יום חמישי , 28 מרץ 2024
מבחן רכב סיטרואן קקטוס. לא רק קרוסאובר אלא גם הרבה יצירתיות. החל מ-90 אלף שקלים. צילום: רוני נאק
מבחן רכב סיטרואן קקטוס. לא רק קרוסאובר אלא גם הרבה יצירתיות. החל מ-90 אלף שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן רכב סיטרואן קקטוס

 

  • החל מ-90 אלף שקלים
  • 1.2ל' עם 82 כ"ס
  • כרית אוויר לנוסע בתקרה
  • 13.5 ק"מ/ל'
  • הנעה קדמית

רוני נאק

סיטרואן מסורתית תמיד חיפשה את המשעול האחר כדי להגיע למטרה ולאורך השנים היא יצרה יצירות מבריקות רבות אבל גם לא מעט כישלונות מרהיבים. כך או אחרת, יש לסיטרואן את הד.נ.א שדוחף ומאיץ בה לעשות דברים אחרת, לחדש ולהעז היכן שאחרים פשוט אין להם את האומץ לפעול מפחד של אבדן נתחי שווקים ונאמנות לקוחות.

ובשנים האחרונות "נחה" סיטרואן בצל השמרנות של פיג'ו ולא ממש הבריקה. אבל המשבר אשר פקד את קבוצת PSA הרים את האבק מעל הנמנום הקבוצתי – והצלת שניים משלושת מותגי הרכב הצרפתיים, חייבה פיתוח של דגמים חדשים, מלהיבים כאלו שאנשים יחזרו לחשוק בהם. וזה נכון לשני המותגים וזה נכון שבעתיים לסיטרואן אשר חדשנות היא חלק מערכי המותג (הנשכחים) שלה.

 

מבחן רכב סיטרואן קקטוס. לא רק קרוסאובר אלא גם הרבה יצירתיות. החל מ-90 אלף שקלים. צילום: רוני נאק
מבחן רכב סיטרואן קקטוס. לא רק קרוסאובר אלא גם הרבה יצירתיות. החל מ-90 אלף שקלים. צילום: רוני נאק

קקטוס

מדובר אם כן באינטרפרטציה של סיטרואן לקונספט הקרוסאובר עם כמה תוספת מעניינות. לפי סיטרואן מדובר בגרסה של C4  הקומפקטית מקבוצה C – זאת למרות שהיא משתמשת בפלטפורמה הקטנה יותר שעליה רוכבות גם DS3, C3 ופיג'ו 208. בסיס הגלגלים הוא 260 ס"מ מרווחים למדי והאורך הכללי מגיע ל-415 ס"מ.

אין הרבה מה להרחיב על העיצוב החיצוני – מספיק להביט בקקטוס כדי להבין שמדובר כאן בחיה יוצאת דופן. בולטים פגושי AIRBUMP שבצדדים, סידור פנסי החזית על החרטום העגלגל, העדר גלילה לשמשות האחוריות ויש גם מתזים שממוקמים על זרועות המגבים – נחמד מאד.

מבחן רכב סיטרואן קקטוס. לא רק קרוסאובר אלא גם הרבה יצירתיות. החל מ-90 אלף שקלים. פגושי אוויר כדיפוני צד. מעניין. צילום: רוני נאק
מבחן רכב סיטרואן קקטוס. לא רק קרוסאובר אלא גם הרבה יצירתיות. החל מ-90 אלף שקלים. פגושי אוויר כדיפוני צד. מעניין. צילום: רוני נאק

בעוד שעיצוב המרכב הוא עגלגל ו"צ'אבי" תא הנהג והנוסעים עשיר בקווים ישרים וזוויות חדות. קונטרסט חד מאד – אך יחד עם זאת מחזק את המסר של הרכב. יש בפשטות הזו תחכום וחכמה שאהבנו וגם מחווה למכוניות העבר. את זה אפשר למצא בידיות הדלתות שמזכירות חגורת עוד, הסגר המבריק של תא כפפות עליון. לוח מחוונים מיניאמליסטי וקונסולה מרכזית – מסך 7 אינץ' – שנראית כמו טבלט שמחפש טרמפ הביתה. יש בתא שלושה גווני צבע שונים, האיכות הכוללת טובה והוא מינמאליסטי מספיק כדי ליצור תחושת חוסן כזו שניתן לשטוף את פנים הרכב בצינור גינה (פינת העו"ד "אין לראות בכתוב המלצה לעשות כן!").

[pro_ad_display_adzone id="76"]

"ריהוט" הפנים בסיסי למדי. המושבים הקדמיים נוחים אבל אלו שמאחור מגיעים מהמדף התחתון של מחסן החלקים ב-PSA. בסיס נמוך וקצר, משענת זקופה ונמוכה – לא הכי נעים בעולם. גם דיפוני הדלתות מאחור חסרים את החן של אחיהם מהדלת הקדמית אבל יש בהם גומחת אחסון גדולה ונוחה שבקבוק ליטר וחצי מצא בה את מנוחתו האחרונה. עוד פאזה אחת לאחור – ושם תמצאו תא מטען בנפח 350 ל', אוזני קשירה כן, שקע מתח לא, וריפוד של שטיח דרדלה ובסיסי שלא יאריך ימים אם לא יקבל יחס מיוחד מבעל הרכב.

מבחן רכב סיטרואן קקטוס. לא רק קרוסאובר אלא גם הרבה יצירתיות. החל מ-90 אלף שקלים.לוח מחוונים ודשבורד מינימאליסטיים-אך-מתוחכמים. אהבנו! צילום: רוני נאק
מבחן רכב סיטרואן קקטוס. לא רק קרוסאובר אלא גם הרבה יצירתיות. החל מ-90 אלף שקלים.לוח מחוונים ודשבורד מינימאליסטיים-אך-מתוחכמים. אהבנו! צילום: רוני נאק

על ההנעה מופקד מנוע 1.2 ל' עם שלושה צילינדרים אשר מפיק 82 כ"ס ו-12 קג"מ בין 2750 ל-5750 סל"ד. כל התפוקה הזו יורדת לגלגלים הקדמיים בלבד דרך תיבת הילוכים ידנית עם חמישה יחסי העברה. ואם אתם כבר שואלים…אין גרסה אוטומטית ואין הנעה כפולה.

המינימאליזם המקסים הזה ממשיך עם גלגל הגה שיש לו כיוון לגובה אבל לא לעומק, מעצורי תוף מאחור ודיסק לפנים וצג מידע שמספק מידע על בסיס "צורך לדעת". וזה אומר שתקבל חיווי מהירות ורק כשיש תקלה תתפנק בנורית כתומה או אדומה.

נתוני הביצועים סבירים בעיקר לאור המשקל העצמי הנמוך – רק 950 ק"ג. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 13 שניות והמהירות המירבית מגיעה ל-167 קמ"ש כך לפי נתוני היצרן. דרגת זיהום 4.

בתחום הבטיחות מצוידת סיטרואן קקטוס בבקרת משיכה ויציבות, מערך עשיר של התראות קוליות, חיישני לחץ אוויר, ISOFIX למושבי ילדים ועוד.

המחיר של גרסת FUN (היחידה שבהיצע) מתחיל מ-90 אלף שקלים.

 

מבחן רכב סיטרואן קקטוס. לא רק קרוסאובר אלא גם הרבה יצירתיות. החל מ-90 אלף שקלים.צילום: רוני נאק
מבחן רכב סיטרואן קקטוס. לא רק קרוסאובר אלא גם הרבה יצירתיות. החל מ-90 אלף שקלים.צילום: רוני נאק

מתוק וקוצני

נסיעת המבחן הפכה למאתגרת הרבה יותר משתכננתי. היעד היה חניון בסמוך לאלוני הבשן, במזרח הגולן, ופחות-או-יותר הכי מזרחה שאפשר להגיע מבלי לפגוש את רעולי הפנים שממלאים שיירות של היילקסים. הדרך לשם עברה מחוצה שומרון, דרך ישובי גב ההר לצומת מחולה ומשם על כביש 90 עד למעלה גמלא, ולטיפוס לגולן. קטע שטח קצר שבין צומת המפלים לתל פרס סיפק את אומדן המגבלות בשטח ומשם נסיעה קצרה לחניית לילה מלאת כוכבים.

הנסיעה בקקטוס נעימה באופן מפתיע. המנוע חסר מחץ אבל המשקל הקל של הרכב מחפה על כך. הקקטוס לא מרגיש חזק אבל מצד שני אינו נרפה. יחסי ההעברה ארוכים ויש "בורות" בין ההילוכים הגבוהים וזה בהחלט מקרה שתיבה של שישה הילוכים יכולה לעשות הבדל משמעותי.

בידוד הרעשים סביר אבל לא יותר מזה. תקבלו רעשי מנוע במאמץ, רעשי רוח מעל 120 קמ"ש ורעשי דרך על אספלט משובש.

מבחן רכב סיטרואן קקטוס. לא רק קרוסאובר אלא גם הרבה יצירתיות. החל מ-90 אלף שקלים.צילום: רוני נאק
מבחן רכב סיטרואן קקטוס. לא רק קרוסאובר אלא גם הרבה יצירתיות. החל מ-90 אלף שקלים.צילום: רוני נאק

ככל שישבתי יותר מאחרי ההגה – שלא מצאתי לו זווית נוחה בשום שלב – כך אהבתי יותר את עיצוב הפנים של סיטרואן קקטוס. הוא פשוט ומבריק, חכם במינימאליזם שלו ויוצר תחושת חלל ומרחב נהדרים מבלי לפגוע בשימושיות או לקמצן בתאי אחסנה. גם הפלסטיק הקשה מתאים כאן ובראי המחיר שלו אני לא מרגיש ש"חסכו עליי" בשום צורה.

מנוע 1.2ל' עם שלושה צילינדרים מספק שילוב של גמישות וזמינות כוח בסל"ד ביניים יחד עם חיספוס וקוצר נשימה בסל"ד גבוה. הוא לא מפיק הרבה סחורה אבל מצד שני גם לא צריך להניע משקל כביר.

איזה עוד קרוסאובר יש  לקנות ב-90 אלף שקלים?

מבחן רכב מרצדס GL350AMG

נוחות הנסיעה בעיר טובה, וכך גם בנהיגה איטית על כביש משובש. המתלים רכים מאד ועם צמיגים שמנמנים הם מבודדים יפה את תא הנוסעים מדרך משובשת ומספקים נוחות נסיעה ("רייד") טובה.

בנהיגה הנמרצת על כביש גב ההר התגלה הצד השני של כיול המתלים הזה. רכות יתר בעיקר בזכות תת-שיכוך אשר גורמת לקקטוס להתנודד ולקפץ על צירי האורך והרוחב. היא פשוט מתפזרת ובקצב מהיר מקשה לשמור על קו אחיד בפניה. וחבל שכן מתחת מבריקה מדי פעם שלדה מאד ידידותית לנהג. שלדה שעליה מוטלת שמיכה עבה ורטובה של כיול מתלים רופס. ואחרי שאמרנו את זה, חשוב לציין כי מדובר בקצב נהיגה נמרץ – מאד.

מבחן רכב סיטרואן קקטוס. לא רק קרוסאובר אלא גם הרבה יצירתיות. החל מ-90 אלף שקלים.צילום: רוני נאק
מבחן רכב סיטרואן קקטוס. לא רק קרוסאובר אלא גם הרבה יצירתיות. החל מ-90 אלף שקלים.צילום: רוני נאק

"זה לא רכב שטח" הזהיר נציג נסיעות המבחן של לובינסקי כשמשכתי את הקקטוס ממשכנו בבני ברק. ועם מרווח גחון של 13 ס"מ, הנעה קדמית בלבד, וזוויות מרכב כשל פרייבט לכל דבר הצד של ה"שטח" במשוואת הקרוסאובר הזה מקבל משמעות זניחה למדי. לקראת לקקטוס ג'יפון או אפילו קרוסאובר במידה רבה חוטא לאמת. ובכל זאת הרהבנו עוד וצללנו ללב סלעי הבזלת שעל הדרך הרומית העתיקה בואכה רוג'ום אל הירי. חצינו תעלות נ"ט, צלחנו מסילים של מים זורמים ואף טבלנו במי מעיין צוננים. נהיגה זהירה-אך-נחושה הביאה אותנו לאן שצריך אבל קקטוס לא תמיד אהב את מה שהגשנו לו. מבולבלים? גם אנחנו. מה שעוד 7 ס"מ למרווח הגחון היו יכולים לעשות…

 

אל התל (אביב)

סיטרואן קקטוס הוא כלי רכב מבריק. מבריק בעיצוב שלו ומבריק במינימאליזם שלו. אחרי מסכת העינויים שעבר אצלנו סגרנו את הנסיעה עם ממוצע אמיתי של 13.5 קילומטרים לליטר, מבלי לתדלק את הרכב פעם אחת ועוד נותר שליש מהדלק במיכל בן ה-50 ליטרים.

מיקום פתחי המיזוג הנמוכים הציק קצת יותר מחוסר היכולת לגלול את החלונות שמאחור. זה בעיקר עיצבן את הילדים שישבו שם – בעיה שלהם.

מבחן רכב סיטרואן קקטוס. לא רק קרוסאובר אלא גם הרבה יצירתיות. החל מ-90 אלף שקלים.צילום: רוני נאק
מבחן רכב סיטרואן קקטוס. לא רק קרוסאובר אלא גם הרבה יצירתיות. החל מ-90 אלף שקלים.צילום: רוני נאק

יש בו את שמחת החיים והחדשנות שאנו אוהבים בדור האחרון של הקרוסאוברים, והוא מבוצע טוב יותר מרבים מעמיתיו האירופאים. ביחס של תמורה לכסף תקבלו הרבה מכונית, למעשה מכונית מקבוצה C הקומפקטית, במחיר של מכונית מקבוצה B של הסופר-מיני. וזה יכול להפוך את הקקטוס לבחירה חביבה מאד כרכב שני בבית או כתחליף מודרני, חסכוני בדלק ובטיחותי למכונית משומשת. ההשגות שקיבלנו בימי הבחינה היו לגבי תיבת ההילוכים הידנית כאופציה היחידה וחשש מאבדן ערך תלול בשוק היד השנייה.

בחלומותינו אנו מדמיינים קקטוס כפול הנעה, עם מרווח גחון של 20 ס"מ או קצת יותר שמצויד במנוע 1.2ל' טורבו כפי שיש ב-C4 עם 130 כ"ס ו-24 קג"מ. על כזה נשלם יותר ובכיף.

Check Also

הרכב הנמכר באירופה – אינו חשמלי

האירופאים מפנים עורף לרכב חשמלי? דאצ'יה סנדרו העממית היא המכונית הנמכרת ביותר באירופה מזה חודשיים ברצף, טסלה Y במקום השני ופולקסווגן גולף בשלישי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 × three =