רוני נאק
אחרי שטף של מכוניות חשמליות סיניות, תוך כדי נהיגה טרום-זריחה לדרום השמשי, חשבתי לעצמי איזה כיף זה מכונית מערבית. מכונית שעשויה טוב, מהודק, מדויק שהכל עובד בה באופן צפוי ונכון והיא נטולת הוקוס פוקוס של אולמות תצוגה ונותנת לבעלים שלה בדיוק מה שהוא מצפה לו מרכב חשמלי הנושא את הסמל עתיר המשקל הסגולי של VW.
ID.4 בקצרה
ובכן מדובר בקרוסאובר קומפקטי מקבוצה C חשמלי ב-100% הנשען על פלטפורמת MEB של קונצרן VW המשרתת, עם האדפטציה הראויה דגמים רבים נוספים לכל אורך ורוחב משפחת המותגים והדגמים של קונצרן הרכב הענקי. הדגם הזה הוצג גלובלית ב-2020 ועתה מגיע אלינו על ידי צ'מפיון היבואנית הישירה בשלוש רמות אבזור, עם מערכת הנעה זהה.
מנוע חשמלי אחורי עם 204 כ"ס ו-31.61 קג"מ, סוללת ליתיום-יון עם קיבולת של 82 קוט"ש (77 שימושיים) וטווח נסיעה רשמי (WLTP) של 510 ק"מ לפי צריכת זרם של 16.4 קוט"ש (דיסקליימר מוכר לכם היטב נכנס לכאן). הסוללה יכולה להיטען ב-11 קו"ט ממטען AC או עד 125 קו"ט DC.
מבחינת הממדים פולקסווגן ID.4 החשמלית היא על הצד הגדול של סגמנט C. בסיס הגלגלים 277 ס"מ, האורך הכללי 485 ס"מ והרוחב 185 ס"מ. הגובה שפוף למדי עם 162 ס"מ. סרחי עודף מינימאליים ועיצוב מרכב מאד "פולקסווגני" באופיו מקנים לרכב מראה מוכר כל מי שאי פעם ראה רכב של VW מימיו והוא לשמחתי חף ממניירות עיצוביות מפרכות.
• האם כדאי לקנות מכונית היברידית ב-2023?
הפנים ממשיך את קו העיצוב המינימליסטי עם לוח מחוונים דיגיטלי זעיר ולידו מסך מולטימדיה 10 אינץ' עם ממשקי קארפליי, אנדרואיד וכמובן בלוטות'. ריפודי הפנים הם דו גווניים על מושבי קומפורט עם חימום וכרית מתארכת לרגליים. העדר מנוף הילוכים (שהפך לחוגה הצמודה ללוח המחוונים) מפנה חלל נוסף בקבינה שהיא גם כך מרווחת ביותר ואוורירית. האיכות הכללית היא בהחלט ברמה גבוהה מאד – כצפוי מ-VW שהמציאה (להזכירכם) את ידיות האחיזה החוזרות בסלואו-מושן ואת תאורת לוח המחוונים הסגלגלה שכבשה לבבות רבים.
לתא המטען, פתיחה חשמלית וזה פוער חלל גדול מאד ושימושי של 543ל' אותם הגדלתי הרבה יותר על ידי קיפול המושבים האחוריים.
בהיצע כאמור שלוש רמות אבזור ואלו כוללות (בהתאם לגרסה) פנסי LED אקטיביים, חישוקי 20 אינץ', מערכת שמע מושקעת, בקרת אקלים רב-אזורית, תאורת אווירה עתירת גוונים, פסי נשיאה על הגג ועוד ועוד.
חבילת אבזור הבטיחות מקיפה ביותר (דרגה 7 הישראלית) וכוללת 6 כריות אוויר, תיקון סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית חכמה ועוד רשימה ארוכה של מערכות סיוע ובטיחות חכמות. מה חסר? התראה על שכחת ילדים וקורא תמרורים.
מנעד המחירים נע בין 235 אלף ל-292 אלף שקל. זול זה לא. מצד שני כל החשמליות האיכויות מגיעות לרמת המחירים התמירה הזו כבר היום.
ID.4 נהיגה מחשמלת
עיקר הסוויטץ' בראש שזקנים כמוני צריכים לעשות במעבר להנעה חשמלית הוא ההבנה שבדיוק להיפך מרכב בנזין רגיל, מכונית חשמלית תהיה יעילה יותר בעיר ופחות יעילה מחוצה לה. גם ID.4 היא כזו ובאמת בכל האמור לתנועה בכרך, בפקקים ובתנועה המשתרכת לעייפה הרכב מצטיין. הערה אחת נוגעת לקוטר הסיבוב הגדול (מעל ל-10 מטרים) המקשה בתמרוני חניה. אבל מעבר לזה בתוך העיר מדובר בכלי נעים מאד, הגולש באופן הגרמני המהודק שאנו כה אוהבים על פני הרחובות הגליים שלנו. ספיגת פסי האטה (המכונים גם "שוטרים מנמנמים") נעשית היטב ואין קרקושים ורעידות שלא במקום. מהודק.
מחוץ לעיר חווית הנסיעה נהדרת. לא פחות. NVH שמכוניות בעירה פנימית יכולות לחלום עליה כשרק רמת החספוס של הכביש משנה במעט את רעשי הרקע. זמינות הכוח טובה מאד, גם אם לא מדובר ב-EV עם מאות כוחות סוס כפי שיש אצל האחרים. בטווחי המהירות הנורמליים ובעקיפות שבין 80 ל-120 קמ"ש תקבלו תאוצות מיידיות וחדות למדי. כמעט 32 קג"מ מורגשים בהחלט. הבלימה הרגנרטיבית מעולה – לא פחות – מאפשר נהיגה אמיתי בדוושה אחת. המורד הארוך מדימונה לצומת הערבה הוסיף לי עשרות קילומטרים לטווח – כיף.
התנהגות הכביש והתגובה לסימולציות של מצבי חירום היא נכונה וצפויה. לא ווירדית ומפתיעה כפי שפגשנו בלא מעט EV המגיעות מהמזרח. יחד עם זאת לא מדובר ברכב קליל. המשקל העצמי עומד על כ-2.2 טונות שהם מאד מורגשים אם תנסו לשנות כיוונים במהירות וגם אחת הסיבות לבחירה של היצרן בחישוקי גלגלים גדולים, 19 או 20 אינץ', כדי שאלו יוכלו לעמוד בכוחות הצד של רכב בעל מסה כזו.
מה פחות?
הממשק של אנדרואיד איטי להחריד. אפילו שהחיבור נעשה עם כבל והאנדרואיד שלי חדש והמערכת של הרכב מכירה והתממשקה אליו בעבר, כל חיבור מחדש לקח דקות ארוכות של "מחשבה". הממשק מעוברת וכל שאר הפונקציות עובדות יפה גם אם כי לא במהירות שפגשנו בדגמים מעודכנים יותר.
צריכת הזרם מחוץ לעיר רבה מאד. רחוקה מה-16.4 קוט"ש ל-100 ק"מ המשולבים ועומדת יותר באיזור ה-22 קוט"ש. מה שנתן לי בפועל טווח קצר הרבה יותר. כמה קצר? תחשבו 77 קוט"ש לחלק ל-22 ואת התוצאה הכפילו ב-100. זה אומר שבמהלך הסופ"ש בו נסעתי הרבה יותר קילומטרים מהצפוי (הסיבה משעממת ולא אלאה אתכם) ביליתי חמש פעמים בעמדות טעינה, 4 מהירות ואחת AC איטית לטעינה שארכה 4.5 שעות.
איך נסעתי? אתם בטח שואלים עצמכם. כאן הקאטץ'. הטמפ' החיצונית עמדה על כ-15 מעלות קרירים ונעימים, הקרוז קונטרול היה על 105 קמ"ש רגועים ורוב הזמן בקרת האקלים הייתה כבויה כי לא חם. ככל שנסעתי "רגוע" לא הצלחתי לרדת מ-19 קוט"ש במאמץ לשפר את הממוצע. בקיץ, עם נוסעים נוספים וציוד – הטווח יאותגר עוד יותר.
אני לא יודע מה הביא את מהנדסי VW לבחור במעצורי תוף לגלגלים האחוריים. אולי הם בטוחים שהבלימה הרגנרטיבית המצוינת של ID.4 מאפשרת להם לשנמך את הבלמים. מה שאני פגשתי ברכב המבחן הייתה מערכת בלמים שלא סיפקה את הנשיכה או את העוצמה שציפיתי לרכב הזה. מה שמחזיר אותנו גם לנושא המשקל העצמי של הרכב.
סיכום
פולקסווגן ID.4 היא מכונית חשמלית איכותית מאד הראויה לסמל של VW. חווית הנסיעה מעולה וכך גם תחושת האיכות הכללית הממשיכה מעבר לקסם של אולם התצוגה גם לרחובות העיר ולכבישים הפתוחים. אהבתי מאד את הפנסים האקטיביים, את החימום במושב ואת איכות הנסיעה הפרמיומית והנינוחה. נסיעה מחוץ לעיר דורשת תכנון מוקדם ולקחת בחשבון את הזמן הנוסף לנסיעה הנדרש לטעינה שבדרך.