יום שלישי , 23 אפריל 2024
מבחן דרכים וולוו V60 Cross Country - האם זו המכונית הטובה בישראל? צילום: רוני נאק

מבחן דרכים וולוו V60 קרוס קאנטרי


רוני נאק

בעולם הרחב והגדול, בעיקר באירופה, מכוניות כמו וולוו V60 קרוס קאנטרי – לא נוסעות לבד על הכביש. הכוונה היא שיש דגמים דומים, בעלי אותו תפריט מיצרנים אירופאים רבים בהם גם מותגי הפרמיום: אאודי אולרואד (וגם גרסאות דומות נוספות ממשפחת אולטראק של VW) ואפילו מרצדס עם גרסאות אול-טריין של דגמי C קלאס ו-E קלאס. המשותף לכולם מרכב בתצורת שוטינג ברייק/טורר/ספורטוואגן (הם ימציאו הכל כדי שלא לכתוב סטיישן), מרווח גחון מוגבה, מערכת הנעה כפולה וגם קיט הקשחה מנדטורי בצורת חיפויים לבתי הגלגלים, הגנה לסף המרכב, מסילות גג ועוד מה שצריך כדי לגרום לרכב להיראות יותר קשוח ו"שטח". המוצר הסופי הוא מכונית בעלת מנעד יכולות הרבה יותר גדול מפרייבט רגיל ללא כל החסרונות של SUV או רכב פנאי שהם כידוע לא הכי-הכי בכביש ובשביל אותו כסף תקבלו פחות אוטו.

מבחן דרכים וולוו V60 Cross Country – יותר גבוה וגברי מגרסת פלאג-אין השפופה. צילום: רוני נאק

כאן מגיעה מילת פרגון ליבואנית וולוו לישראל, מאיר. הם היחידים שהיו להם הקוחונס להביא גרסת כזו של V60 לישראל. לשוק הנוהה אחרי ה-SUV (יש לוולוו שלושה דגמים מנצחים בעניין הזה) וסולד מרכבי סטיישן שנהנים אפילו היום מתדמית של "הרכב של השיפוצניק" עם סולם הסיידים על הגג. מסורתית תמיד היו לוולוו דגמי סטיישן כאן. מה-245 של ילדותי, מפלצות שרירים כמו ה-850 טורבו עם 5 צילינדרים, ושני דורות של V70cc כשהשני היה חלוץ בענייני בקרת שיוט אדפטיבית שגם הפריעה לעבודת מכמונות המהירות של המשטרה – משעשע. אלו תמיד היו מכוניות נישה יקרות מאד – אלא שעתה ה-V60cc החדש מציע מחיר מאד מעניין בהקשר שלו. אבל קודם המכונית.

מבחן דרכים וולוו V60 Cross Country – קבינה ברמה גבוהה מאד. מושבים נוחים ביותר – חסר לנו אוורור למושבים. צילום: רוני נאק

וולוו קרוס קאנטרי

הרכב נשען על פלטפורמת SPA החדשה-יחסית של וולוו. פלטפורמה שבקונפיגורציות שונות משרתת גם את ה-S90 הגדולה וגם XC60 ו-XC90. יתרונותיה: משקל עצמי מופחת וקשיחות משופרת עם יתרונות בבטיחות והתנהגות כביש.

לרכב "שלנו" בסיס גלגלים נאה של 287.5 ס"מ, אורך כללי של 478.4 ס"מ, רוחב של 185 ס"מ וגובה של 150 ס"מ. מידות הנותנות לו נוכחות של רכב גדול בממדי האורך והרוחב אבל צללית נמוכה. מרווח הגחון מרשים למדי לרכב כזה עם 21 ס"מ והוא חשוב מאד בקונטקסט של המכונית הזו.

מבחן דרכים וולוו V60 Cross Country – עם 250 כ"ס, 8 הילוכים והנעה כפולה. לא צריך יותר מזה. צילום: רוני נאק

הכוח מגיע ממנוע טורבו בנזין 2.0ל' עם מערכת היברידית-קלה. התפוקה עומדת על 250 כ"ס ו-35.7 קג"מ ב-1800 סל"ד. המערכת ההיברידית מוסיפה 13 כ"ס ומאפשרת בעיקר זמני דימום ארוכים יותר כדי לחסוך בדלק. המשך שרשרת ההנעה מרשים לא פחות: תיבת הילוכים אוטומטית מבית אייסין עם 8 הילוכים והנעה כפולה קבועה עם חלוקת מומנט אקטיבית וגם תכניות נהיגה משתנות. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת רק 6.9 שניות, מהירות סופית מוגבלת אלקטרונית ל-180 קמ"ש וממוצע צריכת הדלק הרשמי עומד על 7.6 ליטר ל-100 ק"מ ( 13 קילומטרים לליטר).

מבחן דרכים וולוו V60 Cross Country – בקרת אקלים 4 אזורים. צילום: רוני נאק

אבזור הפנים מרשים ביותר: ריפודי עור על כל המושבים, בקרת אקלים עם 4 אזורים, קוקפיט דיגיטלי 12.3 אינץ' ולידו מסך מולטימדיה 9 אינץ', מערכת שמע פרמיום מבית הרמן קרדון, משטח טעינה אלחוטי, גג שמש ענקי ונפתח, דלת תא מטען חשמלית, דיפוני עץ בטקסטורה טבעית והכל עשוי באופן מהודק ומדויק. מרשים ביותר.

חבילת הבטיחות מקנה לרכב ציון 7 מתוך 8 וזו כוללת 6 כריות אוויר, בלימת חירום אוטומטית, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטח מת, תיקון סטייה מנתיב ועוד.

מחיר הרכב: 274,900 שקלים. נכון, זה לא מעט כסף – אבל בהתחשב בהקשר, בחבילה הכוללת ובכמה שצריך להוסיף כדי לקבל SUV בממדים, יכולת ואבזור כזה – מדובר בתמורה מצוינת לכסף.

מבחן דרכים וולוו V60 Cross Country – חלל פנים גדול מאד. פתח העמסה נדיב. צילום: רוני נאק

נהיגה

אחרי השיטוטים בעיר, יום הנהיגה הארוך הוציא אותנו מהבית הרבה לפני הזריחה. מספיק מוקדם כדי לראות את השמש עולה מעבר לטורבינות הרוח של הר בני רסן בצפון מזרח הגולן. בשש וחצי בבוקר הדלת נפתחה בעין זיוון לטמפ' של 16 מעלות, כשערפל נמוך מלטף את קצה האנטנה של הוולוו ומסתיר את האביטל באופן מושלם. הדרך לשם עברה בקרוז מהיר למדי, כבישים ריקים ופנסי LED חזקים הם שילוב נהדר להבריח את החושך. תנוחת הישיבה טבעית ונוחה מאד, יותר גבוהה מפרייבט רגיל ומאפשרת מבט נוח הרחק לפנים. הקצב של המכונית הזו מרשים מאד, אבל בקו ישר כל כרכרה יכולה לנסוע. כשהוא נטול המגבלות הפיזיקליות של SUV גבוה, תקבלו ב-V60 מכונית כביש מהנה מאד לנהיגה. תנו לה דרור בכביש מפותל והיא תחייך אליכם עם אחיזה מעולה, הורדת כוח מרשימה ודיוק כירורגי. מזמן לא נהניתי כל-כך לנהוג ברכב כזה שזורם בקלילות המגיעה משילוב של מנוע גמיש וחזק, תיבת הילוכים עתירת יחסי העברה והנעה כפולה שמבינה ומפרגנת לך. כל כך התרגלתי לקצב עד שפעם או פעמיים גיליתי שאני אפעס מגיע מהר מדי לפניה חדה מדי – ואז ברקסים חזקים. עם עוצמה בריאה, מינון כירורגי וקור רוח של דייג הליבוט שבדי.

מבחן דרכים וולוו V60 Cross Country – חישוקי 19 אינץ' נאים לעין – פחות לשטח. צילום: רוני נאק

מטרת הנסיעה לגולן הייתה כתבת צבע עם אופניים, מסלול רכיבה בעקבות קרבות הבלימה של מלחמת יום הכיפורים. והוולוו V60cc עמדה היטב במשימה הזו. המושב האחורי מתקפל בקלות על ידי משיכה של מנופים בתא המטען. רכב המבחן צויד במשטח גומי להגנה – שהיה אחלה. וגם דלת תא המטען החשמלית מתרוממת מאד גבוה ופותחת מפער עצום להעמסה קלה של אופני הרים מקרבון משובח. הנהיגה הארוכה לגולן לא עייפה כלל כך שהתחלנו את הדיווש רעננים ושמחים.

מבחן דרכים וולוו V60 Cross Country – דלת תא מטען חשמלית, קצות מפלט משולבים בפגוש. צילום: רוני נאק

זוכרים את וולוו V40 Cross Country

הדרך חזרה אחרי הצהריים הייתה פחות מהירה. יותר תנועה ופקקים בכבישים והקצב היה קרוב הרבה יותר למספרים שעל תמרורי הדרך. בתנאים האלה צריכת הדלק הייתה מאד-מאד חסכונית. בקושי רבע מיכל מעין זיוון חזרה להרצליה כשרוב הזמן ממערכת השמע (הרמן קרדון מפנקת) אנו שומעים ספוטיפיי ומנווטים עם ה-WAZE הפרטי שלנו דרך ממשק אנדרואיד אוטו.

מבחן דרכים וולוו V60 Cross Country – אחיזה נהדרת גם על דרכי עפר ובתנאים רטובים על הכביש. צילום: רוני נאק

שטח

מרווח הגחון גדול, וגם בטן שטוחה מאפשרים נהיגה נינוחה על דרכי עפר מפולסות. למרות היכולת המרשימה של מערכת ההנעה הכפולה למצוא אחיזה היכן שכמעט ואין, המגבלות העיקריות של הרכב הזה בשטח הן זוויות המרכב ויותר מזה חישוקי גלגלים 19 אינץ' מאד יפים שמקומם לא בשטח. מה שההנעה הכפולה ומרווח הגחון הגדול יתנו לכם זו היכולת לעשות יותר עם המכונית: להגיע לקצה השביל עד תחילת מסלול ההליכה או הרכיבה, להוריד לנקודת ההשקה את הגלשן או לגרור (עד 1800 ק"ג) בביטחון רב יותר בזכות ההנעה הכפולה.

מבחן דרכים וולוו V60 Cross Country – רמת גימור גבוהה מאד בתא הנוסעים. צילום: רוני נאק

מה פחות

זה אולי נשמע קטנוני, שלא לומר מתפנק. הדבר היחיד שהיה חסר לי ברכב המרשים הזה, היה אוורור למושבים. מושבי העור נוחים מאד, ואני נדבקתי אליהם מאד (בעיקר אחרי עשרות קילומטרים על אופניים). בטמפ' שלנו, כאן בישראל, זה לדעתי חובה אם הולכים על ריפודי עור.

מבחן דרכים וולוו V60 Cross Country – פתח מיזוג אחורי על קורה B. צילום: רוני נאק

הברקות

יש גם כאלה. כמו למשל וילון תא המטען שיכול להינעל במצב גבוה יותר ומגדיל את "נפח" התא המוסתר.

אהבתי את קיפול המושבים האחוריים מרחוק וגם את הטלסקופי החזקים שאוחזים במכסה המנוע שיישאר פתוח. עוד קונץ שונה הוא המיקום של פתחי המיזוג האחוריים על קורת הדלת בנוסף לפתחים המרכזיים בגב הקונסולה. אחלה!

מבחן דרכים וולוו V60 Cross Country – כאן הסך של תא המטען במצב הגבוה. חכם! צילום: רוני נאק

סיכום

עם זה שאני מסתכן בלספוג אש. מדובר באחת המכוניות הטובות ביותר שיש לרכוש כיום בישראל. הוולוו V60cc אינה חזקה מדי ואינה חלשה כלל, חבילות האבזור והבטיחות הן מהשורה הראשונה, דינאמית היא מתגמלת ביותר ומספקת חווית נסיעה פרמיום נעימה ומפנקת כמו שיכולה להיות נמרצת מאד.

תוספת הגובה וההנעה הכפולה הם מכפילי כוח בכל נסיעה, בכביש או בשטח, על דרך עפר מאובקת או על כביש רטוב מלוכלך מסחף. היא תמשיך לנסוע היכן שהפרייבטים יעצרו, והיא תהיה יותר טובה מכל SUV בכביש.

אז למי הרכב מיועד? למי שלא שוחה עם הזרם. סולד מעדריות ה-SUV, יודע מה הוא רוצה ואוהב, וחשוב מזה צריך כלי וורסטילי שיוכל להביא את הצעצועים שלו לשטח. במחיר הזה (274,900 שקלים) אין ל-V60cc תחרות.

מבחן דרכים וולוו V60 Cross Country – האם זו המכונית הטובה בישראל? צילום: רוני נאק

Check Also

טנדר קיה טסמן – בהסוואה

הטנדר הראשון של קיה מיועד להשקה ב-2025, עם השקה הדרגתית בשווקי מפתח כולל קוריאה, אוסטרליה, אפריקה והמזרח התיכון

One comment

  1. אי שם ב1994 הייתי אחד מהבעלים הראשונים של 850 T5 טורבו אכן מכונית על לאותה תקופה , מאוד מהנה ( לפניה הייתי גם אחד הראשונים של ה850GLT) דינאמית אך כאמור טובה לתקופתה למילניום הקודם … לא חושב שאשוב לנהוג בוולוו ( וזה החיסרון של הרכב הזה ) לעומת הנוכחי שלי שהחלפתי בעקביות כבר 4 רכבים פשוט לא מוצא רכב מהנה יותר אני נוהג כיום על Audi RS3 … דווקא כשהייתי צעיר נהגתי על רכב של זקנים והיום הפוך חחחח
    זוכר את מוסך אלטשולר בתל חנן ואת מנהל המוסך שם לא זוכר את שמו לדעתי ( אבנר) שפתח אחכ מוסך מתחרה
    גם את הנדיבות של אריה מנהל התצוגה בחיפה זוכר לטוב את הטרייד אין שלקחו את הGLT במחיר הוגן ואת ההנחה שקיבלתי מבלי לבקש ..על הT5
    דגמי ה850 הגיעו עם הנעה קידמית מה שהיה קשה לשוק הזקנים לקבל
    כאמור וולוו שייך למילניום הקודם
    עכשיו רק חשמליות Tesla , Lucid dream ,Audi eTron GT RS

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

seven − two =