יום ראשון , 20 יוני 2021
ראשי » מגזין » לנהוג באלופה
יונדאי i20 בראלי העולמי. פלטפורמה למחקר ופיתוח של טכנולוגיות שמגיעות בסוף גם אלינו. צילום: יונדאי

לנהוג באלופה


התירוץ הטוב ביותר הוא לומר "היינו עסוקים", או אולי "דעתנו הוסחה", כי כנראה שלא ידעתם שמותג המכוניות הנמכרות ביותר בישראל הוא גם אלוף עולם בראלי העולמי. שנתיים ברציפות. אבל מי שעוקב אחרי זירת הראלי העולמי – WRC – כנראה שמכיר היטב את ה-i20 שמנצחת את המתחרים בסדרת מירוצי העפר והאספלט הנודדת ברחבי העולם.

יונדאי i20 בראלי העולמי. פלטפורמה למחקר ופיתוח של טכנולוגיות שמגיעות בסוף גם אלינו. צילום: יונדאי

הראלי העולמי הוא מירוץ מכוניות המורכב מקטעי דירוג שבהם מודדים את הזמן וקטעי קישור מנהלתיים בהם המכוניות (החוקית לכביש עם לוחית רישוי והכל) כפופות לחוקי התנועה ונעים בהם מקטע דירוג אחד לשני. הזמן המצטבר בכל קטעי הדירוג הוא הזמן הקובע למנצחים. או לא.

המיוחד במירוצי הראלי הוא שהיצרניות חייבות להשתמש בשלדת רכב סדרתית אשר נבחרת מקו היצור הקיים וכנ"ל היא חייבת להשתמש בבלוק מנוע סדרתי. כל השאר נתון לשיפור על פי התקנון של ה-FIA (הפדרציה העולמית למכוניות) ושל הליגה. חלק מהשיפורים נוגעים לבטיחות ואלו כוללים כלובים וחיזוקים. אחרים נוגעים לביצועים כמו מערכות הנעה כפולה חכמות, ניהול מנוע מאד אגרסיבי, שימוש במעצורים בעלי מעברי מים פנימיים לצינון מהיר ועוד.

יונדאי i20 בראלי העולמי. פלטפורמה למחקר ופיתוח של טכנולוגיות שמגיעות בסוף גם אלינו. צילום: יונדאי

וזה לא רק ביצועים, המשחק האמיתי בראלי הוא הישרדות. מפולין, דרך קניה, ארגנטינה, מונקו, טורקיה, יפן, יוון וכמובן פינלנד ושוודיה. על המכוניות האלה לשרוד בתנאים נוראיים של נהיגה על שלג וקרח, דרכי עפר מהירות ומעברי בוץ עמוקים, כבישי הרים מתפלים וקאסבות של כפרים מרוחקים. במאבק שמותיר את השורדים מצולקים וחבוטים. כל ניצחון בראלי הוא ניצחון הרוח והנחישות של הנהג והנווט שברכב לצד צוות הסיוע המוגבל בזמן ובאפשרות לעזור ולתקן או להחליף חלקים. יתרה מזאת חלק מהרכיבים סגורים ב"פלומבה" על ידי מנהלי המירוץ שהסרתה משמעותה פסילה מיידית.

יונדאי i20 בראלי העולמי. פלטפורמה למחקר ופיתוח של טכנולוגיות שמגיעות בסוף גם אלינו. צילום: יונדאי

יונדאי i20 היא כבר שנתיים אלופה. מביסה את מותגי הרכב האירופאיים שמסורתית ליגת הראלי העולמי היא הזירה הביתית שלהן. החשיבות של שליטה בליגה הזו היא רבה ביותר, במימד של מחקר ופיתוח של טכנולוגיות חדשות ומבחני עמידות קשוחים ביותר. וכמובן במימד השיווקי. אפשר למצא לכך דוגמאות רבות. ההצלחה בזירת הראלי העולמית הייתה כלי מרכזי בהצלחה של מותגי רכב מוכרים היטב והבסיס לדגמי-כביש שעד היום נחשבים לאייקונים מבוקשים.

יונדאי i20 בראלי העולמי. פלטפורמה למחקר ופיתוח של טכנולוגיות שמגיעות בסוף גם אלינו. צילום: יונדאי

ה-WRC הוא זירת הגלדיאטורים בה קורות הדרמות הגדולות ביותר בין נהגי המירוצים. מאבקים יצריים לניצחונות ולא מעט אינטריגות ותככים. ראינו בעבר נהגים שאיבדו אליפות בגלל מנוע שכשל מטרים מקו הסיום וראינו אחרים שתאונה סיימה את קריירת המירוצים שלהם. רבים אחרים הפגינו יכולת נהיגה מרשימה, התאמה לתנאי הדרך המשתנים ומהירות תגובה על אנושית כשמגיע הרגע הזה (והוא תמיד מגיע) בו צריך להציל את המכונית מתאונה. ומאלה יש לא מעט. בנוסף ב-WRC הקהל הרבה יותר קרוב לאקשן ולגיבורים שלו מאשר בפורמולה 1. לא רק שהמכוניות נראות כמו היונדאי i20 ודגמים אחרים הנעים על הכביש וניתן לרכוש מחר אפילו אונליין, אלא שממש אפשרי להתפנק ברסס חצץ מגלגל רכב המירוצים של אלוף העולם, אפשר לפגוש אותם ברחבת הטיפולים ואחרי קטעי הדירוג ולרוב הם מתקשרים ומשתפי פעולה (כי זה סעיף בחוזה ההתקשרות עליו הם חתומים).

יונדאי i20 בראלי העולמי. פלטפורמה למחקר ופיתוח של טכנולוגיות שמגיעות בסוף גם אלינו. צילום: יונדאי

יונדאי משתמשת בזירת המירוצים כדי לפתח ולבחון טכנולוגיות רבות המגיעות בסוף אליכם. גם ביונדאי i20 הכל חדשה ששיווקה החל לאחרונה ומביאה בשורה חשובה לראש סגמנט הסופר מיני בישראל. דור מנועי הטורבו, סמארטסטרים נהנה מהידע הנצבר, כך גם מערכות הבטיחות האקטיביות ובקרת האחיזה ומערכת ההנעה הכפולה (HTRAC) בדגמים האחרים, שעוברות פיין טיונינג על קטעי הדירוג. יתרה מזאת, יונדאי פעילה מאד גם בזירת המירוצים החשמלית עם Veloster N ETCR (לא בראלי אלא במירוצי מסלול בינתיים) כדי להמשיך ולפתח מערכות הנעה חשמליות עם ביצועים גבוהים לדור חדש של מכוניות מהנות לנהיגה וסביבתיות מתמיד.

תוכן מקודם

צפו גם בזה

ג'נסיס GV70 – החל ב-339,000 שקלים

מותג הפרמיום של HMC, ג'נסיס מרחיב את היצע הדגמים שלו בישראל עם סדרת 70. סדאן G70 ספורטיבית אבל ובעיקר רכב פנאי GV70 שעתיד להוביל את המכירות של המותג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *