רוני נאק
טנדר פולקסווגן אמארוק הוא יוצא דופן בנוף שלנו. למעט הסאנגיונג אקטיון, הוא היחידי שאינו נושא סמל של מותג יפני (ולא לא שכחתי את ה"טנדר מדבקה" של פיאט) והיחיד שאינו מיוצר בתאילנד – אלא בגרמניה. פולקסווגן אמארוק נכנס לנישה קטנה למדי בשוק הרכב הפרוע שלנו. אמנם, הנתונים מלמדים שהסגמנט יצא ממישור ה-3,000 יחידות בשנה ומציג מספר גדול בכ-50% בשנתיים האחרונות.
• זה המקום לחסוך אלפים בקניית רכב חדש – 51,900 שקלים על טנדר פיאט פולבק
הכוח של פולקסווגן אמארוק
השינוי המהותי ביותר הוא יחידת ההנעה. מנוע דיזל V6 אשר ברגיל משרת ב-VW טוארג ואף גרסאות מסויימות של פורשה קאיין ואאודי Q7 (ברמת טיונינג שונה) – למנוע נפח של 3.0ל' ותפוקה של 224 כ"ס ו-56 קג"מ (מ-1,400 סל"ד) – אלו נתונים טובים יותר בעשרות אחוזים ממתחריו הישירים. למנוע הדיזל המתקדם – מעצם זה שהוא עם 6 ציל' אופן הפקת כוח הרבה יותר לינארי ואחיד ממנועי ה-4 צילינדרים של האחרונים כאשר אצל שני המתחרים החשובים ביותר (הנמכר ביותר: איסוזו דימקס והמבוקש ביותר: טויוטה היילקס) נעשו שינמוכים בגלגולים האחרונים בעיקר כדי לעמוד בתקנות זיהום אוויר. המנוע הפסיכי הזה מעביר כוח לכל ארבעת הגלגלים דרך שלושה דיפרנציאלים, תיבת הילוכים אוטומטית עם 8 הילוכים (לא רובוטית – פלאנטרית) ויש גם נעילת דיפ' אחורית סטנדרטית ומצב "שטח" לנסיעה ב…שטח.
סטייל של פולקסווגן אמארוק
עיצובית השינויים ביחס לאמארוק 2.0ל' שיובא לישראל בעבר – קטנים למדי. יש גריל שונה, תויות "V6" ומצליח בנגיעות קטנות להיראות אגרסיבי ודינאמי מקודמו. VW לקחה את הטנדר ו"הרימה" אותו לעבר איזורי הפנאי והלייפסטייל אבל מבלי לוותר על האופי של רכב עבודה אמיתי. יש לו את הארגז הרחב בקבוצתו והיחיד המאפשר טעינה של משטח (פאלטה) סטנדרטית ברוחב 1,22 מ'. עוד בארגז תמצאו שקע 12 וולט שימושי, תאורת ארגז מקורית ודלת אשר מסוגלת לתמוך ב-200 ק"ג.
הקבינה רחבה ומרווחת יותר מכל טנדר יפנו/תאילנדי אחר. ופולקסווגן אמארוק הוא מעט יותר רחב, ומעט יותר ארוך מכולם. זה מתורגם לקבינה מרווחת מאד – מעוצבת בתכליתיות אלגנטית כפי שאנו מכירים מזה שנים בפרטיות והמסחריות של קבוצת VW והאיכות הכללית טובה מאד – גם אם רוב המשטחים רק נראים בעין רכים אבל בפועל הם לא. סריקה מדוקדקת של הקבינה מגלה איכויות מוצקות מאד ובניה ש"עמידות" נמצאת במרכז המיקוד.
רשימת האיבזור המקורית ארוכה מאד – די כמו של רכב פרטי מפואר – ואת כולה תוכלו להוריד מכאן. נציין רק את האופציה של חישוקי סגסוגת 19 אינץ', מערכת בקרת אקלים מקורית, מערכת שמע מקורית איכותית מאד ומערכות עזר בטיחותיות לכביש ולשטח.
נהיגה פולקסווגן אמארוק
אוקיי. קחו את כל מה שאתם מכירים מטנדרים ושימו את זה על מדף. עכשיו תתחילו לנהוג. נסיעת המבחן כללה קו ארוך לדרום, מגוון מייגע של סידורים בגוש דן וגם גישה לשטח עם ובלי אופניים בארגז. אמנם לא באיזורי המשקלים של 828 ק"ג שמותר לקחת בארגז או 3,000 ק"ג גרירה – אבל לשימוש שהוא יותר פנאי והרבה יותר "תחליף SUV" – אלו, מהזן שעוד יכול לנסוע באמת בשטח, כמו מיצובישי פאג'רו – שעוד רגע נגמר – או טויוטה לנד קרוזר – שעוד רגע מוחלף – מתחילים מ-300 אלף שקלים. והאמארוק של VW עולה 50 אלף שקלים פחות ונוסע דינאמי מהם. הוא עושה כ-8.0 שניות ל-100 קמ"ש – מקבל מצב "OVER BOOST" שנותן לו תאוצות ביניים דמיוניות מהילוך שלישי ומעלה ועם 8 הילוכים הוא מסוגל לשייט בקצב של אוטובהאן – אם רק מותר היה בישראל.
נוחות הנסיעה טובה למדי ביחס לטנדרים עם סרן חי מאחור וקפיצי עלה. בנסיעה הארוכה הוא היה הרבה פחות קופצני והרבה יותר מפנק משציפיתי שיהיה והקילומטרים עברו במהירות ונוחות תחת הגחון. צריכת הדלק הרשימה פחות – רק 9.5 ק"מ/ל' בממוצע – ממנוע שראיתי ממנוע בעבר ממוצעים טובים הרבה יותר כשהותקן ב-SUV. משקל עצמי של 2.23 טונות ומקדם אירודיאנמי של בלוק לא ממש עוזרים לצריכת הדלק – גם יחסי ההעברה נראו לי מעט קצרים מדי – עם שיוט ב-100 קמ"ש על כ-2,000 סל"ד בהילוך השמיני.
אי אפשר היום שלא להתייחס לנושא הבטיחות האקטיבית. כאן לניסאן נאוורה החדש יש יתרון והאמארוק מסתפק במובילאיי ואמצעי בקרת משיכה ויציבות מקוריים. מערכות בטיחות אקטיביות ישולבו בדור הבא של אמארוק כשהפלטפורמה תעודכן כדי לתמוך במערכות בטיחות מתקדמות – אבל האופק של זה רחוק למדי.
בשטח אמארוק מגהץ שבילים יפה, הוא מציג מהלך מתלים טוב לז'אנר ויש לו זוויות גישה, בטן טובות ונטישה שהוגבלה בגלל וו גרירה. מרווח הגחון לא מאד גדול – קצת מעל 19 ס"מ והגחון מגיע עם מיגון מקורי מצויין מהמפעל. הצצה מתחת מגלה מבנה סופר חסון וסידור של מערכת ההנעה על ידי מהנדסים שיודעים עבודת שטח מהי – מרשים ביותר. בשטח טכני בקרות המשיכה והנעילה האחורית שימושיות מאד. המחסור ב-LOW עדיין נוכח במקרים הקיצוניים ביותר – או אם צריך להתחיל תנועה עם נגרר מאד כבד – אבל רוב הזמן 55 קג"מ עושים את העבודה באופן מרשים ביותר.
חוויה ושמה אמארוק
עם בסיס גלגלים של כמעט 3.1 מטרים האמארוק הוא בחצי מספר גדול ממתחריו הישירים. אבל הוא גדול מהם לא רק במידות אלא מציע יותר מהעולם של רכבי הפנאי והשטח בתוך חבילה שיכולה לעבוד, לגרור, להעמיס ולמשוך כמו הטובים שבהם ואף יותר. מנוע ה-V6 בתוך ההקשר הזה הוא בול מה שהטנדר של VW היה צריך (אגב זקני השבט אולי שעוד זוכרים את טנדר איסוזו "סופר פאואר" שביוזמת UMI איזוסו הכניסה מנוע של טרופר לטנדר איפון) ומה שעבר אז עובד גם היום. הייתם מצפים שעם כל האקסטרות שיש בפולקסווגן אמארוק 6V זה יגיע עם תג מחיר מטורף – ההיגיון אומר שכן – ובכל זאת המחיר מיישר קו עם הסגמנט ועומד על 250 אלפי שקלים. איפה נרשמים?