיס עולה 180,000 שקלים